Paard opnieuw opvoeden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Re: Paard opnieuw opvoeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 00:54

Ik ben ook niet van het slaan, integendeel, maar ik pas mijn niveau aan aan het paard..
Paarden onderling delen ook wel eens rake klappen uit, zo hard zelfs, dat kunnen wij niet eens..
En dan weten ze ook hun plek in de groep (en hebben dus respect voor de leider!!)..

En wat de rest denkt.... lekker laten denken..
Er zijn nl altijd en overal mensen die het beter weten!!!!!!!!!!!!
En mensen die hun mening klaar hebben!!!!!!!!!!!

Vaak komt dat voort uit onwetendheid.
Maar geloof me, als jij ze een paar x echt goed aan pakt, weet ik zeker dat ze meer respect voor je gaat krijgen dan ze nu heeft!

En laat ze dan maar banketstaaf!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 00:58

na ik kan behoorlijk inkomen als het moet. ALS HET MOET Lachen

ik had vorig jaar een veulen van een maand of 6, wilde de stal niet uit...... wilde niks overigens. Deed kompleet zijn eigen ding, liet niets toe......... mij uitdagen en alles erop en eraan....... nou ben ik met veulens wel iets geduldiger..... maar goed, uiteindelijk met een hoop heisa (lees met een longeerlijn dier eruit takelen) een aantal keer in en uit zijn stal gehaald....... ga ik het achterbeentje optillen...... gaat hij worstelen...... wij gaan onderuit, hij staat eerder op dan ik....... en ik krijg een veulenvoet midden op mijn borstbeen geparkeerd...... gemeen, naar gericht geslagen naar mij......

needless to say dat ik even tijd nodig had om lucht te krijgen....... na een kwartiertje was ik weer bij........

met het dier gaan werken, met het idee............ knipoog verkeerd naar mij........ doe een oor verkeerd bewegen, en je bent zo, zo mijn....... ding knipoogde verkeerd......

heb hem toen gruwelijk, en echt naar op zijn sodemieter gegeven.........

en prompt liep hij zo box in, box uit...... box in, box uit.......

beessie was een half jaar oud........ en al zo gruwelijk de baas over zijn omgeving.

ik heb die mensen het advies gegeven het beessie de volgende dag naar de opfok te brengen........

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 01:01

Icando, er is een gezegde: zo hard als het moet, zo zacht als het kan. Als je paard over de schreef gaat moet je hem het gevoel geven dat je hem levend vilt. Beter een correctie (lees goed: correctie, en geen straf) die goed aankomt, dan eentje die geen indruk maakt, want dan leert het paard dat hij jouw niet serieus hoeft te nemen. Rechtop lopen en doen alsof: paarden hebben in een fractie van een seconde door wat voor vlees ze in de kuip hebben.

Zoals Kiwiko al zei: paard kan het allemaal wel, maar jij moet het leren. En het maakt niet uit op welke manier, Freestyle a la Voest, Parelli of JBF (Jan Boeren Fluitjes). Je paard moet je zien staan, en er nieteens aan denken om je leiderschapspositie aan te vechten...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 01:02

Cassidy schreef:
Icando, er is een gezegde: zo hard als het moet, zo zacht als het kan. Als je paard over de schreef gaat moet je hem het gevoel geven dat je hem levend vilt. Beter een correctie (lees goed: correctie, en geen straf) die goed aankomt, dan eentje die geen indruk maakt, want dan leert het paard dat hij jouw niet serieus hoeft te nemen. Rechtop lopen en doen alsof: paarden hebben in een fractie van een seconde door wat voor vlees ze in de kuip hebben.

...

precies
Lachen paarden hebben dat feilloos in de gaten

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 01:08

Ik denk dat je toch veel wijzer bent geworden door 'ervaren rotten in het vak' Cassidi, Kiwiko en mij.. Haha! Schijnheilig

Hou ons op de hoogte hoe het morgen met je paardje is gegaan..

Sukses..!!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 01:37

icando schreef:
Als ik haar een mep geef kijkt vast iedereen me raar aan(niet dat ik dat dan belangrijk vind ofzo) maar als je slaat krijg je toch geen respect?? Okee, tis dan duidelijk dat ze fout is maar volgens mij gaat ze me alleen maar haten als ik dat doe, of ze word bang van me en dan kan ik helemaal niks meer met haar doen

Ik ben juist bang dat als ik megastreng ben en hard optreed en haar op haar falie geef dat dat geen goed doet..... Of misschien ook wel en gaat er een lichtje bij haar branden, paarden onderling slaan en bijten elkaar tenslotte ook....

