Wat doen jullie zoal met een 2,5 jarige?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kjoetie

Re: Wat doen jullie zoal met een 2,5 jarige?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 17:38

bovendien, veel mensen die met zo'n jong ding gaan hannesen maken meer kapot dan goed. Tussen anderhalf en drie hebben ze die heeerlijke irritante naarlinfases Haha! waarin ze gewoon heel erg tegendraads zijn. Als ze dan de kans krijgen om erachter te komen hoe sterk ze zijn (en hoe makkelijk je eigenlijk zo'n mens ondersteboven kunt wandelen Tong uitsteken), of allerlei andere leuke trucjes ontdekken (uit de bak springen, opeens in de stress om dingen die ze zeker wel kennen, gewoon beetje stieren zeg maar- dit zijn dan dingen die ik alleen al in dit topic vorobij zie komen!) en ze zijn wat brutaal, dan heb je er imo alleen maar meer nadeel van.

Een echte kenner kan er zeker mee uit de voeten, maar de meeste mensen doen er imo meer slecht dan goed mee (dat is iig wat ik meestal zie). Als je veel wilt klooien met je paard moet je imo geen jonkie kopen...Bovendien, als de basis er als veulentje in zit, vergeten ze dat echt niet zo snel meer hoor..dan is een opfriscursus eens in de zoveel tijd meer dan genoeg. verkeersmak heb je ze zo, ook als ze wat ouder zijn..

Iemand vroeg waarom mensen paarden meestal in de kudde laten opgroeien. De reden is even simpel als belangrijk: geen mens kan een paard opvoeden zoals andere paarden dat kunnen. Het liefst zie ik ze dan ook niet in een kudde met alleen leeftijdsgenoten (dat is imo hetzelfde als een klas brugpiepers het maar laten uitzoeken, met alle gevolgen van dien..), maar juist bij oudere paarden, die ze kunnen opvoeden. Dan ga ik niet hannesen met zo'n brutale slungel, als zijn collega's hem ook op zijn nummer kunnen zetten (en beter dan ik Haha!). Mijn tweejarige stond op een gegeven moment zeer dominant, sloeg zelfs haar 1 jaar oudere maatje en haar opvoedopa de stal uit als het madam zo uitkwam. Nu staat ze bij haar moeder en de grote baas (ruin) en we merken het zoo goed aan haar gedrag, ze is zoveel fijner nu.

Ze moeten de basis kennen, en weten dat mensen leuk en te vertrouwen zijn (maar dat je er wel respect voor moet hebben). Dat is alles wat je nodig hebt om er een lief en braaf paard van te maken- als ze 3 of 4 zijn Knipoog

Die van mij staat snachts trouwens binnen, vanwege zomerexceem. en ze staat onder een exceemdeken, toch heel braaf voor zo'n jonkie, zo'n enge deken over het hoofd met al die elastiek enzo Haha! ben erg trots op haar Haha!

Ik heb trouwens gereageerd in het jongepaardensubforumtopic, ben het er erg mee eens!

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 14:26

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 14:49

Wij zijn met onze 2.5 jarige net begonnen met een beetje longeren, keertje singel om, hoofstel in, dat soort dingen. Wel heel russtig aan en alles in ontspanning. Pling
*Als je een hengst hebt die voor de hengstenkeuring moet, ben je rond deze tijd al wel wat meer bezig denk ik. Die moeten toch in december in topconditie zijn, dus daar moet je op tijd mee beginnen IMO. *

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 16:26

ja idd, hengstenkeuring is wel een ander verhaal (of het goed is dat ze er zo jong mee beginnen is een tweede maar een totaal andere discussie). Dan kun je beter jonger beginnen en rustig aan voorbereiden, dan een maand van tevoren, bij wijze van spreken Lachen Dat is idd anders.

Moet zeggen dat het wel eens kriebelt hoor, vooral omdat mijn merrie al erg ontwikkeld is voor haar leeftijd, al erg compleet paard.. maar we wachten braaf tot 3+ Haha!

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 16:27

Ik maak mijn beesten altijd als ze 2,5 zijn zadelmak (ong een week of 4) en dan gaan ze de hele zomer de wei weer op.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 19:43

die van mij doet
Afbeelding

en
Afbeelding

en af toe doen wij
Afbeelding

en dta is het zo een betje ...
en meer gaat z ook niet doen tot dik 4 jaar
nu is ze drie , maar dit deed ze ook toen ze 2,5 was Tong uitsteken
maar ja...das dus een betje edda's dagelijkse jonge leven ...meer hoeft ze niet
buiten wta met haar kuddegenootjes rondhupsen als ze in de bui zijn

Luilak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:50

Als ze bijna 2,5 is zou ik haar nog lekker even laten staan Lachen

Ik zou dan volgend voorjaar beginnen met dingen aanleren, zoals singeltje, dekje, deken, en al die ongein meer. Alles op zijn tijd, als je te vroeg begint heb je daar later alleen maar spijt van Lachen

