Ik weet het niet meer .

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xLariss

Re: Ik weet het niet meer .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 12:11

Ik had ruzie met m'n vader dus ik rende naar buiten, naar de paarden (doe ik altijd, paardjes troosten me altijd).
Maar toen zag ik m'n hond door de lucht vliegen, daisy had hem getrapt.
Ik schrok dus ik moest huilen, en de buren allemaal zich dr mee bemoeien en zo, dus ik bracht hem maar naar de schuur en daar ging ik ff kijken of ie nog normaal kon lopen.
Toen zag ik van uit de schuur dat daisy en palissa samen in1 stal stonden, te vechten. (was al eerder gebeurd).
Ik ren er naar toe, helemaal in paniek, en ik durfde de stal niet in, en ik schreeuwen en gillen, en ik durfde ze niet uit elkaar te halen, en ze bleven maar door gaan en ik kon alleen maar huilen.
Toen gaf pallie een schop tegen diasy en ik zag bloed, dus ik ben huilend naar binnen gerend.
En m'n vader kwam er aan, toen stonden ze alle 2 al weer op het land, ik probeerde te kijken hoe daisy dr uit zag, en toen trapte ze mij.
Ik schrok hartstikke erg en was helemaal in paniek en kon niet meer normaal ademen, ik vond het zo eng, ik zie dat vechtende beeld nog steeds voor me.

M'n vader wil nu alle 2 m'n paarden verkopen omdat ie het gewoon helemaal zat is.
Dr zijn elke keer weer problemen met die beesten zegt hij.
Ik ben ook een beetje klaar met die dingen, en ik kan er ook niet zo goed meer tegen, maar ik wil ze niet kwijt.
Want ik hou gewoon heel veel van Palissa & Daisy en het gaat nu net goed.
We zijn laatst ook naar de oude eigenaar van Daisy geweest en die heeft ook dingen verteld, hoe daisy bij haar was en zo.
En nu begrijp ik ook hoe ik Daisy een beetje moet behandelen.
En ik wil echt niet dat ze weg gaat, maar ze is volgens mij ook niet de geschikte pony voor mij.
Maar ik hoop dat we het nog even proberen, en dat we daarna wel weer zien.

Hissa_co

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 10:58

Heej liever, La uit Noorwegen hier Haha!

Ik schrok echt van je verhaal gisteren! Doe je voorzichtig? Ik wil namenlijk niet dat je wat overkomt.... Het komt allemaal wel goed schat... Ach gut Je kunt me altijd bellen als er iets is of als je iets wilt weten..

Ik ben er voor je.... Kussssss van mij.... Lachen

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 22:52

Ach meisje toch.. jeetje, het wordt wel een heeel vervelend verhaal.. en ik heb nog zo mijn best gedaan voor je te duimen Verdrietig

ik denk gewoon echt dat jullie het meer de tijd moeten geven.. en laat anders daisy toch maar alleen in een wei staan, als ze een ander in gevaar brengt. Misschien zorgt een weidegenootje bij haar misschien juist voor meer frustratie dan rust..
Het is denk ik het beste om haar dan in een wei te zetten vlakbij anderen, zodat ze toch langzaam wat socialer kan worden.
Paarden uit elkaar dus!!

Zorg dus dat de risico's op zlke vervelende dingen kleiner worden, door bijv ook goed o je hond te letten.. de regels dus iets aanpassen.

>>>>Misschien is het ook goed om eens iets op te zoeken over omgang met dominante paarden. Hiermee wil ik niet zeggen dat daisy erg dominant is, want dit kan ook zeker gewoon angst en frustratie zijn. Wél is het denk ik zo dat het waardevol is om daar meer over te leren, zodat jij beter je grenzen aan kan geven, en kan leren hoé je duidelijk doet enz, zodat je snel kan optreden (in geval van trappen of ander gevaarlijk gedrag, en gewoon in de normale omgang) en daisy weer beter weet waar ze aan toe is. Er is voor haar nu ook niet echt meer duidelijkheid.

