Aanvallen/schoppen in de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pensionnetje

Re: Aanvallen/schoppen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 10:35

Preddy wat wil je nu eigenlijk? Een oplossing of eindeloos discusieren?
Wees blij dat mensen hier op bokt je probleem serieus nemen en met oplossingen aan komen zetten.
Het is aan jou de juiste en de meest bruikbare eruit te filtreren. Mensen steeds te wijzen op wat zij al dan niet fout lezen of adviseren draagt niets bij tot de oplossing. Je wilt hulp of niet. Op deze wijze zullen veel mensen juist afhaken en ben je nog niets (eigen)wijzer.

Succes!

Preddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 10:41

Ik wil dat mensen een beter inzicht krijgen in de hele situatie (daarmee doel ik op alles, zowel omgang ,verleden,mn stallin en mij&paard) Dat mensen op basis daarvan misschien met handige tips komen en niet gaan raden. Ik laat me niet beledigen, dat doe ik zelf ook niet bij mensen. Vind het dan ook jammer dat ik ongegronde verwijtende reacties krijg. Natuurlijk ben ik blij met de tips die ik krijg en meer tips zijn natuurlijk altijd welkom! Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 10:42

Preddy: in omgang met paarden moet je zo hard als het moet, zo zacht zijn als het kan. Als dat betekend dat je grenzen moet stellen en eens wat harder in moet grijpen, moet dat in je repertoire zitten, anders gaan dingen onherroepelijk fout.

Als je bedenkt dat paarden van nature bang zijn voor objecten , en helemaal objecten die bewegen en daarbij geluid maken, en als je bedenkt dat een zweep een object is, dat beweegt en geluid maakt, kun je een en een wel bij elkaar optellen.
Er zijn heel veel paarden bang voor de zweep zonder dat ze er echt negatieve ervaringen mee hebben gemaakt of mishandeld zijn. De natuurlijk angstreactie van paarden voor bewegende en geluid makende objecten wordt heel vaak gezien als het resultaat van eerdere mishandelingen die er vaak niet zijn geweest.

Dus ook al heeft de vorige eigenaar het paard in een wat mindere conditie bij een handelaar vandaan gehaalt, betekend de schrikreactie van het paard niet per definitie dat hij daar ook slechte ervaringen mee heeft gemaakt.

De angst voor de zweep kun je wegnemen, door te desensibiliseren. Ook al zou hij in het verleden slechte ervaringen hebben gehad, valt hij er nog voor te desensibiliseren. Wat jij niet doet, je gebruikt de zweep niet. En dat is fout nummer 1.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 10:45

Ik heb ook zo'n pony gehad die je letterlijk de wei uit trapte.Die kon je dus ook echt niet vangen in de wei.Mijn oplossing was haar naar het hek toe lokken met biks of brood,vast pakken aan het halster en dan zelf over het hek de wei in.Ik moest wel opletten dat de andere pony's niet ook naar het hek kwamen.Probeer je pony naar een plek te lokken waarbij jij zelf ergens achter kan staan,zodat hij je niet kan raken als hij trapt.Het is heel vervelend zo'n pony te hebben.Ik heb uiteindelijk de pony weg gedaan naar iemand met ervaring in zulke pony's.Bij ons was het te gevaarlijk omdat er ook kinderen in de wei moesten.Ik wens je veel succes,ik weet hoe lastig dit is.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 10:45

Cassidy schreef:
Preddy: in omgang met paarden moet je zo hard als het moet, zo zacht zijn als het kan. Als dat betekend dat je grenzen moet stellen en eens wat harder in moet grijpen, moet dat in je repertoire zitten, anders gaan dingen onherroepelijk fout.

Als je bedenkt dat paarden van nature bang zijn voor objecten , en helemaal objecten die bewegen en daarbij geluid maken, en als je bedenkt dat een zweep een object is, dat beweegt en geluid maakt, kun je een en een wel bij elkaar optellen.
Er zijn heel veel paarden bang voor de zweep zonder dat ze er echt negatieve ervaringen mee hebben gemaakt of mishandeld zijn. De natuurlijk angstreactie van paarden voor bewegende en geluid makende objecten wordt heel vaak gezien als het resultaat van eerdere mishandelingen die er vaak niet zijn geweest.

