te snel een jong paard gekocht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ambiiee

Re: te snel een jong paard gekocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 11:02

Jullie kennen van elkaar leren, zolang je er maar goeie begeleiding bij neemt. Anders kan het goed fout gaan. Zeker wat hiervoor is gezegd over de fjorden paarden.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 11:02

KiWiKo schreef:
hihi Sanne was 8 toen ik missy voor haar kocht Lachen een 6 jarige nog compleet groene welsh Lachen

Maar dat is anders Kim, jij geeft de constante begeleiding....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 12:04

Ineke2 schreef:
Met goede begleiding hoeft het naar mijn mening niet verkeerd te gaan.

Ikzelf heb toen ik 20 was een bijna 2 jarige pony gekocht. Bijna 1,5 jaar later kocht ik een oudere pony erbij die hoog in de sport had gelopen en voor mij als leerpony diende vooral wat rijden betreft.
Ik heb heel veel privelessen gevolgd in de tijd dat mijn jonge pony in de opfok stond.

Toen hij uit de opfok kwam, was hij 4 jaar oud en ben ik hem onder intensieve begleiding zadelmak gaan maken en hem in gaan rijden.
In die tijd had ik 3x in de week les. Ik ging er niet op zonder dat ik les had opdat ik zo min mogelijk foute dingen kon gaan doen.

Na een maand of 3 ging ik 1x in de week zonder les rijden en later ook begonnen met buitenritten etc...

Ondanks dat heeft het mij wél bloed, zweet en heel veel tranen gekost om dit allemaal goed te doen. Doorzettingsvermogen heb je dus wel nodig!

Inmiddels is hij alweer 7 jaar oud en kan ik alles met hem, hij is echt mijn maatje Lovers

En ik denk dat wanneer je meer ervaring hebt, dát in de meeste gevallen niet nodig is.
Ik heb er 2 zadelmak gemaakt en ingereden en nog 1 enkel ingereden.Die hebben mij totaal geen bloed,zweet en tranen gekost, terwijl dat toch wel paarden met pit waren/zijn.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 12:12

De paarden die hier ingereden zijn hebben alles braafjes geacepteerd,het is hier zeker geen gevecht geweest!!
Wanneer je rustig ben en weet waar je mee bezig bent komen er zelden problemen.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 12:17

Je hoeft je echt niet bang te laten maken hoor, ik had na 2 jaar op een manege gereden te hebben een 3-jarige pony gekregen, ik was toen 13, en ik heb haar nu 7 jaar later nog steeds en ben nog steeds heel blij met haar!
In het begin heb ik wel wat probleempjes gehad maar dat is allemaal goed gekomen, je moet gewoon direct hulp vragen als je er niet uit komt en dan gaat het goedkomen Ja

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 12:44

savath schreef:
De paarden die hier ingereden zijn hebben alles braafjes geacepteerd,het is hier zeker geen gevecht geweest!!
Wanneer je rustig ben en weet waar je mee bezig bent komen er zelden problemen.

idd,
juist wat oudere paarden die scheef gereden zijn etc, heb ik iets meer "problemen" mee, dan de jonkies.
Een scheef gereden paard zal z'n spieren wat meer moeten oprekken om weer recht te worden, wat vaak een beetje tegenwerking met zich me brengt, maar al doe je het rustig, dan is dat minimaal.

Jonge paarden zijn juist werkwilig en zoeken naar jouw leiding is mijn ervaring.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 18:37

superwoman schreef:
En ik denk dat wanneer je meer ervaring hebt, dát in de meeste gevallen niet nodig is.
Ik heb er 2 zadelmak gemaakt en ingereden en nog 1 enkel ingereden.Die hebben mij totaal geen bloed,zweet en tranen gekost, terwijl dat toch wel paarden met pit waren/zijn.

Mwah ik denk dat in MIJN geval het niet persee aan mijn gebrek aan ervaring heeft gelegen, aangezien mijn pony echt een heel eerlijk karakter heeft. Alleen wel erg ondeugend, lenig en snel. Ik miste wat handigheid en snelheid zodat ik er nogal vaak naast lag omdat hij zich heel snel omdraaide of iets anders deed.

Bokken, steigeren of andere dingen met de bedoeling ruiters van zijn rug af te krijgen heeft hij nooit gedaan.

Daarbij MOEST ik hem wel zelf inrijden/beleren... anders had het naar aller waarschijnlijkheid nog veel langer geduurd voordat wij als cominatie goed konden functioneren.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 10:00

Ineke2 schreef:
superwoman schreef:

Mwah ik denk dat in MIJN geval het niet persee aan mijn gebrek aan ervaring heeft gelegen, aangezien mijn pony echt een heel eerlijk karakter heeft. Alleen wel erg ondeugend, lenig en snel. Ik miste wat handigheid en snelheid zodat ik er nogal vaak naast lag omdat hij zich heel snel omdraaide of iets anders deed.

