en toen ging t knopje om en flipte mn paard...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: en toen ging t knopje om en flipte mn paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 08:03

Dat je goed met paarden om kunt gaan wil nog niet zeggen dat dat bij ieder paard wil. Dit paard is gevaarlijk! En wat er ook vooraf gebeurt kan zijn, dit gedrag mag niet vertoond worden. En dan is het altijd tijd om hulp in te schakelen. Daar is niets mis mee. Daar zijn die mensen voor.

Als voorbeeld: ik heb een uitstekend opgevoed jong paard. Dat door een periode van twee keer achter elkaar in de kliniek én verplichte boxrust niet meer zo goed opgevoed was. Correctie is moeilijk met een dier dat niets mag fysiek.

Toen hij eenmaal weer wel te berijden was, ben ik na enige weken grondwerk weer gaan rijden. Maar Wiz was inmiddels gewend zijn zin te krijgen. Hij ziet een nieuw paard, wil daar kennis mee maken. Dat mocht niet (er zat een jong meisje op dat paard) ik stuur hem weg, hij wordt woedend, stampt een keer en bokt weg. Ik lag ernaast. Nu heb ik ziekte van Lyme dus ik ben niet zo snel meer. Ik heb dus iemand ingehuurd die hem komt rijden een aantal keren. In mijn aanwezigheid want ik wil weten wat er met mijn paard gebeurt. En met dat jonge paard in de bak, waar hij heen wil nog steeds. Hij moet leren dat dit soort ontploffen niet geaccepteerd is. Nooit. En omdat ik niet snel genoeg meer ben, gaat iemand anders hem dat leren. Hulp inroepen is volgens mij alleen maar slim. Beter dan zelf aanmodderen en het probleem eerst erger te laten worden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 08:10

Mee eens... ik heb ook een jong paard wat van de ene kant dominant gedrag vertoont, maar wat van de andere kant ook weer heel gevoelig is.
Ook al ben ik nu al 17 jaar hobbymatig met paarden bezig, en heb ik in de loop der jaren echt wel wat voor mijn kiezen gehad, met mijn eigen paard had ik gewoon hulp nodig.
Niks mis mee.
Maar ik ben wel heel kritisch wie ik laat helpen, ik laat niet iedereen bij mijn paard. Maar hij moet wel gecorrigeerd worden... en soms weet ik zelf nog niet snel genoeg hoe. Daarom is zo'n professional heel handig... die doorziet de situatie en kent meteen een oplossing. En dat is niet alleen een kwestie van ervaring van die persoon, maar ook een kwestie van aanleg, van nature al net datgene hebben wat een gemiddelde ruiter niet heeft. Dat is het verschil tussen een professional en een hobbyist die af en toe weleens iemand helpt.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 08:16

Ik heb zelf een haf waar toen ze jong was niets mee te beginnen was en waarom omdat ze overvraagd werd. Overvragen wil niet zeggen dat je er te vroeg op gaat rijden of dergeleijke, je kunt een paard ook geestelijk overvragen. Zeker een paard die uit zichzelf zo veel aanbiedt wordt makkelijk overvraagd. Immers ze laat toch zien dat ze graag wilt werken door de andere paarden na te doen. Hierbij wordt vergeten dat dit de manier is waarop jonge paarden leren, ze kopieren hebben succes en doen het vaker.

Daarbij is een 2,5 jarige een puber, kijk naar mensen wat doen die niet allemaal verkeerd als ze puber zijn. Ik ga dan ook mee met het advies om haar in de groep te laten. Je geeft zelf aan dat de paarden daar haar steeds terug op haar plek zetten, laat ze dat een half jaar doen zonder dat je haar de kans geeft om haar opgedane frustratie op de wei op jou bot te vieren. Ik denk dat je dan direct een ander paard hebt. Nu wordt ze in de wei afgestraft, door jou iets minder dus blijft ze het op beide plekken proberen, zie het als de loterij de kans dat je wint is klein en toch doen veel mensen mee. Zo geldt dat voor een paard ook, als het 1 keer lukt om de baas te zijn, dan blijven ze het proberen.

