Begin bij de voorbenen of schouder..
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Begin bij de voorbenen of schouder..

hele erf zeiknat maar jonkie stond op een gegeven moment braaf stil! Cassidy schreef:Het probleem is dat je het met gewoon vliegenspray doet, en je stopt op het moment dat het paard hysterisch gaat reageren. Zo bevestig je dat dat waar hij bang voor is, ook echt iets is om bang voor te zijn. Je moet dus niet stoppen met spuiten tot je paard stil staat en zijn lippen likt. En aangezien vliegenspray niet goedkoop is, en je toch aardig wat tijd bezig gaat zijn met spuiten, moet je een lege spuitfles vullen met water. Doe een halster om een lang halstertouw aan het halster, trek zelf handschoenen aan, en zet het paard niet vast. Je kunt het het beste in een longeerkraal doen oid
.
Begin te spuiten en richt de spuitfles NIET op het paard, maar parallel eraan. Probeer een startpunt te vinden, desnoods 3 meter bij het paard vandaan. Ga spuiten (rhytmisch en zonder te grote tussenpozen) en blijf spuiten tot het paard zijn lippen likt of iig 15 seconden stilstaat. Stoppen, uitvoerig belonen, weer beginnen. En je zachtjes naar het paard toetasten. Krijg je versterkte afweer, weer terug naar een plek waar je die afweer niet krijgt. Na verloop van tijd kun je het paard met de spuit raken...
Kwestie van dagelijks meenemen, en goed oefenen, en over twee weken staat ze onder de spuit te pitten, neem dat maar van mij aan.
En ook Erik (is z'n beste vriend hij kan niet zonder
) vind het eng en dat helpt hem ook niet echt. Maar ik kan hem niet vasthouden als ik spuit want hij sleurt me de hele bak door. En ik vind het ook niet fijn dat hij vervolgens bang is voor mij zelfs als ik de spray niet meer heb en gewoon even z'n stal wil inlopen.

StalHaast schreef:hallo!
ik ga niet heel t topic lezen sorry
maar ik ken ponys die als je erop zit deze dan niet bang zijn..
of in een open ruimte (pleintje ofzo) spuiten en blijven spuiten tot hij kalmer word, en uiteraard flink belonen..
je kan het best oefenen met zoals hierboven gezegt spuitbus met water

Glover schreef:Je kan je trouwens ook aanbieden om te helpen
Cassidy schreef:Als je weet dat je paard al in paniek is als je naar de kast toe loopt, dan zorg je dat je een plantenspuit ergens anders hebt staan.
Je paard mag niet de gelegenheid hebben om bij je vandaan te kunnen. Vandaar: vasthouden, handschoenen aan. Desnoods hoofdstel in. En als je hem met hoofdstel niet kunt houden, dan zou ik even een stap terug doen, en grondwerk met hem doen zonder dat je aan dat spuiten ook maar gaat denken, dan is er meer mis dan alleen die angst voor de spuitbus, dan respecteerd en vertrouwd hij je helemaal niet.
Lalidan schreef:Je woont een beetje te ver weg om te helpen, bovendien mag ik nog niet sporten wegens een pas gebroken bovenarm, dus ik denk dat dit ook onder de verboden dingen valt, anders zou ik wel willen helpen.
Ik ben niet zo voor los laten lopen. De vluchtreactie houdt namelijk de adrenalineaanmaak op peil, waardoor het lang duurt voordat ze weer kalmeren.
Je zegt dat je hem niet vast kan houden in de bak. Heb je ook een poetsplaats waar je hem veilig kan aanbinden? dan gewoon vastbinden. In dat geval echt achter beginnen te spuiten, want als je dan aan de voorkant spuit heb je kans dat je paard gaat hangen.
Wat betreft het pakken van de spuitbus: leg er snoepjes naast. Geef hem daar af en toe (!!!!! dus niet altijd!!!!) een van. Doe regelmatig alsof je de spuitbus pakt zonder hem te pakken. Hou hem op dat gebied gewoon maar een beetje voor de gek. En negeer hem als ie idioot gaat doen.
Ik vermoed dat jij zelf onbewust toch ook wel reageert, dat kan haast niet anders. Dus inderdaad, als er iemand is die je wil helpen is dat mooi. Mocht je over 6 weken nog niemand hebben en het probleem is er nog steeds, moet je het maar laten weten
tootje93 schreef:Ik zou het op een spons spuiten en daarmee je paard doen
Glover schreef:Lys schreef:wat ik doe bij die van mij:
eerst ben ik begonnen met zijn staart in te spuiten met anti-klit
om aan het geluid te wennen, daarna ook af en toe op de kont spuiten.
op een gegeven moment kon ik daarmee tot op zijn nek komen.
alleen niet met vliegenpray. net alsof hij de geur niet prettig vind ofzo.
hij weet precies met welke spuitbus je aankomt lopen.
later het vliegenpray meegenomen en onder het prutsen met zijn staart
met vliegenpray op zijn kont spuiten voor de geur. dat steeds verder uitbreiden.
nu kan ik bijna zonder dat hij staat te dribbelen tot zijn nek komen.
het gaat nog steeds niet geweldig, maar gewoon door oefenen.
veel gedult hebben. daarmee kom je een heel eind. succes
Ik heb vandaag eerst z'n kont geprobeerd maar ik heb het idee dat ie dat een stuk enger vind dan zijn hals want bij zijn hals deed ie bijna niet moeilijk maar toen ik richtig z'n kont kwam werd ie een stuk onrustiger.
je kan beter gewoon zon roller gebruiken, gebruikte ik ook altijd voor hem is veel beter daar reageert hij niet op;)