Misschien ben ik als ik het zo bekijk idd te soft Haha!

Cassidy schreef:

...

KiWiKo schreef:
precies
Lachen paarden hebben dat feilloos in de gaten

Ik kan me alleen maar aansluiten bij KiWiKo, Cassidy en FF Lachen .

Het probleem is vooral, dat jij je paard erg "vermenselijkt" (maar volgens mij gaat ze me alleen maar haten als ik dat doe, of ze word bang van me en dan kan ik helemaal niks meer met haar doen)
Als je zelf al zegt dat je waarschijnlijk te soft bent Knipoog , kan ik je alleen maar aanraden om hulp bij het omgaan met je paard te halen.
Toen ik met dingen als "dominantie-training" en "grondwerk" begon had ik er geen idee van hoe ik dat überhaupt aan moest pakken. Nu durf ik te zeggen dat ik het allemaal goed onder controlle heb Knipoog , maar daar heb ik dan ook hard voor gewerkt; ik heb regelmatig clinics gevolgd en ik doe nog steeds minstens 1 x per week grondwerk met mijn paarden. Zij (en ik ook Lachen ) vinden het erg leuk om te doen, ze weten waar ze aan toe zijn en als mijn jongste paard weer eens even haar grenzen wil testen, is de kleinste verandering van mijn lichaamshouding al voldoende om haar weer gelijk tot de orde te roepen Clown . Al ben je niet met de eigenschappen voor "natuurlijk leiderschap" geboren, het is iig te leren Lachen .
Ik zou het aanbod van KiWiKo zeker aannemen Ja !
Succes OK dan! !

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 12:01

Er zijn al heel wat adviezen gegeven waar je al heel wat mee kunt en er is zelfs hulp aangeboden die ik met 2 handen zou aangrijpen.
Heb een lieve jaarling en een veulen die erg handzaam zijn maar het leren van een ervaren deskundige zou ik nooit naast me neerleggen, want leren doe je elke dag weer.
En zeker een 2e persoon die naar je kijkt hoe je met je paardje omgaat ziet het veel scherper............ik wist wel wat ik zou doen Haha!

Anita67

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:16

Ik ben benieuwd hoe het is afgelopen en hoe het verder zou gaan .
Ik ben ook erg soft!
Ik rij ook paard waar de baas veel dominater is dan ik , maar blijkbaar vind ze mijn 'lievere houding ook goed .
Ze past zich aan heb ik het idee.

Maar ja nu wil ik zelf een paard gaan kopen , en me oog is aantal jaren geleden gevallen op een Tinker.

Ik hoop niet zo'n strijd te krijgen als hier met de Haflinger,

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:01

Ik vind het echt heel jammer dit te moeten lezen... ik had het idee dat het nu wel heel goed ging met Nynke en jou!

Weet je, ik ben ook heel erg soft en ik durf niet goed boos te worden op een paard, maar soms moet je wel. Ik sluit me helemaal aan bij KiWiKo en de rest die dit heeft gezegd: morgen ga je gewoon naar stal, en je denkt 'en nou gaat dat paard eens naar mij luisteren' en dat denk je overmorgen en overovermorgen ook. Dat denk je net zo lang tot Nynke écht goed naar je luistert en jou als leider respecteert. En dan moet je natuurlijk niet ineens de teugels compleet laten vieren, maar haar wel weer op d'r plaats zetten als ze de regels overtreedt.
Ik weet dat het makkelijker gezegd dan gedaan is, maar het is wel nodig. Zeker bij een paard als Nynke.

