Tot hoe lang kan een paard je herkennen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nathalie16

Re: Tot hoe lang kan een paard je herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:25

Echt wel langer dan 14dagen. Ik heb mn paardje vanaf 6maanden oud. Vanaf die tijd dr elke dag zowat gezien. Als 3jarige weggebracht voor het zadelmak maken voor 3maanden. Ik ben daar maar 3x wezen kijken, maar ze wist precies wie ik was hoor!
Ze is ook wel is een week naar mn (vroegere) lesgeefster geweest toen ik op vakantie ging. Ze heeft toen 5dagen niet gegeten en geen stap meer gezet omdat ze me miste. Ben dus wel blij dat ze toen snel naar huis is gehaald!

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:27

Ik had laatst ergens iets gelezen dat een man altijd een liedje aan het fluiten was toen hij een jaar of 40 was. Toen had hij altijd een witte welshpony op zijn boerderij staan. Toen die ouder werd heeft hij zijn dieren moeten verkopen. Maar toen hij 20 jaar later langs een weiland liep en datzelfde liedje floot herkende een pony dat gefluit en begon helemaal te hinneken. Het bleek dezelfde welshpony te zijn die de man 20 jaar geleden verkocht had.

Dus ik denk dat pony's of paarden goede ervaringen aan bepaalde dingen wel herkennen. Bij deze man aan het deuntje van zijn gefluit. Maar bij andere mensen misschien aan de geur of aan de stem. Lachen

nathalie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:28

Dat denk ik indd ook wel! Dat ze een bepaalde stem herkennen. Toen ik om mn oude stal stond, hoorde mn paard aan het geluid van mn laarzen al dat ik er kwam aangelopen en hinnikte dan ook..

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:36

Zo, de meningen lopen dus uiteen tussen de 14 dagen en 20 jaar...dat is alvast duidelijk..

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 22:25

ik ken ook iemand waarvan het paard van haar was verkocht aan ht circus,
en na 10 jaar reageerde het paad nog steeds naar zijn oude eigenaar toen hij haar na 10 jaar dus weer terug zag.

maar ligt gewoon aan de band die je hebt met je paardje.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 22:26

Het zou best kunnen dat na 14 dagen een paard vergeet wie 't ook al weer was die 'm verzorgde. Maar wanneer iemand weer in aanraking komt met het paard, tijden later, dat het paard dan herinnerd wordt.

Door het fluitje, de manier van roepen, en andere gedragingen die we soms bewust, soms onbewust uiten. Mijn verzorgpony deed altijd "beledigd" als ik terug kwam van vakantie (3 weken), maar toen ik 'm na anderhalf jaar kwam bezoeken wist ie meteen dat hij naar mij moest luisteren - terwijl hij al anderhalf jaar een "gevaarlijke", "onhandelbare" pony was geweest. Geen gehinnik oid, maar ook geen gezeur met laten vangen, voetje vragen, longeren, enz enz.

Ik denk dat een paard gedrag / houding / geur zal herkennen, maar vaak veranderen deze bij een mens over tijd. Als de verzorger werd herkend aan een kenmerk dat verandert is, zal er minder/geen herkenning zijn, maar als het kenmerk gelijk is gebleven (zoals het fluitmelodietje) dan is herkenning duidelijk.

Denk ik.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 22:56

nathalie16 schreef:
Ze is ook wel is een week naar mn (vroegere) lesgeefster geweest toen ik op vakantie ging. Ze heeft toen 5dagen niet gegeten en geen stap meer gezet omdat ze me miste. Ben dus wel blij dat ze toen snel naar huis is gehaald!

Paarden hechten zich niet aan mensen (en nu gaat iedereen koppig zeggen dat dat niet zo is natuurlijk Slapen maar wie met een bioloog praat weet wel beter). Het paard mist hooguit z'n omgeving, z'n vertrouwde ritme, z'n stalmaatjes (de páárden), maar niet z'n baas. Dat is iets dat honden en andere roofdieren wel hebben, maar bij prooidieren werkt dat niet zo. Mensen schrijven graag dat soort eigenschappen wél toe aan hun paard, omdat ze zich daar zélf beter bij voelen. 'kijk hij mist mij, want ik hield zoveel van hem' (hij mist hooguit de omgeving waar hij goed verzorgd werd en bepaalde paardenvriendjes had)

