Bang voor vliegenspray.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maysie

Re: Bang voor vliegenspray.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:50

Prooidieren he. je ziet vaak ook dat bijvoorbeeld een roofdier voor de flanken / achterhand gaat.. Knipoog Begin bij de voorbenen of schouder.. Knipoog

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 11:57

Myne deed dit ook. Hangen, stijgeren enzo.. Maar nu vind ze het niet meer eng en blijft ze keuring netjes staan. Lachen

Alrun__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 12:01

Misschien eerst op een ander paard spuiten terwijl jou paard dat ziet (dat paard moet het dan wel allemaal ok vinden!:P). Of het werkt weet ik niet eerlijk gezegd...
Of gewoon nog een aantal keer proberen, dan went ze er denk ik vanzelf wel aan...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:29

Het probleem is dat je het met gewoon vliegenspray doet, en je stopt op het moment dat het paard hysterisch gaat reageren. Zo bevestig je dat dat waar hij bang voor is, ook echt iets is om bang voor te zijn. Je moet dus niet stoppen met spuiten tot je paard stil staat en zijn lippen likt. En aangezien vliegenspray niet goedkoop is, en je toch aardig wat tijd bezig gaat zijn met spuiten, moet je een lege spuitfles vullen met water. Doe een halster om een lang halstertouw aan het halster, trek zelf handschoenen aan, en zet het paard niet vast. Je kunt het het beste in een longeerkraal doen oid
.
Begin te spuiten en richt de spuitfles NIET op het paard, maar parallel eraan. Probeer een startpunt te vinden, desnoods 3 meter bij het paard vandaan. Ga spuiten (rhytmisch en zonder te grote tussenpozen) en blijf spuiten tot het paard zijn lippen likt of iig 15 seconden stilstaat. Stoppen, uitvoerig belonen, weer beginnen. En je zachtjes naar het paard toetasten. Krijg je versterkte afweer, weer terug naar een plek waar je die afweer niet krijgt. Na verloop van tijd kun je het paard met de spuit raken...

Kwestie van dagelijks meenemen, en goed oefenen, en over twee weken staat ze onder de spuit te pitten, neem dat maar van mij aan.

magic12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:37

ik ga het ook eens met mijn paardje oefenen, ben er achter dat die er ook vreselijk bang voor is..

op mijn vliegenspray staat dat ik het met een spons moet doen, moet dat ook echt of kan ik ook gewoon spuiten? ik heb niet de atex maar een nieuwe kweet zo niet meer hoe die heet..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 13:40

ik dacht al waar blijft Cassidy, ik wilde net hetzelfde gaan zeggen Lachen
gewoon doorgaan tot ze het leuk vinden en vooral niet te vroeg stoppen met spuiten. Heb van het weekend op dezelfde manier aan mn jonkie geleerd dat je van voetjes afspuiten echt niet dood gaat.... Lachen hele erf zeiknat maar jonkie stond op een gegeven moment braaf stil!

princesapril

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 16:03

mijn paardje is ook heel bang voor die spuit en nu heb ik soon rollerstick speciaal voor paarden gehaalt en nu gaat het wel goed en het werkt super goed want het stinkt:P

princesapril

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 16:04

mijn paardje is ook heel bang voor die spuit en nu heb ik soon rollerstick speciaal voor paarden gehaalt en nu gaat het wel goed en het werkt super goed want het stinkt:P

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 16:06

Cassidy schreef:
Het probleem is dat je het met gewoon vliegenspray doet, en je stopt op het moment dat het paard hysterisch gaat reageren. Zo bevestig je dat dat waar hij bang voor is, ook echt iets is om bang voor te zijn. Je moet dus niet stoppen met spuiten tot je paard stil staat en zijn lippen likt. En aangezien vliegenspray niet goedkoop is, en je toch aardig wat tijd bezig gaat zijn met spuiten, moet je een lege spuitfles vullen met water. Doe een halster om een lang halstertouw aan het halster, trek zelf handschoenen aan, en zet het paard niet vast. Je kunt het het beste in een longeerkraal doen oid
.
Begin te spuiten en richt de spuitfles NIET op het paard, maar parallel eraan. Probeer een startpunt te vinden, desnoods 3 meter bij het paard vandaan. Ga spuiten (rhytmisch en zonder te grote tussenpozen) en blijf spuiten tot het paard zijn lippen likt of iig 15 seconden stilstaat. Stoppen, uitvoerig belonen, weer beginnen. En je zachtjes naar het paard toetasten. Krijg je versterkte afweer, weer terug naar een plek waar je die afweer niet krijgt. Na verloop van tijd kun je het paard met de spuit raken...

