Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Cassidy schreef:Icando, er is een gezegde: zo hard als het moet, zo zacht als het kan. Als je paard over de schreef gaat moet je hem het gevoel geven dat je hem levend vilt. Beter een correctie (lees goed: correctie, en geen straf) die goed aankomt, dan eentje die geen indruk maakt, want dan leert het paard dat hij jouw niet serieus hoeft te nemen. Rechtop lopen en doen alsof: paarden hebben in een fractie van een seconde door wat voor vlees ze in de kuip hebben.
...
icando schreef:Als ik haar een mep geef kijkt vast iedereen me raar aan(niet dat ik dat dan belangrijk vind ofzo) maar als je slaat krijg je toch geen respect?? Okee, tis dan duidelijk dat ze fout is maar volgens mij gaat ze me alleen maar haten als ik dat doe, of ze word bang van me en dan kan ik helemaal niks meer met haar doen
Ik ben juist bang dat als ik megastreng ben en hard optreed en haar op haar falie geef dat dat geen goed doet..... Of misschien ook wel en gaat er een lichtje bij haar branden, paarden onderling slaan en bijten elkaar tenslotte ook....
Misschien ben ik als ik het zo bekijk idd te soft
Cassidy schreef:Icando, er is een gezegde: zo hard als het moet, zo zacht als het kan. Als je paard over de schreef gaat moet je hem het gevoel geven dat je hem levend vilt. Beter een correctie (lees goed: correctie, en geen straf) die goed aankomt, dan eentje die geen indruk maakt, want dan leert het paard dat hij jouw niet serieus hoeft te nemen. Rechtop lopen en doen alsof: paarden hebben in een fractie van een seconde door wat voor vlees ze in de kuip hebben.
...
KiWiKo schreef:preciespaarden hebben dat feilloos in de gaten
Aspirer schreef:Ik weet ook wel dat ik dit niet alleen kan maar de stal waar ik nu sta denkt dat dit gedrag blijft. Ze heeft bij haar andere eigenaar 2,5jaar kunnen doen wat ze wilde. Dat krijg je er echt niet zomaar weer uit. Daarom dacht ik ook aan een GOEDE stal waar ze ervaring hebben met dit gedrag en waar ze wel bereid zijn me te helpen. T is voor de rest een supermooi beestje en ook lekker actief. Maar met dit gedrag kunnen er ongelukken gebeuren en dat wil ik niet. Als het er niet uit te krijgen is moet ik haar denk ik verkopen.... Alleen ben ik dan bang voor waar ze dan terecht komt, ik wil niet dat ze nog 10x van eigenaar verandert
aerdenhout1 schreef:Een andere optie is om je paard een jaar weg te zetten om hem alles te laten vergeten wat hij heeft meegemaakt in zijn jonge leven. Want er is ergens iets verschrikkelijk mis gegaan, dat is wel overduidelijk
KiWiKo schreef:maar hoe is ze nou aan de hand????
tamary schreef:Tandarts is inderdaad verstandig. Is zij ook nagekeken op blessures n.a.v. dat ongeluk? En ziet zij goed met haar rechteroog? En kent zij het leiden aan de rechterkant wel?
Kreef schreef:Ik vind dit allemaal heel interesant, wat ik gelezen heb, want ik maak momenteel ook zoiets mee, ik heb pas een paard gekocht van anderhalf jaar oud, hij is nog hengst, en hij kent nog niets. Hij heeft vanaf zijn geboorte weinig mensen gezien. Als je bij hem komt kan hij je zo ineens bijten, hij draait zich zo ineens om om je te dreigen met trappen [ als ik hem voorzichtig aan het borstelen ben], en hij slaat met zijn voorbenen.[als ik aan zijn voorbenen zit] Ik ga er elke dag naar toe om een uur te oefenen, en hij gaat volgens mij wel vooruit[ik heb erwel vertrouwen in]maar het gaat wel langzaam. Maar nu mijn vraag hoe lang kan zoiets duren, voordat je hem helemaal kunt aanraken, borstelen etc zonder dat hij al die gekkedingen nog doet.Is dit een normaal tempo, dat ik na 2 keer proberen nu aan zijn knieen heb gezetenzonder dat hij slaat. Ik heb het idee bij hem dat het meer angst is, er heeft nog nooit iemand aan zijn benen gezeten,of aan zijn buik, dan dominantie.
Shalbo schreef:Je hebt nou al 500 toppics over je nieuwe pony gestart, waarin het merendeel resulteerd in het feit dat je haar erg moeilijk vindt en zelfs wilde verkopen. Nu komt er iemand (KiWiKo) met een concrete oplossing (een ervaren iemand die JOU en je pony wilt begleiden) dan hou je de boot af. Dat snap ik niet. Laat haar op zn minst één keer langskomen om je iets te leren.
Succes ermee, ik hoop eecht dat je het van haar wint en jullie maatjes worden.