Hoe leer je het beste happen/bijten af??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Hoe leer je het beste happen/bijten af??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 22:20

zeker weten! belonen werkt motiverender dan straffen en negeren... het lijkt soms zo vanzelfsprekend dat een paard het goed doet. dan hoor je steeds: 'nee', omdat het paard bijv. niet stilstaat, en als het dan stilstaat wordt er niets gezegd echt vreemd vind ik het zowiezo, zeker omdat ik aan mijn eigen dieren en de paarden die ik in handen heb gehad zó duidelijk merk hoeveel positief resultaat beloning kan hebben!

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 22:22

Nou sinds 2 dagen actief bezig met negeren en het woordje nee... want als hij echt doordramt negeer ik het niet meer, want dan bijt ie al me kleren kapot. Ik merk ook dat hij mijn hand volgt, waarom weet ik niet. Maar het lijkt wel te werken, hij komt naar me toe en doet een poging ik zeg: eh en hij doet niks! maja dit is af en toe, vaak denkt ie nog: jah daahaag Clown

Maar hij leert het hopelijk nog wel

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 22:32

geduld... twee dagen is een eerste stap... dit soort aangeleerd gedrag neemt vaak maanden in beslag!

_Marjolein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 22:33

ik sluit mij aan bij de andere, heb vooral geduld!

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 22:36

Jah heb ik, maar soms is dat nogal lastig... maar ik hou vol Haha!

xsidneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 08:49

Dt deet mijn veulen mina ook maar ze heb het wel afgeleerd want ze ging ook telkens op me voet staan enzo en bijten en ik woor gewoon heel boos en ze doet het niet meer en soms geef ik er dan een beloning:p

Topoverkonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 12:00

Ik ga wel mee dat iemand lager in rang niet zomaar aan iemand in hogere rang mag komen. We hebben een dominante merrie en als deze in de wei een hap krijgt, miljar, de waaghals zal het geen twee keer doen.
Als ik ongevraagd een duw of een hap krijg, dan ga ik uithalen, maar meestal maken ze dat ze met hun hoofd buiten bereik zijn (ze weten dat ze het niet mogen doen). Het is mij niet te doen om die effectieve tik. Meestal staan ze dan eventjes met hun hals stil, mooi voor hen uit. Dan ga ik met mijn stem belonen. Om te tonen dat ik niet boos blijf en dat ik het kan apreciëren dat ze ermee gestopt zijn. Geeft de paarden goed aan wat juist wel mag en wat niet. Leren ze redelijk vlug.
Natuurlijk mogen ze wel eens om aandacht vragen, maar dat is dan op een zachte manier, zonder tanden. Maar paarden voelen ook goed aan wanneer ik niet open sta voor zo'n dingen (vb als er moet gewerkt worden) en wanneer ik wel opensta voor hun vraag om aandacht. Als ze voelen dat ik er minder voor opensta, dan vragen ze het ook op een andere manier: zachter en meer van op afstand. Als leider heb ik dan de keuze om er op in te gaan of niet.

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 13:15

Nou gisteren was hij heel braaf en ik had een wortel, deze wilde ik hem geven en hij had al een stuk gehad. Toen draaide ik me onbewust om omdat er iemand langsliep... nou oren in de nek en doelgericht in mijn been probeerde te bijten Boos!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 22:38

aha, dus tóch een verhoudings probleem. grondwerken, om te beginnen! zorg dat je een betere verhouding van wederzijds respect krijgt. en als hij zo bijt, mag je hem rustig van je afsturen. werk hier dus niet aan als hij vaststaat, dan kan je hem onmogelijk wegzenden.

overigens ben ik het er niet mee eens dat een lager in rang geplaatst paard nooit aan de leider mag zitten. ik zie het in onze eigen groepjes vaak, en mijn uiterst bescheiden onderdanige merrie vraagt ook écht weleens bescheiden om een knuffel. en daarvoor raakt ze me ook (licht) aan. het is niet zo dat elkaar aanraken verboden wordt door hoger geplaatsten vóór lager geplaatsten. het is de manier waarop er aangeraakt wordt die daarin de hoofdrol speelt.

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 23:13

maar hoe werk ik hier dan aan??

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 23:15

simpele grondwerkoefeningen, targetten (beleefdheid!), volgen, achterwaarts gaan, noem maar op. hou het simpel, maar doeltreffend!

ik kan het boek van Inge Teblick aanraden, nogmaals.

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 23:18

Dankje Lachen

Hoor ook van sommige dat ik hengstenketting moet gebruiken, maar is dit wel verstandig??

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 09:33

als het echt niet anders gaat een hij trekt je omver met lopen, dan kun je die gebruiken, lukt het zonder, zou ik het zeker zonder doen!