Dus ook al heeft de vorige eigenaar het paard in een wat mindere conditie bij een handelaar vandaan gehaalt, betekend de schrikreactie van het paard niet per definitie dat hij daar ook slechte ervaringen mee heeft gemaakt.

De angst voor de zweep kun je wegnemen, door te desensibiliseren. Ook al zou hij in het verleden slechte ervaringen hebben gehad, valt hij er nog voor te desensibiliseren. Wat jij niet doet, je gebruikt de zweep niet. En dat is fout nummer 1.

Een kleine aanvulling hierop:

Een paard wordt beter en sterker als hij leert om te gaan met zijn angsten. het weghouden van enge dingen verstekt het probleem alleen maar en kan tot gevaarlijke situaties leiden. Confronteer hem met zijn angst, stel hem gerust en snel zal hij voor het object of situatie geen angst meer hebben.

Preddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 10:53

Ja dat snap ik, ik rij ook af en toe met zweep en als het nodig is krijgt hij dan ook een tik. Ik heb het alleen liever niet maar dat wil niet zeggen dat mn paard geheelonthouding heeft Haha! Alleen het idee wat cassidy eerder beschreef (er vol tegen ingaan in de zin van aanval is de beste verdediging) vind ik een beetje extreem (zie me al gaan als een soort van strijder) Dat hij mishandeld is geweest haal ik overigens niet uit zn angst voor zwepen er zijn meer dingen die daar op duiden maar dat is nu niet relevant.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 10:54

Nogmaals, zo zacht als het kan, zo hard als het moet. En als dat betekend dat je hem het gevoel moet geven dat je hem levend vilt als hij je aanvalt, dan moet dat in je repertoire zitten.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 10:57

Bij dominante paarden helpt het : foei zoete poes nu eenmaal echt niet.
Kort en duidelijk straffen, lang en uitbundig belonen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:26

Pensionnetje schreef:
Bij dominante paarden helpt het : foei zoete poes nu eenmaal echt niet.
Kort en duidelijk straffen, lang en uitbundig belonen.

Dat is een hele goede Clown

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:09

Nou troost je, als ie bij mij iets waagt te doen, dan krijgt ie flink op z'n lazer van mij, en nee dat gaat niet altijd zachtzinnig, ben totaal niet van het 'foei zoete poes', zachte heelmeesters maken stinkende wonden, maar hier speelt iets meer dan een dominant paard. Hij is niet zo zeer dominant, als wel afwerend. Hoewel hij doorgaans geen respect toont voor sommige mensen, vertoont hij vrijwel geen dominant gedrag. Ja dat lijkt elkaar tegen te spreken, maar in deze is dat niet het geval.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:29

Vertel mij eens wat het verschil in jouw ogen is tussen geen respect tonen voor bepaalde mensen en gebrek aan dominant gedrag? Als een paard een mens ignoreerd is dat ook een teken van respect. Als een paard dwars door je heen wil, of niet voor je opzij gaat, is dat ook dominant gedrag. Het hoeft niet meteen die aanval te zijn, dominant gedrag kan al in hele subtiele nuances tevoorschijn komen (zoals demonstratief een andere kant uitkijken, of je maar met een oog aankijken ipv met twee.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 16:16

Cassidy schreef:
Vertel mij eens wat het verschil in jouw ogen is tussen geen respect tonen voor bepaalde mensen en gebrek aan dominant gedrag? Als een paard een mens ignoreerd is dat ook een teken van respect. Als een paard dwars door je heen wil, of niet voor je opzij gaat, is dat ook dominant gedrag. Het hoeft niet meteen die aanval te zijn, dominant gedrag kan al in hele subtiele nuances tevoorschijn komen (zoals demonstratief een andere kant uitkijken, of je maar met een oog aankijken ipv met twee.

En als een paard dominant is, voelt het ook gewoon onprettig (voor mij dan hea)
Je kan er mis prima mee bezig zijn, maar voor je gevoel is het niet goed, en ook niet lekker om met het paard bezig te zijn....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 16:23

Cassidy schreef:
Als een paard een mens ignoreerd is dat ook een teken van respect.

