Paard onhandelbaar door anderen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

Re: Paard onhandelbaar door anderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 22:01

Zowel Machteld van Dierendonck, Chris Irwin en Inga (studiebegeleider, studeert in Engeland. Heeft Master in gedrag) zeiden dat er op het eerste gezicht niets mis was met de manier waarop ik het paard houdt en er mee omga. Dat misschien een ervaring in het verleden oorzaak heeft gehad aan het huidige gedrag en dat het geen zin had om te straffen als hij niets verkeerds deed en dat die taak aan andere mensen lag die dat gedrag wel tegenkwamen.
Verder vonden Martine van Tilburg en Chris Irwin dat ik een goede manier van 'blokken' had als het paard toch iets deed wat niet gewenst was en dat ik vooral door moest gaan op deze manier te werken. Dat was het zo'n beetje.

Ik vind het moeilijk met mensen op stal te praten en helemaal na dit gebeuren. Ik heb toch het idee, ondanks dat er hier gezegd is dat het niet fijn is als mensen achter je rug over je praten, dat dat nu toch met mij gebeurd, waardoor de kloof nog groter wordt en ik het nog moeilijker vind. Ik ben eigenlijk heel onzeker, ben vroeger veel gepest en eindelijk de laatste paar jaren heb ik het idee dat ik helemaal niet zo'n slecht persoon ben en dat er best dingen zijn waarop ik trots kan zijn. Nu met dit gebeuren is dat zelfvertrouwen juist weer weg en ik weet niet of ik het wel aandurf om actief een discussie over dit onderwerp te starten. Ik voel me gewoon totaal niet meer op mijn gemak en ik ben bang dat ik, als ik me in het nauw gedreven voel, dingen ga zeggen die ik eigenlijk niet meen en dat wil ik niet dat dat gebeurd.
Dit zeg ik niet om zielig te doen ofzo, of om confrontatie uit de weg te gaan. Ik moet alleen wat moed verzamelen voordat ik die stap op dit moment durf te zetten.

duifje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 22:36

Ja dat is heel vervelend voor je maar eigenlijk ben jij hier zelf mee begonnen. Het is nou eenmaal zo dat mensen zich beledigd voelen als je ze in het openbaar aanvalt. Daarna heb je wel gezegd dat je dat van dove knollen niet zo bedoelt hebt en dat je het vervelend vond maar even later heb je het weer over het soort paarden wat hier staat waar je een beetje laagdunkend over praat. Jouw paard heeft misschien een beetje bloed maar er staan diverse paarden met meer bloed dan de jouwe maar zover had je nog niet gekeken.
Jij hebt over anderen eerst met een zeer scherpe tong gesproken en vind het vervelend als je daar op afgerekend wordt. Sorry dat ik niet direct medelijden met je heb maar als jij maar door blijft gaan met je kritiek op anderen en dan vraag je er ook een beetje om!
Ik was er na mijn laatste berichtje al klaar mee en vond het wel goed zo maar.......!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 22:41

Volgens mij wil TS geen medelijden maar advies.
En ik vind het ook wel meevallen met die scherpe tong en het doorgaan met kritiek op anderen. Maar ja, ik ben dan ook een objectieve lezer. Knipoog

Topoverkonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 23:18

Duifje en Alicia, zijn jullie nu al eens gewoon in gesprek gegaan? Alicia geeft aan dat ze de mensen niet echt kent en Duifje kent er blijkbaar wel veel mensen? Toch perfect om eens te praten, kijken wat de ander denkt, wat de meningen zijn,...

Voor de rest, ik denk dat ik ook handel zoals Alicia. Ik kan ook dominant en arogant overkomen, maar mensen die mij beter leren kennen zien dat ik het zo niet bedoel.

Die dove knollen is eerder gezegd uit frustratie, mag je niet zo letterlijk nemen (al doet het wel geen deugd als het over jouw paard gaat). Maar dat is ook omdat ze jullie niet goed kent. Zoek contact, leer elkaar kennen, leer elkaars paard kennen, communiceer op een positieve manier,...

Eenmaal dat gebeurd is, gaan jullie meer respect voor elkaar kunnen opbrengen.

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 23:43

ik heb even alleen het eerste bericht gelezen.
Ik trek hier even mijn conclusie uit.. Zelf heb ik werk ik met een paardje dat mens schuw was. Mensen vonden hem heel erg eng omdat hij geen halster aan nam weg rende en zijn kont toe draaide, omdat hij een hond aan gevallen had en een schaap in de lucht gegooid had. Ook met het inrijden (wat ik zelf heb gedaan) kwam er iemand anders op zitten (hij was toen al wat verder) en wat doet menneer steigeren.

Veel van de dingen hier boven kan ik niet geloven, het is zo'n lief dier als hij zun kont toe draait is dat omdat hij bang is. wanneer ik contact met hem maak door mijn hand op zijn kont te leggen is het goed.

