Aantal vraagjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Aantal vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:02

Moet je doen, veel plezier ermee.
Alleen kom niet klagen als iets niet lukt Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-05-07 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:03

Waar laat je het veulen? Toch wel in een kudde?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:06

My god.. ik kan maar 1 ding zeggen en dat is: Hoe graag je het ook wilt, en hoe zeker je er ook van bent dat je het kunt, neem géén veulen.
En als je het toch zo goed weet, start dan geen topic erover op Bokt..

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:10

DOE EENS NIET ZO NEGATIEF!

Sjezus! Dat meisje stelt hier gewoon een paar vragen?! Oké uit de tekst kan je opmaken dat ze inderdaad nog weinig kennis heeft. Maar dat meisje heeft ook vast wel ouders of andere bekenden die zullen helpen lijkt me..

Natuurlijk mag je zeggen van hé wacht er nog even mee of doe wat meer ervaring op.

Maar de toon waarop dat weer gebeurt is gewoon ronduit zielig! Het komt echt zo over van, kijk daar heb je weer een penny meisje, ik zal haar even sarcastisch te woord staan want ik weet alles wel beter.

En is haar reactie op dergelijke berichten dan zo raar? Nee want er word vrij aanvallend en denigrerend gereageerd, niet door iedereen natuurlijk maar ik zie genoeg sarcastische berichten voorbij komen. Volgens mij is ze nog vrij jong en dan is het ook niet leuk als je zulke reactie's krijgt. Je kan best zeggen wacht ermee maar dat kan je ook op een vriendelijke manier zeggen...

Irriteer me soms dood aan de manier waarop sommige mensen reageren...

Ik zou haar ook adviseren er even mee te wachten totdat ze voldoende ervaring opgedaan heeft, en of haar ouders er enigzins verstand van hebben etc....

Om wat voor veulen gaat het eigenlijk? Welk ras?

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:14

sorayalover1 schreef:
*Pennygevaar* Go jij! Go jij!

Was er om jouw persoon laatst ook niet een hele rel uitgebroken (vergeef me als ik verkeerd zit).
Maar toen werd je ook voor van alles uit gemaakt, vond je toen ook niet zo leuk ofwel?

zoetiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:25

Er wordt haar rustig uitgelegd dat ze beter geen veulen kan nemen, en zij is de gene die meteen boos wordt terwijl er alleen maar advies wordt gegeven. Dan vind ik het niet gek dat iedereen negatief gaat doen. Als iemand je iets verteld en als je dan gaat zeggen: Ik doe lekker wat ik zelf wil ik kan het echt wel. Dan veroorzaakt ze het zelf.

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:32

Ja ze is nog jong... zo zijn kinderen die net in de pubertijd komen hé Knipoog En vond de reacties van sommige andere bokkers ook behoorlijk bot eigenlijk. En als je heel belerend en bot gaat doen dan hebben ze al gauw het idee aangevallen te worden dus doen ze het zelf terug, ook al is het misschien niet terecht.

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:34

SONY schreef:

Sjezus! Dat meisje stelt hier gewoon een paar vragen?! Oké uit de tekst kan je opmaken dat ze inderdaad nog weinig kennis heeft. Maar dat meisje heeft ook vast wel ouders of andere bekenden die zullen helpen lijkt me..

Natuurlijk mag je zeggen van hé wacht er nog even mee of doe wat meer ervaring op.

Maar de toon waarop dat weer gebeurt is gewoon ronduit zielig! Het komt echt zo over van, kijk daar heb je weer een penny meisje, ik zal haar even sarcastisch te woord staan want ik weet alles wel beter.

zeggen...

Ik zou haar ook adviseren er even mee te wachten totdat ze voldoende ervaring opgedaan heeft, en of haar ouders er enigzins verstand van hebben etc....

Pardon?Wij geven alleen maar advies en dan gaat zij asociaal reageren alsof ze het allemaal beter weet.Zij heeft totaal geen ervaring met veulens dat kan je wel aan haar vragen zien.Als ze familie/vrienden met paardenkennis had gehad zou ze deze vragen wel weten.Op de meeste vragen die de bokkers stellen geeft zij geen normaal antwoord.
Ze mocht toch geen eigen paard?Haar verzorgpony's gingen weg en toen mocht ze geen eigen paard daarover heb ik een topic over gelezen die zij geschreven had.Dus waarom zou ze nu wel een veulen krijgen?