Meid, geef het niet op hoor. Zorg dat je weer wat meer zelfvertrouwen krijgt, zodat je duidelijk kan zijn, en daisy je gaat respecteren.

xLariss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 14:41

karin_gracia bedankt voor je tips, ze hebben wel heel goed geholpen.

Het gaat al wat beter tussen daisy en mij, ze is niet meer zo bang en ze volgt me soms gewoon zonder halstertouw (volgens mij denkt ze gewoon dat ze nog vast zit aan het touw, maar ik vind het mooi om te denken dat ze me gewoon volgt Bloos )
Maar ze begint me nu een beetje uit te testen, bijv; stil staan en niet meer verder willen lopen en dat soort dingen.
Maar ze is wel wat liever aan het worden, mannen moet ze nog steeds niet echt hebben, maar ze komt wel af en toe een appeltje halen bij m'n vader.
En ik heb dr ook niet meer zien steigeren al krijgt ze wat druk op dr halster. Lachen

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 19:12

als eerste gefeliciteerd met je nieuwe paard!
(ik fiets al een tijdje niet meer langs aangezien ik semir niet meer heb, dus ook niet opgemerkt dat er een bruin paardje bij stond)

voor de veiligheid van allebei kan je ze misschien het beste uit elkaar halen, zodat palis haar benen weer wat rust krijgen, en daisy niet gaat trappen,of getrapt word.

het rustig opbouwen, is al heel vaak genoemd, en goed dat je je toch wil inzetten voor je paardjes.
goed dat ze je al volgt door het land (ook zonder halster touw)
kan ze ook al stapje terug? ho staan zolang jij wil? wijken voor druk aan de hand?
over bijv. iets engs stappen?

Heel veel succes met je paardjes! en hopenlijk is het vertrouwen snel weer terug!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 19:24

Jee wat een verhaal zeg wat naar voor jullie? En heb je haar al na kunnen laten kijken op de kliniek? Hoe gaat het nu met je hond en het bloed wat erbij kwam kijken toen Daisy getrapt werd door je andere pony?

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 19:26

Sorry maar ik denk dat je vader gelijk heeft. Dit paardje heeft een stabiele eigenaar nodig, die haar leiderschap kan geven. Jij kunt dit duidelijk niet *niet dat ik je daarvan verwijt, of dat ik jouw de schuld geef van dit alles.
Maar soms klikt het niet tussen mens en dier, en volgens mij heb jij momenteel geen plezier meer met je paarden. Als je bang bent voor je eigen pony kun je haar beter verkopen Voordat er echte ongelukken gebeuren.
En wbt het niet te laden zijn, dierenartsen hebben kalmeringsspuitjes, waarmee 9 van de 10 zeker de trailer oplopen! Dus ik hoop dat ze én snel behandeld kan worden aan haar uitvloeiing, én dat je eens goed gaat nadenken over wat je nu daadwerkelijk wilt.
Wil je iedere dag doodsbang naar je ponys gaan, omdat ze of aan het vechten zijn, of omdat jij bang bent dat je een klap krijgt??

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:01

Ik ben het op zich wel met je eens, carpediem, maar ik denk dat het echt nog te snel is om in dit stadium al zo'n conclusie te trekken. Geef die meid wat meer zelfvertrouwen en steun, en wie weet wat ze nog met dat paardje kan bereiken. En zó'n uitzichtloze situatie is het nu ook weer niet!! Ik denk dat dit nu niet aan de orde is om te denken aan verkopen ed, laat eerst de rust maar eens terugkomen, zodat het beesje zich eerst kan aarden en kijk dan maar eens verder.

xLariss, ik ben blij dat je veel aan de tips gehad hebt!!.. ze staan nu dus in ieder geval weer apart? En heb je nog wat kunnen vinden aan informatie met betrekking tot de omgang met dominante paarden oid? SUPER dat ze ook zo netjes achter je aanloopt!
Laatst bijgewerkt door karin_gracia op 21-07-07 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:05

maar van wie moet ze die steun en zelfvertrouwen krijgen?? Via bokt kunnen we haar niet helpen!
Haar vader klinkt niet echt als een ervaren paarden man. Ze zal idd iemand met verstand van mensen en paarden moeten gaan zoeken die hen kan helpen. En zolang er bij haar angst blijft bestaan keert die rust niet terug!

