Paard achter of naast je laten lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ier

Re: Paard achter of naast je laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 20:58

Paard loopt meestal achter mij, gaat eigenlijk vrij onbewust. Uit d'r stal aan huppelt ze los achter me aan, uit de wei haal ik m'n beide paarden eerst & dan pas vang ik ze achteraf.

Als ik een stuk ga wandelen loop ik wel naast ze maar niet wat betreft uit stal halen enzo. Lachen

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:55

mijn paard loopt uit der eigen keus achter me.
maar als ze los naar stal mag lopen loopt ze graag naast me

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:08

paardmet oren op hoogte van mijn schouder..
als ze recht achter je lopen en ze schrikken heb je voor je het weet een paard in je nek als ze vooruit weg springen
je kunt zijn hoofd niet zien waardoor je niet weet wara het paard mee bezig is(met jou of met de omgeving)

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 22:09

het neusje van mijn paard mag absoluut niet voor mijn schouder komen. dit komt omdat de "leider" voorop loopt. en JIJ bent de baas over je pony dus JIJ moet voorop!

0Whisper0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 23:40

Ik loop meestal naast mijn paard.
Mevrouw kan namelijk nog wel eens naar voren springen als ze ergens van schrikt.
En ik heb geen zin in 2 achterbenen in mijn nek.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 08:12

Ik denk dat schuinvoor het beste is; Als ' ie ergens van schrikt loopt ' ie je niet omver Knipoog Maar hij loopt ook welleens gewoon achter me ofzo.. Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 10:20

bij het wandelen lopen ze naast, of achter mij. in het bos, op het erf oid stuur ik ze ook regelmatig voor me uit, de ultieme leiderspositie, je bent namelijk aan het drijven. het is dus niet per definitie zo dat een dominant paard voorop loopt, dat geldt voor jou, als begeleider, net zo. ik wil mijn dieren fijn kunnen sturen, langs de weg blijft het bij naast, achter of schuin naast/achter mij, met fietsen naast mij, of schuin achter, en soms vraag ik ze ook iets naar voor, en kom ik net achter de schouder terecht. dat zou ik echter niet voor iedereen aanraden.

mijn jaarling heeft weinig zelfvertrouwen, dus die laat ik relatief veel voorop lopen, zónder daar een drijvende beweging/ houding bij te maken/ aan te nemen.
in principe moet je paard makkelijk te sturen zijn, aan de halslijn of het halster. imo basismanieren, en daar hoort ook bij dat hij netjes voor je uit wil en kan, en daarbij bestuurbaar blijft. erachter (al dan niet schuin, als je maar 'op de achterhand richt') is altijd de ultieme leiderspositie. immers, een 'dominant' paard zal altijd van achter drijven. volgen is het vanzelfsprekende gevolg daarvan. drijven wil overigens niet zeggen opjagen, het is een kwestie van sturen op lichte cues en lichaamstaal, en een goede basis, én verstandhouding met je paard.

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 10:23

Ik laat mijn 2 jarige een meter achter mij lopen. Dit omdat ze voorheen nog wel eens omhoog kwam. Ik ben haar leider, dus ik loop voorop. Het voordeel hiervan is ook, als er een eng opstakel komt dat ik gewoon normaal door blijf lopen en mijn merrie dat dan ook automatisch doet.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 10:27

Risje80 schreef:
Ik laat mijn 2 jarige een meter achter mij lopen. Dit omdat ze voorheen nog wel eens omhoog kwam. Ik ben haar leider, dus ik loop voorop. Het voordeel hiervan is ook, als er een eng opstakel komt dat ik gewoon normaal door blijf lopen en mijn merrie dat dan ook automatisch doet.

leiderschap betekent niet automatisch voorop lopen. het is 'onderdeel van', maar geen absoluut gegeven.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 10:30

Als je bijvoorbeel voorop loopt maar je paard mee moet sleuren, ben je dus duidelijk geen leider.. Terwijl als je ernaast loopt en het paard past zich aan aan jouw tempo en richting, dan ben je dus wel de leider....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 10:53