Over het loswerken wil ik opmerken dat dit niet met ieder paard kan en daarom sluit ik me aan bij de reacties van de andere dat je dit bij een dergelijk dominant paard beter niet kunt doen. Mijn zus heeft een zeer dominant paard en is hiermee bij emiel Voest geweest. Loswerken lukte niet omdat hij over de omheining van 2 meter probeerde te springen. Emiel heeft toen aangegeven dat dit een normale reactie bij zo'n dominant paard is. Die willen niet dat jij de baas bent. Verder is dat wel een heel braaf paard, maar loswerken ging toendertijd niet. Inmidels is hij 7 en zijn de verhoudingen bevestigd en kan hij wel losgewerkt worden.

En als je hulp zoekt zoek dan hulp die jou en het paard begeleiden en niet breng je paard maar een maand en dan kun je hem ophalen. Want mijns inziens is dan het probleem tussen jullie niet opgelost. De ander kan dan alles met je paard, maar jij moet ermee verder kunnen.

Veel succes en als ik de foto's in je profiel bekijk, zou ik durven zeggen dat ze eigenlijk geen gemeen paard is maar juist een vriendelijk en open paard.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 08:19

Ik denk ook dat niemand beweert dat Sas slecht met paarden omgaat of dat anderen in de stal niets van paarden weten. Onder normale omstandigheden zal ze vast goed met paarden om kunnen gaan. Maar hier is gewoon iets mis gelopen en dat kan iedereen overkomen. Ook mensen die al lang met paarden werken. En ik weet heel zeker dat het mij zou kunnen overkomen. Tenslotte is het heel moeilijk om de soms piepkleine signalen te herkennen die vaak al lang van te voren worden aangegeven als er iets niet lekker zit.
Maar Sas schrijft haar verhaal en vraagt naar een mening en die wordt gegeven.
Is het werkelijk een doodzonde als je om hulp vraagt?
Zelfs experts zoeken steun van een andere experts als ze het even niet weten. Niets om je voor te schamen toch....

Kim_Bisous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 09:12

@ TS wat is nou eigenlijk jou doel van het starten van dit topic? Je bent erg geschrokken en wil graag je verhaal kwijt, iets wat ik me helemaal kan voorstellen want het is erg confronterend als je paard zo reageerd. Maar je blijft steeds terug kijken naar vroeger dat je haar WEL goed opgevoed hebt. Natuurlijk het is altijd kl*te om hieraan toe te geven maar het blijkt dat je wel degelijk fouten hebt gemaakt in de opvoeding van dit paard anders was dit niet gebeurd. Als ik jou was zal ik mijn oog op de toekomst houden en accepteren dat er een probleem is tussen je paard en jou en dit opgelost moet worden zodat je nog vele jaren van haar kunt genieten!! Jou paard heeft gewonnen en voelt jullie onzekerheid en onmacht dat bevestigd wordt door het op stal zetten of terug naar zijn kudde. Heel veel mensen hadden dit in zo'n situatie gedaan, het is nou eenmaal niet prettig als je eigen paard met zijn oren in zijn nek je een paar klappen wilt verkopen. Ik zou dat zelf ook eng vinden, eerlijk is eerlijk. Maar dat neemt niet weg dat er verkeerd gehandelt is. Mijn gevoel zegt dat jij dit zelf niet kunt oplossen. Ik wil je niet aanvallen echt niet maar dit kan een levensgevaarlijke situatie worden als een beest de baas over je is, dit is hetzelfde geval met een hond. Niemand zegt hier dat je niet met paarden om kunt gaan maar ik heb het gevoel dat dit probleem boven
jou ''kennen en kunnen'' ligt. Daar komt ook nog bij dat dit je eigen paard is waardoor emoties ook een rol spelen wat je paard naturlijk ook voelt. Helemaal niets om je voor te schamen, daarom zijn er ook verschillende niveaus in de paardenwereld zodat je altijd hulp kunt zoeken. Ik sluit me bij o.a. Cassidy aan! Zoek hulp van een prof waar jij een goed gevoel bij hebt!!!

Succes!

