Omweg, of 't leren aan het paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Omweg, of 't leren aan het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:17

de meeste tips zijn al gegeven, zie ik. bij paarden die bang zijn voor spray oefen ik altijd eerst met een oude fles met water erin, ook zonde om een heleboel vliegenspray of glansspray te verspillen, en aan water zit ook geen 'eng' luchtje.

ZwYzWyLoVeRr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:25

Tuurlijk kan je het leren!!
gewoon beginnen bij het begin
De fles laten zien en hem/haar laten ruiken
Dan open doen en een spray laten zien
Begin op z'n rug of een plek die minder eng is
En blijven praten met je paard blijf vooral geruststellen
En als ze weg loopt een strenge stem opzetten
Als ze weer stilstaat Begin te kriebelen op dr hals en ga naar d eplek waar je wil spuiten
En blijfen geruststellen!! zoo belangrijk Vingers aflikken
Kuss Clown

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 09:42

ZwYzWyLoVeRr schreef:
Tuurlijk kan je het leren!!
gewoon beginnen bij het begin
De fles laten zien en hem/haar laten ruiken
Dan open doen en een spray laten zien
Begin op z'n rug of een plek die minder eng is

En blijven praten met je paard blijf vooral geruststellen
En als ze weg loopt een strenge stem opzetten
Als ze weer stilstaat Begin te kriebelen op dr hals en ga naar d eplek waar je wil spuiten
En blijfen geruststellen!! zoo belangrijk Vingers aflikken
Kuss Clown

Allereerst vraag ik me af waarom je de spray laat zien . Het is denk ik lastig te zien voor een paard, zo'n vloeistof in een spuitbus. Hij zal het waarschijnlijk wel ruiken als je het bij z'n neus houdt. Maar in de meeste gevallen zijn ze niet bang voor de geur.

Verder denk ik dat als je bij een paard dat snel hysterisch wordt direct op z'n rug sprayt de eerste keer, hij 2 meter in de lucht springt en dan in paniek aan het touw gaat trekken omdat hij weg wilt rennen (i.p.v. 'lopen'). Ik heb ik overigens bij in gedachten dat je bovenop z'n rug spuit. Op die plaats kan een paard de dingen slecht zien. Dus dat is extra eng. En op de rug is een enge plaats, daar kan hij niet naar trappen of buiten. Het enige wat hij kan doen als hij daar 'aangevallen' wordt is volgens mij gaan bokken, rennen (of rollen Clown )

Je bedoelt het wel goed, en gaat ook rustig te werk, maar ik ben er meer voorstander voor om eerst ergens te gaan spuiten waar het paard ziet wat je doet.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 12:47

Tuurlijk kunnen paard dingen leren. De ene leert het alleen sneller als de andere.
En met dat vliegenspray moet het heus wel lukken. Knipoog

donjalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 11:53

ja hoor als je geduld hebt lukt alles mijn paard vond spray ook niets maar nu met de dazen deze zomer moest ik toch elke dag sprayen en hoewel ze het nog steeds niet leuk vind gaat het steeds beter.het is echt een kwestie van wennen en veel geduld en geruststellen.