Jaarling slaat naar voren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Re: Jaarling slaat naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 08:33

Niet 10 minuten erachteraan blijven lopen..
Komt ze niet binnen 5 minuten gewoon omdraaien en weg lopen, en over een paar uur weer proberen..
Het kan zijn dat het een dag niet lukt.. maar dat komt goed, ze associeert je met snoepjes..

En niet elke keer uit het land willen halen, ga ze ook gewoon eens een snoepje geven en laat ze gewoon lekker lopen..

Ze moet leren dat naar je toe komen geen naar iets is..

Pommepidou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 08:37

Ja maar als je haar snoepjes geeft als ze komt vindt ze het toch niet naar om naar je toe te komen? En we voeren ze elke ochtend en avond biks dus ze ziet ons vaak genoeg zonder dat ze gepakt wordt. Als je haar eenmaal hebt dan vind ze het juist heel gezellig om bij je te zijn en ze is ook niet bang ofzo....

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 08:44

Dat had je van het begin af aan anders aan moeten pakken.
Nu komt ze puur nog voor de beloning.

Ik heb Silence het ook niet geleerd met belonen.
Als hij niet kwam, draaide ik me rug naar hem toe en ging iets anders doen.
Ze worden dan te nieuwschierig en komen vanzelf wel.

Nu komt Silence 9 van de 10 keer vanzelf aangelopen.
En nee hoor, ik heb geen eten bij me.
Komt hij niet, kan ik naar hem toelopen en hij blijft gewoon staan.
Dan klik ik hem vast en loopt hij gewoon rustig mee.

Maar ik denk dat het bij jou niet meer meevalt om het je paard nog anders aan te leren.

Pommepidou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 08:51

Het probleem is niet alleen dat ze niet komt. Het probleem is dat slaan. Daar proberen we een oplossing voor te krijgen en niet voor het niet komen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 08:54

Ook dat had je van begin af aan anders aan moeten pakken in mijn ogen.
Je had de paarden elkaar moeten laten opvoeden en dat zweepje achterwege moeten laten.
Op deze manier vergroot je alleen de kans dat ze bang word voor de zweep en er totaal geen respect meer voor heeft als ze onder het zadel gaat en je hebt een zweepje nodig bij haar.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 09:08

dat het veulen niet bij je wil komen geeft al aan dat het eigenlijk niet zo leuk is...ze associeerd je dus dan al met dat zweepje denk ik.
de onze zijn altijd dolblij en willen altijd graag mee Haha!

wat je kunt doen is; tijdens het voeren pakken, even aaien en weer loslaten.
volgende keer tijdens het voeren weer.
als je haar echt nodig hebt voor het poetsen ga je de wei in en doet net alsof je steentjes zoekt op de grond, als je zo gebukt loopt vinden veulens dat vaak interresant en zullen ze bij je komen.
doe een paar dagen anders. komt ze bij je dan knuffel je haar en laat je haar weer gaan, als t goed is zal ze na een weekje gewoon zo bij je komen.
belonnen met wat lekkers mag van mij eigenlijk best wel, alleen geef je dat pas nadat je haar geaaid hebt,haar even helemaal geknuffeld hebt.

dan verder : consequent zijn!!!
halstertje om netjes meelopen, wil ze je voorbij zwaai je een keertje met het uiteinde van je touw voor haar hoofd heen en weer, ik heb de veulens er wel es een tik mee gegeven als ze me te ver voorbij liepen. is ze braaf dan zeg je dat natuurlijk ja super goed zo braaf hoor!!! Haha!

vastzetten en poetsen maar houd het kort, 10 minuten is zat genoeg.
commando's erbij voor het opzij gaan, slaat ze naar je omdat ze niet om wil verkoop je haar echt een opdonder waar ze goed hard van schrikt en weet dat ze dat niet mag doen.
verder gaan alsof er niks aan de hand is, is ze braaf beloon je haar weer uitvoerig.

duidelijk zijn, geen zachte correcties geven want dat snappen ze niet, kijk in de kudde is ze vervelend dan krijgt ze echt wel een dreun van een ander paard

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 09:10

Ik ben het helemaal met mijn voorganger eens.
Haar eerste zin vind ik ook helemaal kloppen.

Pommepidou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 09:19

Maar ze is NIET bang en ook niet voor de zweep dus daar ligt het probleem niet. Ze is gewoon harstikke dominant en alles ellepel zegt over het pakken en poetsen doen we. Ook wordt ze niet elke keer als we komen gepakt, als we gaan voeren kunnen we altijd even kriebelen en dat vind ze hardstikke lekker dus ze is echt NIET bang!