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:14

Ik denk dat ze sowieso al een stuk zelfvertrouwen kan krijgen door informatie te lezen over de omgang, hoe ze correct kan reageren ed.. alles waar ze nu nog niet zeker van is.. Hier kun je echt wel meer zelfvertrouwen door krijgen!

In ieder geval vermindert ze de risico's die haar nu juist angstig maken.. paarden zijn als het goed is uit elkaar, en ze is zo te horen goed bezig met grondwerk. Ik vind het niet gek dat ze zo erg geschrokken is van wat er is gebeurd, en ik vind het ook niet gek dat ze daardoor meer angst heeft gekregen. Maar ze is op een goede weg om het vertrouwen weer te krijgen.

En nee, rust bereik je niet met angst, maar ik denk ook dat de grootste reden voor onrust is, dat het paard gefrustreerd is geraakt door het verhuizen. Ik denk niet dat zij verantwoordelijk is om de rust weer terug te brengen, maar ik denk dat dat nu vanzelf moet komen bij het paard, met zijn eigen wei ed.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 10:29

Hey meissie,
wat een verhaal allemaal. Zo vervelend voor je! Zoals ik het allemaal lees hier, is dat je goed op weg bent en ook goed begrijpt wat er hier gezegd wordt, alleen dat je NET iets teveel wilt. Het is duidelijk dat die 2 paarden (nog) niet samen kunnen staan.
Misschien moet je ipv 3x op een dag maar 2x gaan. En er even op dit land laten staan. Je kan eventueel op het land met het hoge gras, gras plukken en aan dr geven. Alles wat je met r doet, doe dat op dat landje.

Wat ik bij nieuwe paarden doe, is dat ik ze los gooi en op ga drijven (niet opjagen, opdrijven)

jezelf ter hoogte van de kont houden je hand opzij als of je m onder ze kont legt en dan kan je m op en neer bewegen, klakken met je tong of whatever tot ie in beweging komt. Je moet wel mee lopen en op die achterhand blijven. Als dat goed gaat kan je van hand veranderen door je terhoogte van de voorhand te zetten en uiteindelijk kan dat ook op steeds hoger tempo.
De ultieme test om te kijken of ie jouw als leider beschouwd. Is op gegeven moment haar de rug toe te keren, en gewoon te wachten, op gegeven moment benaderd ze je vanachter. Doet ze ook maar geen enkele poging moet je gewoon met het voorgaande doorgaan.

Doet ze dat goed, zal ze je als het goed is volgen. Doet ze dat niet, stuur je haar weer weg. En zo ga je door.

Ik vind dit een belangrijk onderdeel. Als ze jouw als leider gaat beschouwen, dan zal ze bij enge dingen namelijk ook steun bij jouw gaan zoeken. Ipv de gaan stijgeren e.d.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 15:47

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 16:22

De naam weet ik niet, ik weet wel dat het 1 van de beste manieren is om de eerste vertrouwens band op te zetten met je paard. Tenzij het een leidende paard in een kudde is geweest, wilt elk paard een leider hebben.

Het is een simpele handeling, die wel veel tijd vergt. Mocht je vragen hebben kun je me pm'en

xLariss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 23:50

Jaa, ik ben niet echt bang voor Daisy, ik neem de vertrouwen van Palissa een beetje mee naar Daiss.
Maar we gaan op vakantie, en dan na de vakantie, ga ik met iemand afspreken ( die iemand rijd paarden in, bij een bekende stal) en die gaat Daisy ff doorrijden en mij priveles geven.
En dan kijken we dan wel, we gaan eerst lekker op vakantie, kunnen we ook nadenken wat we met Daisy doen.

Maar ik heb er wel meer vertrouwen in dat het wel goed kan komen, want Daisy is een heel leuk paardje, maar dr zit alleen een gebruiksaanwijzing op, en dat moet ik nog even uitzoeken.