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 09:34

Even tussendoor: Ik zie wat reacties staan over slaan en schop onder de kont; deze pony is NIET te straffen met klappen of de zweep, dit is ook zeer zeer zeker niet de bedoeling! Niet alleen omdat dit niet onze bedoeling is, maar ook omdat de pony er weinig van aantrekt en zich alleen maar gekker gaat gedragen.

Cassidy: Ik ben het met je eens wat je in die post met dat schuingedrukte plaatst. Saskia zoekt nogal snel iets om het goed te praten, maar dit gedrag is niet goed te praten en al is ze de komende 100 keer braaf, er zal 100% zeker nog eens zo'n situatie komen. Misschien met dr zusje, misschien met een ander, misschien met haarzelf. Ik ben vooral bang voor wat er kan gebeuren, een pony met zadel/hoofdstel en ruiter die door de bak denderd Lips are sealed ik zou er niet blij van worden.

Wij zijn iig nh gericht en gaan het niet op een pets zweep manier oplossen, ik heb voorgesteld om de komende tijd abby zelf met rust te laten, gewoon in de wei. Ze pakt dan dus de andere pony en kan daar lekker rustig mee werken. Over een tijd (dagen/weken/maanden?) probeert ze het nog eens, is het gedrag hetzelfde dan is de oplossing ondertussen geregeld (aantal maanden naar iemand toe) is ze vanaf dan weer 'normaal' dan wordt er niet meer mee gespeeld, maar ook gewerkt. Ik denk dat deze pony nu ook in moet zien dat er gewerkt moet worden, en niet alleen maar leuk leuk als ze daar zelf ook zin in heeft. Inderdaad met non tolerance benadering. Sas kan af en toe lichtelijk inconsequent zijn, niet heel erg, voor een normaal paard kan dit geen kwaad, denk dat Abby hier echter wel mee gebaat is als alles volgens Saskia dr manier gaat. Het vriendjes zijn wat sas wil, zal dus even moeten wachten, eerst komt de volledige leiderschap!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 09:36

bovendien is het geen schande dat dit nu gebeurt. mijn eerste paardje was een jonge hengst, hij was vijf maanden toen ik hem kreeg. ik voedde hem zelf op, en in een mum van tijd kende hij het wijken voor druk, lopen aan het halster (later ook aan de weg), voetjes geven en noem maar op. een voorbeeldig paardje en menig buurtgenoot kwam langs om te zeggen dat 'dat meisje en dat jonkie' het zo leuk deden samen.

tot het dier ouder werd, hengst werd, op 2,5 jarige leeftijd, en begon te testen. ik merkte het eerst helemaal niet, imo is er niks mis met een beetje zelfvertrouwen bij een paard, mits het binnen de grenzen blijft.

ik had de ballen verstand van veulens opvoeden (behalve dingen als meelopen aanleren, voetjes geven etc, omdat ik onder begeleiding al meer met jonge dieren gedaan had bij verzorgponies), en als ik eraan terugdenk verklaar ik mezelf voor gek, maar goed ik was een kind, ik WIST het gewoon niet, wat er allemaal bij komt kijken. van de ene op de andere dag ging het mis, ik wilde gewoon met hem naar het bakje lopen om wat te spelen, ik had hem aan een lang touw. en ineens smeet hij me tegen de stalmuur (stal stond in de wei), en begon op me in te trappen en te bijten. omdat ik dat touw in mijn hand had kon ik hem wegjagen, en weer terughalen. opnieuw proberen, naar het bakje lopen... en opnieuw viel hij gericht aan. ik kon niets, stond te trillen op mijn benen en heb hem losgedaan en vrij gegeven. het ging van kwaad tot erger, ik durfde op een gegeven moment niet meer in de wei, zo gevaarlijk was het. voor het uitmesten gaf ik hem voer, dan ging ik de wei in om naar de loopstal te gaan en die schoon te maken. ik had ook altijd een zweep mee.

ik besefte dat ik enorme fouten gemaakt had, hoe kon dit gebeuren met mijn paard, waar ik alles mee kon, we waren als twee handen op één buik.