Hier wil ik nog wel even op reageren trouwens.
Aspirer schreef:
Ik weet ook wel dat ik dit niet alleen kan maar de stal waar ik nu sta denkt dat dit gedrag blijft. Ze heeft bij haar andere eigenaar 2,5jaar kunnen doen wat ze wilde. Dat krijg je er echt niet zomaar weer uit. Daarom dacht ik ook aan een GOEDE stal waar ze ervaring hebben met dit gedrag en waar ze wel bereid zijn me te helpen. T is voor de rest een supermooi beestje en ook lekker actief. Maar met dit gedrag kunnen er ongelukken gebeuren en dat wil ik niet. Als het er niet uit te krijgen is moet ik haar denk ik verkopen.... Alleen ben ik dan bang voor waar ze dan terecht komt, ik wil niet dat ze nog 10x van eigenaar verandert Verdrietig

Nynke heeft níet 2,5 jaar lang alles kunnen doen wat ze wilde. Ik heb wel veel laten gebeuren, te veel, maar ze had écht wel wat respect voor mij. Dus dat is een beetje overdreven Knipoog
En ik wil nogmaals zeggen dat je het echt moet blijven proberen. Het is een paard waar je tijd in moet stoppen, waar je energie in moet stoppen. Het is een paard dat het bloed onder je nagels vandaan kan halen, en het volgende moment weer poeslief kan zijn. Maar daar moet je om kunnen lachen, daar moet je mee kunnen omgaan. En dat moet je léren. Mocht het na een jaar nog steeds zo zijn, kun je aan verkopen denken. Eerder niet, in mijn ogen.

aerdenhout1 schreef:
Een andere optie is om je paard een jaar weg te zetten om hem alles te laten vergeten wat hij heeft meegemaakt in zijn jonge leven. Want er is ergens iets verschrikkelijk mis gegaan, dat is wel overduidelijk

Ik denk dat er bij Nynke niet echt 'iets' verschrikkelijk mis is gegaan, ik denk dat het een opeenstapeling van allemaal dingen is waardoor ze nu zo dominant is. Ze is ten eerste als veulen in de wei gezet, en vervolgens is er bijna nooit meer iets mee gedaan. Als bijna driejarige heb ik haar gekocht. Toen kende ze het vaststaan, verder niks. Ik heb haar alles geleerd en dat ging echt prima. Tot ik op een dag een ongeluk met haar kreeg (heeft Aspirer in het kort al beschreven in het topic) en ik bang werd voor een heleboel dingen. Vanaf toen is Nynke langzaamaan de leiding gaan overnemen en dat resulteerde erin dat ik alleen maar banger werd, bla bla. Na 2,5 jaar heb ik Nynke verkocht aan Aspirer.

Ohja, Aspirer, Maethoriel geeft je hier een hele goede tip. Het paard waar zij het over heeft, en Nynke, lijken qua uitingen van hun gedrag heel erg op elkaar. Dus mocht je nou écht goede hulp willen, moet je zeker Petra Vlasblom inschakelen. Ik denk dat die jullie súper kan helpen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:46

duidelijk verhaal Lachen

ik ben benieuwd hoe het nu met TS is??

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 22:42

Met TS en Nynke gaat et goed! Bloos
Nyn was vandaag suuuuuuuuuuuuuuuuuuuperfris wat erin resulteerde dat ze plat door de bochten racete en overal bakkabouters zag Haha! En een poes die int gras zat was ook ineens een monster:oo T is echt niet zo dat ik Nynke ga verkopen hoor..... Soms merk ik dat ze me best lief vind, dan zoekt ze me gewoon op en komt een aai halen en ze kan ook superontspannen met dr neus in mn jas gedrukt samen in de bak staan *LOL*

Morgen ga ik weer rijden, dit keer hopelijk los Ja

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 22:44

maar hoe is ze nou aan de hand????

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 23:33

KiWiKo schreef:
maar hoe is ze nou aan de hand????

Nog niet perfect maar het gaat beter..... Soms loopt ze heel liefachter me met dr hoofdje zolaag en rondkijken enzo, en soms wil ze me voorbij rennen Haha! Als ik dan HOOOO zeg gaat ze wel langzamer en blijft ze naast me. En als ze echt niet luistert dan stop ik met lopen en zet haar een paar passen achteruit. Die kop die ze daarbijtrekt trek ik me niks van aan en ik blijf haar net zolang achteruit zetten tot ze goed loopt.

