Iets Afleren??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Iets Afleren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:54

PinkyBubble schreef:
De Rubber matten ga ik eens sirieus overwegen, zodat ze niet haar benen beschadicht als ik het toch ga negeren. Want het is wel duidelijk dat ik de andere dingen dus niet wil proberen, of al heb geprobeert.

En het is hopelijk wel duidelijk dat ik het advies van kluisters en vicebreaker heb gegeven met de opmerking dat dit methodes zijn die je toe kunt passen nadat je alle andere opties al hebt geprobeerd (daar horen voor mij rubbermatten bij, maar daar ben ik verder niet op ingegaan omdat ik dacht dat je dat wel wist). Je staat dus nog aan het begin van je traject wat je af moet leggen. Dan hoop ik voor je paard dat het negeren in de combinatie met matten de uitkomst gaat bieden. Natspuiten met water is een tweede optie (volgens mij was er een bokker die een topic op bokt heeft gestart met foto's en verslag van deze actie). Stroomdraadje aan binnenkant van de box kan ook, maar kans is groot dat ze daar per ongeluk tegenaan komt en een oplawaai krijgt zonder dat daar een reden toe is. Dan is de vicebreaker in mijn ogen veel fijner...die doet alleen maar wat als het paard ook echt wat verkeerd doet, en omdat jij ingrijpt...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:55

Sabbientje schreef:
Dat negatieve aandacht ook aandacht is, ben ik het wel met je mee eens.
Maar ik gebruik dan toch liever de negeer methode, want dan stopt ze ook. Of een flinke grote mond, kan een paard ook al behoorlijk van schrikken. Schrikken is iets anders dan angst in mijn ogen en werkt naar mijn mening genoeg om mijn doel te bereiken.

Vicebreaker laat je paard schrikken. Schrikdraad als omheining van een weiland doet een paard schrikken. Een paard krijgt een sterkere stroomstoot van schrikdraad dan van de vicebreaker. Dus?

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 16:04

Mja inderdaad ja... Maar toch zal het niet iets zijn wat ik zou doen hoor.. Als het werkt voor een ander is dat fijn voor hun toch Lachen Maar ik wil het gewoon liever niet proberen Probeer het dan op zijn minst oko van mijn kant uit te zien. Mijn paard heeft 2 jaar terug met haar achterbeen in het draad gehangen, bijna dood geweest (toen was ze nog niet van mij) Dus komt zij niet eens in de buurt van draad, of stroomdraad. Als ze het alelen al hoort tikken word ze buiten haarzinnen gewoonweg HEEL bang, Dus doe ik liever niets met stroom... Zoals ik al zei, probeer het ook eens van mijn ogen uit te zien.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:13

Vicebreaker tikt niet. Vicebreaker doet niets, totdat jij hem bedient. Vicebreaker heeft ze om, en dat kun je een aantal dagen doen zonder dat ze het merkt, is een gewone halsband. En als je hem een aantal dagen omhebt zonder hem te gebruiken, zal het paard die kleine stroomstoot niet met de band en niet met jou in verbinding brengen.
Ik heb echt geen aandelen in dat ding, maar in uiterste noodgevallen en als de gezondheid van mijn paard op het spel zou staan zou ik hem echt gebruiken. Helemaal in situaties die moeilijk op een andere manier op te lossen zijn.

Ik snap je bedenkingen, maar probeer een paard niet te vermenselijken. De angstreactie van je paard is gegrond, maar het betekend niet dat je haar niet met die angst kunt en moet confronteren. (wat de vicebreaker niet is omdat je hem gewoon niet hoort). Door situaties te ontlopen traint je paard jou, ipv omgekeerd...Hoe vaak zeggen mensen: o, maar die route neem ik niet, want dan schrik mijn paard van vuilnisbakken, de hond van de buren, de kinderen op fietsjes enz. Je neemt een omweg van 20 km op de koop toe om daar maar niet langs te hoeven.
Terwijl je met een beetje werk, je paard wel kunt laten wennen aan hond van de buren, die vuilnisbak en die fietsenden kinderen.