nu weet ik precies wat er fout gegaan is. het aanleren van manieren aan het halster was prima gegaan, evenals enkele andere basisvaardigheden. de fout die ik maakte is dat ik mijn jonge dier niet leerde respect te hebben, en dat ik boven hem hoor te staan. doordat hij mij niet als betrouwbare volgbare leider zag (en hoe kan dat ook, welk paard wil er nou een leider die niet stevig in zijn schoenen staat?), nam hij het zelf over.

ik heb het op kunnen lossen, en heb dit paard nog steeds. hij is bijlange na niet gevaarlijk, ook niet dominant maar fijn om mee te werken, goudeerlijk, maar wel met een sterke mensenkennis en zwakke mensen pikt hij er zo uit, om het zo maar te noemen.

ik weet dus precies hoe zoiets uit de hand kan lopen, ik heb heel veel geluk gehad, het had allemaal ook anders af kunnen lopen, niet alleen met mij, maar vooral met mijn paard. en dat zou mijn schuld geweest zijn. slimme paarden met karakter horen niet in onkundige handen thuis, maar bij iemand die weet hoe te handelen bij hun probeerseltjes. als ik toen geweten had wat ik nu weet, was dat nooit voorgekomen. inmiddels heb ik er twee jonkies bij, ééntje is nu 1,5 jaar, de andere inmiddels 4,5, beiden heb ik van veulen af aan, en het gaat zoals het moet gaan. ik ben gedwongen geweest om heel veel te leren van dat eerste paard, het kon niet anders, het was alles of niets.

echt, het kan vreselijk escaleren, en hoe goed ze bepaalde oefeningen ook doet, opvoeding is meer dan oefeningen en commando's en basismanieren aanleren. je jonge dier moet je écht zien als 100% betrouwbaar en 'volgbaar', anders gaan ze uitproberen en dat kan escaleren als je dan niet doeltreffend handelt.

[edit] geen schop onder de kont? als jij leider bent weet ze precies wat ermee gezegd wordt. ik heb dus ook de periode gehad dat geen enkele poging tot 'de baas zijn' van mij werd geaccepteerd, hij liet zich niet eens van me wegsturen, en als ik hem een tik gaf kon ik er één tien keer zo hard terugkrijgen. daar ga je alweer de fout in, als een dier zo over de schreef gaat moet je zo hard zijn als het moet. dat ze 'gekker' gaat reageren als je d'r een tik geeft, of andere correctie, geeft dat alleen maar aan dat ze deze niet accepteert en zichzelf dus zeker niet als ondergeschikte ziet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 11:18

merrieveulen schreef:
geen schop onder de kont? als jij leider bent weet ze precies wat ermee gezegd wordt. ik heb dus ook de periode gehad dat geen enkele poging tot 'de baas zijn' van mij werd geaccepteerd, hij liet zich niet eens van me wegsturen, en als ik hem een tik gaf kon ik er één tien keer zo hard terugkrijgen. daar ga je alweer de fout in, als een dier zo over de schreef gaat moet je zo hard zijn als het moet. dat ze 'gekker' gaat reageren als je d'r een tik geeft, of andere correctie, geeft dat alleen maar aan dat ze deze niet accepteert en zichzelf dus zeker niet als ondergeschikte ziet.

Idd, zo hard als het moet, zo zacht als het kan. Als dat betekend dat je er - ondanks NH benadering - een keertje met geweld tegenaan moet, moet dat in je portfolio zitten en moet je bereid zijn om die te gaan gebruiken. Niet doorgaan tot fase 4 en gehoorzaamheid eisen op het moment dat het echt nodig is, is de grootste fout die je kunt maken.

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 17:35

ik laat het hierbij geloof ik...het wordt een welles nietes discussie zo.
Ik heb al tig keer gezegd dat ik het zelf niet kan en dat ik daar iets aan ga doen..dus dat blijf ik niet herhalen Bloos . Welk deel daarvan is niet begrijpelijk?
Wat ik alleen niet accepteer is het compleet neerhalen van mn pony want dat is gewoon niet waar. wie kent dat beest nou?
en dan kun je nog zoveel 'van dat soort paarden kennen'> ik ken de mijne en daarmee onderschat ik haar niet > maar om haar op 1 hoop te gooien met bijtende intens gemene paarden? (ja die kende ik ook; strontverwend en bijtend en trappend> uh? niet mijn pony dus he!!)..nee daar ga ik niet in mee.

