Vertrouwen winnen van een gebroken paard: hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maaykuhhh

Re: Vertrouwen winnen van een gebroken paard: hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 10:44

Red_Savage schreef:
Dankjewel KiWiKo! Lachen Rust, regelmaat en rangorde ga ik zeker onthouden.
Boos ga ik niet worden, ik neem haar gedrag haar echt niet kwalijk. Toscana begint me echt al te kennen, toen ik haar riep werd ik met een hinnik begroet Haha!
Ik kon nu een stuk dichterbij staan, want ze stond in de stal. Bij elk stukje dichterbij deed ze haar oren even in de nek, maar die gingen na een tijdje weer naar voren.
Als ik van links naar rechts liep, liep zij met me mee in de stal. Lachen

Mooi zo!!! Haha! Gaat dus stukje bij beetje beter!
Ik hoop dat ze je vertrouwen wint, maar dat zal nog een hele tijd duren...
Die heeft een flinke trap tegen het hart gehad zeg!!! Verdrietig

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:32

als een ervaren iemand een join up doet bij zo'n dier heeft dat wel degelijk effect, ik zou als ik jou was idd net zoals cassidy al zegt contact opnemen met annemariev of tewel www.montyroberts.nl .. Zij heeft heel veel ervaring met dit soort dieren en kan je er zeker bij helpen

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 17:40

Het gaat idd beter Lachen

@luxket: Ik geloof zeker dat een Join up door een ervaren iemand effect zal hebben. Lachen Ik ga de site een goed lezen.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 17:42

Sorry voor het late antwoord! Heb het erg druk gehad!
Maar ik ben doorgegaan met wat ik beschreef in de vorige posts. En het heeft echt een enorme vooruitgang gemaakt!
Vandaag was ik weer even op stal. En ik zag Toscana in haar weide staan. Dus ik riep haar van een behoorlijke afstand, en ze hinnikte uitbundig en kwam direct naar het hek toegelopen! Ik ben voor haar gaan staan, dit keer niet op 1 meter afstand, maar op zo'n 30 centimeter afstand, en ze bleef rustig, en ze keek ontzettend vrolijk. Ik heb wat voor het hek op en neer gelopen, en een tekentje gegeven dat ze me moest volgen (gewoon even haar naam roepen en een gebaartje maken) en dat deed ze meteen!
Ik heb haar zelfs een paar keer geaaid op haar neus, én voorhoofd. Wanneer ik haar aai doet ze haar oren een klein beetje naar achteren, en kijkt ze wat wantrouwend maar ze laat het toe! Ik moet nog steeds heel goed oppassen, en rustige bewegingen maken. Maar het gaat vooruit! Ik heb haar nog niet op haar hals geaaid, maar dat komt nog wel.
Ik heb haar uiteindelijk toch wat bixjes gegeven, en ooooooh wat keek ze vrolijk en dankbaar. Bloos Dat vergeet ik nooit meer. Haha!

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 21:13

[PP] -> [OPG]

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 21:26

Amai wat geweldig Lachen.
Ik ben blij voor je en het paard!
Doe zo voort!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 08:40

Met dit soort paarden moet je wel oppassen dat ze niet niet in de maling gaan nemen.
Ze hebben door de loop der tijd geleerd dat als ze een soort van angstig gedrag gaan vertonen, ze met rust gelaten worden. En dat is waarschijnlijk wat ze wil. In dat geval is haar gedrag juist dominant ipv zogenaamd angstig.

Er is een oude en beproefde methode om dit type paarden snel handmak te krijgen.
Het kost wat doorzetting, tijd en even "oh wat zielig" aan de kant zetten.