Malou_Fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:52

ik vind het niet slim dat ze zo ronduit eigeneis blijft doen...
ze wil geen aanvallende reacties meer nou dna moet ze niet het berichtje plaatsen van dat ze er lekker toch 1 neemt na alle (in het begin nog redelijk vriendelijk) reacties.
ze moet nu toch door hebben dat het gewoon niet zo verstandig is...en als je dit leest we proberen je (inderdaad aanvallend) duidelijk te maken dat een veulen echt niet verstandig is. als jij er zo tegenin gaat jouw probleem dan kun je deze reacties verwachten.
ik ben heel benieuwd hoe het met je veulen gaat als je hem eenmaal hebt en ik wil heel graag foto's zien SUCCES!!

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:32

Daarbij heeft ze ook nog steeds niet aangegeven hoe ze het wilt gaan aanpakken, of ze mensen achter zich heeft staan ter begeleiding, wat dan toch heel belangrijk is. Als dat namelijk wel zo is, dan kan ze misschien best een veulen nemen, maar het moet niet zo zijn dat ze het in een bevlieging doet omdat een veulen zo schattig is. Dat is meer droom dan werkelijkheid.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 20:59

nielsd schreef:
Waar laat je het veulen? Toch wel in een kudde?

Ja hij komt bij nog een veulen en een Welsh

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 21:01

SONY schreef:

En is haar reactie op dergelijke berichten dan zo raar? Nee want er word vrij aanvallend en denigrerend gereageerd, niet door iedereen natuurlijk maar ik zie genoeg sarcastische berichten voorbij komen. Volgens mij is ze nog vrij jong en dan is het ook niet leuk als je zulke reactie's krijgt. Je kan best zeggen wacht ermee maar dat kan je ook op een vriendelijke manier zeggen...

NRPS, bedankt dat je voor me opkomt, eindelijk een aardig iemand!

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 21:03

NRPS × Arabier trOuwens, de hengst is een goedgekeurde dekhengst en 1e geworden op NK wedsrtijden van Z2

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 21:08

Dus we zijn niet aardig omdat we je iets afraden?
profs geven je advies, mensen met veel ervaring geven je advies en nog wil je niks aannemen? Ik snap je niet Verward

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 21:09

NRPS heeft altijd arabisch bloed in zich.

Het lijkt mij dat je al antwoorden hebt op je vragen. Maar waarom reageer je zó aangevallen als mensen je goedbedoeld(!!) advies geven. Ze hebben het hier goed met je voor hoor, en ook met je toekomstige veulen. De mensen hier denken niet kom die gaan we even pesten en zeggen dat ze geen veulen kan houden. Maar je hebt bij een gewoon paard wat alles al kan veel kennis nodig van paarden, want je komt in allerlei verwachtte en onverwachtte situaties. Bij een veulen is dat nog meer omdat je die ook nog eens alles moet leren. Als je veulen iets ouder is ga je hem dan ook in een opfok doen?

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 21:58

let maar niet op wat andere mensen zeggen het is juist goed dat je een beetje zekerheid wilt weten!

1: hOeveel jaar oud moeten ze zijn om met ze te gaan zwemmen?

een paarje kan gewoon zwemmen als veulen hoor! doen paarden in het wild ook maar denk er wel om dat hij eerst moet leren om netjes naast je te lopen. daar kun je mee beginnen als hij 2/3 dagen oud is. hoe sneller hoe beter maar veulen en mama moeten eerst wel een beetje tijd hebben om uit te rusten van de bevalling. en denk erom dat je vooral in de eerste 2/3 weken je veulen in het zicht blijft houden van zijn moeder en niet langer dan 5 minuutjes bezig bent als hij ouder is dan 3 maanden kan je pas 20 tot 30 minuten met je paardje bezig zijn.

2 Hoe oud moeten ze zijn voor vrijheidsdressuur?

je paard moet sowieso 3 zijn voordat je hem gaat beleren/inrijden, en dan ga je eerst nog maar bezig met over het zadel hangen en na een week kan je er eindelijk op gaat zitten (beter is eerst gewoon heel eventjes zitten en dan er weer af) later kan je eens rustig gaan stappen en hem leren wat ho is wat sneller is en wat stilstaan is. als hij dat eenmaal door heeft (meestal wel in een maand geleerd) kan je bezig met draven en later pas met een gallopje. en dan word het tijd om hem een beetje aan de teugel te rijden (zo diep mogelijk) en dan kan je eens proberen een beetje stelling te vragen, dan begn je met een beetje contra stellingen. als je paard dit allemaal door heeft hoe het allemaal gaat dan kan je eens proberen om op de volte te gaan wijken, en de rest gaat meestal dan wel vanszelf.