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 10:48

grondwerk.

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 11:43

heeft iemand het boek van Inge Teblick liggen waar hij niets mee doet???

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 12:03

Monica_86 schreef:
Dankje Lachen

Hoor ook van sommige dat ik hengstenketting moet gebruiken, maar is dit wel verstandig??

nee zeker niet. je paard moet je gewoon respecteren aan een normaal halster. overwicht komt niet uit kracht, maar uit respect, en wíllen meewerken. daar oefen je dan ook voor, en dan is een hengstenketting helemaal niet nodig. ik heb er zelf nog nooit één gebruikt. goede halstermanieren zijn een basis. heb je die niet voor elkaar, dan moet je gewoon een stapje terugdoen, tot ze wel voor elkaar zijn.

de oefeningen uit het boek vinden allemaal at liberty of aan een halster met lijn plaats.

op marktplaats staat het boek nog weleens tweedehands aangeboden. nieuw kost het 25 Euro, en is via de site van Inge te bestellen.

Juliettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 17:28

Heel duidelijk/ consequent zijn! En afstraffen.
Als je dit goed volhoudt, zal het (als het goed is)
snel minderen.

eempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 21:24

Juliettek schreef:
snel minderen.

Zo heb ik het mijn hengstje afgeleerd,
Ik straf hem vooral met m'n stem.

Topoverkonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 22:20

Straffen of waarschuwen?

Ik vind eens streng "hé, pas op" roepen niet echt straffen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 22:29

Juliettek schreef:
snel minderen.

een afstraffing moet zó gegeven worden dat het in één keer klaar is. is dat niet het geval, dan ben je niet duidelijk geweest en heeft je eerste afstraffing ook geen zin gehad.

verder vind ik dat er veel te snel gestrooid wordt met afstrafadviezen, terwijl er zoveel meer opties zijn. ach ja, waar de kennis ophoudt begint het geweld!

eempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 11:01

Als je tegen die van mij schreeuwt dan schrikt hij en stopt hij.
Dit is voor hem een straf.
En daarna heeft hij het weleens geprobeerd en dan deed ik het weer.
Hij bijt nu nooit meer.
Er word hier immers gevraagd om de beste manier en dit is volgens mij de beste manier.

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 15:42

Dankjewel eempje Knipoog

Alle anderen ook Haha!

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:48

Waarschijnlijk heb je ooit het programma van de Nanny wel is gezien. Het is een kwestie van blijven volhouden. Elke keer als je pony hapt, afstraffen. De vraag is alleen hoe: bij sommige pony's is elke keer je stem verheffen over verzwaren al genoeg, andere moeten echt een tik hebben. Mijn pony doet het ook en ik moet heel eerlijk zeggen dat ik geen volhouder ben en mijn pony zal het waarschijnlijk niet afleren, maar denk dat die van mij het ook in wat mindere mate doet dan de jouwe.

Het is natuurlijk heel makkelijk om te zeggen: hij kan er niks aan doen, want als veulentje heeft ie dit aangeleerd. Daar schiet je alleen zelf niks me op.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 21:37

Marijuhhhhh schreef:
Waarschijnlijk heb je ooit het programma van de Nanny wel is gezien. Het is een kwestie van blijven volhouden. Elke keer als je pony hapt, afstraffen. De vraag is alleen hoe: bij sommige pony's is elke keer je stem verheffen over verzwaren al genoeg, andere moeten echt een tik hebben. Mijn pony doet het ook en ik moet heel eerlijk zeggen dat ik geen volhouder ben en mijn pony zal het waarschijnlijk niet afleren, maar denk dat die van mij het ook in wat mindere mate doet dan de jouwe.

Het is natuurlijk heel makkelijk om te zeggen: hij kan er niks aan doen, want als veulentje heeft ie dit aangeleerd. Daar schiet je alleen zelf niks me op.

nee. maar ga eens na, is het voor een paard dat dénkt (en eerlijk dénkt, want stiekum doen of doen alsof doet een paard niet) dat hij iets doet wat mensen leuk vinden, eerlijk om het af te straffen? nee, je straft dan immers ineens voor iets wat hij altijd 'goed' gedaan heeft. dit veroorzaakt wantrouwen en verwarring. met iets meer inspanning kan het ook zonder afstraffingen, en dat lijkt me goede zaak.

Quillemette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 19:31

ik heb ook een pony gehad die beet en toen heb ik um zelf terug gebeten en nu bijt ze echt nooit meer, mischien helpt dat bij jou paardje ook wel? hoop dat het werkt!! Lachen
Laatst bijgewerkt door Tanja op 14-10-07 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht omgezet in normaal lettertype.