Hoofd schuren bij uitdoen hoofdstel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gemske

Re: Hoofd schuren bij uitdoen hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:56

Het is wel makkelijk om te zeggen dat alle paarden die schuren bij hun ruiter/baas hoger in rang staan.
Dat is in mijn ogen nogal zwart-wit, er is nog een heel grijs gebied daartussen.
Natuurlijk, als het ongewenst gedrag is moet je het afstraffen/afleren. En laat je maar alles toe dan zal je paard vast ook andere dingen proberen.
Maar een goed opgevoed paard doet zoveel als zijn eigenaar prettig vindt. Hoort schuren daarbij, so be it.

Mijn pony's schuren ook aan mij als ze dat uitkomt. Maar heb ik er genoeg van, houden ze er echt wel mee op hoor.

(wisten jullie trouwens dat pony's heerlijke nek/schoudermassages kunnen geven? Clown )

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:59

rugmassage's ook Haha!
En aangezien ik rugpatient ben heb ik totaal geen problemen mee

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:03

haha, tjah, ik heb het ook vaak zat , (manegeruiter, en iedere x willen ze je uitproberen) maar de eerste keer dat ze zoiets doen laat ik met mijn stem merken dat het niet mag, en ik stap opzij. Bij het uitdoen van het hoofdstel zorg ik dat er een paal ofzo in de buurt is, kunnen ze daar lkr aan schuren. Ik bedoel, je zal maar jeuk hebben, maar niet kunnen krabben!!

xxx ciska

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 11:57

Mijn paard mag met hoofdstel aan ook niet schuren.
Ze heeft die neiging altijd wel erg, vooral aan haar benen en aan de muur (zo heeft ze al wat hoofdstellen en halsters beschadigd...).

Ik geef bij haar dus duidelijk aan dat ze dat niet mag zolang ze haar hoofdstel nog om heeft.
Ik vind het ook gevaarlijk omdat de teugels mee naar beneden glijden en ze er dan dus makkelijk in kan gaan staan...

Ze weet nu inmiddels dat ze moet wachten tot het hoofdstel af is, al vindt ze dat niet zo makkelijk...
Als het hoofdstel af is geef ik haar even de gelegenheid om haar hoofd te schuren aan het haar benen voor ik het halster om doe, en dat gaat steeds beter zo!

Als ze erg bezweet is maak ik als eerst haar hoofd schoon met een spons of natte handdoek, zodat de jeuk ook gelijk een stuk minder is...

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 12:26

Vind het meer aan liggen op de manier hoe paarden aan je schuren. Doen ze dat voorzichtig, en houden 'rekening' met je. Of gewoon op een bruut manier zonder enige om kijken naar je.
Dat laatste keur ik ook niet goed. Dan duw ik ze gewoon weg. Geef ze zelde een tik.

Niemand weet wat een paard denkt, met dat hoger/lager in rang staan kan ik wel wat bij voorstellen. Zal ook wel in sommige gevallen zijn.
Kan ook goed zijn dat hij je op die manier wilt vertellen dat hij jeuk heeft.

SnelleSas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 12:35

Mijn paard mag niet schuren of in kleding happen oid! Ze heeft dominante trekken en ik wil dat ze aan mij gehoorzaam is. Daar ben ik heel consequent in. Ze weet ondertussen als ik op de poetsplaats kom dat ze even aan de paal mag schuren als ik het hoofdstel heb afgedaan. Ze wacht ook netjes tot het hoofdstel af is. Als het halster omgaat weet ze ook dat het afgelopen moet zijn met schuren.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 13:52

Stemverheffing en zonodig inderdaad een stap terug.
Bij het paard wat ik een tijd gereden heb, was dit wel effectief. Schuren deed ze nog wel, maar nu tegen een paaltje oid.