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 23:09

Ik zou het zelf niet weten, hier heb ik eigenlijk nog nooit zo bij stil gestaan. Daarom vind ik dit ook een interresant toppic!
Maar ik ben nu 2 en halve week op vakantie geweest en zie mijn shet morgen voor het eerst weer, betekend dat, dat ze mij niet meer herkent?

nathalie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 23:09

Citaat:
Paarden hechten zich niet aan mensen (en nu gaat iedereen koppig zeggen dat dat niet zo is natuurlijk Slapen maar wie met een bioloog praat weet wel beter). Het paard mist hooguit z'n omgeving, z'n vertrouwde ritme, z'n stalmaatjes (de páárden), maar niet z'n baas. Dat is iets dat honden en andere roofdieren wel hebben, maar bij prooidieren werkt dat niet zo. Mensen schrijven graag dat soort eigenschappen wél toe aan hun paard, omdat ze zich daar zélf beter bij voelen. 'kijk hij mist mij, want ik hield zoveel van hem' (hij mist hooguit de omgeving waar hij goed verzorgd werd en bepaalde paardenvriendjes had)

Ik weet dat zo net niet hoor.. Van de 4paarden die ik heb gehad, denk ik dat deze dat toch wel echt doet! Ze is heel eenkennig en heb vaak zat gehad dat ze bij mensen de trailer niet op ging en als ik met dr liep dat ze in 1x ging. Dan kun je wel gaan zeggem het is vertrouwd enz..
Maar vertel mij dan is, dat ze op 2 verschillende stallen hebben geprobeerd dr zadelmak te maken( waarvan 1 ze zelf al stond) en dat ze niet zadelmak terug kwam en toen ik t zelf probeerde ( nog wel in mn 1tje erop gaan zitten) het wel lukte??

Ik denk dat er dus wel paarden zijn die zich wel hechten aan een mens!

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 23:10

toverpaardje schreef:
Zo, de meningen lopen dus uiteen tussen de 14 dagen en 20 jaar...dat is alvast duidelijk..

Whaha inderddaad, dus op mijn vraag die ik hierboven stelde heeft iedereen natuurlijk weer een andere kijk op.

nathalie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 23:13

_bloempje_ schreef:
toverpaardje schreef:

Whaha inderddaad, dus op mijn vraag die ik hierboven stelde heeft iedereen natuurlijk weer een andere kijk op.

Ja dat is indd echt een verschil! Maar als je een paard al lang ziet, lijkt mij hjet raar dat ze je in 14dagen zou vergeten. Dat is toch ook niet zo bij een hond Verward En een paard lijkt me toch ook niet echt een dom dier, want stel dat je 14dagen een bepaalde oefening niet vraagt, wil niet zeggen dat ze het dan vergeten is..

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 23:16

Wat jij als voorbeeld geeft over een bepaalde oefening, daar zat ik ook net aan te denken,,,

nathalie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 23:23

Ja daarom, dus ik weet het ook niet Tong uitsteken
Maar ik ben er wel benieuwd naar!

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 23:27

Wij hadden een paard in pension staan die ik een aantal jaren heb verzorgd, toen zijn eigenaar hem verkocht ging hij weg bij ons van stal, ik kwam hem denk in ongeveer een jaar later met een nieuwe ruiter tegen op een wedstrijd en hij was net aan het springen toen ik hem zag, zonder er bij na te denken roep ik zijn naam en hij keek meteen op en hinnekte terug.
Ik weet zeker dat hij mij op dat moment ook herkende...
arno8 schreef:
Paarden hechten zich niet aan mensen (en nu gaat iedereen koppig zeggen dat dat niet zo is natuurlijk maar wie met een bioloog praat weet wel beter). Het paard mist hooguit z'n omgeving, z'n vertrouwde ritme, z'n stalmaatjes (de páárden), maar niet z'n baas. Dat is iets dat honden en andere roofdieren wel hebben, maar bij prooidieren werkt dat niet zo. Mensen schrijven graag dat soort eigenschappen wél toe aan hun paard, omdat ze zich daar zélf beter bij voelen. 'kijk hij mist mij, want ik hield zoveel van hem' (hij mist hooguit de omgeving waar hij goed verzorgd werd en bepaalde paardenvriendjes had)

Ik denk dat een paard wel graag bij "zijn" mensen is waar hij vertrouwen in heeft, ik denk niet dat een paard je echt mist als je er niet bent, maar dat het wel zo kan zijn dat hij graag bij jou is.