Bokken, steigeren of andere dingen met de bedoeling ruiters van zijn rug af te krijgen heeft hij nooit gedaan.

Daarbij MOEST ik hem wel zelf inrijden/beleren... anders had het naar aller waarschijnlijkheid nog veel langer geduurd voordat wij als cominatie goed konden functioneren.

Ik val je niet aan! Je hoord gewoon (te) vaak dat een jong paard met bloed,zweet en tranen wordt ingereden, terwijl dat ik mijn ogen en mijn ervaring totaal niet nodig is.
En ik zei ook "in de meeste gevallen" Rolleyes uitzonderingen zijn er altijd.
Daarbij zeg je zelf dat je wat handigheid miste en snelheid van handelen.

Een paard kan de vrijheid die hij krijgt, gebruiken. Een ervaren ruiter, wéét hoe hij het paard aan het werk moet houden, waardoor hij geen tijd heeft voor "gekke dingen". Wanneer je een bokje voelt opkomen, rij je 'm vooruit etc in veel gevallen zal een "beginner" 'm op de rem zetten, of zelfs te laat zijn en de bok niet aanvoelen komen.
Wanneer de ruiter en dan afvalt, kan het zijn dat het paard daar erg van geschrokken is en zo weer een trauma heeft opgelopen....Dan moet de "beginner" ook nog eens omgaan met dit trauma om op te lossen, terwijl hij/zelf al de angst heeft van het vallen ....... als voorbeeld dus.

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 10:37

capopjekop schreef:
Ik vind er niks mis mee MITS je goede begeleiding hebt. Is er iemand in de buurt die je helpt als je tegen problemen oploopt en je begeleid?

Ik was 10 toen ik een veulen kreeg. Dit is allemaal super goed verlopen maar ik had ook begeleiding, dus als jij niet bang bent om mensen met verstand om hulp te vragen, er lekker voor gaan en van je paardje genieten Lachen
helemaal mee eens

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 10:39

Je moet inderdaad zorgen voor goede begeleiding. Dat is het belangrijkste maar dat geldt eigenlijk bij ieder paard wat je koopt. Maar ik denk dat het jou makkelijk moet lukken hoor. Je moet jezelf niet onzeker laten worden door anderen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 11:11

superwoman schreef:
Ik val je niet aan! Je hoord gewoon (te) vaak dat een jong paard met bloed,zweet en tranen wordt ingereden, terwijl dat ik mijn ogen en mijn ervaring totaal niet nodig is.
En ik zei ook "in de meeste gevallen" Rolleyes uitzonderingen zijn er altijd.
Daarbij zeg je zelf dat je wat handigheid miste en snelheid van handelen.

Een paard kan de vrijheid die hij krijgt, gebruiken. Een ervaren ruiter, wéét hoe hij het paard aan het werk moet houden, waardoor hij geen tijd heeft voor "gekke dingen". Wanneer je een bokje voelt opkomen, rij je 'm vooruit etc in veel gevallen zal een "beginner" 'm op de rem zetten, of zelfs te laat zijn en de bok niet aanvoelen komen.
Wanneer de ruiter en dan afvalt, kan het zijn dat het paard daar erg van geschrokken is en zo weer een trauma heeft opgelopen....Dan moet de "beginner" ook nog eens omgaan met dit trauma om op te lossen, terwijl hij/zelf al de angst heeft van het vallen ....... als voorbeeld dus.

Ik weet wel dat je mij niet (persoonlijk) aanvalt Knipoog

Ik mis(te) inderdaad wat handigheid en snelheid van handelen, dat kan ik nu veel beter * op deze pony wel te verstaan*
Maar omdat ik onder constante begleiding stond zie ik het probleem niet zo om een onervaren iemand een paard in te laten rijden, ook al kost dat die persoon een stuk meer moeite.

En ja het koste mij dus veel moeite, maar ben er wel trots op dat het inmiddels een heel fijn te rijden beestje is waar in principe iedereen op kan stappen.

Op mijn vorige stal ben ik ook eens op een al goed ingereden fjord gestapt, omdat de eigenaresse ziek was en ik het beestje zou rijden. Dat ritje eindigde voor mij in het ziekenhuis met een flinke hersenchudding.
Dat beestje was niet gewend om iemand op zijn rug te hebben die soms niet helemaal in balans zat en nam de pleitvaart.