Ze krijgt uitsluitend eten én drinken uit de hand. Dat houdt in dat al het voer en water uit de stal wordt weggehaald. Op vaste tijden ga je voor haar stal zitten (liever in haar stal als dat veilig is).
De honger en dorst laten haar uiteindelijk naar je toekomen. Ze mag dan wat eten of drinken en je plakt daar een commando aan. Bijvoorbeeld HIER. Na een paar happen of slokken stuur je haar weg (commando PLAATS). Vervolgens laat je het commando HIER weer horen en mag ze weer komen. Je geeft haar dus eten, maar pakt het ook weer af om duidelijk te maken dat jij de regels stelt. Tijdens het eten of drenken moet je haar zo min mogelijk straffen. Dat moet haar veilige punt zijn. Met het weg sturen leer je haar wachten, iets wat in de latere africhting erg prettig is. Tijdens de periodes dat ze eet ga je haar aaien, aan dr oren zitten een beetje jennen zeg maar, om haar minder prikkelbaar te maken.
Telkens als ze een verkeerde reactie laat zien stuur je haar weg. Om haar vervolgens op commando weer terug te laten komen. Je zal zien dat ze alle aanrakingen uiteindelijk voor lief neemt.

Ze mag niet met oren plat en/of tanden bloot het eten willen opeisen. Dan stuur je haar weer weg met het commando PLAATS. Ze moet vanuit een natuurlijk onderdanige positie om het eten komen vragen. Hals laag evt smakkende lippen,geluidjes.

Vanuit deze basis kun je eigenlijk alles met haar gaan doen. Je hoeft dan niet onnodig grof te worden, maar te lief, verergert het probleem alleen maar. Dan geef je haar de leiding.

Succes

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 17:37

@ pensionnetje: Onzzettend bedankt voor het advies! Ik zou het graag uit willen proberen, maar eerst wil ik er voor zorgen dat ze meer aan mij went, en me meer gaat vertrouwen. In de stal zitten lijkt me namelijk niet zo veilig, als deze merrie wilt bijten is het hard en meestal raak. Dus ik wil zeker weten dat ze mij niet als bedreiging ziet, voor ik eraan begin.
Nogmaals bedankt want ik heb echt ontzettend veel aan je advies!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 23:11

Als ze idd zo hard bijt wordt het hoognodig tijd voor wat opvoeding. Bang of niet dit gedrag is niet gewenst. Juist mijn eerder omschreven methode werkt hier uitstekend voor. Eerst haar vertrouwen winnen heeft weinig nut, ze dient eerst respect voor jou te tonen. Dan komt haar vertrouwen vanzelf.
Paarden geven vertrouwen aan een leider, niet aan een paard of mens die lager in rangorde staat.

De eerder omschreven manier kun je ook vóór de stal doen. Maar er komt een moment dat als je resoluut moet optreden je toch bij haar in de stal moet gaan.

Succes!

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:29

Ik heb niet alles gelezen, maar Freestyle is voor dit soort dingen perfect. Ik gebruik de methode van http://www.emielvoest.nl
Behalve vertrouwen en rangorde is het belangrijk te onthouden dat paarden van nature nieuwsgierig zijn en kudde dieren. Ik ga zelf nooit een paard pakken, maar laten komen. Gewoon een plasticje in je jas kan ze al lokken. Geheimzinnig in een hoekje frummelen kan ze al nieuwsgierig maken en naar je toe laten lopen. En natuurlijk belonen door knuffelen, aaien en lieve stem. Een leuke test is je hand op haar hoofd te leggen (bij oren zeg maar) en kijken of je met lichte druk het hoofd iets naar beneden kan duwen. Als ze dit toestaan zien ze je als baas.
Succes ermee

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 17:49

@ Pensionnetje: Ik begin gewoon voor de stal. En later zal ik er in gaan! Lachen

@Phynix: Dankje Phynix, haar laten komen gaat denk ik wel lukken! Ze reageert heel goed op mijn stem. De truc met de hand op het hoofd leggen klinkt er leuk. Alleen moet ze eerst nog even aan mijn aanrakingen wennen.
Ik denk dat het wel gaat lukken!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:54

Heb je er trouwens over nagedacht wat er zodirekt met dit paardje gaat gebeuren als het allemaal weer iets beter gaat??

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 17:59

Ja, daar heb ik zeker over na gedacht. Wat ik denk, en wat mij het hoogstwaarschijnlijke lijkt, is dat het gewoon zo blijft zoals het nu is. Ze dient namelijk alleen als dekmerrie. Alleen gaat ze dan meer aandacht krijgen van mij, en ik ben van plan met haar te gaan wandelen. Zo ziet ze ook nog eens wat anders dan haar kleine weitje en de binnenkant van haar stal.
Ik verwacht niet dat er andere mensen iets met haar gaan doen, ze kan namelijk niet bereden worden door het ongeluk wat ze vroeger gehad heeft. Haar been mag namelijk niet meer belast worden. (als ik het allemaal goed heb begrepen!)
Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:02

MMMM....maar ze staat toch op een handelsstal?? Of heb ik dat verkeerd gelezen? En dan zou ze nu drachtig zijn neem ik aan?

