Een echte kenner kan er zeker mee uit de voeten, maar de meeste mensen doen er imo meer slecht dan goed mee (dat is iig wat ik meestal zie). Als je veel wilt klooien met je paard moet je imo geen jonkie kopen...Bovendien, als de basis er als veulentje in zit, vergeten ze dat echt niet zo snel meer hoor..dan is een opfriscursus eens in de zoveel tijd meer dan genoeg. verkeersmak heb je ze zo, ook als ze wat ouder zijn..
Iemand vroeg waarom mensen paarden meestal in de kudde laten opgroeien. De reden is even simpel als belangrijk: geen mens kan een paard opvoeden zoals andere paarden dat kunnen. Het liefst zie ik ze dan ook niet in een kudde met alleen leeftijdsgenoten (dat is imo hetzelfde als een klas brugpiepers het maar laten uitzoeken, met alle gevolgen van dien..), maar juist bij oudere paarden, die ze kunnen opvoeden. Dan ga ik niet hannesen met zo'n brutale slungel, als zijn collega's hem ook op zijn nummer kunnen zetten (en beter dan ik

Ze moeten de basis kennen, en weten dat mensen leuk en te vertrouwen zijn (maar dat je er wel respect voor moet hebben). Dat is alles wat je nodig hebt om er een lief en braaf paard van te maken- als ze 3 of 4 zijn

Die van mij staat snachts trouwens binnen, vanwege zomerexceem. en ze staat onder een exceemdeken, toch heel braaf voor zo'n jonkie, zo'n enge deken over het hoofd met al die elastiek enzo

Ik heb trouwens gereageerd in het jongepaardensubforumtopic, ben het er erg mee eens!