Manier van Penny pony laten steigeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paardenfan2

Re: Manier van Penny pony laten steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 21:51

Vind het wel gevaarlijk wat ze doet het kan wel stoer zijn maar als je een trap krijgt is het zo stoer niet meer...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 22:20

Een paard steigeren aanleren kan het begin zijn van de weg naar een enkeltje slachthuis. Helemaal als de basis van vrijheidsdressuur vooraf niet goed is gelegd, en er verder nog op de paarden gereden wordt, is dit echt levensgevaarlijk.

Ik ga hier niet weer uitweiden, maar wilde wel wat links geven waar je eerder gevoerde discussie kunt nalezen.

viewtopic.php?f=122&t=706376

viewtopic.php?f=122&t=774187

viewtopic.php?f=119&t=737293

viewtopic.php?f=122&t=726783

viewtopic.php?f=10&t=706121

En als klap op de vuurpijl:

viewtopic.php?f=21&t=514461

viewtopic.php?f=53&t=519470&p=12190051#12190051

viewtopic.php?f=119&t=701252

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 22:34

overigens heet deze hogeschool oefening geen steigeren, maar een levade. en een nette levade is niet te vergelijken met steigeren zoals paarden het van nature doen en gebruiken. verder is het ook een oefening die zéker niet in onervaren handen thuishoort. de basis, en de principes die bij het leren en gebruiken van oefeningen nodig zijn, moeten zó goed bevestigd zijn voor je hieraan écht veilig kunt beginnen...
er moet immers 100% zekerheid zijn dat het paard het NOOIT zonder commando doet. gebruik dan ook niet een nonchalant commando, maar een combinatie van cue, beweging, en dat in een bepaalde volgorde. iets wat je ook niet per ongeluk zal gebruiken.

overigens begrijp ik ook niet waarom zoveel meiden het leuk vinden om hun pony dit te leren. het voegt niets toe op deze manier, het paard staat op zijn achterbenen, maar verder... van correcte uitvoering is geen sprake, ik zie in dit soort topics maar zelden de correcte buiging in het lichaam en achterbeen. het is verre van een levade, en inderdaad, zoals Cassidy al aangeeft, komt het meer in de buurt van 'stoer laten steigeren' (voor mooie foto's, ofzo?), en zelfs een enkeltje Stegeman.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 16:22

Haha hoe jullie dat uitleggen, geweldig Tong uitsteken
Was de Capriool dan de sprong in de lucht vanuit de Levade? Ik haal die twee altijd door elkaar Knipoog

Het 'steigeren' met mijn pony doe ik overigens niet meer, vind het kunstje niet zo leuk meer Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 16:41

Levade is steigeren in in hoek van 45 graden, bij de Pesade is de hoek groter, de Courbette is het naar voren springen terwijl het paard steigerd, de capriool is het de lucht in springen vanuit piaffe en pesade, terwijl het paard naar achteren uithaalt. De voorlopers van de capriool is de ballotade, waarbij het paard dan even horizontaal in de lucht hangt maar niet naar achteren uithaalt, en de Croupade, waarbij het paard ook horizontaal in de lucht haalt maar de achterbenen onder het lichaam vouwt.

Het Cadre Noir in Saumur hebben ze overigens andere oefeningen onder dezelfde naam dan in de school in Wenen. Bij de Croupade blijft het paard met de voorbenen op de grond staan en haalt met zijn achterbenen uit, en de Courbette is bij het Cadre Noir hetzelfde als een Pesade bij de Weense School.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 16:53

Haha die kende ik allemaal niet..
De enigste die ik kende waren de levade, capriool, courbette en de pesade.. Niet dat ik het verschil wist Tong uitsteken

Maarja, daar gaat het niet echt om Knipoog

MyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 23:00

Ik denk dat de paarden, als ze dit echt zat worden, dit zelf wel zullen laten zien Lachen

En nee, natuurlijk is het niet goed om dit af te 'dwingen'. Kan je niet eens met je vriendin gaan praten ?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 23:44

Ik denk niet dat paarden het steigeren zo snel zat zijn, helemaal niet als ze er op die manier in slagen hun zin door te zetten....