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 18:04

Ze staat op een pensionstal waar een handelaar ook zijn paarden heeft staan, en Toscana is daar één van. Toscana wordt niet verkocht. De handelaar heeft namelijk een paar 'vaste' paardjes die altijd bij hem blijven.
Op dit moment heeft ze een veulen. Oja, even voor de duidelijkheid: Of Toscana een veulen heeft of niet, haar gedrag is hetzelfde. Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:12

Dan staat ze dus niet ALLEEN op het land lijkt mij, maar heeft ze het veulen nog aan de voet lopen? ( Laat veulen dus?)
En hoe lang ken jij dit paardje dan al, als je zeker weet dat ze zonder veulen hetzelfde is??

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 18:19

Nee, met een andere merrie met veulen. En ik ken haar al langer, vandaar dat we weten dat haar gedrag altijd hetzelfde is.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 18:29

Het zit zo, ze heeft zelf een veulen en staat nog met een ander paard en veulen op de wei.
Ik ken haar nu een klein jaartje. Ik ken andere personen die haar langer kennen als mij, en weten hoe ze is.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:49

Staat ze dus niet alleen, maar in een groepje.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:59

Inderdaad ja. Ja

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 15:12

Klopt. Lachen

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 18:12

Een paard op de manege waar ik rijd (tegenwoordig wat minder door mn eigen paardje) had dat gedrag ook, wel in iets mindere mate. Je hebt al veel goeie tips gekregen, maar vooral zelfzeker zijn helpt nog het beste. Als ze idd angstig is, en jij bent zelfzeker, zal ze opgelucht zijn dat ze zich veilig kan voelen bij een 'leider'. Als ze agressief is, dan zal ze toch 2x nadenken voor ze jou bijt, omdat je heel zelfzeker voor haar staat. Wat de reden van haar bijtgedrag ook is, met zelfzeker zijn 'win' je elke keer Knipoog (je geeft ook zelf al aan dat de vrouw die haar elke dag op wei zet er geen problemen mee heeft omdat ze zelfzeker is nr het paard toe)

Bij Sol (het manegepaard) werkte zelfzeker zijn erg goed. Gwn casual met hem omgaan, totaal negeren dat zn oren in zn nek liggen, en na een tijd was hij altijd lief tegen me Lachen Pas op, hij probeerde me, zeker in het begin, echt vaak te bijten, maar gwn stemverheffing waren al genoeg om hem achteruit te laten deinzen. Hij kreeg natuurlijk veel klappen door zn bijtgedrag, maar als je hem gwn met een boze stem corrigeerde ipv een tik te geven, kon je hem op zn plaats zetten+hem vertrouwen in je laten krijgen (win-win dus). Gwn verderdoen zoals je bezig bent dus, en vooral zelfvertrouwen uitstralen Lachen Bij mij hielp het altijd heel goed om tegen mezelf te zeggen: ik ga er gwn van uit dat hij me niet bijt, en dan was ik zo zelfzeker, dat hij me idd ook niet beet. Als je zo'n paard 'normaal' kan laten reageren op jou, da's echt geweldig. Sol is één van de speciaalste paarden die ik ken Lachen

Mss nog een tip: paarden die uit zichzelf bijterig zijn voer je beter helemaal nooit meer uit de hand. Als je koekje wil geven ofzo, gwn in de voerbak leggen. Het kan dan bv zijn dat je het bijtgedrag hebt afgeleerd, maar omdat ze soms een koekje (uit de hand) krijgen en soms gwn niets, kunnen ze snel trug happig worden.

Veel succes!

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 21:00

Bedankt Solleke_Noah. Ik ga sowieso mijn stem veel gebruiken en proberen zelfverzekerd over te komen. Lachen

Slucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:33

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:51

Dit topic is al erg oud en zoals de grote letters aangeven is het niet de bedoeling om oude topics omhoog te halen.
Hier dan ook een slotje.