3. Wanneer mag je hem longeren?

de meeste mensen beginnen er mee als hun paard 2.5 jaar oud is maar ik doe het al als het paardje 1 jaar oud is hoe jonger je je paard dingen leert hoe sneller hij het oppakt, maar zorg er wel voor dat als je paard goed hebt gelopen dat je hem beloond alsof hij een leven gered heeft. zorg ervoor dat je je paard gemotiveerd houd.

4. zadel mag er toch pas op als ze drie is?

je mag pas inhet zadel zitten als het paard drie is, als je paard 2,5 is kan je er in principe al wel een zadel op leggen maar het is beter om even te wachten omdat je paard zijn rug dan nog heel erg aan het veranderen is en dan ook waarschijnlijk nog een groeispurt gaat krijgen.

5. Wanneer mag je beginnen met roskammen?

wanneer het paardje een beetje aangesterkt is van de bevalling en dik genoeg is, in de eerste maanden gewoon borstelen en poetsen met een zachte borstel.

6. Wanneer mag je uberhaubt poetsen?

het kan gewoon als het paardje een beetje netjes op zijn beentjes staat en als merrie+veulen een beetje aangesterkt zijn van de bevalling (MET ZACHTE BORSTEL)

7. wanneer mag je beginnen met hoevenkrabben?

als je paardje 1/2 jaar oud is.

8. Als ze een half jaar zijn mogen ze dan al biks? en wat moeten ze anders eten?

ze mogen dan gewoon bix hebben wij gebruiken altijd veulenbrokken maar je kan ook gewoon basis gebruiken (van pavo)

Hieronder een van onze eigen beleerde paarden:

Afbeelding

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 08:26

Er wordt hier boven gezegd dat het niet uit maakt en goed is om vragen te stellen' Natuurlijk, maar ik denk niet dat het een slim idee is van de TS om een veulentje te nemen, als ik kijk naar de vragen die ze stelt..

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:30

de TS wil wel antwoord op de vragen maar geen advies?
Dit is trouwens een forum, iedereen mag tips geven e.d.!
k`weet niet, maar als je zo geiintereseerd bent in een veulen/paarden dan neem ik aan dat je er toch wel het 1 en ander vanaf weet?
En een veulen is echt niet altijd zo makkelijk!!!
we geven je alleen maar advies om naar een ouder beleerd paard te kijken ,maar dan krijgen we gelijk een grote bek terug...
Als je een veulen wil, wil je toch ook dat dat diertje het goed krijgt? Ik geloof heus wel dat jij goed voor dat veulen zal zorgen!!! daar gaat het niet om, het zal ook best gezellig zijn, maar een veulen opvoeden moet je ook Kunnen, met de nodige kennis e.d.!!!
in ieder geval, als je toch vanplan bent om dat veulen te nemen hoop ik voor je dat je een leuke tijd krijg ,en dat het allemaal goed komt!
verder, antwoorden op je vragen zijn hierboven al gegeven.
succes!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:02

jillie1994 schreef:
Het duurt nOg even maa ik krijg misschien een veulen, maar daar heb ik een aantal vraagjes over:

8. Als ze een half jaar zijn mogen ze dan al biks? en wat moeten ze anders eten?

Dit waren mijn vraagjes Pling

Graag antwoort geven met het cijfer ervoor. Haha!

poetsen, max 1 keer per week... en heel licht , dus niet uitgebreid . even voetjes optillen
vrijheidsdressuur, longeren al die fratsen pas nadat ze drie zijn

verder zorgen dat ie op hetr weiland staat met ene groepje andere paarden

alsd je niet het geduld hebt om je veulen met rust te laten
niet aan beginnen ... en ene udere pony kopen wara je die dingen al wel mee kunt
of veulen ergens in de opfok zetten en 1 keer in de zoveel tijd even gaan kijken

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:08

jillie1994 schreef:
Ik krijg een veulen omdat ik ermee kan opgroeien! Ik kan hem alles leren, en hij kent mijn gewoontes dan! En was het nou zo moeilijk om die antwoorden te geven?