Sim0ne schreef:
Als je bijvoorbeel voorop loopt maar je paard mee moet sleuren, ben je dus duidelijk geen leider.. Terwijl als je ernaast loopt en het paard past zich aan aan jouw tempo en richting, dan ben je dus wel de leider....

nou ja, hij is dan in ieder geval aan het volgen. écht leiderschap grenst aan vriendschap, en daarin kan je zo goed als gelijkwaardig zijn aan je paard. dat dat gevaarlijk is, zoals vaak geroepen wordt, is nonsens. ben je een goede leider, dan valt er niks af te dwingen, en gaat je paard de discussie niet aan, simpelweg omdat hij geen reden heeft om aan je te twijfelen.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 10:54

helemaal mee eens merrieveulen

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:49

bij mij lopen de paarden altijd schuin achter mij. En de oren van het paard mogen niet voorbij mij komen.
Heel soms lopen ze achter mij, als het niet anders kan (smal pad ofzo) maar daar heb ik het niet zo op ivm schrikken

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:59

Het liefst heb ik haar gewoon naast me, maar af en toe kiest ze ervoor om achter me te lopen (of achterdoor naar de andere zijkant) dan vind ik dat ook prima. Lachen

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 15:28

Ik heb gewoon het touw vast en m'n pony loopt uit zichzelf wel mee. Waar ze loopt (naast of achter) maakt ze zelf uit. Ik vind het niet goed als ze voor me loopt, dan heb ik te weinig controle over haar (mocht ze schrikken).

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 21:31

Beetje schuinvoor eigenlijk.
Maar langs de weg loop ik er altijd naast.

MarRic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 21:45

Nu het duidelijk is wie de leider is, loopt mijn paard standaard achter me, ook al is hij lomp en groot.
Ik kan hem vanaf achter natuurlijk ook drijven en besturen, in dit geval heb ik ook het overwicht.
Ondanks dat gebruik ik deze drijvende werking nooit in het 'dagelijks leven'.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 21:55

nope inderdaad. vooral mijn jongste, die véél voorop loopt, zou ik niet dúrven drijven. dan is het paniek, hij is erg onzeker en ziet dat als een aanval. ik kan er wél gewoon achter lopen en hem sturen etc., maar gebruik daarbij nooit opdrijvende lichaamstaal oid., is helemaal niet nodig.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 08:15

indien een paard achter je loopt kun je het paard niet in de gaten houden. En mocht het paard schrikken komt ze over je heen. Nee schuin voor/naast het paard is de veiligste plaats.

MarRic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 11:57

friesiszwart schreef:
indien een paard achter je loopt kun je het paard niet in de gaten houden. En mocht het paard schrikken komt ze over je heen. Nee schuin voor/naast het paard is de veiligste plaats.

Als je paard respect heeft, walst hij niet over je heen als hij schrikt, jíj bent de leider, daar loop je niet doorheen!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 00:06

MarRic schreef:
friesiszwart schreef:

Als je paard respect heeft, walst hij niet over je heen als hij schrikt, jíj bent de leider, daar loop je niet doorheen!

precies. een paard loopt niet zomaar iemand omver, mits de verstandhouding goed is, en je paard en jij een band hebben van wederzijds respect. ook in paniek zal een paard je niet platlopen, hij rent toch ook niet tegen een boom op?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 00:08

Naast anders loopt die lompert me op de hakken Clown

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 00:19

Naast me , heb al vaak genoeg gehad dat een onbenullig paard me op de hakken trapte No Cheer en vind het ook fijner dan achter me , zo kan ik ze nog een beetje " in de gaten " houden . Clown

geartsjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 00:33

naast me, zijn/haar hoofd moet naast me blijven Lachen

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 01:50

Bij mij loopt hij naast mij maar dan met het snuitje achter mijn lijn en anders rechts achter mij gaat hij aan de loop dan sta ik in iedergeval Tong uitsteken Voor laat ik hem niet lopen want dan gaat meneer aan de wandel naar de grassprietjes haha Haha!