Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

KiWiKo schreef:hihi Sanne was 8 toen ik missy voor haar kochteen 6 jarige nog compleet groene welsh
Ineke2 schreef:Met goede begleiding hoeft het naar mijn mening niet verkeerd te gaan.
Ikzelf heb toen ik 20 was een bijna 2 jarige pony gekocht. Bijna 1,5 jaar later kocht ik een oudere pony erbij die hoog in de sport had gelopen en voor mij als leerpony diende vooral wat rijden betreft.
Ik heb heel veel privelessen gevolgd in de tijd dat mijn jonge pony in de opfok stond.
Toen hij uit de opfok kwam, was hij 4 jaar oud en ben ik hem onder intensieve begleiding zadelmak gaan maken en hem in gaan rijden.
In die tijd had ik 3x in de week les. Ik ging er niet op zonder dat ik les had opdat ik zo min mogelijk foute dingen kon gaan doen.
Na een maand of 3 ging ik 1x in de week zonder les rijden en later ook begonnen met buitenritten etc...
Ondanks dat heeft het mij wél bloed, zweet en heel veel tranen gekost om dit allemaal goed te doen. Doorzettingsvermogen heb je dus wel nodig!
Inmiddels is hij alweer 7 jaar oud en kan ik alles met hem, hij is echt mijn maatje
savath schreef:De paarden die hier ingereden zijn hebben alles braafjes geacepteerd,het is hier zeker geen gevecht geweest!!
Wanneer je rustig ben en weet waar je mee bezig bent komen er zelden problemen.
superwoman schreef:En ik denk dat wanneer je meer ervaring hebt, dát in de meeste gevallen niet nodig is.
Ik heb er 2 zadelmak gemaakt en ingereden en nog 1 enkel ingereden.Die hebben mij totaal geen bloed,zweet en tranen gekost, terwijl dat toch wel paarden met pit waren/zijn.
Ineke2 schreef:superwoman schreef:En ik denk dat wanneer je meer ervaring hebt, dát in de meeste gevallen niet nodig is.
Ik heb er 2 zadelmak gemaakt en ingereden en nog 1 enkel ingereden.Die hebben mij totaal geen bloed,zweet en tranen gekost, terwijl dat toch wel paarden met pit waren/zijn.
Mwah ik denk dat in MIJN geval het niet persee aan mijn gebrek aan ervaring heeft gelegen, aangezien mijn pony echt een heel eerlijk karakter heeft. Alleen wel erg ondeugend, lenig en snel. Ik miste wat handigheid en snelheid zodat ik er nogal vaak naast lag omdat hij zich heel snel omdraaide of iets anders deed.
Bokken, steigeren of andere dingen met de bedoeling ruiters van zijn rug af te krijgen heeft hij nooit gedaan.
Daarbij MOEST ik hem wel zelf inrijden/beleren... anders had het naar aller waarschijnlijkheid nog veel langer geduurd voordat wij als cominatie goed konden functioneren.
uitzonderingen zijn er altijd. capopjekop schreef:helemaal mee eensIk vind er niks mis mee MITS je goede begeleiding hebt. Is er iemand in de buurt die je helpt als je tegen problemen oploopt en je begeleid?
Ik was 10 toen ik een veulen kreeg. Dit is allemaal super goed verlopen maar ik had ook begeleiding, dus als jij niet bang bent om mensen met verstand om hulp te vragen, er lekker voor gaan en van je paardje genieten
superwoman schreef:Ik val je niet aan! Je hoord gewoon (te) vaak dat een jong paard met bloed,zweet en tranen wordt ingereden, terwijl dat ik mijn ogen en mijn ervaring totaal niet nodig is.
En ik zei ook "in de meeste gevallen"uitzonderingen zijn er altijd.
Daarbij zeg je zelf dat je wat handigheid miste en snelheid van handelen.
Een paard kan de vrijheid die hij krijgt, gebruiken. Een ervaren ruiter, wéét hoe hij het paard aan het werk moet houden, waardoor hij geen tijd heeft voor "gekke dingen". Wanneer je een bokje voelt opkomen, rij je 'm vooruit etc in veel gevallen zal een "beginner" 'm op de rem zetten, of zelfs te laat zijn en de bok niet aanvoelen komen.
Wanneer de ruiter en dan afvalt, kan het zijn dat het paard daar erg van geschrokken is en zo weer een trauma heeft opgelopen....Dan moet de "beginner" ook nog eens omgaan met dit trauma om op te lossen, terwijl hij/zelf al de angst heeft van het vallen ....... als voorbeeld dus.
Ineke2 schreef:Maar omdat ik onder constante begleiding stond zie ik het probleem niet zo om een onervaren iemand een paard in te laten rijden, ook al kost dat die persoon een stuk meer moeite.
Citaat:Op mijn vorige stal ben ik ook eens op een al goed ingereden fjord gestapt, omdat de eigenaresse ziek was en ik het beestje zou rijden. Dat ritje eindigde voor mij in het ziekenhuis met een flinke hersenchudding.
Dat beestje was niet gewend om iemand op zijn rug te hebben die soms niet helemaal in balans zat en nam de pleitvaart.

capopjekop schreef:Jap, dit is een reactie op je stuk op deze pagina
superwoman schreef:Dit stukje vind ik niet echt positief voor jezelf![]()
Dit had namelijk ook (juist) met een niet ingereden paard kunnen gebeuren en vind het zéker geen reden om zelf een paard in te gaan rijden..... maar goed. Gelukkig is jouw paardje nu fijn te rijden.
superwoman schreef:Dat hij veel vertrouwen heeft in jou in idd heel goed, maar ik bedoelde het stukje over weinig balans van jezelf. Dat is natuurlijk nooit prettig voor een jong paard.
(en we gaan nog iedere keer met sprongen vooruit) en heb er absoluut nooit spijt van gehad dat ik dit paard gekocht heb
. Zo'n geweldig dier vind ik nooit meer.