Maar iedereen wel bedankt voor de tips en zo! Haha!

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 11:52

Dat lijkt me niet verstandig. Duidelijk is dat daisy daar nog niet klaar voor is. Ik zou eerst maar is kijken hoe ze is als je terug komt van vakantie. En dan meteen hop vol onder het zadel en doorgereden worden, ik ben bang dat dat te snel voor dr is. Maar dat moet je tegen die tijd maar bekijken.

Geniet maar even van je vakantie Lachen

sagamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:40

xLariss schreef:
Ik heb een nieuw paardje gekocht en ze staat nu bij ons thuis.
De afgelopen tijd is ze al binnen 2 weken naar 4 verschillende plekken verhuist voordat wij haar kochten.
Maar toen wij haar ophaalden was ze heel lief en ze liep zo de trailer in.
En ze staat nu vanaf vrijdag bij ons, en zondag kwam er iemand voor het zadel, en ik liep met haar naar die gene toe, toen begon ze opeens te steigeren en wou ze niet meer verder lopen.
Dus we hadden het zadel maar in het weiland gepast.
En die avond ging ik naar de club om alvast te rijden, zodat ze een beetje went aan de bak.
En thuis liep ze zo de trailer in, maar toen we weer naar huis gingen, wou ze de trailer niet meer in.
Ze steigerde heel hoog en bleef maar steigeren, dus wij met een longeerlijn proberen haar er in te krijgen. en toen steigerde ze heel hoog, maar me vader gaf een klap op dr kont met de longeerlijn, en toen sprong ze de trailer in.

Maar we wilden gister weer naar de club gaan, maar daisy wou nu helemaal niet meer de trailer in, ze bleef maar steigeren en achter uit lopen.
Ik kreeg die hoeven allemaal langs m'n hoofd, en ik vond het dood eng.
Ze raakte me en ik ben huilend in de stal van m'n andere pony gaan zitten, m'n handen branden van het touw dat er langs was geschuurd, m'n schouder was blauw omdat ze me raakte, en ik wist het allemaal niet meer.
Dus m'n vader ging het proberen.
Maar het steigeren word steeds erger, dus we gaven het maar op.
(ik weet het, het is fout om het op te geven, nu heeft ze dr zin. Maar het werd echt gevaarlijk en ik ben bang dat het alleen maar nog erger werd al gingen we door)

Het lukt nu helemaal niet meer met daisy, al kom je de wei in rent ze met dr oren naar achter van je weg, en al kijk je naar dr rent ze alleen maar heen en weer op een kort stukje, het land ziet al helemaal zwart.
Daisy staat helemaal onder de stress en ze vertrouwt niemand meer en er is niks meer met haar te beginnen, terwijl het een mooie pony is en ze kan super lopen.
Dr vacht glimt niet meer, en ze ziet er helemaal niet meer vrolijk uit.

Dus wie weet wat we nu moeten doen?
Om haar normaal in de trailer te krijgen en om haar vertrouwen te winnen?