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 23:40

Maar ik ga wel even de tandarts bellen deze week, ze haat dr bit No Cheer Als bit er inzit(na klein gevecht wat ik uiteindelijk win) wil ze hem na het werk niet meer uit..... Dan pakt ze m tussen dr tanden en gooit haar hoofd omhoog.
Ook met wandelen, aan haar linkerkant mag ik wel naast haar lopen en loopt ze goed mee aan de teugel maar aan de rechterkant word ze echt woest. Ze rent dan ook altijd om me heen zodat ik weer links sta.....
T kan gewoon haar dominantie zijn maar ze kan ook pijn in dr mond hebben, tandarts kan beter voor niets komen dan dat ie niet komt en ze heeft wel wat Ja

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 23:51

Vind ik heel verstandig, ik kan me niet voorstellen dat ze 'zomaar' of uit dominantie zo op het bit reageert Ach gut
Misschien zit er inderdaad iets niet goed en dat kan dan maar beter uitgesloten of behandeld worden Ja

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 00:19

Tandarts is inderdaad verstandig. Is zij ook nagekeken op blessures n.a.v. dat ongeluk? En ziet zij goed met haar rechteroog? En kent zij het leiden aan de rechterkant wel?

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 00:41

tamary schreef:
Tandarts is inderdaad verstandig. Is zij ook nagekeken op blessures n.a.v. dat ongeluk? En ziet zij goed met haar rechteroog? En kent zij het leiden aan de rechterkant wel?

Volgens mij ziet ze prima..... Ze is wel altijd heel kijkerig naar alles en ze schrikt ook best snel.... En ze wil altijd weten waar alle geluiden vandaan komen Haha! Ze heeft wel 2 blauwe ogen maar volgens mij zegt dat niet dat ze dan minder ziet ofzo.... Of juist wel, paarden die blind zijn aan 1 oog zijn ook altijd zo voorzichtig en schrikkerig. Het leiden aan de rechterkand kent ze denk ik niet, ik leid haar zelf altijd links. Maar met longeren is het wel handig als ik aan de andere kant kan staan Clown Met diekant hebben we namelijk altijd ruzie en ze dreigt ook gewoon met bijten Bloos! Kijk, ieder paard heeft een kant waar hij/zij liever niet op loopt maar bij dit gedrag ga je je dan wel afvragen of haar zicht goed is en of ze pijn heeft ofzo....

monky27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:51

als ik jou was zou ik er niet langer mee gaan aanmodderen. Ik heb ook een haflinger gehad en ben er 3 jaar mee aan de gang geweest en een heleboel ellende gahad. Ze was 6 dat ik er kreeg, maar ze was dus ook al van de een na de ander gegaan en allemaal hebben ze problemen met er gehad. (dat wist ik toen niet, hoorde ik pas later) Ik heb er toen op een gegeven moment verkocht, was voor de zoveelste keer gevallen en had me vingers gekneust en iedereen zei die pony moet je verkopen. Ze was gewoon te sterk voor me en te dominand!! de nieuwe eigenaar heeft er helaas ook weer doorverkocht, want het ging ook niet.. (die heeft het ook een hele tijd geprobeerd)
maar je loopt echt het risico zo iets op te lopen en je paardje ook. (stel jij valt en zij gaat er vandoor) vind het dapper dat je het probeert, maar zou als ik jou was verstandig zijn en een goed huisje voor de zoeken. Mensen hebben altijd hun oordeel klaar, maar jij zit met de problemen en jij kan zelf heel goed bepalen of je haar echt aan kan of niet. Jij moet er elke dag heen en met er rijden, niemand anders!

p.s uiterlijk is niet belangrijk, zou maar voor het karakter gaan als ik jou was.

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 17:24

Nynke heeft de herfst in dr bol Haha! Was aant longeren en ging helemaal goed enzo en ze luisterde prima. Toen moest ze aangaloperen en mevrouw stuift in een keer keihard weg Bloos! Ze vloog door de hele bak heen(bak is heeeeeeeeeeeeeeeel groot) met longeerlijn er nog aan. Op een gegeven moment kwam ze op me af rennen dus ik zeg HOOOO en ze stopt Bloos Maar we stonden bij de uitgang van de bak en dat is afgezet met een soort balk, iets van 70 cm ofzo?? en daar wilde ze overheen Boos! Dus ze kwam vanaf stilstand heel twijfelend omhoog en ik meteen EHHHH roepen. Toen ging ze terug maar werd ze weer aangestoken door de wind en toen besloot ze er echt overheen te gaan. Dus daar ging Nyn over het erf en alle paarden tegen hun box schoppen Clown Ik zoeken rn jaaaaaaaaa ze staat met dr neus in een zak brokken *LOL* Hoe kan het ook anders..... Nyn keek me heel tevreden aan en liet zich weer meenemen Pling Dus wij de bak weer in, lekker draven en ineens schiet ze uit zichzelf in de galop Bloos! in een reflex gooide ik toen mn zweep neer en pakte de longeerlijn met 2 handen en ging eraan hangen. Omdat ze met zoveel gewicht niet weg kon komen stopte ze braaf Ja En toen zijn we maar verder gegaan in de binnenbak. Waar ze perfect liep Haha!
Morgen word het dus maar een stuk afzetten met palen en lint. Wel wat extra werk maar als ze zo ontsnapperig is is dat wel beter Ja

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 18:23

Ik wil je nog even het volgende meegeven TS.