Kwestie van dagelijks meenemen, en goed oefenen, en over twee weken staat ze onder de spuit te pitten, neem dat maar van mij aan.

Ik heb het vandaag weer geprobeerd maar als hij de bus alleen al ziet istie gewoon weg en ik kan hem gewoon echt niet houden hij rent maar een beetje rond aan de longeerlijn zelfs als ik niet eens spuit, dan probeer ik daarna naar het toe te lopen (zonder spuitbus) en ook dan rent ie nog weg en niet alleen wegrennen maar ook stijgeren om weg te komen.

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 16:08

Ik wil nog niet opgeven maar ik denk niet dat dit bij hem overgaat hij weet waar de spray ligt als ik alleen die kast al opendoe krijgt ie een hartaanval Tong uitsteken En ook Erik (is z'n beste vriend hij kan niet zonder Tong uitsteken ) vind het eng en dat helpt hem ook niet echt. Maar ik kan hem niet vasthouden als ik spuit want hij sleurt me de hele bak door. En ik vind het ook niet fijn dat hij vervolgens bang is voor mij zelfs als ik de spray niet meer heb en gewoon even z'n stal wil inlopen.

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 16:09

Je kan je trouwens ook aanbieden om te helpen Tong uitsteken

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 16:13

hallo!
ik ga niet heel t topic lezen sorry Knipoog
maar ik ken ponys die als je erop zit deze dan niet bang zijn..
of in een open ruimte (pleintje ofzo) spuiten en blijven spuiten tot hij kalmer word, en uiteraard flink belonen..
je kan het best oefenen met zoals hierboven gezegt spuitbus met water

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 16:17

StalHaast schreef:
hallo!
ik ga niet heel t topic lezen sorry Knipoog
maar ik ken ponys die als je erop zit deze dan niet bang zijn..
of in een open ruimte (pleintje ofzo) spuiten en blijven spuiten tot hij kalmer word, en uiteraard flink belonen..
je kan het best oefenen met zoals hierboven gezegt spuitbus met water

Ik denk als ik erop ga zitten ik er in noodtime ook weer naastlig Tong uitsteken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 16:17

Als je weet dat je paard al in paniek is als je naar de kast toe loopt, dan zorg je dat je een plantenspuit ergens anders hebt staan.
Je paard mag niet de gelegenheid hebben om bij je vandaan te kunnen. Vandaar: vasthouden, handschoenen aan. Desnoods hoofdstel in. En als je hem met hoofdstel niet kunt houden, dan zou ik even een stap terug doen, en grondwerk met hem doen zonder dat je aan dat spuiten ook maar gaat denken, dan is er meer mis dan alleen die angst voor de spuitbus, dan respecteerd en vertrouwd hij je helemaal niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 16:18

Glover schreef:
Je kan je trouwens ook aanbieden om te helpen Tong uitsteken

Ik kan je alle hulp geven via het internet, geen tijd om bij je langs te komen, sorry.

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 16:19

Cassidy schreef:
Als je weet dat je paard al in paniek is als je naar de kast toe loopt, dan zorg je dat je een plantenspuit ergens anders hebt staan.
Je paard mag niet de gelegenheid hebben om bij je vandaan te kunnen. Vandaar: vasthouden, handschoenen aan. Desnoods hoofdstel in. En als je hem met hoofdstel niet kunt houden, dan zou ik even een stap terug doen, en grondwerk met hem doen zonder dat je aan dat spuiten ook maar gaat denken, dan is er meer mis dan alleen die angst voor de spuitbus, dan respecteerd en vertrouwd hij je helemaal niet.

Ik denk dat het respect en vertrouwen er zeker wel is want met andere dingen waar hij bang voor is doet hij wel gewoon bij me. Maar ook de verzorgster krijgt dit niet voor elkaar (die is volwassen). Misschien dat hij gewoon een keer is gepest om het maar zo te noemen door mensen met een spray of iets.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 16:20

Je woont een beetje te ver weg om te helpen, bovendien mag ik nog niet sporten wegens een pas gebroken bovenarm, dus ik denk dat dit ook onder de verboden dingen valt, anders zou ik wel willen helpen.

Ik ben niet zo voor los laten lopen. De vluchtreactie houdt namelijk de adrenalineaanmaak op peil, waardoor het lang duurt voordat ze weer kalmeren.

Je zegt dat je hem niet vast kan houden in de bak. Heb je ook een poetsplaats waar je hem veilig kan aanbinden? dan gewoon vastbinden. In dat geval echt achter beginnen te spuiten, want als je dan aan de voorkant spuit heb je kans dat je paard gaat hangen.
Wat betreft het pakken van de spuitbus: leg er snoepjes naast. Geef hem daar af en toe (!!!!! dus niet altijd!!!!) een van. Doe regelmatig alsof je de spuitbus pakt zonder hem te pakken. Hou hem op dat gebied gewoon maar een beetje voor de gek. En negeer hem als ie idioot gaat doen.