Kan niet meer editten:

Bovenstaande moet zijn: Als een paard een mens ignoreerd is dat ook een teken van gebrek aan respect.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 16:30

tja als ik het zo lees, en de echt goede adviezen lees....... en dan de reactie van ts hierop.......

dan denk ik maar een ding helaas....... en das die pownie naar manege stegemann. want dit is en blijft levensgevaarlijk, en als TS het allemaal al weet, en er zijn geen mogelijkheden meer voor oplossingen, dan blijft er bij dit soort dieren maar een oplossing over.

Cassidy heeft altijd hele goede tips

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 16:55

Ik wil me verder niet echt mengen in de discussie, maar ik wil wel dit even kwijt.
5 december 2005; wij halen een dominante shet op als maatje voor onze haf die toen alleen kwam te staan. je hoefde maar naar hem te wijzen of hij begon al, slaan trappen en bijten... We hebben het geprobeerd met "foei" en boos praten, we hebben een tik uitgedeelt.. we hebben van álles geprobeerd. Het enige wat uiteindelijk écht heeft geholpen is een aantal maanden lik op stuk beleid. Hij mocht werkelijkwaar niks anders als luisteren, het klinkt heel gemeen.. maar nu... bijna 2 jaar later is het de liefste pony die ik ken, hij komt naar je toe in de wei, je kunt hem overal aanraken, hij loopt voor de kar.
Bij ons was het dus gewoon heel simpel... jij schopt jij krijgt een flinke lel/schop terug, jij steigert? prima dan krijg jij een flinke trap onder je buik (sindsdien heeft ie t dus ook niet meer gedaan)...
Ik zou dus toch harder worden in je doen en laten tegenover je paard. Voor jou gevoel moet je echt de boeman zijn... dat had ik ook heel sterk "ben ik niet té gemeen tegenover mijn paard?" maar na maanden intensief werken eraan.. is het nu een hele lieve pony... je moet hem natuurlijk áltijd in de gaten blijven houden...

Preddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 19:24

@Kiwiko, jij gaat wel erg kort door de bocht nu. Als je al mijn reacties hebt gelezen zie je ook dat ik er iemand voor ga inschakelen.. Kom nu dan niet met zo'n reactie want dat slaat dus werkelijk nergens op. @ Bitterbal, het is niet zo dat hij dit altijd heeft. Hij heeft het zeg... 2 a 3 keer per jaar in perioden van 1 a 2 weken. Buiten zijn debiele gedrag van nu om, ontvangt hij me met een hinnik en een knuffel..Ik heb er zo'n dubbel gevoel bij snap je?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 19:49

mischien goed dan om in de goede perioden aan jullie verhoudingen te werken.
zodat hij het na een tijdje niet meer in zn hoofd haalt om dominant te doen?
en heb je medische oorzaken al uitgesloten?

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 19:04

Preddy, je vroeg je af wat ik bedoelde met mijn zin "je zou niet de eerste zijn die deze fout maakt en ondertussen andere mensen beschuldigd van dierenmishandeling"
Je schrijft in je 1e post dat je paard bang is van de zweep en dat je paard vroeger mishandeld is.
Wat versta je onder mishandeling? Wat is er dan met je paard gebeurd of waaraan merk je dat ze mishandeld is?
Ik bedoel met mijn zin dat er mensen zijn die het paard perongeluk de baas laten worden omdat ze alles op een vriendelijke manier willen oplossen, er van overtuigd zijn dat slaag mishandeling is. Die mensen denken dat ze geweldig zijn voor hun paarden en vinden het zielig als een ander zijn paard eens op zijn donder geeft, ondertussen is die ander nog steeds zijn paard de baas en kunnen die mensen steeds minder met hun paard.
Natuurlijk ligt het dan aan het paard ( zo'n moeilijk dier/zijn verleden, blablabla) en niet aan hun.
Ik zeg niet dat jij daar ook bij hoort maar je zou dus niet de 1e zijn die dat overkomt en het zelf niet ziet.

xTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 19:19

merrieveulen schreef:
het feit dat hij aanvalt bij het grondwerk zegt genoeg. dit paard is de baas over jou, en gaat dan ook echt niet mee in wat jouw wensen tov hem zijn. hij doet lekker wat hij wil, ipv met jou mee te denken zoals hij zou doen als hij je als ranghogere/ leider zou zien.

grondwerken luidt het devies, bevestig je leiderschap en je krijgt er een heel ander paard voor terug, wat er niet eens aan zou dénken om je te trappen, of een poging te doen daartoe.

dit lijkt mij ook de beste behandeling.
je moet gewoon overnieuw beginnen, hoe lastig het ook zal worden!

xTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 19:50

KiWiKo schreef:
tja als ik het zo lees, en de echt goede adviezen lees....... en dan de reactie van ts hierop.......

dan denk ik maar een ding helaas....... en das die pownie naar manege stegemann. want dit is en blijft levensgevaarlijk, en als TS het allemaal al weet, en er zijn geen mogelijkheden meer voor oplossingen, dan blijft er bij dit soort dieren maar een oplossing over.

Cassidy heeft altijd hele goede tips

ze heeft idd wel een beetje gelijk..!
ik zeg niet dat je helemaal niet openstaat voor oplossingen ( anders had je dit topic niet gemaakt)
maar je hebt ook nog geen enkele x gezegd dat je iets goed vind.
wil je je paard helpen of niet?
want alles is het proberen waard lijkt me,
al helemaal in dit geval..

Preddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-07 21:02

@Diessel: Ahh op zo'n manier Knipoog Nee ik stel mn grenzen wel goed, hij hoeft echt geen rare dingen te flikken want dan kan hij een correctie verwachten..Dit is een blijvend en soms opkomend probleem waar dus nu iets aan gedaan gaat worden.. Dus ik ga zeker raad opvolgen hier Tessa.

Preddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 12:56

Dit snap je toch ook niet meer.. Ik liep de weide in naar het paard van mn vriendin en meneer kwam zo naar me toe gelopen. eb het halster omgedaan, uitbundig beloond en een paar snoepjes gegeven. Heb een klein stukje gereden en ik zag dat hij ervan genoot. Continue oortjes naar voren en lekker de pas erin. Naderhand een bak voer gegeven en zn nieuwe deken opgedaan. Maar ik blijf alert!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 14:55

Het feit dat je aandacht gericht was op het paard van je vriendin betekend dat je paard zich niet uitgedaagd voelde. Ik zou toch eens serieus gaan kijken op wat voor manier je in het land op hem afloopt. De manier van benaderen is voor hem de reden om zo te reageren zoals hij reageert. In dit geval heeft hij zelf de keuze gemaakt om op je af te komen, omdat je de aandacht niet op hem had gericht maar op het paard van je vriendin. Maar als de keus nu niet bij hem ligt, als jij hem pakken wilt, gaat hij in de aanval. Je hebt heel zeker een dominantieprobleem. Je weet waar je aan moet werken.

Heb je Annemarie al gemaild?

Preddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-07 17:59

Ja inderdaad, ik was nog geen eens 5 stappen in het weiland en ik liep/stond richting dat andere paard maar riep ondertussen wel zn naam. Daar keek hij toen van op en kwam meteen (zoals normaal dus) naar me toe gelopen. Alsof er gewoon niets loos was! (Had mn bericht net niet uitgebreid opgeschreven omdat ik veels te blij was haha, moest het kwijt!)
Heb Annemarie gepmt ja, ook even de link van dit topic gegeven.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 14:47

Cassidy schreef:
Het feit dat je aandacht gericht was op het paard van je vriendin betekend dat je paard zich niet uitgedaagd voelde. Ik zou toch eens serieus gaan kijken op wat voor manier je in het land op hem afloopt. De manier van benaderen is voor hem de reden om zo te reageren zoals hij reageert.

Heb je Annemarie al gemaild?

Die truc gebruik ik dus vaak om manegepony's te vangen.
Die beesten zijn zo uitgekookt, als je het niet slim aanpakt vang je ze nooit van je leven.
Daar komt nog bij dat het weiland heel groot is, en ze onder de draden door kunnen, die kleine krengen!