mmm, je kunt met hem opgroeien, je kunt hem dingen leren okay, klinkt leuk ,
maar realiseer je wel dat ene veulen andere paarden nodig heeft om op te kunnen groeien
samen met een groep andere paarden op het land
het is heel leuk om allerlei dingen met een veuln te doen , maar je doet het veulen er geen plezier mee

een veulen moet eerst paard zijn, opgroeien
af en toe eens even poetsen is het enige wat een paard nodig heeft , dan kun je even controleren of hij geen wondjes etc etc heeft
verder kun je hem het beste in een weiland zetten met ene groep andere paarden
dan groeit het op tot ene evenwichtig , sociaal meewerkend dier
en dta doet het niet als ie ergens in een stalletje staat met een weitje waar hij sufgeknuffeld word door mensen , dara krijg je verwende etterbakken met sociale handicaps van

en geloof me, dta ik dit tiep en anderen ok is niet omdat we je niet willen helpen, of omdat we je willen pesten of wat dan ook
dit is gewoon het beste wat je voor een veulen kunt doen
zeker als niet erg veel ervaring hebt met veulens ....

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:30

ik ben het inderdaad met draumpje eens..!

bokkos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:45

heey, antwoord op je vragen heb je al gehad.
het is heel leuk dat je een veulen mag maar in je naam staat 1994 dat beteknd dus dat je 12/13 jaar bent en in de brugklas zit (mischien groep 8 of 2e) dan begin je dus aan een periode en wordt je gebombardeerd met huiswerk wat ook heel veel tijd in gaat nemen. en met dat veulen moet je ook nog eens heel veel tijd doorbrengen als je zoals jij zegt dat je wilt "samen wilt opgroeien" je houd serieus geen tijdmeer over en daarbij komt ook nog eens dat je in de pubertijd raakt/zit wat betekend dat je groeispurten krijgt enz. wat veel "energie"kost waardoor je sneller uitgeput raakt dan normaal. maar goed mischien lukt het je allemaal wel en zijn we aangekomen bij het inrijden .. je wilt een arabier x nrps en die zijn over het algemeen nogal "heet" en zullen mischien niet zo makkelijk in te rijden zijn, en omdat je nog niet zo heel sterk bent (je bent nog niet volgroeid en hebt dus nog niet de kracht voor ene volwassene) kun je hem mischien niet houden en wordt hij de baas over jou.
mijn paard staat op een manege waar ze ook paarden africhten en daar kom ik regelmatig paarden tegen van een jaar of 4 die van meisjes van jou leeftijd worden bereden en ze niet aankunnen waardoor het paard helemaal verpest is, vervolgens worden ze her opgevoed gaan ze terug naar de eigenaar en vele daarvan komen nogmaals terug en verkopen het paard aan iemand anders.
dit kan bij jou ook gebeuren, ik zeg dit niet om je af te kraken hoor Knipoog maar als waarschuwing. (de kans bestaat natuurlijk ook dat alles goed gaat)
mijn advies is dus: neem een paard van ong. een jaar of 10 (of ouder!) en als je toch perse een veulen wilt neem er dan een van een wat minder "heet"ras

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:51

sorayalover1 schreef:

Hoe oud moet het veulen zijn voor hij ingevlochten mag worden ROFL

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:00

jammes schreef:
sorayalover1 schreef:

Hoe oud moet het veulen zijn voor hij ingevlochten mag worden ROFL

Niet banketstaaf bedoeld, gewoon een beetje melig zo op de vrijdagmiddag Bloos . Als jij en veulentje wilt, moet je dat doen. Je hebt vast wel iemand die er veel verstand van heeft om je te helpen met van alles en nog wat, toch?
Succes ermee.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:06

Als ze volwassen zijn
Als ze volwassen zijn
Als ze volwassen zijn
Japs, als ze volwassen zijn en nog langer wachten kan ook geen kwaad
Kan in het begin ook, maar een paard helemaal met rust laten (op imprinting na) in de eerste paar jaar en ze helemaal paard laten zijn (in een kudde met soort- en leeftijdsgenoten is verreweg het beste, dit zal het karakter van je paard ten goede komen)
Vanaf het begin
Vanaf het begin, maar als je paardje gewoon lekker op het land staat is dit niet nodig, als ze volwassen zijn leer je ze dat ook in een paar weekjes
moedermelk en gras lijkt me heerlijk Haha!