heey!
Het is allemaal niet zo erg. en je weet de reden! Ze moest vaak verhuizen met de trailer en dat wordt ze een beetje beu! maar je weet wel dat ze geen schrik heeft en dus eigelijk geen reden heeft om te weigeren, maar ja, paarden hé:d
Mijn paard deed het ook altijd zo en we vroegen aan onze hoefsmid om eens te komen helpen en bij hem lukte het wel en Saga ging opeens wel fatsoenlijk op de trailer! Ik zal eens zeggen wat hij deed!:
Ik ga niet alles vertellen alleen wat echt hielp!
Je moet wel met 3 zijn!
diegene die het paard vastheeft gaat rustig naar de trailer.
De twee andere mensen die staan naast bijde kanten van het paard met een zweepje!
de begeleider gaat door met het paard net alsof dat het paard niet gaat stoppen. Als het paard wel stopt dan geeft 1 van de mensen naast het paard een zacht tikje als het paard niet reageert dan een wat harder tikje(maar slaag het zweepje nooit kapot!!!).Als het paard nog maar 5mm. opzij gaat moet de persoon die aan de kant staat waar het paard naartoe wil gaan DIRECT corrigeren door een tikje te geven zodat het paard terug recht staat!en als het weer stopt terug een tikje op de kont geven enz. en dat gaat dus heel snel(doe dit wel met een longeertouw, want als het paard ineens achteruit schiet dan mag je hem niet loslaten, maar als je paard dit doet mag je haar is een mep geven met het longeertouw op haar kont!!!)
wat hierbij ook kan helpen in Sedaline(een pasta). Dit is een verdovingsmiddeltje zodat het paard niet goed meer weet wat er gaat gebeuren en dus ook gemakkelijker meegaat!Geef om te beginnen een half spuitje in de mond(en zorg dat je niks verliest van het product). Bij het ene paard moet je minder geven en bij het andere paard meer(mijn paard moet een hele spuit krijgen). Als je dit gegeven hebt dan moet je een half uur wachten.
-Als het werkt(het hoofd van het paard zakt een beetje naar beneden en het ziet er ook moe uit) dan kan je beginnen met de methode hierboven
-Als het niet werkt(het paard is nog wakker > staat nog met oortjes vooruit enz.)geef dan nog een kwart of een half bij en wacht tot ze heel rustig word.

Ik hoop dat dit je lukt!
Als je nog vragen hebt mag je die zeker stellen!!:p

Veel succes!
sagamore

Hissa_co

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 20:19

Lekker dat het al wat beter gaat Lachen

kus la

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:08

xLariss schreef:
Ik had ruzie met m'n vader dus ik rende naar buiten, naar de paarden (doe ik altijd, paardjes troosten me altijd).
Maar toen zag ik m'n hond door de lucht vliegen, daisy had hem getrapt.
Ik schrok dus ik moest huilen, en de buren allemaal zich dr mee bemoeien en zo, dus ik bracht hem maar naar de schuur en daar ging ik ff kijken of ie nog normaal kon lopen.
Toen zag ik van uit de schuur dat daisy en palissa samen in1 stal stonden, te vechten. (was al eerder gebeurd).
Ik ren er naar toe, helemaal in paniek, en ik durfde de stal niet in, en ik schreeuwen en gillen, en ik durfde ze niet uit elkaar te halen, en ze bleven maar door gaan en ik kon alleen maar huilen.
Toen gaf pallie een schop tegen diasy en ik zag bloed, dus ik ben huilend naar binnen gerend.
En m'n vader kwam er aan, toen stonden ze alle 2 al weer op het land, ik probeerde te kijken hoe daisy dr uit zag, en toen trapte ze mij.
Ik schrok hartstikke erg en was helemaal in paniek en kon niet meer normaal ademen, ik vond het zo eng, ik zie dat vechtende beeld nog steeds voor me.

M'n vader wil nu alle 2 m'n paarden verkopen omdat ie het gewoon helemaal zat is.
Dr zijn elke keer weer problemen met die beesten zegt hij.
Ik ben ook een beetje klaar met die dingen, en ik kan er ook niet zo goed meer tegen, maar ik wil ze niet kwijt.
Want ik hou gewoon heel veel van Palissa & Daisy en het gaat nu net goed.
We zijn laatst ook naar de oude eigenaar van Daisy geweest en die heeft ook dingen verteld, hoe daisy bij haar was en zo.
En nu begrijp ik ook hoe ik Daisy een beetje moet behandelen.
En ik wil echt niet dat ze weg gaat, maar ze is volgens mij ook niet de geschikte pony voor mij.
Maar ik hoop dat we het nog even proberen, en dat we daarna wel weer zien.

Misschien is het beter om een andere pony te zoeken, als je eenmaal bang bent voor een paard/pony gaat dat niet snel meer over. En zo te horen ben jij al te bang om haar een keer wat meer aan te pakken en dat is geen goede situatie, daar gaat de pony alleen maar misbruik van maken.
Ik zou er eens goed over nadenken, wil je verder met haar dan moet er nu wat gebeuren en moet je d'r voor gaan, niet bang zijn en proffesionele hulp vragen. Anders moet je er gewoon afstand van nemen, zo wordt het steeds erger en wordt het voor iemand anders ook steeds moeilijker om er wat aan te doen.

xLariss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 21:15

Sagamore, bedankt voor de tips.

