onhandelbare hengst, wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: onhandelbare hengst, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:09

Amoreno schreef:
Veel mensen zeggen dat longeren heel erg slecht is voor een jong paard, dus aan de longe laten lopen doe ik al niet meer omdat er zoveel commentaar op was. Op die manier had ik wel meer over hem te vertellen dan wanneer hij los loopt..

Dus je longeert hem los? Jaagt hem op? Dat gaat hij als spelgedrag zien. Wil je conditie kweken en bespiering krijgen, ga longeren, maar niet los!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:12

ElCid schreef:
Opfok heeft m.i. daar weinig mee te maken, onze 6 jarige Lusitano is misschien juist dankzij die opfok zo goed in balans, hij is uitgespeeld Haha!

Het feit dat hij zo goed in balans is, komt hoofdzakelijk door zijn character. Opfok doet heel veel bij een jonge hengst, ze worden er sociaal van. Maar als een hengst in een opfok de baas is geweest van alle hengsten en geleerd heeft dat hij het kan winnen, ga je een hele kluif krijgen om dat weer recht te breien.

En hengst moet het verdienen om hengst te blijven. Ik zou castreren.

Amoreno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 11:13

erleyne schreef:
Amoreno schreef:
Hij loopt alleen als hij hier zelf voor kiest, maar als wij hem aanzetten tot lopen dan word hij kwaad.

Doet het hem dan gewoon geen pijn om te lopen? Beweegt hij wel als hij door een ander paard wordt uitgedaagd?

als hij de merries ziet kan hij lopen hoor! en goed ook Knipoog[/quote]

En hij is helemaal onderzocht, is kerngezond en heeft nergens last van, alleen van zijn gedrag..

Als jaarling is hij ook een tijd thuis geweest en zijn we er altijd druk mee geweest, wandelen, poetsen, wassen enz.. en altijd ging dit goed. Als hij iets fout deed en je corrigeerde hem leerde hij er wat van en op dat moment had hij nog respect. Nu anderhalf jaar later is het gewoon een heel ander paard..

Amoreno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 11:15

Cassidy schreef:
ElCid schreef:
Opfok heeft m.i. daar weinig mee te maken, onze 6 jarige Lusitano is misschien juist dankzij die opfok zo goed in balans, hij is uitgespeeld Haha!

Het feit dat hij zo goed in balans is, komt hoofdzakelijk door zijn character. Opfok doet heel veel bij een jonge hengst, ze worden er sociaal van. Maar als een hengst in een opfok de baas is geweest van alle hengsten en geleerd heeft dat hij het kan winnen, ga je een hele kluif krijgen om dat weer recht te breien.

waarom zo hameren op catreren. Ik had al aangegeven dat dit geen optie is. In elk geval tot februari niet. Zijn vader is ook een enorme lastpak, en moet ook flink aangepakt worden. maar is ondertussen wel voor het leven goedgekeurd in de hoogst haalbare klasse..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:15

Amoreno schreef:
Als jaarling is hij ook een tijd thuis geweest en zijn we er altijd druk mee geweest, wandelen, poetsen, wassen enz.. en altijd ging dit goed. Als hij iets fout deed en je corrigeerde hem leerde hij er wat van en op dat moment had hij nog respect. Nu anderhalf jaar later is het gewoon een heel ander paard..

Yep, hormonen kunnen een paard aardig in de weg gaan zitten. Als je castreerd heb je je oude paard weer terug...

Mananeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:15

Pensionnetje schreef:
beantsje schreef:
Je kunt alleen met een hengst omgaan als je er niet bang voor bent. Tot echt vechten zal het niet snel komen, dan had hij je al lang doodgeslagen. Hij wil wel imponeren, laten zien dat hij de baas is. En dat is al gevaarlijk genoeg, stel je voor dat hij jou een corrigerende tik gaat geven! Dus moet jij dat nog meer doen. Ik denk dat je hem een keer flink in de hoek moet zetten. Met een bezem ofzo.