Daarom was het voor mij beter om zelf mijn beestje in te rijden, die kijkt nu nergens meer van op, al ga je onder zijn buik hangen bij wijze van spreken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 11:56

Ineke2 schreef:
Maar omdat ik onder constante begleiding stond zie ik het probleem niet zo om een onervaren iemand een paard in te laten rijden, ook al kost dat die persoon een stuk meer moeite.

Omdat die "extra moeite" niet eerlijk is tegenover het paard.
Hij moet de fouten ondergaan van de ruiter, terwijl het paardje zelf nog onwennig en onzeker is.
Daarbij zie je zo vaak dat paarden te koop staan onder "niet kloppende combinatie"
Dat het paard daar zeker de dupe van is geworden. Hij heeft immers al wat "trauma's opgelopen, anders hadden ze 'm niet te koop gezet. Je doet dat immers als het echt niet meer lukt.

Ik ben blij voor degene waarbij het wel is gelukt, maar vind het jammer voor de paarden die de dupe ervan zijn geworden.

Citaat:
Op mijn vorige stal ben ik ook eens op een al goed ingereden fjord gestapt, omdat de eigenaresse ziek was en ik het beestje zou rijden. Dat ritje eindigde voor mij in het ziekenhuis met een flinke hersenchudding.
Dat beestje was niet gewend om iemand op zijn rug te hebben die soms niet helemaal in balans zat en nam de pleitvaart.

Dit stukje vind ik niet echt positief voor jezelf Verward
Dit had namelijk ook (juist) met een niet ingereden paard kunnen gebeuren en vind het zéker geen reden om zelf een paard in te gaan rijden..... maar goed. Gelukkig is jouw paardje nu fijn te rijden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 12:42

Ik kocht toen ik 17 was een 5 jaar oude merrie (toegeven, ze werd 3 dagen later 6). Een eigenwijs portret van hier tot tokio (ook een fjord). Toen ik haar kocht was ze net 1,5 jaar onder het zadel. Ik ben nu zover dat ik haar lekker ontspannen kan rijden. Ook omdat er wat dingen zijn mis gegaan, onderandere omdat ik te eigenwijs was om hulp te vragen.

Als je veel hulp hebt, je paardje lekker in LAAT rijden, ach waarom zou het dan niet goed gaan.

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 13:24

Ben jij toevallig degene die Arno (v. Manus) heeft gekocht?
Gefeliciteerd, het is een geweldig paard. Hij is hier goed opgevoed en op de juiste manier zadelmak gemaakt, zijn basis is goed, en hij heeft een heel goed karakter.
Hij blijft hier nog een tijdje staan toch? Anders vraag je of José je nog wat tips wil geven als je hier af en toe komt rijden, zij kent hem tenslotte heel goed.

Tuurlijk, hij is nog jong, maar zolang jij consequent bent in het opvoeden is en blijft hij goed te hanteren. En met het doorrijden; zorg voor goede instructie en begeleiding.

Bovenstaande is trouwens sowieso belangrijk, welk paard je ook hebt gekocht.

Veel plezier met je paardje!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 13:31

Ik vind dat je het een beetje te hard opneemt allemaal SW. Ik denk dat jij het over mensen hebt die er zelf aan gaan klungelen. Want als jij goede begeleiding hebt en die ziet dat er een probleem zit waar de ruiter niet mee om kan gaan zal deze naar mijn inziens zelf opstappen om het op te lossen. Daar zal het paard echt geen trauma's door krijgen. Je krijgt problemen als de ruiter stug blijft doormodderen, dat ben ik wel met je eens.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 14:07

capopjekop, heb jij mijn eerste post hier gelezen op pag 1?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 14:09

Jap, dit is een reactie op je stuk op deze pagina Lachen

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 14:18

Ik vond het rijden wel meevallen toen ik overging van manegepaarden naar een eigen paard. Ik vond veel meer dat ik op de manege heel weinig geleerd had van de echte verzorging van een paard. Hoeveelheid voer, ontwormen wanneer, hoefsmid wanneer, enten, etc., etc. Er kwam zoveel meer bijkijken dan alleen een paard rijden.
Heel veel plezier samen. Gewoon goed om je heen kijken, veel lezen en vragen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 14:18

capopjekop schreef:
Jap, dit is een reactie op je stuk op deze pagina Lachen

op deze pag ben ik idd wat feller. Helaas te vaak gezien dat het fout ging.
En "bloed,zweet en tranen" zijn in mijn ogen gewoon (nog maals in de meeste gevallen) niet nodig en zelfs triest voor het paard.Voor sommige is 1 x per week al voldoende begeleiding in hun ogen of zelfs 1 x per maand, voor andere 3 x per week. En welke begeleider heb je?
Dat zijn wel dingen die bepalen hoe het gaat. Ik heb er genoeg gezien met begeleidig die er ook een zootje van maakte en tuurlijk lag het weer aan het "moeilijke paard"

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 14:58

superwoman schreef:
Dit stukje vind ik niet echt positief voor jezelf Verward
Dit had namelijk ook (juist) met een niet ingereden paard kunnen gebeuren en vind het zéker geen reden om zelf een paard in te gaan rijden..... maar goed. Gelukkig is jouw paardje nu fijn te rijden.