Voor de rest zal ik braaf een prof zoeken (ookal had ik al aangegeven dat ik dat absoluut wil doen), omdat ik niet zelf wil gaan klooien en zal ik in mn hoofd houden dat mijn pony niet is opgevoed, dit gaat blijven doen, ik er niet van op aan kan, ik er maar beter niet teveel bij in de buurt kan komen, haar nog een half jaar moet laten staan en nog meer van die denderende raadgevingen.

Wat ik wilde met dit topic? het van me af schrijven en vragen of advies maar ook eventuele herkenning? (wat ik gelukkig via pb ook gehad heb!)
Dat mijn pony in mn profiel in principe (ergens ver weg gestopt misschien?) een leuke, vriendelijke pony lijkt? thanx..daar was ik redelijk achter ja.

Maar zoals ik al zeg; daar komen we toch niet uit.

Het enige wat ik niet snap is wat er niet goed is aan mijn woord dat ik dit absoluut niet zelf ga, wil en kan doen?..Keer op keer zeg ik; ik ga hulp zoeken. Ik zoek al hulp. Dit wil ik noooit meer meemaken.

En wat krijg ik: oooh dit is onomkeerbaar! je kunt dit niet zelf (goh? had ik dat niet al vastgesteld?). Het einde is zoek > ik ken dat 'soort' pony's ...
Bedankt..das echt behulpzaam! herhaling , herhaling.
En ja iedereen is het eens met Cassidy..heb ik gezegd dat ik het principieel oneens ben met haar? NEE..maar wel met het over 1 kam scheren van mn pony, want dat lijkt me onmogelijk te beoordelen vanachter het schermpje. Daarom ook dat ik begeleiding zoek die kijkt naar t plaatje > naar mij en mijn pony (voor de 100ste keer Koe )

Wel erg bedankt voor de pb'tjes die ik gehad heb van mensen die het herkennen en aanbieden dat ik daar langs mag komen of omgekeerd en willen aangeven hoe ZIJ het oplossen of er dagelijks mee omgaan. Thanx! daar heb ik iets aan!
werken aan mogelijkheden en oplossingen dat is wat ik kan gebruiken Knipoog

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:49

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:52

Goed gedaan Melaniepk, even een grapje om de spanning te breken Lachen
Maar wat iedereen er ook van zegt Saskia: doe wat jou het beste lijkt en waar jij je goed bij voelt !
Succes in ieder geval.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 18:00

Meid hoe kom je erbij dat wat wij schrijven het neerhalen van jouw pony is. Integendeel. Jouw pony is een jong paard en doet wat ze doet, omdat dit nu eenmaal een paardendingetje is. Niet meer en niet minder. Dat maakt haar niet vals. Of gemeen o.i.d. Het maakt haar wel gevaarlijk. Nu op dit moment. Zoals mijn paard een absoluut goed karakter heeft, maar door zijn kliniek/boxrustperiode wel gevaarlijk was geworden tijdelijk. Omdat 600 kg dat de eigen zin wil doen nu eenmaal gevaarlijk is. Niemand zegt iets over het karakter van dat paard. Als ik in je profiel kijk, zie ik een blije leuke haf Ja
Niks mis mee. Moet alleen even dringend in de heropvoeding om de plek weer duidelijk te krijgen. Knapt zij ook van op, want daar hebben paarden wel behoefte aan. Duidelijkheid en conseqeunt gedrag. Zo werkt het in de kudde ook immers.

