Paard wil Absoluut NIET naar de Hoefsmid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tjady

Re: Paard wil Absoluut NIET naar de Hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:25

Ik zou ook kiezen voor sederen. Dit in overleg met de dierenarts en hoefsmid.
eventueel kan een dierenarts dan ook kijken of er lichamelijke problemen zijn, waarom ze zo reageert.
Ik heb goede ervaringen met Debbie rijnders. Ze weet erg veel over leergedrag van dieren, met name paarden.
Misschien kan zij je helpen om te zorgen dat je merrie weer vertrouwen krijgt in de mens. Hier de link van haar site.
http://www.tinley.nl/

Heel veel succes ermee.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 11:27

Dan je voor de reactie. De DA komt inderdaad toch om de verdoven dan kan hij haar misschien meteen even nakijken en dan hup naar de hoefsmid. Ik zal even op de site kijken Tjady. Dank je

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:47

Succes ermee. Hou ons maar op de hoogte.
Ik denk dat je de juiste beslissing hebt genomen voor deze situatie.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 11:56

Dank je wel. Heb zelf nog nooit een paard gehad dat zo moeilijk te doorgronden. Tuurlijk heb je vaker weleens opstart problemen maar deze houd het lang vol. Even na laten kijken dus zorgen dat de hoeven gedaan worden dan hebben we een basis van waar we verder kunnen

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 12:43

Ik zou beiden laten komen, maar zou beginnen met de osteopaat, Heleen Sleebos is voor jou waarschijnlijk wel een idee, die 'opereert' in N-H. Dan is de rug in ieder geval helemaal in orde en misschien ontdekt ze nog wel iets. Het enige lastige is dat zowel een da als de osteopaat wel aan je paard moeten gaan zitten, dus of het gaat lukken is vers 2 natuurlijk.

Benen zijn sowieso niet het makkelijkste om mee te beginnen, dan lopen ze een 'risico' en moeten ze zich kwetsbaar willen opstellen, als ze haar nek al amper laat aanraken dan worden die benen voorlopig al helemaal niks.

PaulineDP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 13:09

hyppolyte schreef:
Ik zou beiden laten komen, maar zou beginnen met de osteopaat, Heleen Sleebos is voor jou waarschijnlijk wel een idee, die 'opereert' in N-H. Dan is de rug in ieder geval helemaal in orde en misschien ontdekt ze nog wel iets. Het enige lastige is dat zowel een da als de osteopaat wel aan je paard moeten gaan zitten, dus of het gaat lukken is vers 2 natuurlijk.

Benen zijn sowieso niet het makkelijkste om mee te beginnen, dan lopen ze een 'risico' en moeten ze zich kwetsbaar willen opstellen, als ze haar nek al amper laat aanraken dan worden die benen voorlopig al helemaal niks.

Daarom zou ik precies beginnen bij een dierenarts. Als een paard zich zo moeilijk laat aanraken, zal een osteopaat ook niet meteen schitterende resultaten kunnen opleveren.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 13:57

Allereerst: Platspuiten voor Smid en paard.

Daarna, zelf stug blijven oefenen *3 of 4 x per dag voetjes optillen met een touwtje, zo steeds verder*
probeer de smid ook regelmatig te laten komen, desnoods met sedatie van de dierenarts. Als ze iedere keer zo lang op dr hoeven staat zal ze ook niet echt lekker lopen, en dat zal ook niet bevordelijk zijn voor haar houding.
Verder veel met haar bezig zijn, en zoeken naar resultaten, boek je die niet dan zou ik toch verder gaan kijken naar iemand om je te helpen

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 18:33

bedankt voor de reacties. Ik ga eerst die smid regelen aankomende week en dan gewoon elke 8 weken werkt ze mee dan is mooi mee genomen en anders maar weer de DA laten komen om te verdoven. Verder gewoon blijven oefenen de aanhouder wint. De DA paard laten nakijken misschien kan dat mooi als de verdoving een beetje begint te werken maar dat ze dan nog niet helemaal van de wereld is dan kan die alles even nalopen. En dan even haar rug laten doen door een osteonpaat. (volgens mij ben ik zo inmiddels wel 3 maandsalarissen verder Tong uitsteken )

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 08:30

Yup Ja Dat zit er dik in ja, ik zou je kerstbonus ook alvast maar apart zetten Ja

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 08:44

hahahaha en me 13 de maand en me winstdeling Tong uitsteken Als dat beestje er maar beter van word vind ik het prima

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 09:32

nou ja das in ieder geval de goede instelling! Heb geduld, dan komt het vast wel weer goed (ooit).