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 12:27

Crack doet t ook altijd, je moet idd een handoek pakken of je zet m meteen op stal..dus hoofdstel af en in stal, dan schuurt ie zelf tegen zn voerbak ofzo, kan je m der daarna weer gewoon uithalen Duivel

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 22:03

Mijne wilt ook vaak schuren na het rijden, maar als je gewoon een harde stem opzet van; HE! dan houd die denk ik wel eventjes op.
Paard mag gewoon niet schuren, word het hoofdstel alleen maar lelijk van en ik ben daar nogal zuinig mee.

vol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 13:40

De mijne schuurt ook altijd.
Me hele hoofdstel gaat ervan kapot.
Maarja als ik een harde stem opzet is het wel over.

utje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 20:07

nee , ik zou wel graag de oplossing wten want ik heb het zelfde probleem Knipoog

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 21:40

Haha komt me bekend voor. Als ik niet wil dat die het doet zeg ik: Hé! en dan doet die meteen zn hoofd omhoog van sorry baas Clown
En anders ga ik er klaar voor staan omdat hij nogal sterk is.. Clown

Quillemette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 18:00

je moet denk ik meteen als ze tege je aan wilt schuren zggen dat ze dat niet mag doen en weg lopen bij der dat ze weet dat dat niet mag. op een geven moment weet ze ook dat jij dan weg gaat en dat ze dn dus nie tmeer tegen jou aan kan schuren, misschien werkt dat wel.

noekia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 18:08

handdoek is een goede manier inderdaad

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:35

Mijn ex -vz pony keek altijd met een schuin oog naar mij en besloot toen toch maar om haar hoofd te schuren aan haar been.

Mijn vz paard schuurt gelukkig niet aan mij.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 20:41

Niet weg lopen, dan ga je voor je paard aan de kant, terwijl hij voor jou aan de kant moet gaan.

Anouar wil ook altijd schuren. Als hij niet reageert op een tik en een zwaai met m'n armen krijgt hij gewoon een dreun. Reken maar dat hij een stapje opzij doet.
Schuren doet hij maar aan z'n benen of aan het hek ofzo, maar niet aan mij

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 00:41

Paarden zweten op hun hoofd, net als wij. Het hoofdstel wat af gaat kriebelt de plekken ook. ALs compromis kun je met je eigen handen, nadat het hoofdstel af is, een beetje 'helpen'. Als ze grof doen, en dat doen ze als snel want ze zijn groter dan ons, stop je. Daar hebben ze dan ook hun eigen benen voor, paaltjes, voerbak weet ik veel.

Ik geloof niet zo in de dominante theorien Nagelbijten / Gniffelen hierin, het zal per paard verschillen. Het is in deze belangrijk om wenselijk gedrag na te streven en het paard een alternatief te bieden. Helpen, sturen, begeleiden, vertellen wat dan wel?
Lompigheid als slaan, zwepen Whoosh! en dat soort dingen werken niet echt vriendelijk. Je wil dat jouw paard zacht en vriendelijk met jou is, wees dan ook het voorbeeld. Paarden kopieren gedrag.

Een stap achteruit, niet bij laten kunnen ondersteud met een ferm 'NEE' werkt ook en is netter dan lomp slaan.
Dus wel grenzen stellen, maar ook 'helpen'. Wijs je paard op zijn eigen benen, en help hem in wat hij wil. Maar... ! Eerst hoofdstel helemaal af, NIET met hoofdstel aan schuren.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 06:39

Als Macy aan Anouar wil schuren en ze luisterd niet als hij boos kijkt krijgt ze ook een dreun of een hap. Daar gaat het ook niet op een vriendelijke manier.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 10:43

Huh ?

Gezellig Haha!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 10:58

Ik vind het altijd zo lastig dat meneer zo hevig probeert "kopjes" te geven dat ik met geen mogelijkheid het hoofdstel nog los kan maken.
Hij mag niet aan mij schuren want die kopjes van hem zijn gewoon te hardhandig. Wat ik nu doe is iedere keer als hij te druk met zijn hoofd staat te doen ga ik even iets anders doen net buiten zijn bereik. Hij wil juist zsm van dat hoofdstel af en begint nu door te krijgen dat hij stil moet staan omdat anders zijn hoofdstel niet af gaat en hij gekriebel houdt (slim paard). Als het hoofdstel af is mag hij met zijn hoofd doen wat hij wil, maar dan is hij al niet meer geinteresseerd in "kopjes" geven. Dan gaat zijn interesse meer uit naar hooi en zo...

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 11:01

Klinkt minder lomp dan... een dreun