En dat werkt het geluid van een schrikdraadapparaat net zo. Je paard is gerust te trainen dat ze bij het geluid van dat ding niet helemaal door het lint gaat. Ze zal er gerust respect voor blijven houden, en dat is alleen maar goed. Maar alleen maar een geluid is alleen maar een geluid. En dat te accepteren valt te trainen.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 16:27

Juist ja, je hebt wel gelijk. MAar waarom zou ik mijn paard confronteren met dat schrikdraad niet eng is? Oftewel, dat ze er best even doorheen kan lope (Ja dat verband brengt mijn paard ermee wat niet eng is is of eetbaar of stuk te maken Haha! ) Ik heb liever dat ze weet dat ze ACHTER het draad moet staan dan VOOR het draad moet staan, neem aan dat schrikdraad daar ook voor is?

Dat ik gewoonweg weiger Vicebreaker te gebruiken heeft ook inderdaad niets te maken met haar angst voor schrikdraad en geluid, Alleen wil ik haar gewoon geen pijn doen, Want je kan niet bij voorbaat zegge dat het wel of geen pijn doet? Bij die van de buurman niet, maar bij die van mij misschien wel? En misschien ook wel niet, Ik weet gewoon niet zeker of ik dat wel wil uitvinden... Ik ga gewoon eerst de negeer techniek proberen, En dat van open knieen en een terug gekeerde peesblessure vond ik wel erg overdreven al begrijp ik hem wel. Als het nog niet werk, DAN Kan ik altijd nog overwegen om even nader te onderzoeken over hoe en wat bij die vicebreaker, En tot die tijd, Wil ik mijn paard gewoon niet straffen doormiddel van stroom Knipoog (Ik bedoel dit niet gemeen hoor! helemaal niet, ik weet dat ik snel in de aanval ga, ik heb af en toe een bitch mode aanstaan) Maar ik ben gewoon als de dood mijn dier te verliezen omdat ik volgende week terug naar de kliniek moet) Ik heb mijn paard sinds maart.. En heb niets anders dan ellende met haar Begrijp me niet verkeerd, niet met haar als paard zijnde, maar met haar gezondheid. En ja het is mijn eigen domme fout... Maar kijk eens in de ogen van dat beest... Als jij voelt wat ik nu nogsteeds voel dan begrijpen wij elkaar Lachen. Als ik dit niet aan kon, had ik er niet aan begonne (Van haar pees wist ik niets van toen ik haar kocht) Dus is het gewoonweg logish tog? Dat ik voorzigtig doe met mijn maatje, dan heb ik haar nog niet zo lang maar ik heb wel al een ontiegelijke band met haar.

Het schrapen is gewon een kleine obstakel die we gewoon moeten zien te overwinnen, Want verder afgezien van het bedelen en schrapen en vragen om aandacht mankeerd het diertje niets, Ze si super lief en aanhankelijk geworden, En luisterd naar me . Ze heb der ups en der downs maar soms een grote mond, of even een correctie tik en dan is het weer oke. En zo wilik het gewoon houde, En dan is het niet vreemd dat ik het liever ook zo houd met het afleren van haar geschraap toch ?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:34

Ik snap je angst, en ongeacht de tijd dat je je paard in bezit hebt, de zorgen blijven altijd. Dat je nu zegt de vicebreaker te overwegen als al het andere niet lukt klinkt al heel anders dan wat je aan het begin van dit topic zei. Jij komt er wel. Voor de rest wil ik je het volgende meegeven: a mind is like a parachute, it only works when it is open.

Overigens betekend het laten wennen aan geluid van schrikdraadapparaat of tikken van schrikdraad niet meteen dat ze er zonder pardon doorheen gaan.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 16:41

Ik kan het onderste even niet lezen..