Wellicht kun je wel grondwerk met haar doen, maar absoluut niet te lang (5-10 min), die ukkies kunnen zich nog niet zo lang concentreren.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:39

Longeren, bitjes, ik vind het allemaal nog niet nodig op die leeftijd.
Mijn paard heb ik ook als 2,5 jarige gekocht. In beginsel alleen gepoetst en steeds vaker gaan wandelen, eerst een klen stukje en totdat hij 3 jaar en nog een paard maand oud was ging ik om de dag (jonge paarden werk ik liever om de dag mee ipv elke dag) met hem wandelen, vaak 45 minuten, soms langer. Stappen, aan de hand netjes meedraven, stilstaan, achterwaarts, verkeer, vertrouwen, band opbouwen, commando's voor longeren al leren, geduld leren hebben (bijv. voor het oversteken).
Pas daarna ben ik rustig begonnen met longeren.

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 23:30

Ik heb vandaag een 2,5 jarige haf gekocht (mits ze vrijdag goedgekeurd wordt..maar daar ga ik wel van uit :p ) maar die gaat lekker de wei op, zo nodig snachts binnen...Ik ben van plan over een tijd een beetje beginnen met vast staan, borsteltje, voetje geven en beetje wandelen...En dan volgend jaar ergens eens kijken hoe madam in haar vel zit enz. dan zien we dan wel verder Haha! Haha! Maar ik ben voorlopig nog even helemaal hyper over het feit dat ik een paardje heb gekocht Go jij! Go jij!

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 09:15

Leuk man gefeliciteerd Tootz

rhaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 09:18

Wij deden onze 2,5 jarige altijd de hele dag in de wei en 's avonds als ze naar binnen ging af en toe een beetje grondwerk, daarnaast ging ik regelmatig met haar wandelen, dit had als voordeel dat toen ze eenmaal zadelmak was, ze ook direct verkeersmak was door het wandelen langs de straat....

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 09:51

nowornever schreef:
Leuk man gefeliciteerd Tootz

Dankje Haha! Haha!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 10:11

rhaps schreef:
Wij deden onze 2,5 jarige altijd de hele dag in de wei en 's avonds als ze naar binnen ging af en toe een beetje grondwerk, daarnaast ging ik regelmatig met haar wandelen, dit had als voordeel dat toen ze eenmaal zadelmak was, ze ook direct verkeersmak was door het wandelen langs de straat....

ik wil ook gaan wandelen met mijn 3jarige als ze straks hierheen komt, maar vind het toch een beetje eng Nagelbijten / Gniffelen groot paard, niet zo'n groot mensje, wat nou als ze heel erg schrikt en begint te rennen? Ik kan echt horrorscenario's bedenken Nagelbijten / Gniffelen
alleen halstertje longeerlijntje of met bitje in?
Hoe heb jij dat aangepakt om haar aan het wandelen te wennen zodat ze ook netjes bij je blijft en niet bovenop je springt, bij wijze van?

Luilak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 10:18

Ik vind niet dat je een paard een bitje in kunt doen als ie dat nog niet kent, puur omdat je wilt gaan wandelen.
Wat denk je van: a) niet alleen op pad gaan, en b) langzaam opbouwen?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 10:20

Ik denk dat het paard dichterbij de 2 dan de 3 zit? Ik reken nooit in januari een jaar erbij, dat zijn 4 valse maanden.

Gewoon lekker op de wei gooien en van de winter beginnen met was basis dingetjes Lachen

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 10:28

Heb eerlijk gezegd niet het hele topic gelezen, maar wij doen met onze 2,5 jarige helemaal niks, die wordt alleen heen en terug gebracht naar de wei en gevoerd. In het najaar wordt hij gecastreerd en dan gaan we zo februari/maart als hij 3 is eens een keertje op het gemakje longeren en zadelmak maken.

rhaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 10:47

Als ik ging wandelen ging ik samen met mijn vriend, gewoon aan het halster met touw...en inderdaad langzaam opbouwen, eerst eens aan het eind van de oprit staan, kijken naar de auto's....en als dat goed ging, klein stukje langs de rustige weg, mijn vriend ging dan extra iets op de weg lopen en ik en het paard in de berm zodat de auto's er niet dicht langs gingen...heb ook wel eens een wat oudere paard erbij meegenomen...
Maar je paardje moet je wel vertrouwen anders werkt het niet...dus eerst grondwerk inderdaad
En ik zou inderdaad geen bit indoen puur om te wandelen...

Maar een 2,5 jarige elke ochtend in de wei en elke avond uit de wei halen bouwt ook wel wat op...

Daarnaast blijf ik er ook bij dat ik het erg belangrijk vind dat ze ook nog lekker jong mogen zijn, dus veel buiten met andere paarden...en veel meer als poetsen en wandelen zou ik niet doen...
En dan eventueel als ze 3/3,5 is langzaam aan beginnen met longeren etc...