Maar ik ga het denk ik niet met een zweep proberen, daisy is gewoon bang; en ik accepteer die angst en we gaan er samen lekker aan werken.
En ik wil niet met zwepen aan de slag en dat soort dingen.

Ik ben niet van het geweld, volgens mij bereik je veel meer met vertrouwen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:24

xLariss schreef:
Maar ik ga het denk ik niet met een zweep proberen, daisy is gewoon bang; en ik accepteer die angst en we gaan er samen lekker aan werken.
En ik wil niet met zwepen aan de slag en dat soort dingen.

Zeg dat niet, dit speelt toch al een week of twee? Als ze nu nog niet aan jullie gewend is wordt dat weleens tijd. Ik zou toch eens goed opletten watvoor signalen ze afgeeft en hoe ze zich bv gedraagt tegenover andere dingen als een trailer. Als dit nog lang doorgaat wordt het toch weleens tijd om haar aan te pakken.

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 22:02

Ik ben het hier niet mee eens, volgens mij is het nu noodzaak om juist rustig aan te doen en niet te veel te willen. Verder een goed idee van je xLariss, van dat inrijden en priveles enz, maar ik zou dat zeker nog even uitstellen.. als je niet nog meer problemen wilt. Zorg eerst maar eens dat alles een tijd constant gaat! Naar mijn mening kun je het anders wel vergeten.

edit: ik snap het ook wel hoor, je hoort zo veel verschillende dingen van iedereen, en je wilt er natuurlijk alles aan doen, maar de kunst is nu juist weínig te doen, maar dát op een goede manier!

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 08:45

net zoals karin_gracia zegt. Neem je tijd. Ze hoeft niet volgende maand op wedstrijd te lopen (ook al wil je dat misschien wel) Ik denk dat je er wel op kan rekenen dat je nog wel een half jaartje hier mee zoet bent. Minimaal. Dus misschien moet je voor jezelf gaan denken van wat wil ik graag met dit paard en wat wil ik in de nabije toekomst en is het misschien verstandiger om voor een ander paardje te kijken.
Dat is lastig. Ik heb dat ook moeten doen (oude verzorgpony inruilen voor kwaliteit wedstrijd paard. Mijn doelen lagen eenmaal anders en de pony kon het niet aan.) Maar je moet ook naar je eigen capaciteiten kijken. Het lesnemen e.d. is een goed plan maar misschien over 2 of 3 maanden en misschien is het dan nog te vroeg. Wil je zo lang wachten?

Succes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:11

Ik zie hier twee dingen: een pony die met een soortgenoot niet overweg kan.
En een eigenaar die ook niet weet hoe ze de pony aan moet pakken.
Voor je eigen veiligheid zou ik een van de twee wegdoen, helemaal omdat jij duidelijk aangeeft het gedrag van Daisy te willen accepteren. Maar zie jij dan niet dat het de volgende keer niet de hond is die door de lucht vliegt, maar jijzelf?
En als jij al niet de dupe wordt van die pony, is het straks je andere pony wel. Die loopt blessures op door een pony waar jij eigenlijk niet meer door wilt...

Je moet keuzes maken...maar het gedrag accepteren en zo blijven aanmodderen is iig niet de goede.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:47

Ik weet niet of het een kwestie van aanpakken is of dat er echt iets met het paard aan de hand is (stress, angst, pijn e.d)
Maar het nu volop door deskundigen laten beoordelen lijkt me ook geen optie. Mijn vader had 4 mensen in de arm genomen om te kijken of mijn paard wel goed was. Ik had zo met t beestje te doen. Als het echt stress is kunnen al die mensen om hem heen alleen nog maar erger maken.

Maar zo'n paard neemt maanden tot jaren in beslag om weer een beetje ok te krijgen.