Ik denk dat het juist wel goed is om er bijv. iemand bij te halen die op een zeer rustige weize met paarden omgaat bijv. iemand die aan Natural Horsemanship doet.

Ik ga zelf ook op een natuurlijke manier met mijn paard om (zeg bewust niet op NH omdat ik nooit echt lessen heb gevolgt, alleen stage gelopen) en ik merk wel dat als jij vertrouwen wint (die jij dus al hebt) hem ook kunt leren te luisteren door van ham te vragen naar een ander te luisteren.

Spreek met je lichaam, maak hem duidelijk dat hij niet bang hoeft te zijn. Heb zo sterk het gevoel dat hij een soort van verlatings angst heeft. Mensen zeggen wel eens dat paarden je snel vergeten.
Ben het er niet mee eens, ik heb een paard mee gemaakt dat kwaad op me was omdat ik hem (zeg maar) in de steek had gelaten door dat ik van stal was verwisseld.
Hij was boos maar niet gemeen, kon het aan zijn houding merken. Maar toen ik weg ging was er een hoop gebrul (gehinnik). Ik ken jou paard natuurlijk niet en al helemaal niet zijn geschiedenis, maar misschien is er in het verleden wel een baasje van hem overleden. Of moest hij zomaar afscheid nemen (ik gis nu naar wat hoor). maar er kan een hele goede verklaring van dit gedrag zijn, wanneer je weet waarom hij zo doet wordt het natuurlijk een stuk makkelijker het probleem aan te pakken.

het mooie zou zijn als er iemand van buiten af was die met hem in contact kan komen, hem uitdagen en hem vragen om met die gene mee te doen. Maar niet iemand die bang is, een paard heeft een super neus voor angst en als het wil maakt het er gebruik van. Misschien lukt het die gene wat los te krijgen van het paard, misschien vind je paard het raar maar misschien helpt het...

Ik wens je in iedergeval veel succes!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:55

Alicia2u schreef:
Zowel Machteld van Dierendonck, Chris Irwin en Inga (studiebegeleider, studeert in Engeland. Heeft Master in gedrag) zeiden dat er op het eerste gezicht niets mis was met de manier waarop ik het paard houdt en er mee omga. Dat misschien een ervaring in het verleden oorzaak heeft gehad aan het huidige gedrag en dat het geen zin had om te straffen als hij niets verkeerds deed en dat die taak aan andere mensen lag die dat gedrag wel tegenkwamen.
Verder vonden Martine van Tilburg en Chris Irwin dat ik een goede manier van 'blokken' had als het paard toch iets deed wat niet gewenst was en dat ik vooral door moest gaan op deze manier te werken. Dat was het zo'n beetje.

Waarom krijg ik hier de indruk dat de waarheid wat versierd wordt?

Alicia2u schreef:
Ik vind het moeilijk met mensen op stal te praten en helemaal na dit gebeuren. Ik heb toch het idee, ondanks dat er hier gezegd is dat het niet fijn is als mensen achter je rug over je praten, dat dat nu toch met mij gebeurd, waardoor de kloof nog groter wordt en ik het nog moeilijker vind. Ik ben eigenlijk heel onzeker, ben vroeger veel gepest en eindelijk de laatste paar jaren heb ik het idee dat ik helemaal niet zo'n slecht persoon ben en dat er best dingen zijn waarop ik trots kan zijn. Nu met dit gebeuren is dat zelfvertrouwen juist weer weg en ik weet niet of ik het wel aandurf om actief een discussie over dit onderwerp te starten. Ik voel me gewoon totaal niet meer op mijn gemak en ik ben bang dat ik, als ik me in het nauw gedreven voel, dingen ga zeggen die ik eigenlijk niet meen en dat wil ik niet dat dat gebeurd.
Dit zeg ik niet om zielig te doen ofzo, of om confrontatie uit de weg te gaan. Ik moet alleen wat moed verzamelen voordat ik die stap op dit moment durf te zetten.

Laat me raden, je bent onzeker en zet daarom een arrogant masker op. Dat werkt dus niet om met mensen in contact te komen, maar stoot juist af. Wees jezelf en wees tevreden met jezelf. En als je onzeker bent, ga niet met een groep een discussie aan, maar begin één op één, liefst met iemand waarmee je kennelijk nog niet (veel) hebt gesproken over je paard en waar je dus misschien iets van kunt horen of hij/zij ook moeite heeft met hem. Verdiep je eens in de andere paarden die er staan, kijk ernaar en praat daar ook eens over. Bedenk ook dat niet alle brave paarden braaf geboren zijn, dus vraag eens naar de voorgeschiedenis van de andere paarden op stal. De meeste mensen praten erg graag over hun eigen paard, dus dat zou geen grote problemen moeten opleveren Knipoog

Juliettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 18:22

Zoveel mogelijk oefenen! Laat verschillende mensen je paard vasthouden/
naar de wei brengen, en blijf zelf in de buurt.