Ik wel, want mijn pony had op de grond al heel veel vertrouwen in mij en degene die mij en hem begleide vanaf de grond. De eerste 2,5 maand is de longeerlijn er ook niet afgeweest. Daarna met uitstappen... en zo steeds wat langer. We hebben er langer over gedaan dan "normaal" het geval is, maar dat maakt niets uit. Beter rustig aan en met vertrouwen van beide kanten...
Juist omdat we het heel rustig aan hebben gedaan en wij leerden op deze manier met elkaar is leerden om te gaan is het goed gegaan.

Wat voor fouten moet hij trouwens ondergaan? Juist vanwege de begleiding zijn er weinig fouten gemaakt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 16:20

Dat hij veel vertrouwen heeft in jou in idd heel goed, maar ik bedoelde het stukje over weinig balans van jezelf. Dat is natuurlijk nooit prettig voor een jong paard.

Als ik het over veel gemaakte fouten heb, bedoel ik dus het eraf vallen, te veel remmen ipv gas geven (, terwijl het paard een vluchtdier is en zich dus prettiger voelt als hij mag rennen) teveel aan de binnenteugel zitten ipv de buitenteugel en niet begrijpen waarom hij over de schouder weg loopt en dan nog boos worden, want hij luistert niet en nog zoveel andere van die veel gemaakte fouten, die een jong paard onzeker kunnen maken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 17:20

superwoman schreef:
Dat hij veel vertrouwen heeft in jou in idd heel goed, maar ik bedoelde het stukje over weinig balans van jezelf. Dat is natuurlijk nooit prettig voor een jong paard.

Nee dat is niet prettig voor een jong paard, zoiezo niet voor een paard of hij nou jong of oud is lijkt mij... Maar mijn gebrek aan eigen balans is juist 1 van de redenen dat ik hem zelf moest beleren van mijn instructrice.

Als iemand anders hem voor mij had beleerd, iemand die wel altijd correct in balans zit en daarna ga ik erop... Dán krijg je dus wat er met die fjord in mijn eerder geschreven stukje staat gebeurde... Raken ze in paniek en gaan ze aan de kletter.

Mijn pony was al vanaf ogenblik 1 gewend aan mijn gebrek aan balans en taalt er niet naar. Op die manier kregen wij beiden juist vertrouwen in elkaar... En ja ik ben er veel afgedonderd, maar dat ben ik ook van al beleerde pony's.
Tegenwoordig zit ik heel veel uit van mijn eigen pony, maar op een ander dier niet.
Ik ben mijn eigen pony gewend, hoe hij beweegt en wat hij doet (en het is zeker geen sukkel eerste klas) maar een andere pony beweegt weer anders en daar donder ik bij zijsprongen o.i.d. wel af.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 17:23

ik heb het rijden zelfs geleerd op een 4 jarige pony die ook alleen maar zadelmak was. Zel kon ik helemaal niet rijden maar met goede begeleiding kom je een heel eind. Ouders of vrienden die je kunnen helpen of zo. ALs je alles alleen moet doen gaat het moeilijker denk ik maar dan is een eigen paard zowiezo al moeilijker.

rowan17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 17:52

Mijn eerste paard was een 2,5 jarige merrie. Deze was al zadelmak. Kreeg ook te horen dat ik het niet had moeten doen, maar met n hoop geduld en goede begeleiding ben ik heel ver gekomen Ja (en we gaan nog iedere keer met sprongen vooruit) en heb er absoluut nooit spijt van gehad dat ik dit paard gekocht heb . Zo'n geweldig dier vind ik nooit meer.

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 22:52

Zoals eigenlijk alleen maar wordt gezegd; met goede begeleiding is er geen probleem.

Toch denk ik niet dat het alleen dat is, je moet zelf ook rustig zijn en geduld hebben, veel geduld.
Je kent jezelf het beste om te weten of je dit kan, Imo zegt super veel ervaring niks.
Iemand met geduld zal meer bereiken dan iemand met veel ervaring die ongeduldig is.

Ik neem aan dat jij altijd hulp van andere kunt inschakelen, maak daar ook gebruik van Lachen
Vaak is het beter om meerdere meningen te hebben, deze kunnen je op je fouten wijzen.

Succes er nog mee, het gaat vast goedkomen met jou en je paard!