Het hangt gewoon zo van het paard af welke methode je kunt gaan gebruiken, heeft niks met ras te maken. Mijn paint is ook behoorlijk dominant en kan flink dreigen (heeft zelfs een keer gebeten toen ik er niet op bedacht was), maar daar kan ik prima grondwerk zoals Voest en Parelli mee doen en dat doet ze dan prima, inclusief vervolgens likken/kauwen/ontspannen. Juist met zo'n dominant paard gaan werken in een round pen is heel erg nuttig olmdat je dan vanaf de grond duidelijk kunt maken dat je de leider bent. Maar .... ik denk dat jullie relatie al teveel verstoord is om dat nu zelf te doen. Het lijkt me verstandiger en veiliger als dat door een professioneel iemand laat doen, en daar zijn helaas wel kosten aan verbonden. Als je zelf gaat experimentere met een loslopend paard in een dichte round pen en ze wil je te grazen nemen blijf je gewoon nergens, dus veel te gevaarlijk. Maar de methode op zich is wel de manier om haar dominantie in te perken en respect voor mensen bij te brengen. Zou dus toch proberen om het geld bij elkaar te krijgen als je met dit paard verder wilt en dan bijv Emiel Voest met haar te laten werken. Dan gebeurt het professioneel en veilig en je leert er zelf veel van.