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 18:42

daar kan ik het alleen maar 100% mee eens zijn!!!
echt je hebt volkomen gelijk en inderdaad moet dit paard dringend op zn plek worden gezet!
(en niet -meer- door mij, maar door mensen waar ze wel respect voor heeft en dan later hoop ik ook nog goed door mij Knipoog ) Maar echt; ik kan het alleen maar volledig beamen wat je zegt, en ook in jouw vergelijking (met jouw paard) kan ik me wel vinden.

verder moet ik t inderdaad zelf doen (of juist niet dus haha)...maar ik proefde een klakkeloze veroordeling van mn pony.. van mij maakt me niet uit (dat klopt ook heus voor 99%), maar mn pony vind ik niet eerlijk..vandaar Knipoog

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 20:46

Ik heb ook niks negatiefs over je pony gezegd, het lijkt mij een toffe haf. Ikhoor in je verhaal wel vergelijkbare dingen die de KWPN-er van mijn zus ook uithaalde vandaar mijn voorbeelden. Heel veel succes in ieder geval, als dit voorbij is zul je er zeker een leuk paard aanhebben, de aanhouder wint.

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 20:49

ik denk dat ze het "werken en opvoeden" een beetje heeft gehad en dat je der even rust moet geven gewoon 2 weken ofso in de wei laten staan en daarna der weer is uithalen werkt echt tenminste bij mijn paardjes die ik verzorg;) kunnen ze ff weer een soortje van tot zich zelf komen en er daarna weer plezier in hebben;)

suc6

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 22:21

volgens mij lees je niet altijd even goed. herkenning? jazeker, zie mijn vorige post met mijn verhaal. verder zie ik er ook trekjes van de haf van mijn zusje in.

jouw pony niet meer te redden? meis de mijne was verder heen, nu loopt iedereen met hem weg. je paard neerhalen doet niemand, was ze doet is puur paardengedrag, heel normaal en logisch. daarom krijg je ook 'herhalende' adviezen, het is nou eenmaal voor veel mensen herkenbaar, al dan niet met hun eigen paard.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 06:25

sabby schreef:
echt je hebt volkomen gelijk en inderdaad moet dit paard dringend op zn plek worden gezet!
(en niet -meer- door mij, maar door mensen waar ze wel respect voor heeft en dan later hoop ik ook nog goed door mij Knipoog ) Maar echt; ik kan het alleen maar volledig beamen wat je zegt, en ook in jouw vergelijking (met jouw paard) kan ik me wel vinden.

verder moet ik t inderdaad zelf doen (of juist niet dus haha)...maar ik proefde een klakkeloze veroordeling van mn pony.. van mij maakt me niet uit (dat klopt ook heus voor 99%), maar mn pony vind ik niet eerlijk..vandaar Knipoog

Ik geloof niet dat mensen erop uit zijn op de pony of jou de schuld te geven. De paardje doet gewoon wat zijn instinct hem zegt. Dat maakt hem helemaal niet gemeen, maar gewoon paard. En jij deed op dat moment ook wat je dacht wat je moest doen. We doen allemaal (ik zeer zeker niet op de laatste plaats Bloos ) wel eens iets waarvan we denken: dat had ik anders moeten doen. We zijn tenslotte maar mensen. Er zijn er maar weinig die goed berekend reageren als de hoeven om je oren vliegen. (daar heb ik veel respect voor.... ik kan het niet Bloos ) En net als heel veel bokkers kan ik daar echt over meepraten, want ik had vroeger ook een pony die mij alle hoeken van de stal liet zien als ik niet uitkeek. Ook die pony was beslist niet gemeen, maar volgde gewoon zijn instinct omdat ik niet tegen hem was opgewassen. Gelukkig stond hij bij mijn oom, die geweldig was met paarden. NH werd toen nog niet genoemd, maar in feite deed hij het wel. Hij kon met elk paard overweg. Ook met mijn pony. En hij leerde mij mijn pony te hanteren. Het heeft enorm veel tijd gekost Bloos Niet omdat de pony niet leerde, maar omdat ik moeite had met de omschakeling Bloos maar het kwam wel helemaal goed.
Ik heb gezegd dat het niet is opgelost en dus weer kan voorkomen, maar niet omdat je Haflinger gemeen is. Maar gewoon omdat hij nu eenmaal een paard is en niet anders kan.
Maar ik heb begrepen dat je al besloten hebt om hulp te zoeken en dat vind ik super. Net als het voornemen om hem eerst weer even gewoon paard te laten zijn. In een kudde leren ze tenslotte ook veel.
Dus heel erg veel succes met je paardje....

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:51

sabby schreef:

Je kunt altijd hier terecht, dat weet je ook best Bloos .......