In het begin zei ik inderdaad wat anders, dat was dus mijn bitch mode aan het woord Haha! Ik heb f en toe van die momenten dat ik soms alleen lees wat ik wil lezen, ik denk dat iedereen wel eens heeft. En het was ook niet echt me bedoeling om echt kwaad te worden.. Maar op zon moment zat ik er gewoon even doorheen, stres en zenuwen doen een hoop met je hoofd. En ik doe echt ontzettend mijn best voor min dier, Ze heeft nu een baasj waar ze op kan bouwen en dat kon ik van haar vorige eigenaar niet zeggen.

Het heeft ook een tidjje geduurd voor ze me vertrouwde, omdat ze zon ontiegelijke muur voor mij had opgebouwd simpelweg omdat ze bang was om weer in de steek gelaten te worden. Sommige mensen zien het messchien niet, maar er kan een hoop om gaan in zon paardenhoofie

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 07:19

Cassidy schreef:
Overigens betekend het laten wennen aan geluid van schrikdraadapparaat of tikken van schrikdraad niet meteen dat ze er zonder pardon doorheen gaan.

Dit staat er als onderste Esther.

Cassidy, kun je dit soort dingen misschien gewoon leesbaar neerzetten? Dan kan iedereen zien wat je bedoeld Knipoog

En je kan nog zo volhouden hoe goed die Vicebreaker wel niet werkt. Ik vertik het om mijn paard stroomstoten toe te dienen. Ik doe dat toch ook niet bij jou, als ik je vervelend vind.... Clown

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 08:19

Cassidy schreef:

Dan ken je dat gevaarte van mij nog niet Clown Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 11:44

Ik durf zomaar te voorspellen dat die van jou dat ook niet doet. Niet als hij heilig respect heeft voor stroom. Het enige wat je hem leert is dat hij niet bang is van een tikkend geluid. Om er echt door of onderdoor te gaan, bewust door of onderdoor te gaan, heb je een serieus eigenwijze en dik in het haar zittende shet of haflinger voor nodig.

In paniek kan ieder paard er doorheen. Ook die van jou. Maar die paniek moet je zien te voorkomen door hem te leren nadenken.
De hersenen van een paard (of ook een mens) bestaan uit twee delen, een rechter en een linker hersenhelft.Men zegt over het algemeen dat rechts het instinct zit, en links de ratio, het nadenken, analyseren. Een paard heeft van nature een zeer grote rechter hersenhelft. Miljoenen jaren lang heeft het instinct het leven van het paard gered. Ergens van schrikken en meteen de benen nemen, dat was voor hen overleven. En dat instinct krijg je er bij de beste wil van de wereld ook niet meer uit.

In omgang met de mens, en helemaal in de tegenwoordige tijd, is het niet altijd even handig om het instinct zo prominent aanwezig te laten zijn. Dus willen we dat het paard na gaat denken. We stimuleren het gebruik van de linker hersenhelft. En omdat er maar beperkt plek is tussen die twee oren, "krimpt" de rechter hersenhelft bij een paard als de linker zo gestimuleerd wordt dat hij "groter" wordt. ["Krimpen" en "groter" worden staan tussen aanhalingstekens, omdat ze niet echt krimpen of groeien, je stimuleert ze alleen maar.]
Deze verandering in gedrag is echter niet blijvend: als je er voor hebt gezorgd dat je paard links gaat denken, moet je dat wel blijven onderhouden.

De neiging die jij nu hebt is je paard rechts te laten nadenken, en niet links te stimuleren. Jij bent bang dat, als je paard leert dat schrikdraad niet eng is (left brain) en hij niet in paniek er door hoeft (right brain), hij helemaal geen respect meer daarvoor toont. En dat is dus echt niet zo.

Je had het over voor of achter een touwtje staan. Een vraagje aan jou: zit jij voor of achter je computer? Haha!