Het valt mij ook vaak op dat mensen wel eens zeggen dat 2 paarden echt niet zonder elkaar kunnen en als ze dan om één of andere reden bij elkaar weg moeten die paarden er helemaal niet treurig om lijken te zijn... Zo snel ze elkaar niet meer horen gaan ze gewoon verder met hun eigen leven.

nathalie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 23:38

Citaat:
Het valt mij ook vaak op dat mensen wel eens zeggen dat 2 paarden echt niet zonder elkaar kunnen en als ze dan om één of andere reden bij elkaar weg moeten die paarden er helemaal niet treurig om lijken te zijn... Zo snel ze elkaar niet meer horen gaan ze gewoon verder met hun eigen leven.

Maar ze kennen elkaar wel meteen!
het paard van mn vriendin ging naar een andere stal, ze hadden elkaar
een paar maanden niet gezien. we zouden in het bos gaan rijden.
Toen mijn paard in de trailer stond te stampen begon die van haar te hiniken. Ze konden elkaar niet zien, maar ze bleven toch naar elkaar aan het hiniken de hele tijd!

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 23:43

Ja! Absoluut dat ze elkaar herkennen!
En ik kan me dan ook niet zo voorstellen dat ze een ander paard heel lang blijven herkennen en een mens niet...

nathalie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 23:47

Nee inderdaad, daar blijf ik ook bij! Die 14 dagen geloof in dus totaal niet in..

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 23:57

als een paard een geheugen van 14 dagen heeft waaom kan een paard dan een trouma hebben van een zweep en bijna een jaar niet met zweep gereden worden omdat ze helemaal gek word?

en kan mij even uigelegt worden waarom mijn paard een beetje bang is geweest van mannen.??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 00:03

Dan vraag ik me eigenlijk eerst af in wat voor een mate een paard je herkent.

Herkent hij/zij je uiterlijk? Of je geur, of je stem? Of een combinatie ervan?
Ik geloof nooit dat paarden 'herkennen' beleven zoals mensen dat doen.
Maar dat ben ik dan weer. Haha!

Shayenne93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 00:04

Denk dat je daar wel gelijk in hebt.

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 00:16

die 14 dagen is denk ik meer gebaseerd op de gewennings periode die een dier nodig heeft om zich op een nieuwe plek weer wat thuis te gaan voelen.

ik geloof wel degelijk dat een paard iemand onthoud waar hij een intense band mee gehad heeft.
of dat nou een half jaar,2 jaar of 5 jaar is...dat zal denk ik afhangen van het de band en het type paard.

ik ben pas met een stalgenootje meegeweest die na 3 jaar haar oude paard op ging zoeken.
dat paard is erg 1-kennig en een vreemde vraagt om klappen op happen als je in haar buurt komt.
toen we aankwamen en ze tegen haar ging praten was ze gelijk erg blij.
oortjes naar voren en zachtjes hinneken.
ze kon zonder problemen deze merrie aaien!
je zag een duidelijk verschil hoe ze op haar en andere personen reageerde

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 00:23

Dees schreef:
14 dagen...
Paarden hebben wat dat aangaat echt het geheugen van een pinda....
Een merrie herkent haar eigen veulen na het afspenen slechts ietsje langer maar absoluut niet meer na 6 maanden.
Een mens herinnert een paard niet meer. Wel het gevoel van goed of slecht bij de ontmoeting met een mens uit het verleden.

Dus als jij 2 weken op vakantie gaat, en je komt terug.. dan is je paard jou vergeten? Nagelbijten / Gniffelen Ik wil mensen best geloven, maar dit klinkt mij niet geloofwaardig in de oren..

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 00:52

In ieder geval meer dan 5 maanden... ik ben voor mijn studie vijf maanden naar het buitenland gegaan, en mijn paard herkende me nog hoor... dat weet ik echt zeker...

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 09:08

Leuk om iedereens opvatting hierover te lezen. Maar ik denk dat we het hierover nooit met z'n alle eens zullen worden...
Maar goed ik ga is kijken of me she me na 2.5 week nog herkent Knipoog

Wizard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 09:15

Mijn pony staat nu in België en had haar een half jaar niet meer gezien... Ze herkende me inderdaad niet meer, het was best een grote teleurstelling Ach gut Toen was ik er 1 dagje, en weer een halfjaar later bleef ik daar 2 nachten logeren, en toen wist ze gewoon echt weer wie ik was! Haha! Bloos Dus ik denk dat paarden gewoon iets langer de tijd nodig hebben om zich te herinneren wie die persoon ook alweer was Clown !