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 16:53

Inderdaad, ik ga hierbij (wel) met Cassidy mee Tong uitsteken

Haha, nou.. Vriendin kan je het niet noemen Tong uitsteken

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:30

Verona schreef:
sjouks schreef:
Ik vind het erg gevaarlijk, als ze ze dit elke dag laten doen, zal zo'n pony het toch een keer genoeg vinden, en haar misschien een keer raken! Een pony moet in dit geval plezier hebben in wat ij doet

hier sluit ik mij bij aan

ik ook! haar verantwoordelijkheid maar niet zoon goede!!

Maneater

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:09

Slimme aktie en of het stoer is nee eerder gewoon dom.
Ik hoop net als de andere dat het tegen haar gebruikt gaat worden. Wat is het nut ervan om een paard te leren stijgeren niets toch.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 09:21

vind jammer dat het vd-en zo misbruikt word.
heb niks tegen steigeren 1 van mij pony's beheerst het ook maar dat is nadat we al paar jaar aan vd deeden.
maar het is de manier hoe het steigeren aan word geleerd.
veel jonge meiden beginnen ermee omdat het 'stoer' is.
terwijl als je ziet hoe die pony's hun oefening uitvoeren ik er niks stoers aanvind.
het is zonde want wat als het ponyjte verkocht word iemand komt aan met bak snoep en heeft pony bovenop zich , fijn Sigaar
agja mischien is het slim haar dit is te laten lezen of te vertellen dat ze flink fout zit met dit kunstje.
tevens is te vaak steigeren ook helemaal niet goed.

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 20:16

verkeerde manier

vlinderr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 15:01

ik ben al tegen het "Leren steigeren" vind het maar gevaarlijk.
enne een shetlander van 2 jaar oud :/

PaardGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:29

Mijn vorige paard heb ik het ook ooit geleerd, met aan de teugels omhoog trekken.
Ze ging toen in commando omhoog maar het werd steeds erger en deed het altijd en overal.

Heb het gelukkig wel weer kunnen afleren, maar het beste is tog dat je het helemaal NIET doet.

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 20:24

Het is gevaarlijk voor haar en het is ook niet echt goed voor de pony's
Als de pony's er genoeg van krijgen kunnen ze gekke dingen gaan doen. en ze omhoog krijgen met een bak met snoepjes klinkt ook niet echt goed. De pony's worden dan gulzig naar de koekjes toe en kunnen ook zo misschien gaan bijten.
Shetlanders kijken echt liefe schattige knuffels maar van binnen zijn ze echt eigenwijs hoor, het kan gevaarlijk voor der zijn.

leo_nore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 21:39

Ik vind het erg gevaarlijk. De pony's kunnen het ook gaan 'misbruiken' wat ik als ik een van die pony's was ( Clown ) misschien al lang had gedaan. Pony's moeten ook plezier hebben in VD, niet alleen de mens..

appelpeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 22:38

kas_flower schreef:
@estertjuh: Heb ik een keer gedaan, toen kwam een vriendin van haar mij bedreigen met een mes. Dus dat durf ik niet meer, maar het gaat erom dat ik wou weten wat jullie vonden..

Laf dat ze dat aan een vriendin overlaat, en verder wie haar vriendin bedreigt met een mens......ik vraag me af wat ze haar shetjes aan doet als zij dat steigertrucje tegen haar gaan gebruiken.......

Maar verder, ik heb er niks op tegen dat men hun paard/pony op commando leren steigeren, maar dan moet het wel verantwoord gebeuren, niet te vaak en niet gebruikt worden om 'stoer te doen'.

Valeriej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 09:32

Zilva schreef:
sjouks schreef:
Ik vind het erg gevaarlijk, als ze ze dit elke dag laten doen, zal zo'n pony het toch een keer genoeg vinden, en haar misschien een keer raken! Een pony moet in dit geval plezier hebben in wat ij doet

Ja goed uitgelegd.

Ook ik ga hiermee akkoord hoor. Als de pony's er geen plezier in hebben, vind ik niet dat ze dit mag doen.. Af en toe oké, maar niet de hele dag door! Waar ben je dan mee bezig Gestoord

Racheltjuh13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:05

jhaa ik vind dit ook erg gevaarlijk hoor!!!