Mrise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 13:37

Schrapen is heel moeilijk af te leren. Die van mij schraapte ook altijd zo veel. Maar hoe meer aandacht ik daaraan schonk hoe meer hij het deed. Ook belonen als hij het niet deed werkte het schrapen in de hand, hij begon onmiddelijk opnieuw. De aandacht die je eraan schenkt is gewoon negatieve aandacht. En negatieve aandacht is ook aandacht!
Volgens mij is het enige dat werkt, heel consequent niets lekkers geven tijdens het poetsen of wat dan ook. Alleen na het werken krijgt hij in zijn box in zijn voerbak zijn penen en/of muesli. Daarnaast moet je het schrapen zien te negeren. Als ik aan zijn been kwam ging hij gelijk schrapen, dan ging ik gewoon ergens ander verder, zonder verder daarop te reageren, en daarna ging ik weer verder met zijn been en deed ie het niet meer. Het negeren van schrapen (is mega irritant) en het consequent niets geven is heel moeilijk, maar bij mij heeft het geholpen. Maar let op: een keer niet consequent zijn en je kan weer van voren af aan beginnen.

Mijn advies is dus: heel consequent niets, maar dan ook helemaal niets geven en totaal geen aandacht aan schenken, gewoon doorgaan waar je mee bezig bent. Geef het wel een aantal dagen de tijd hoor.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 13:57

Cassidy schreef:
Ik durf zomaar te voorspellen dat die van jou dat ook niet doet. Niet als hij heilig respect heeft voor stroom. Het enige wat je hem leert is dat hij niet bang is van een tikkend geluid. Om er echt door of onderdoor te gaan, bewust door of onderdoor te gaan, heb je een serieus eigenwijze en dik in het haar zittende shet of haflinger voor nodig.

In paniek kan ieder paard er doorheen. Ook die van jou. Maar die paniek moet je zien te voorkomen door hem te leren nadenken.
De hersenen van een paard (of ook een mens) bestaan uit twee delen, een rechter en een linker hersenhelft.Men zegt over het algemeen dat rechts het instinct zit, en links de ratio, het nadenken, analyseren. Een paard heeft van nature een zeer grote rechter hersenhelft. Miljoenen jaren lang heeft het instinct het leven van het paard gered. Ergens van schrikken en meteen de benen nemen, dat was voor hen overleven. En dat instinct krijg je er bij de beste wil van de wereld ook niet meer uit.

In omgang met de mens, en helemaal in de tegenwoordige tijd, is het niet altijd even handig om het instinct zo prominent aanwezig te laten zijn. Dus willen we dat het paard na gaat denken. We stimuleren het gebruik van de linker hersenhelft. En omdat er maar beperkt plek is tussen die twee oren, "krimpt" de rechter hersenhelft bij een paard als de linker zo gestimuleerd wordt dat hij "groter" wordt. ["Krimpen" en "groter" worden staan tussen aanhalingstekens, omdat ze niet echt krimpen of groeien, je stimuleert ze alleen maar.]
Deze verandering in gedrag is echter niet blijvend: als je er voor hebt gezorgd dat je paard links gaat denken, moet je dat wel blijven onderhouden.

De neiging die jij nu hebt is je paard rechts te laten nadenken, en niet links te stimuleren. Jij bent bang dat, als je paard leert dat schrikdraad niet eng is (left brain) en hij niet in paniek er door hoeft (right brain), hij helemaal geen respect meer daarvoor toont. En dat is dus echt niet zo.

Je had het over voor of achter een touwtje staan. Een vraagje aan jou: zit jij voor of achter je computer? Haha!

Dat wil je niet wete:P Ik zit er namelijk ook wel eens onder Tong uitsteken En je weet best wat ik bedoel met voor en achter het draadje.

