Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
shan schreef:Volgens TS stond het paard rustig op stal toen de stalhouder hem naar binnen had gehaald.
Citaat:Maar toen ik hem uit de wei wilde halen lukte dit niet... Hij rende weg met oren in de nek en begon naar de paarden in de wei ernaast te stijgeren, te bijten, te stampen,... Hij begon ook rondjes te rennen.
Je moet weten dat hij anders meteen naar je toekomt of gewoon blijft staan en dan rustig meeloopt.
Nu uiteindelijk gepakt nemen we hem mee naar zijn box. Heel de tijd trippelen, achterom kijken, en maar brullen naar de anderen. Ik had normaal les dus moest hem wel halen... In zijn box laat ie zn eten links liggen, doet hij anders NOOIT en begint rond te draaien ,te roepen,... Ik probeer hem dan een halster aan te doen en dat lukt. Dan zet ik hem op de poetsplaats en daar word ie echt gek en gevaarlijk
shan schreef:Hoe langer je wacht om hem regelmatig uit de groep te halen, hoe moeilijker het zal worden.zijn bezittersdrang zal daardoor echt niet verminderen.
shan schreef:Niemand heeft het over, op zijn sodemieter geven, dat maak jij ervan.
shan schreef:Een paard van 500 of 600 kg die jouw in 1 klap dood kan slaan, moet gewoon gehoorzaam zijn. Je kan zelf je grenzen bepalen van wat je wel en niet goed vind, maar grenzen moeten er wel zijn.
) kent mijn grenzen. Maar ik die van haar ook, en die zijn minstens zo belangrijk als de mijne. Ik zou niet willen dat mijn paard "gewoon gehoorzaamt" en haar stemming, gevoelens en ongemakken niet uit, omdat ik haar dan "ga aanpakken".

shan schreef:Nogmaals: niemand heeft het over geweld oid, er is helemaal niets pijnlijks aan paarden die gewoon netjes opgevoed zijn en weten waar ze aan toe zijn. De meeste paarden zijn juist gelukkig met een stukje duidelijkheid. Dit biedt hun zekerheid en rust in hun leven.
Waarom denk je dat het Natural Horsemanship hoogtij dagen beleefd????

Ik zit ondertussen met de handen in het haar!!
. 
McSquizzy schreef:Ik dan uiteindelijk halster omgedaan en naar de piste. Ik zet hem er in en gelijk begint hij als een gek te rennen, te roepen, of als een standbeeld stil te staan en maar rond te kijken.
Normaal gaat ie eerst rollen en dan blijft hij stilstaan, als het moet uren.
Hij bleef maar rennen. Dus ik dacht ik kom in de piste en probeer zijn aandacht op mij te verleggen. Dat lukte niet. hij liep rondjes rond me en als ik niet opzij was gesprongen had ie me ook omver gelopen.
russel schreef:Je kunt nog zo proberen een leidende rol te krijgen, je neemt als mens nooit de plaats in van een paard. Dus als hij nu moet kiezen, kiest hij voor de kudde en niet voor jouw. Alle grondoefeningen ten spijt. Goed geprobeerd.
Maar als het paard te gestresst is, zal het niet leren, dan reageert het vanuit zijn instincten en dan moet je als mens gewoon gepaste afstand nemen en een situatie creeeren om het dier zijn rust te laten krijgen en zich veilig te laten voelen.
JoviBan schreef:russel schreef:Je kunt nog zo proberen een leidende rol te krijgen, je neemt als mens nooit de plaats in van een paard. Dus als hij nu moet kiezen, kiest hij voor de kudde en niet voor jouw. Alle grondoefeningen ten spijt. Goed geprobeerd.
Maar als het paard te gestresst is, zal het niet leren, dan reageert het vanuit zijn instincten en dan moet je als mens gewoon gepaste afstand nemen en een situatie creeeren om het dier zijn rust te laten krijgen en zich veilig te laten voelen.
Tuurlijk neem je niet de plaats in van een paard.
Maar om nu te zeggen dat deze 'oefening' niet werkt, is wel erg kort door de bocht.
Bij mij en mijn paard heeft het jaren geleden wel degelijk gewerkt; mijn paard die destijds heel erg in zichzelf gekeerd en afgesloten was en behoorlijk hyper (buiten zinnen) kon zijn. Door haar te laten ervaren dat ik er was, en dat ik ook bleef, voor haar en bij haar, durfde ze zich langzaamaan voor me open te stellen. En van daaruit konden we de volgende stapjes nemen.

russel schreef:Tja, ik heb een ander probleem, een oudere merrie die asociaal kuddegedrag vertoont en mijn ruin voortdurend opjaagt en als ze de kans krijgt hem tot bloedens toe opentrekt met haar tanden. Gisteren weer 4 flinke wonden en de schoft wederom weer fllink kapot gebeten.![]()
Hoe los je dat op? Hij doet geen vlieg kwaad en kan niet goed voor zich op komen bij deze zure merrie die tegen elk paard zuur is maar de mijne als pispaal heeft uitgekozen.