Rijan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 09:27

ellepel schreef:
nee helemaal niet, wij hebben ook veulens en die worden ook 2-3 x per week gepoetst gaan we een stukje met ze lopen en dan mogen ze weer terug.
wij poetsen ze dus wel helemaal uitgebreid,mag ook wel want er komt nog zat winterhaar af en ze vinden het heerlijk.
en voor degene die zij dat poetsen slecht is? die mening deel ik dus niet Knipoog

maar er is dus ook een dame bij die wat hoger in het bloed staat, een echte tuttebel is en af en toe laat merken dat ze het er niet mee eens is.
poest ik haar te hard dan laat ze dat merken, we weten nu dat ze wat gevoeliger is dus poesten we met zachtere borstels. Knipoog

maar ze heeft nukken gehad dat ze vervelend was met het geven van de achtervoeten,puur omdat madam de baas is in het groepje en wil testen hoe ver ze kan gaan

ben het hier mee eens !
dan pak ik geen zweepje en tik haar daarmee maar gaf haar gelijk een flinke trap onder haar kont zodat ze goed wist wat er gebeurde als ze mij om onzinnige redenen wil trappen.

1x gedaan en madam geeft keurig netjes haar voeten nu Haha!

daarom vraag ik me dus nog steeds af wat jij bedoelt met een tikje om haar te motiveren,misschien lok je daarmee juist ene verkeerde reactie van haar uit?

als je heel zeker weet dat ze slaat om je uit te testen mag je van mij dit op een "paardse" manier aanpakken, dus een trap terug geven Haha!
doen de paarden in de groep ook, en werkt vast en zeker beter dan een tik met een zweepje wat ze misschien helemaal niet herkent als straf.

trouwens zowiezo.later met rijden heb je dat zweepje nodig als hulpmiddel, en als ze daar bang voor word kun je je misschien wel voorstellen wat dat voor problemen kan gaan geven Knipoog

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 10:08

Als je precies weet wat er aan de hand is en wat de jaarling wel en niet vind, wat is dan het nut van dit topic?
Dan weet je het toch allemaal of zie ik het nou verkeerd?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 10:28

Ik vindt dit topic eigenlijk erg nutteloos..

Je weet niet waar je mee bezig bent, je weet niet hoe je het aan moet pakken.

Eerlijk gezegd denk ik dat je het beestje op deze manier verziekt.. hoe hard het ook klinkt..

Er zijn genoeg mensen met professionele ervaring met jonge paarden hier op het forum, maar wat jij nodig hebt is iemand die je ter plaatse kan helpen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 10:30

Ik sluit me bij silence aan

Je opent hier een topic, maar op alle raad heb je een weerwoord
Als je het zo goed weet waarom een topic
En als je het zo goed weet waarom problemen met je paard

Nogmaals het advies
dier lekker in de groep laten staan, want zo gaat het nog meer fout dan het al gaat.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 10:33

weet je wat ik zo sneu vind.......... als TS zo doorgaat met dit paard, heeft ie grote kans dat ze straks als het dier een jaar of 3/4 is weggebracht moet worden naar iemand als ik. En dat is een van de mindere kanten van mijn werk, ik zal in eerste instantie dat dier zo gruwelijk op zijn sodemieter moeten geven , alleen maar omdat iemand zo nodig zelf dat veulen op moest voeden, zonder enig idee wat het wezen paard nodig heeft om op te groeien tot een fijn, meewerkend lief dier....

en dat is niet leuk, doe ik niet met plezier......... ik vind het meer dan sneu voor zo een dier, maar ik moet alles weer in het gareel krijgen........ zodat de eigenaar er ook weer wat mee kan.

is zo niet gaaf

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 10:35

niets mis met het één en ander doen met een jaarling. toch ben ik het met de meesten hier eens, blijf er voorlopig vanaf. een jaarling opvoeden is niet niks, en als je er wat mee doet, moet je ook weten wat je doet. het slaan is ergens begonnen, en inmiddels zo ver dat je hulp nodig hebt van buitenaf. waar is het misgegaan? welke dingen vindt ze vervelend, en waarop reageert ze met slaan? terugslaan is nooit het antwoord, zeker niet bij zo'n jong dier. je geeft zelf al aan dat een tikje een flinke reactie bij haar oproept. ze begrijpt je niet, misschien ziet ze het als een spel (paarden spelen nou eenmaal hard, vergeleken met ons mensen), en weet ze niet dat ze ook maar iets fout doet.

een motiverend tikje bestaat niet, overigens.

ik ben het met je eens KiWiko, laat het opvoeden aan mensen over die weten wat ze doen, die ervaring hebben, en waarbij het slaan niet eens in beeld komt, laat staan escaleert.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 10:37

Ik heb er eigenlijk een andere kijk op denk ik dan de meesten die hier gereageerd hebben. Overigens zie ik ook nooit zoveel goeds in jonge paarden veel in de hand nemen en al helemaal niet door mensen met weinig ervaring maar ik zie geen bange verwarde jaarling voor me maar een snotverwende jonge merrie die nu alle kaarten in handen heeft en dat heerlijk uitspeelt.