Wat jij allemaal zeg kan dan wel allemaal waar zijn, Maar ZO zit MIJN paard nou eenmaal WEL inelkaar, is het niet eng dan kan het kapot netals de staldeur, net als haar halsters en halstertouwen Clown IK DENK dat het per paard gewoon verschillend is. Dus denk ook niet echt dat je over andere paarden behalve over die van jezelf natuurlijk Lachen Kan oordelen over hoe zij er mee omgaan als ze iets niet eng vinden. (Ik bedoel dit niet kwaad ) (ik zet het er dit keer even achter haha na mijn ik heb een bitchmode incident)

Het tikken van stroom gaat nu soms best wel goed, Ze heeft gewoon haar momenten dat ze er de ene keer weer banger is dan de andere keer, en ik stimuleer haar HEUS NIET om er wel bang voro te zijn hoor, Ik loop er juist naartoe en expres langs zodat ze ziet dat het geen enge Duivelsmurf met hoorntjes is die haar aanvalt. edit: Als ik het zelf negeer, doet zij ook haar best het te negeren. Al zie je wel dat ze er heel veel moeite mee heeft, MAar toch doet ze dit voor mij Snoezig he Bloos
Laatst bijgewerkt door PinkyBubble op 28-06-07 14:02, in het totaal 2 keer bewerkt

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 14:00

Mrise schreef:
Schrapen is heel moeilijk af te leren. Die van mij schraapte ook altijd zo veel. Maar hoe meer aandacht ik daaraan schonk hoe meer hij het deed. Ook belonen als hij het niet deed werkte het schrapen in de hand, hij begon onmiddelijk opnieuw. De aandacht die je eraan schenkt is gewoon negatieve aandacht. En negatieve aandacht is ook aandacht!
Volgens mij is het enige dat werkt, heel consequent niets lekkers geven tijdens het poetsen of wat dan ook. Alleen na het werken krijgt hij in zijn box in zijn voerbak zijn penen en/of muesli. Daarnaast moet je het schrapen zien te negeren. Als ik aan zijn been kwam ging hij gelijk schrapen, dan ging ik gewoon ergens ander verder, zonder verder daarop te reageren, en daarna ging ik weer verder met zijn been en deed ie het niet meer. Het negeren van schrapen (is mega irritant) en het consequent niets geven is heel moeilijk, maar bij mij heeft het geholpen. Maar let op: een keer niet consequent zijn en je kan weer van voren af aan beginnen.

Mijn advies is dus: heel consequent niets, maar dan ook helemaal niets geven en totaal geen aandacht aan schenken, gewoon doorgaan waar je mee bezig bent. Geef het wel een aantal dagen de tijd hoor.

Hier ben ik het dus mee eens, Want ik heb inderdaad ook bij haar gezien dat toen ik haar beloonde toen ze eindelijk stopte met maaien tegen die staldeur, dat ze nadat ze weer op stal stond weer precies hetzelfde deed Haha! Erg slim dus..

Mrise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:55

PinkyBubble schreef:
Mrise schreef:

Hier ben ik het dus mee eens, Want ik heb inderdaad ook bij haar gezien dat toen ik haar beloonde toen ze eindelijk stopte met maaien tegen die staldeur, dat ze nadat ze weer op stal stond weer precies hetzelfde deed Haha! Erg slim dus..

Daarom moet je ook gewoon niets maar dan ook niets geven. Ik beloon alleeen maar met mijn stem en een schouderklopje. Vinden ze vaak ook erg fijn. Mijn paardje is daar altijd erg blij mee. En dat voor zo'n vreetzak. En hij is echt heel erg gericht op eten hoor. Maar een paard is een gewoontedier. Een paard kan niet denken, maar door consequent te zijn leert hij bepaalde gewoontes aan, simpelweg doordat hij alles onthoudt en als je dat doorbreekt door toch weer iets te geven of aandacht te schenken aan dat schrapen zal het weer opnieuw beginnen. Dus door simpelweg niets te geven en dat schrapen te negeren leer je hem een nieuwe gewoonte aan en dat is braaf stilstaan. Tuurlijk zal hij af en toe heus nog wel een keer schrapen, maar als je gewoon negeert zul je zien dat hij daar vrij snel weer mee stopt.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 16:08

Jep ik geef mijn paard ook geen snoepjes tijdens of na het poetsen, dat is haar vroeger wel aangeleerd dus blijkbaar maar weer, ze krijgt tegewoordig nu alleen op stal wat lekkers MITs ze niet braaf is geweest Haha!