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 21:45

Met verdoven bereik je alleen maar een tijdelijke oplossing. Als je verdoven kiest moet je proberen de hoeveelheid verdoving af te bouwen zodat het paard in staat blijft te leren. Bij verminderde sedatie kan het paard nog wel prikkels opnemen, en zo leert het na een aantal keren dat de smid toch niet zo vreselijk is!

Mocht het niet willen dan kunnen wij je altijd nog helpen Knipoog.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 22:02

TS weet ook dat het een tijdelijke oplossing is, maar dat is net hetgene wat ze nu ook nodig heeft, een tijdelijke-/noodoplossing, zodat het paard in ieder geval bekapt kan worden.

@Marcella, ik heb m'n stalgenootje nog niet gezien, hoop dat ik haar morgen tref.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 12:18

Monya,

Ik heb op al een keer op jullie site gekeken ook voor het inrijden enzo, maar helaas liggen jullie maandelijkse kosten voor gewoon te hoog aangezien ik nog 3 andere paarden heb.

Hyppolyte:
De merrie zou gister terug gebracht worden door de mensen waar ze stond. 1 groot drama! Ze heeft verschillende mensen geschopt en iemand zijn vinger gebroken. Verdoven door de DA hielp niet meer daar ging ze dwars door heen.

Ik heb Cees gebeld en die heeft haar nu voor me opgehaalt. Binnen 2 minuten stond ze op de trailer en biks aan het handje. Ik ben bang dat ik een hele slechte keus heb gemaakt qua stal waar ik haar heen gebracht heb en dat ik weer een flinke stap terug kan doen nu

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 18:38

Oh jezus, dat is balen zeg! Ik heb m'n stalgenootje vandaag gesproken en in eerste instantie zei het haar nog niet zoveel, maar ik zal haar zo nog even wat dingen vragen via msn. Zij komt daar vrijwel dagelijks over de vloer, dus als ze daar al zo gestoord zou zijn dan had het toch wel op moeten vallen lijkt me. Wel belachelijk dat het zo onwijs mis is gegaan bij die andere stal waar je haar heen hebt gestuurd, die moeten het toch wel heel erg verkloot hebben wil dit het resultaat zijn! Maar als dat de oorzaak is, dan weet je dat in ieder geval nu en dan moet er uiteindelijk wel weer iets van te maken zijn, ze is nog jong, dus er is nog hoop. Misschien dat ze wat tot rust komt als ze weer daar staat.

Weet je ondertussen wat je nu gaat doen? Ruil je haar weer om, of probeer je het nog met haar? Ben wel een beetje nieuwsgierig geworden naar haar eigenlijk. Waar heb je haar eigenlijk laten inrijden? (mag via pb)

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 20:26

Nou inmiddels is ze weer bij mij.. GELUKKIG! Beestje d'r hele neus is stuk het halster heeft er in gesneden. Dus die is nu lekker af. De hoefsmid komt morgen of overmorgen en dat schijnt een hele geduldige man te zijn die het eerst zonder verdoving wil proberen. Wat ik begrepen heb neem hij desnoods de hele dag er voor. Dus ik ben erg benieuwd! Als het zo lukt dan graag natuurlijk!

Toevallig zitten er op mijn nieuwe stal 2 mensen die bij Cees Klaver hebben gewerkt en hun kennen het paard wel. Er is niks mee gebeurd maar het is echt puur het gebrek aan contact met mensen. Maar ik wil ook nog wel graag de mening van je vriendin horen!

Verder staat ze nu erg rustig op stal en heb ik even lekker met haar kunnen kroelen!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:07

Oh gelukkig, fijn dat je hoefsmid zo begripvol is. m'n stalgenoot was op msn niet te bekennen, dus ik ga haar morgen wel even stalken ofzo. Heb nog wel ff een paar vraagjes, voor welk paard heb je haar toen ingeruild en was ze toen je haar bij klaver vandaan haalde niet ook al zo zenuwpezerig? Als het puur het gebrek aan contact is geweest dan is het gelukkig wel op te lossen waarschijnlijk, maar het gaat inderdaad een hoop tijd kosten. Heeft de da nog iets kunnen bekijken?

wel goed dat je hebt kunnen kroelen, dat biedt perspectieven. Nou ja, zodra ik wat meer weet laat ik het je weten.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 07:51

Ik heb haar geruild voor een andere lysander die ook van hem was. Beestje is steeds kreupel. Ze stond op de hoek in een box in de oude koeien stal.