Ik vermoed dat jij zelf onbewust toch ook wel reageert, dat kan haast niet anders. Dus inderdaad, als er iemand is die je wil helpen is dat mooi. Mocht je over 6 weken nog niemand hebben en het probleem is er nog steeds, moet je het maar laten weten

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 16:22

Lalidan schreef:
Je woont een beetje te ver weg om te helpen, bovendien mag ik nog niet sporten wegens een pas gebroken bovenarm, dus ik denk dat dit ook onder de verboden dingen valt, anders zou ik wel willen helpen.

Ik ben niet zo voor los laten lopen. De vluchtreactie houdt namelijk de adrenalineaanmaak op peil, waardoor het lang duurt voordat ze weer kalmeren.

Je zegt dat je hem niet vast kan houden in de bak. Heb je ook een poetsplaats waar je hem veilig kan aanbinden? dan gewoon vastbinden. In dat geval echt achter beginnen te spuiten, want als je dan aan de voorkant spuit heb je kans dat je paard gaat hangen.
Wat betreft het pakken van de spuitbus: leg er snoepjes naast. Geef hem daar af en toe (!!!!! dus niet altijd!!!!) een van. Doe regelmatig alsof je de spuitbus pakt zonder hem te pakken. Hou hem op dat gebied gewoon maar een beetje voor de gek. En negeer hem als ie idioot gaat doen.

Ik vermoed dat jij zelf onbewust toch ook wel reageert, dat kan haast niet anders. Dus inderdaad, als er iemand is die je wil helpen is dat mooi. Mocht je over 6 weken nog niemand hebben en het probleem is er nog steeds, moet je het maar laten weten

Helaas hebben we geen poetsplaats ik kan hem alleen aan de stal zelf vastbinden. En als het na 6 weken nog niet gaat zou het fijn zijn om wat hulp te hebben Knipoog

tootje93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 17:11

Ik zou het op een spons spuiten en daarmee je paard doen Knipoog

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 17:14

tootje93 schreef:
Ik zou het op een spons spuiten en daarmee je paard doen Knipoog

Dat zou ik ook gewoon het liefst doen dat scheelt een hoop gevecht.

Lau_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 17:16

ik zou op een spons spuiten en dan op je paard doen.

Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 19:52

Glover schreef:
Lys schreef:
wat ik doe bij die van mij:
eerst ben ik begonnen met zijn staart in te spuiten met anti-klit
om aan het geluid te wennen, daarna ook af en toe op de kont spuiten.
op een gegeven moment kon ik daarmee tot op zijn nek komen.
alleen niet met vliegenpray. net alsof hij de geur niet prettig vind ofzo.
hij weet precies met welke spuitbus je aankomt lopen.
later het vliegenpray meegenomen en onder het prutsen met zijn staart
met vliegenpray op zijn kont spuiten voor de geur. dat steeds verder uitbreiden.
nu kan ik bijna zonder dat hij staat te dribbelen tot zijn nek komen.
het gaat nog steeds niet geweldig, maar gewoon door oefenen.
veel gedult hebben. daarmee kom je een heel eind. succes

Ik heb vandaag eerst z'n kont geprobeerd maar ik heb het idee dat ie dat een stuk enger vind dan zijn hals want bij zijn hals deed ie bijna niet moeilijk maar toen ik richtig z'n kont kwam werd ie een stuk onrustiger.

tja dat kan ook. die van mij flipt juist als ik bij zijn hals kom. maar ja zo is geen enkel paard gelijk en moet je zelf uitzoeken wat jou paard het minst eng vind en daarmee verder gaan werken.

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 22:31

hoi je krijgt hem er niet aangewent hij word er alleen maar gewstrest van nikita Knipoog je kan beter gewoon zon roller gebruiken, gebruikte ik ook altijd voor hem is veel beter daar reageert hij niet op;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 00:27

Als het echt de ger van de vliegenspray is waar je paard op reageert, zou ik eens een ander merk proberen?

Rowtjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 00:34

Mijn merrie is ook altijd bang voor de vliegenspray.
meestal springt ze dan opeens weg in stal of steigert ze een beetje, dus dan zet ik haar
altijd vast laat ik iemand haar vast houden of als ik alleen ben zelf en dan gewoon sprayen ookal draait
ze om je heen en als ik klaar ben belonen en beetje aan de fles laten ruiken dat er niks aan de hand is. Clown