Ik merk dat je superonzeker bent. Je wilt graag dat je apard jou vertrouwt, maar ook dat ze je lief vindt etc..

Nu zou je eigenlijk eens vaak naar paarden in een kudde moeten kijken.

de leider van een kudde, zal als een ander paard te opdringerig wordt, hierop ingrijpen. En dan doet zo'n paard niet zachtjes. Nee..dan bijt hij keihard, of hij haalt uit. Als het andere paard afdruipt is het gelijk weer okay. Vervolgens zal de leider wellicht genoeg hebben, de volgende keer om even de oren in de nek te leggen, om te waarschuwen dat de grens is bereikt.
Zo is het ook als je als mens met paarden om gaat. Op het moment dat de verhoudingen duidelijk zijn, heeft het paard genoeg aan even een stemgeluid: NEE! Of zelfs een gebaar van je hand.
Als je in de kudde kijkt: vind het paard dat gestraft is de leider nog leuk? jazeker...des te meer. Hij wil graag bij die leider horen. Waarom? Omdat deze hem duidelijkheid geeft, en door de duidelijkheid vertrouwen. En veiligheid!
Kortom....je weet wat je te doen staat: zorg dat je een leider wordt voor je paard en je zult alles dubbel en dwars terug krijgen: respect, vertrouwen en genegengheid.
En...als leider moet je soms wel eens dingen doen, die je eigenlijk liever niet doet.

Nog een andere vergelijking:

Op welk soort leraren bij jou op school vertrouw je het meest???? Juist...op diegene die duidelijk zijn, streng zijn vaak ook...maar uiteindelijk zijn ze aardig.

heeft de leraar die vooral zijn best doet om aardig te zijn tegen de groep niet altijd ordeproblemen? ja toch? En dan zijn die lessen daardoor ook vervelend? Ja? Omdat het onduidelijk en onrustig is? En die leraar zo'n slijmbal is? Ja? herkenbaar? Nou...dan snap je je paard ook wat beter!

Ik wens je er veel succes mee! En...hulp zoeken die jou kan helpen om goed leiderschap te verwerven is wellicht een goed idee.

Kreef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:27

Ik vind dit allemaal heel interesant, wat ik gelezen heb, want ik maak momenteel ook zoiets mee, ik heb pas een paard gekocht van anderhalf jaar oud, hij is nog hengst, en hij kent nog niets. Hij heeft vanaf zijn geboorte weinig mensen gezien. Als je bij hem komt kan hij je zo ineens bijten, hij draait zich zo ineens om om je te dreigen met trappen [ als ik hem voorzichtig aan het borstelen ben], en hij slaat met zijn voorbenen.[als ik aan zijn voorbenen zit] Ik ga er elke dag naar toe om een uur te oefenen, en hij gaat volgens mij wel vooruit[ik heb erwel vertrouwen in]maar het gaat wel langzaam. Maar nu mijn vraag hoe lang kan zoiets duren, voordat je hem helemaal kunt aanraken, borstelen etc zonder dat hij al die gekkedingen nog doet.Is dit een normaal tempo, dat ik na 2 keer proberen nu aan zijn knieen heb gezetenzonder dat hij slaat. Ik heb het idee bij hem dat het meer angst is, er heeft nog nooit iemand aan zijn benen gezeten,of aan zijn buik, dan dominantie.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:01