Nee zo ver was ik nog niet om na te laten kijken. Wil haar eerst even laten wennen namelijk.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 09:09

hyppolyte schreef:
Oh gelukkig, fijn dat je hoefsmid zo begripvol is. m'n stalgenoot was op msn niet te bekennen, dus ik ga haar morgen wel even stalken ofzo. Heb nog wel ff een paar vraagjes, voor welk paard heb je haar toen ingeruild en was ze toen je haar bij klaver vandaan haalde niet ook al zo zenuwpezerig? Als het puur het gebrek aan contact is geweest dan is het gelukkig wel op te lossen waarschijnlijk, maar het gaat inderdaad een hoop tijd kosten. Heeft de da nog iets kunnen bekijken?

wel goed dat je hebt kunnen kroelen, dat biedt perspectieven. Nou ja, zodra ik wat meer weet laat ik het je weten.

Hoi Hoi weet je inmiddels al iets?

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 10:35

Al met praam (touwtje om de bovenlip, die heeft de hoefsmid wel, meestal) geprobeert? Mijn paard wil de wormenkuur nooit en als ik dan de bovenlip vastpak gaat het vel makkelijker.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 10:36

veel makkelijker bedoelde ik natuurlijk

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 11:17

Ze is erg angstig en ik ben bang dat ik met een praam dat beetje vertrouwen dat ik heb kwijt raak. Het doet natuurlijk wel eerst zeer en om de pijn te verdoven komt dat sofje in hun lichaam vrij.

Opzich gaat ze nu qua omgang redelijk. Kan het halster om en af doen dat is echt al sprongen vooruit met hoe het ging

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:28

Ik heb het hele topic gelezen. Geen tips maar wel erg benieuwd:

hoe is het gegaan bij de smid? Of moet ie nog komen?

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 11:47

Ik heb de merrie afgelopen maandag terug gehad van de stal waar ze was om gereden te worden. Ik had haar net zo goed niet weg kunnen brengen. Want ze zijn geen stap verder gekomen dan waar ik gebleven ben. Verder is ze wat vermagerd ruggegraad ligt er een beetje uit en was haar hele neus stuk omdat ze met 3 man aan dat paard hebben gehangen. Was er zelf niet bij, maar ze hebben dat beestje zondag geprobeerd te laden en dat was geen succes. Ik heb de handelaar van wie ik haar heb gebeld en hij heeft haar voor me opgehaalt en terug gebracht en wonder boven wonder heeft hij geen problemen met haar gehad. Ik denk dus dat ze daar niet op haar plek stond en dat de mensen waar ze stond toch niet zo geweldig met paarden zijn als ze willen laten blijken.

De hoefsmid komt aankomende week en gaat het eerst normaal proberen. Dit is een man die rustig een hele dag voor je paard uittrekt en heel veeeeel geduld heeft dus ga het eerst zo een keer proberen. Mocht het niet lukken laat ik me door adviseren wat te doen.

Zelf ben ik zo ver met haar dat ik eindelijk het halster om en af kan doen. Lijkt een kleinigheidje maar het is voor haar een hele stap vooruit en daar ben ik blij om

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 23:27

Hey, heb het nog nagevraagd voor je, maar m'n stalgenootje zei dat er op zich niet zoveel bijzonders aan haar was, maar ze zou het voor de zekerheid nog navragen op stal, maar op zich was het een fijn paardje om mee om te gaan. Helaas heb ik haar nog maar 2 keer gezien, omdat ze vaak tot laat werkt en haar mobiel niet meer werkt. Maar in eerste instantie lijken er geen trauma's aan vooraf te zijn gegaan.
Dat je nu het halster weer kunt om en af kunt doen is een goed teken, ik denk dat ze bij die stal gewoon volledig verkeerd met haar om zijn gegaan. Wel super dat het nu in ieder geval al gelukt is, ik dank dat als je haar even een weekje tot rust laat komen, dat ze zich dan weer wat meer op haar gemak zal voelen, maar je moet het vertrouwen toch weer terug zien te krijgen.

Als ik nog meer van m'n stalgenoot te horen krijg dan hoor je het uiteraard van me, maar ik denk niet dat het nog veel nieuws zal opleveren.
Hoop dat het beter zal gaan nu ze weer bij jou staat, houd ons op de hoogte!