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 10:57

Luilak schreef:
Ik vind niet dat je een paard een bitje in kunt doen als ie dat nog niet kent, puur omdat je wilt gaan wandelen.
Wat denk je van: a) niet alleen op pad gaan, en b) langzaam opbouwen?

ja dat lijkt me nogal wiedes he Knipoog Maar als je goed gelezen had zou je zien dat ik het over een 3jarige had, en tegen die tijd heeft die van mij iig al eens een bitje ingehad en is dan al wat onder het zadel. Aangezien ik niet van plan ben om vaker dan 1 of 2 keer per week te rijden wil ik het wandelen erbij gaan doen, idd als voorbereiding op het buitenrijden. Ik weet niet of je het zo bedoeld, maar het komt een beetje vinnig over. Ik stel gewoon een vraag over hoe iemand dat aangepakt heeft. Dat je niet alleen gaat en het rustig opbouwt lijkt me niet meer dan logisch.

rhaps: dank je wel Lachen dat is idd een goed idee, je vriend meer op de weg laten lopen.

Luilak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:09

Sorry, ik bedoelde het niet vinnig! Maar kreeg een beetje het idee dat je zonder dat het paard ooit een bit in gehad heeft de weg op wilde Knipoog

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:22

euhm, nee, lijkt me niet verstandig, dat is vragen om een horrorscenario dat ik nou juist wil vermijden Tong uitsteken

rhaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:48

@ kjoetie: als je gewoon inderdaad je verstand gebruikt en rustig blijft zul je zien dat het wel goed komt...

Ik heb ervaren dat je door het wandelen ook een goede band met je paard kunt opbouwen...

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 22:23

ik heb ook een bijna 2,5 jarige, en die functioneert ook als grasmaaier. maar goed, keertje een zadel erop ( weddenschap Clown ) ze heeft al een keer een hoofdstel ingehad en uiteraard is ze al een keer of 2 mee naar buiten aan de hand meegeweest. ( maar dit is allemaal uiteraard niet binnen een paar dagen gedaan)
Maar tot de kerstvakantie word er eigenlijk niets mee gedaan, alleen van en naar de wei en af en toe een poetsbeurt.
beest is zo nuchter als een deur, dat word tuig erop gooien en wegrijden, net zoals haar moeder toendertijd.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 23:36

Nagelbijten / Gniffelen Nou, ik hoop eigenlijk dat die 2,5 jarige van mij volgend jaar niet op zijn moeder lijkt. Dan moet mijn vaste hulp maar een hockeymasker op. (Merrie sloeg hem met het hoofd een gebroken kaak toen ik voor het eerst opstapte) Hij hield wel vast overigens. Scheve mond

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:50

Nagelbijten / Gniffelen in harnas ernaast Nagelbijten / Gniffelen Die van mij is op zich ook best nuchter, en als er al paniek is dan is dat met 2 minuten over als je zelf maar rustig blijft, dus ik heb goede hoop dat het inrijden vrij soepeltjes zal verlopen. Ik hoop iig dat ze niet op de jonge jazz lijkt die ik een tijdje verzorgt heb, daar stapten ze voor de eerste keer op en dat beest katapulteerde gewoon.. was verder altijd zo zoet als een lammetje geweest, maar die eerste keer (terwijl het wel rustig was voorbereid hoor) gingen ze toch al flikflakkend door de bak Nagelbijten / Gniffelen Is uiteindelijk wel goedgekomen trouwens, maar echt niet dat ik daar opstapte *LOL*

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:45

Anne_GTI schreef:
Nagelbijten / Gniffelen Nou, ik hoop eigenlijk dat die 2,5 jarige van mij volgend jaar niet op zijn moeder lijkt. Dan moet mijn vaste hulp maar een hockeymasker op. (Merrie sloeg hem met het hoofd een gebroken kaak toen ik voor het eerst opstapte) Hij hield wel vast overigens. Scheve mond

Nou dan weet je iig dat je een GOEDE betrouwbare hulp hebt!
Met een gebroken kaak vast blijven houden is niet niks!

Wat ik zoal doe met mijn 2 jarige, nou vanmorgen vroeg is hij gecastereerd!
En later op de dag (net) toen hij dus wel weer klaar wakker was is hij uit het natuurgebied gehaald met trailer en aangekomen op stal.
Ging overigens allemaal van een leien dakje.

Nou ja, op het op staan na de casteratie na dan.
Hij heeft eerst nog 20 minuten gewoon gelegen, maar wel wakker.
Toen stond hij oop maar na 10 meter lag hij weer en toen heeft hij een half uur op z'n kont gezeten!
En toen hebben we nog een half uur met hem "gewandeld" (hem bij het draad weggehouden)
Duurde echt lang voordat hij bij was.

Inladen ging als of hij nooit anders had gedaan (terwijl hjij alleen met 5 maand oud 1x is vervoerd)