Ik zeg niet dat je hem af moet ranselen, maar dat je hem met je lichaamshouding en gedrag moet imponeren.

Ook dit is een denkfout in de africhting van hengsten. IEDERE hengst is in staat indien hij zich bedreigd voelt (door verkeerde afstraffing) een mens te doden zelfs de meest brave. Onder invloed van zijn hormomen kan zijn stemming in een fractie van een seconde omslaan. Dit maakt hengsten voor de meeste mensen ook totaal ongeschikt. Ga er altijd vanuit dat een hengst je IEDER moment kan aanvallen. Het is alleen aan de trainer om dit tot een minimum te beperken en zijn respect te verdienen.

Een hengst is geboren om te vechten. Hij MOET vechten voor zijn merries. Een hengst die niet vecht is een zwakkeling. Deze vechtlust maakt hen juist zo onberekenbaar voor velen. Begrijp je zijn natuurlijke drang weet je ook hoe je dit in positieve zin kunt ombuigen naar arbeid. Laat hem "zijn stijd" in werk beleven en niet gericht naar personen.

Amen.

Ik zou niet zelf verder 'uitproberen' wat helpt. Er zijn mensen die ervaring hebben met opvoeden, heropvoeden enz. van moeilijke paarden. Zo ook met hengsten. Iemand die met paarden bezig is op basis van kennis over gedrag. Ik zou als ik jou was dit samen met zo iemand oplossen. In welke regio zit je?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:19

Amoreno schreef:
waarom zo hameren op castreren. Ik had al aangegeven dat dit geen optie is. In elk geval tot februari niet. Zijn vader is ook een enorme lastpak, en moet ook flink aangepakt worden. maar is ondertussen wel voor het leven goedgekeurd in de hoogst haalbare klasse..

Zijn vader leeft nog? Waarom denk je dat iemand een dekking van de zoon wil hebben als de vader nog leeft (of het moet vanwege de kosten zijn?)

Als je hem tot Februari hengst wilt laten, geef hem uit handen, of sluit zelf een goede levensverzekering en arbeidsongeschiktheidsverzekering af....

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:20

Cassidy schreef:
ElCid schreef:

Zeker weten dat het van het karakter van het dier afhangt, maar die van ons was in de kudde ook de dominante hengst, maar het ras heeft hier ws ook wel veel mee te maken.

Aan de TS, als de vader van jouw hengst ook een lastpak is en dit ook nog doorgeeft aan zijn zonen, vraag ik me af waarom er in vredesnaam met dit soort karakters doorgefokt wordt. Dan krijg je zo'n Ferro verhaal, waarbij het gros van de kinderen niet normaal te hanteren valt. I.p.v. alleen naar uiterlijk en prestaties kijken zou het karakter van een dekhengst een veel groter rol moeten spelen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:21

Ik zou hem even de tijd geven om te laten wennen.
Vraag hulp erbij zover als dat mogelijk is.
Ik zou hem ook (nog niet) laten castreren, dat kan eventueel altijd nog.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:21

[quote="Amoreno]

Veel mensen zeggen dat longeren heel erg slecht is voor een jong paard, dus aan de longe laten lopen doe ik al niet meer omdat er zoveel commentaar op was. Op die manier had ik wel meer over hem te vertellen dan wanneer hij los loopt..[/quote]

Als je gemiddeld 3 keer per week ze amper 10 laat lopen, dan maakt dat echt niets uit. Als ze los lopen en rennen etc. belasten ze zichzelf veel meer met al die rare capriolen dan 10 minuutjes longeren. (dan heb ik wel over spelenderwijs longeren, gewoon laten wennen aan stemgebruik en geen gekke dingen)

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:22

Als castreren echt geen optie is, zou ik hem wegbrengen naar iemand die er verstand van heeft. Misschien een hengstenhouder?!!? (ik noem maar wat) Maar goed het is heel wat om een hengst goedgekeurd te krijgen dus ik zou ook met een zeer kritisch oog naar je paard kijken of hij echt de moeite waard is om voor te brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:23