Kreef schreef:
Ik vind dit allemaal heel interesant, wat ik gelezen heb, want ik maak momenteel ook zoiets mee, ik heb pas een paard gekocht van anderhalf jaar oud, hij is nog hengst, en hij kent nog niets. Hij heeft vanaf zijn geboorte weinig mensen gezien. Als je bij hem komt kan hij je zo ineens bijten, hij draait zich zo ineens om om je te dreigen met trappen [ als ik hem voorzichtig aan het borstelen ben], en hij slaat met zijn voorbenen.[als ik aan zijn voorbenen zit] Ik ga er elke dag naar toe om een uur te oefenen, en hij gaat volgens mij wel vooruit[ik heb erwel vertrouwen in]maar het gaat wel langzaam. Maar nu mijn vraag hoe lang kan zoiets duren, voordat je hem helemaal kunt aanraken, borstelen etc zonder dat hij al die gekkedingen nog doet.Is dit een normaal tempo, dat ik na 2 keer proberen nu aan zijn knieen heb gezetenzonder dat hij slaat. Ik heb het idee bij hem dat het meer angst is, er heeft nog nooit iemand aan zijn benen gezeten,of aan zijn buik, dan dominantie.

Dit soort paarden krijg ik dus ook elke keer. En elke keer kan ik ze in een week volledig poetsen en hoeven uit krabben..!!!
Hiermee omgaan is een kunst... je moet precies weten waar je paard op reageerd, hoe hij reageerd, en wanneer jij em corrigeert, beloont etc...

Een paard mag van mij wel paard zijn.. als hij een borstel over zijn lijf eng vind mag hij best wat rond draaien.. laat hem... (begin overigens met een niet té harde borstel, en meer niet)
Uiteindelijk zal meneer wennen aan het feit dat er iemand aan zijn lijf zit.
Als een paard een borstel over de benen eng vind en hij tilt zijn been op, niet gelijk op zijn kop geven (juist belonen!! hij laat het tóch toe...), pas als hij uit haalt mag je em straffen.. in de juiste hoeveelheid en het juiste moment.
Niet ineens alles willen kunnen poetsen, elka dag een klein stapje verder..

Een paard bijt mij maar 1x... hij krijgt gelijk een stomp op zijn mond... liever 1x goed en dat hij het snapt, dan een paar keer een tik, en hij blijft door proberen.. bovendien worden ze juist dan kopschuw..

Hij moet jou leren vertrouwen, zijn eigen angst overwinnen, en tegelijkertijd aan alles wennen, en dat is voor een jong paard al heel veel!

Maar ben concequent!!! Anders heb je straks een huis vol ellende, zeker met een jonge hengst!!

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:55

Je hebt nou al 500 toppics over je nieuwe pony gestart, waarin het merendeel resulteerd in het feit dat je haar erg moeilijk vindt en zelfs wilde verkopen. Nu komt er iemand (KiWiKo) met een concrete oplossing (een ervaren iemand die JOU en je pony wilt begleiden) dan hou je de boot af. Dat snap ik niet. Laat haar op zn minst één keer langskomen om je iets te leren.
Succes ermee, ik hoop eecht dat je het van haar wint en jullie maatjes worden.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 02:11

Heb nu al een poosje je topics en reacties gelezen en reageer nu toch even.

Ik ken dit paardje en ik zou de hulp die geboden wordt met 2 handen aangrijpen.
Als je dat doet zal je er een heel leuk paardje aan krijgen.

Helaas is het met Maartje en Nynke fout gegaan en heeft Maartje het dappere en juiste besluit genomen om een nieuw plekje voor Nynke te zoeken.

Neem dus het aanbod dat iemand met heel veel ervaring wil helpen aan en het mooiste zou zijn als je dan even een korte periode niet met Nynke om gaat zodat ze kan wennen aan de manier van 1 persoon.
Als ze dit accepteerd dan kan jij met hulp ver komen.

Heel veel succes!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 17:56

Shalbo schreef:
Je hebt nou al 500 toppics over je nieuwe pony gestart, waarin het merendeel resulteerd in het feit dat je haar erg moeilijk vindt en zelfs wilde verkopen. Nu komt er iemand (KiWiKo) met een concrete oplossing (een ervaren iemand die JOU en je pony wilt begleiden) dan hou je de boot af. Dat snap ik niet. Laat haar op zn minst één keer langskomen om je iets te leren.
Succes ermee, ik hoop eecht dat je het van haar wint en jullie maatjes worden.

Maar volgens TS gaat het toch prima nu?? Dat ze nog steeds aan de kletter gaat met longeren en de bak uit rent komt alleen maar omdat ze zo fris is en er wind stond. En elk paard heeft een moeilijke kant met naast lopen, dat weet toch iedereen??