Ten eerste geloof ik er niks van dat deze merrie niet komt vanwege de connotatie met de zweep. Het snoepjesverhaal geloof ik veel meer in. Ik zie eigenlijk nooit zoveel heil in belonen met snoepjes, in mijn ervaring krijg je er drammerige klierige en bijterige paarden van. Ik zou dus het land in gaan, verschillende paarden aandacht geven en pas als zij zoiets heeft van 'Hey, en ik dan?' haar aandacht geven. De eerste keren gewoon een kriebel en weer weggaan. Ze moet leren dat de wereld niet om haar draait. Wil je haar pakken en ze komt niet? Dan niet, dan ga je wat aan de omheining prutsen of een biologische studie doen naar de grassoorten aan de andere kant van de wei. Dat gaat ze niet leuk vinden. Zodra ze wel komt, halstertje aan, eventueel een kriebel maar verder niet teveel ophef over maken. Dat een paard komt is normaal, heeft geen beloning nodig.

Slaat de merrie? Prima, of een goede schop onder haar hol (of als ze echt hoog boven je staat te klauwen een klets met het touw tegen haar buik) en als ze zich weer gedraagt verder gaan alsof er niks aan de hand is, of als je er niet aan kan komen je trekt je touw los en je jaagt haar weg. Ze mag gewoon niet meer bij je komen tot ze zich netjes gedraagt, bij jou zijn moet een beloning zijn, een gunst van jou omdat ze zich goed heeft gedragen.

Op dit moment heeft de dame de kaarten in handen, jij gedraagt je alsof zij jou een dienst bewijst door bij je te komen. Dat moet omgedraaid, ze moet blij zijn dat jij het je verwaardigd om haar aandacht te geven!
En snoepjes? Lekker thuis laten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 10:38

dat is zo merrieveulen........ het paard weet niet dat het wat fout doet, dier heeft ergens een keer wat gedaan....... en het is vanaf daaruit alleen maar erger geworden omdat een eigenaar niet of verkeerd reageert..... Zulke dieren staan vaak met 3/4 al met twee poten in het slachthuis, omdat ze gewoonweg niet beter weten dan dat het wel ok is zo........

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 10:45

Het is erg vervelend dat straks het paardje eerst de nodige klappen moet gaan krijgen om een beetje respect voor de mens te krijgen, simpelweg omdat ze er nu overheen mag denderen als jaarling..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 10:47

dat bedoel ik............. dat is echt een mindere kant van mijn werk....... want dat kan best grof gaan, gelukkig is dat meestal de eerste twee dagen zo, en kan je daarna gaan werken aan een goede verstandhouding, aan wederzijds respect en vertrouwen.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 10:49

En als men het geld er niet voor over heeft om hem naar een africhtingsstal te brengen...wordt hij beleerd bij Stegeman...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 10:50

zo iets zal het wel worden........... helaas

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 10:51

runningkawa schreef:
En als men het geld er niet voor over heeft om hem naar een africhtingsstal te brengen...wordt hij beleerd bij Stegeman...

haha precies. niet echt het vooruitzicht dat je voor je jaarling in gedachten hebt lijkt me zo.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 10:55

Dat mag ik hopen van niet

__Orlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 10:58

laat ze lekker in de wei totdat ze drie zijn
het zou ook niet normaal zijn als jij al op je 3e aan het werk moet dat zou jij ook niet willen
en slaan.?
Dat is juist niet de oplossing'
maar het is je eigen keus
maar ik snap het paardjee wel.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:04

een paard van drie is niet gelijk aan een mens van drie... je kunt een paard best wat leren, mits je weet wat je doet. mijn veulen kan ook voetjes geven, en braaf aan de hand lopen, de basisdingen, die een veulen imo al best mag kunnen. maar er is verschil tussen opvoeden en opvoeden, en een paard opvoeden is nou eenmaal niet iets wat je even doet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:06

een paard van 3 kan je vergelijken met een mens van 10/11