Amoreno schreef:
castreren is geen optie Knipoog

Als je dan echt perse niet wilt castreren, kan ik je maar 1 advies geven: wegbrengen naar een prof die hem wel kan opvoeden en straks kan gaan rijden. Ik vrees dat er anders ongelukken gaan gebeuren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:25

ElCid schreef:
Aan de TS, als de vader van jouw hengst ook een lastpak is en dit ook nog doorgeeft aan zijn zonen, vraag ik me af waarom er in vredesnaam met dit soort karakters doorgefokt wordt. Dan krijg je zo'n Ferro verhaal, waarbij het gros van de kinderen niet normaal te hanteren valt. I.p.v. alleen naar uiterlijk en prestaties kijken zou het karakter van een dekhengst een veel groter rol moeten spelen.

Vergeet al die Jazzen niet Haha!

Ik was al bezig met dezelfde opmerking, je bent me voor. Helaas wordt er te vaak gefokt voor de top, met lastige characters, die maar voor een heel beperkt groepje mensen te hanteren zijn. Redden die het niet voor de top, dan gaan ze naar de subtop, of belanden in het recreatieve circuit, die er NIET mee om kunnen gaan en waardoor de paarden uiteindelijk bij de slager belanden (of serieuze ongelukken gebeuren).
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 14-09-07 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Amoreno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 11:26

Cassidy schreef:
Amoreno schreef:
waarom zo hameren op castreren. Ik had al aangegeven dat dit geen optie is. In elk geval tot februari niet. Zijn vader is ook een enorme lastpak, en moet ook flink aangepakt worden. maar is ondertussen wel voor het leven goedgekeurd in de hoogst haalbare klasse..

Zijn vader leeft nog? Waarom denk je dat iemand een dekking van de zoon wil hebben als de vader nog leeft (of het moet vanwege de kosten zijn?)

Als je hem tot Februari hengst wilt laten, geef hem uit handen, of sluit zelf een goede levensverzekering en arbeidsongeschiktheidsverzekering af....

Bij sommige rassen gebeurt het dan er meerdere goedgekeurde zonen van een hengst dekken terwijl de hengst zelf ook nog actief is in de dekdienst Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:27

Barco schreef:
Maar goed het is heel wat om een hengst goedgekeurd te krijgen dus ik zou ook met een zeer kritisch oog naar je paard kijken of hij echt de moeite waard is om voor te brengen.

Ook dat nog eens. Er worden maar zo weinig paarden goedgekeurd als dekhengst. Daarvoor moet je toch echt iets heel aparts in huis hebben en daarbij moet je het ook nog goed trainen en goed voorstellen op de keuring. Voor de meeste particulieren is zoiets niet weggelegd, dus ik vraag me af of dit alle ellende wel waard is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:27

Amoreno schreef:
Bij sommige rassen gebeurt het dan er meerdere goedgekeurde zonen van een hengst dekken terwijl de hengst zelf ook nog actief is in de dekdienst Knipoog

Wat voor ras is jouw hengst?

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:28

ElCid schreef:

Definieer LASTPAK ? Heb legio hengsten gehad die door iedereen werden afgeschilderd als lastpakken.
Uiteindelijk bleken de eigenaren lastiger dan de hengsten zelf te zijn. Paarden worden gevormd door wat zij meemaken en hoe zij worden behandeld. Slechts een erg klein deel is van nature "niet gemakkelijk". En daar kunnen hormonen, zoals bij hengsten, idd debet aan zijn. In dát geval is castreren vaak de beste oplossing.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:28

Amoreno schreef:

Gebeurt bij de Quarters ook. En beslissing om de zoon te kiezen is dan heel vaak het kostenplaatje wat er bij komt kijken...Haha!
Of ik 10.000 Dollar kwijt ben voor een dekking van de vader of de helft voor een van zijn zoons, scheelt toch 5000 Dollar.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:30

cassidy is het ook niet de taak van een merrie om haar veulen te beschermen ???

ik vind het allemaal idd overtrokken
het gevaar is dat je alles vanzelf sprekend gaat zien en niet consequent blijft waardoor je een deur open laat staan

mar zoals ik al vaker heb gezegd veel hengsten komen op stal en er nooit meer uit
doe dat zelfde met een merrie en die zal niet veel anders reageren

ik zie maar 1 verschil met hengsten en de andere paarden
tostestoron het stofje wat ervoor zorgt dat het die instaat is te vechten voor zijn kudde wanner dat nodig is
als bv vluchten niet kan of er concurentie zich aan dient dat zijn de enige redenen dat een hengst zal vechten

in de gevallen dat beschreven word in het stukje van cassidy zal een van die dingen aan de orde zijn geweest dit moet je dus vermijden

verder ben ik van mening dat ze zeker wat zal leren in zo'n cursus de basis van hoe het gerdag werkt van een paard / hengst
verder zal in zo'n cursus voor de ts zelf ook duidelijk worden of ze het aankan of niet en ze zal goed geinformeerd worden, ook pin werk is idd niet iets wat je 123 leert maar wat tijden kost om goed door te krijgen maar je moet toch ergens beginnen of niet dan

als niemand de tijd en energie er in zou steken om zo iets te leren oa met hengsten omgaan dan stopt het ergens ....

maar om eerlijk te zijn als het dier zijn gedrag na verloop van tijd niet verbeterd zou ik er niet mee fokken als het mijn eigen zou zijn ook al zou ie goed gekeurd zijn
maar dat is ieder zijn keus

ieder dier kan ik de handen van een onervaren persoon die geen deskundige hulp acsepteerd gevaarlijk worden

edit beetje leesbaarder gemaakt
Laatst bijgewerkt door rommulus op 14-09-07 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:31

amen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:32

Pensionnetje schreef:
Definieer LASTPAK ?

Niet werkwillig en meewerkend character, altijd in discussie gaan, hormonen die tezeer de overhand krijgen bij simpele dingen die je van hem vraagt zoals wijken voor druk, voortdurend willen knokken.

Amoreno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 11:32

Pensionnetje schreef:
ElCid schreef:

Definieer LASTPAK ? Heb legio hengsten gehad die door iedereen werden afgeschilderd als lastpakken.
Uiteindelijk bleken de eigenaren lastiger dan de hengsten zelf te zijn. Paarden worden gevormd door wat zij meemaken en hoe zij worden behandeld. Slechts een erg klein deel is van nature "niet gemakkelijk". En daar kunnen hormonen, zoals bij hengsten, idd debet aan zijn. In dát geval is castreren vaak de beste oplossing.

zijn vader komt uit duitsland en is in zijn beginjaren niet erg goed behandeld, vandaar dat hij nu nog steeds niet erg makkelijk is..Is dus niet van nature maar door invloeden uit zijn omgeving jaren geleden. Zijn eigenaar kan met hem lezen en schrijven inmiddels, maar makkelijk is hij nog niet..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:33

rommulus schreef:
cassidy is het ook niet de taak van een merrie om haar veulen te beschermen ???

Een hengst gaat door waar een merrie of ruin stoppen. Tot er bloed vloeit of doden vallen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:35

warom zou een merrie stoppen als haar veulen in gevaar is in haar ogen ???
zal een merrie ook niet een wolf doden als het haar veulen wil op peuzelen ???

en een ruin is niet natuurlijk he

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:37

De merrie zal proberen haar veulen te verdedigen, maar als dat niet lukt, voor haar eigen leven kiezen ipv een gevecht aan te gaan op leven en dood. Ze kan en gaat het jaar daarop weer een veulen krijgen. Dat lukt haar niet als ze zelf dood is.