Tip : neem eens contact op met de mensen van www.paardnatuurlijk.nl Zij weten waar ze het over hebben en leveren kwaliteit. Kijk eens wat zij ervan vinden.

sischevy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:57

xLariss schreef:
Ik heb een nieuw paardje gekocht en ze staat nu bij ons thuis.
De afgelopen tijd is ze al binnen 2 weken naar 4 verschillende plekken verhuist voordat wij haar kochten.
Maar toen wij haar ophaalden was ze heel lief en ze liep zo de trailer in.
En ze staat nu vanaf vrijdag bij ons, en zondag kwam er iemand voor het zadel, en ik liep met haar naar die gene toe, toen begon ze opeens te steigeren en wou ze niet meer verder lopen.
Dus we hadden het zadel maar in het weiland gepast.
En die avond ging ik naar de club om alvast te rijden, zodat ze een beetje went aan de bak.
En thuis liep ze zo de trailer in, maar toen we weer naar huis gingen, wou ze de trailer niet meer in.
Ze steigerde heel hoog en bleef maar steigeren, dus wij met een longeerlijn proberen haar er in te krijgen. en toen steigerde ze heel hoog, maar me vader gaf een klap op dr kont met de longeerlijn, en toen sprong ze de trailer in.

Maar we wilden gister weer naar de club gaan, maar daisy wou nu helemaal niet meer de trailer in, ze bleef maar steigeren en achter uit lopen.
Ik kreeg die hoeven allemaal langs m'n hoofd, en ik vond het dood eng.
Ze raakte me en ik ben huilend in de stal van m'n andere pony gaan zitten, m'n handen branden van het touw dat er langs was geschuurd, m'n schouder was blauw omdat ze me raakte, en ik wist het allemaal niet meer.
Dus m'n vader ging het proberen.
Maar het steigeren word steeds erger, dus we gaven het maar op.
(ik weet het, het is fout om het op te geven, nu heeft ze dr zin. Maar het werd echt gevaarlijk en ik ben bang dat het alleen maar nog erger werd al gingen we door)

Het lukt nu helemaal niet meer met daisy, al kom je de wei in rent ze met dr oren naar achter van je weg, en al kijk je naar dr rent ze alleen maar heen en weer op een kort stukje, het land ziet al helemaal zwart.
Daisy staat helemaal onder de stress en ze vertrouwt niemand meer en er is niks meer met haar te beginnen, terwijl het een mooie pony is en ze kan super lopen.
Dr vacht glimt niet meer, en ze ziet er helemaal niet meer vrolijk uit.

Dus wie weet wat we nu moeten doen?
Om haar normaal in de trailer te krijgen en om haar vertrouwen te winnen?

wie weet is er wel een keer iets gebeurt in de trailer ofzo, of hebben ze haar een verdovend middel gegeven toen je haar kocht, dat is namelijk ook bij ons op stal gebeurd. mijn instructrice had een prachtig schimmeltje gekocht en die was zo lief en niets aan de hand heel rustig enzo. tot een week later, ineens vond ze alles eng en als ze in de stapmolen stond pieste en schopte ze tegen het hek, ze was heel zenuwachtig, maar met rijden nog steeds wel aardig te rijden. totdat ik een wedstrijd met haar startte, ze ging helemaal uit dr dak en steigerde alleen maar, en elke keer als ik haar wilde corrigeren kwam ze steeds hoger en trapte erachteraan. ik eraf gegaan na een kwartier rodeo. sindsdien is ze heel raar en wil ze niets meer. mijn instructrice de fokker gebeld. hij zei: kan je er op rijden?! dus wij, ja, het ging heel goed tot.. hij zegt niemand hier op stal kon haar normaal rijden ze is levensgevaarlijk blabla. mijn instructrice balen enzo. nu staat ze stil en we weten niet wat we moeten.

maar er zijn dus langdurige kalmeringsmiddelen die ze toe kunnen dienen. je weet het nooit?
dit schimmeltje deed namelijk ook zo erg als we haar op de vrachtwagen wilden. niet normaal!
en ze is alleen nog maar hengstig, dus wij denken dan wel aan hormonen. ze heeft ergens last van, dat is duidelijk.