paard verliest controle bij het uit de wei halen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

asfact

Re: paard verliest controle bij het uit de wei halen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 16:44

en uiteraard respect afdwingen zonder geweld,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 19:06

shan schreef:
Volgens TS stond het paard rustig op stal toen de stalhouder hem naar binnen had gehaald.

Nee, het paard stond niet rustig op stal. Dit schreef TS in haar openingspost:
Citaat:
Maar toen ik hem uit de wei wilde halen lukte dit niet... Hij rende weg met oren in de nek en begon naar de paarden in de wei ernaast te stijgeren, te bijten, te stampen,... Hij begon ook rondjes te rennen.
Je moet weten dat hij anders meteen naar je toekomt of gewoon blijft staan en dan rustig meeloopt.
Nu uiteindelijk gepakt nemen we hem mee naar zijn box. Heel de tijd trippelen, achterom kijken, en maar brullen naar de anderen. Ik had normaal les dus moest hem wel halen... In zijn box laat ie zn eten links liggen, doet hij anders NOOIT en begint rond te draaien ,te roepen,... Ik probeer hem dan een halster aan te doen en dat lukt. Dan zet ik hem op de poetsplaats en daar word ie echt gek en gevaarlijk

shan schreef:
Hoe langer je wacht om hem regelmatig uit de groep te halen, hoe moeilijker het zal worden.zijn bezittersdrang zal daardoor echt niet verminderen.

Mee eens. Mijn advies was dan ook (en dat had je kunnen lezen) om het paard wel uit de wei te halen, maar dan even een stukje te gaan wandelen en hem vervolgens weer naar de wei terug te brengen. Deze wandelingen qua afstand en tijd opbouwen tot het paard zich ontspannen voelt en vertrouwen heeft.
Mijn punt was om het paard in die gemoedstoestand niet te dwingen tot rijden.

shan schreef:
Niemand heeft het over, op zijn sodemieter geven, dat maak jij ervan.

Jij hebt het over "aanpakken". Wat versta jij onder "aanpakken" dan?

shan schreef:
Een paard van 500 of 600 kg die jouw in 1 klap dood kan slaan, moet gewoon gehoorzaam zijn. Je kan zelf je grenzen bepalen van wat je wel en niet goed vind, maar grenzen moeten er wel zijn.

Mijn paard (700 kg Knipoog ) kent mijn grenzen. Maar ik die van haar ook, en die zijn minstens zo belangrijk als de mijne. Ik zou niet willen dat mijn paard "gewoon gehoorzaamt" en haar stemming, gevoelens en ongemakken niet uit, omdat ik haar dan "ga aanpakken".
Tis maar net wat je wilt hoor, met je paard. En hier sluit me bij merrieveulen aan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 19:58

ik zeg ook nergens dat er geweld gebruikt wordt, hoewel dat wel in mij opkomt zodra men spreekt over 'het paard aanpakken', want dat is nou eenmaal meestal wat er gebeurt als daarover gesproken wordt. echter beschuldig ik hier niemand van gebruik van geweld, ik zeg alleen dat dat bij de paarden waarmee ik gewerkt heb het geval was, en dat die paarden er stuk voor stuk allesbehalve beter van geworden zijn, als paard zijnde.

en wederom ben ik het met het advies van joviban eens. gewoon rustig aan, laat het dagelijks werk even staan. bij ingrijpende veranderingen (zeker in de kudde, aangezien het paard daar bijna al zijn tijd doorbrengt, de mens is er maar een paar uur per dag), heeft het paard dat meestal gewoon even nodig. geeft niets, met geduld kom je een heel eind.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 20:10

shan schreef:
Nogmaals: niemand heeft het over geweld oid, er is helemaal niets pijnlijks aan paarden die gewoon netjes opgevoed zijn en weten waar ze aan toe zijn. De meeste paarden zijn juist gelukkig met een stukje duidelijkheid. Dit biedt hun zekerheid en rust in hun leven.
Waarom denk je dat het Natural Horsemanship hoogtij dagen beleefd????

ik heb het overigens in mijn twee na laatste post niet over NH. duidelijkheid is iets anders dan respect afdwingen. mijn twee jongsten (bijna 4 en net één jaar) hebben beiden nog nooit één klap gehad, gewoon omdat het niet nodig is. duidelijkheid is er zeker, daarom zijn ze ook zo makkelijk, en HOEF ik geen klappen uit te delen. juist als er onduidelijkheid is ontstaan sutuaties waarin geweld niet meer te vermijden is. dat heb ik zelf meegemaakt met mijn inmiddels 9 jarige ruin. het werd veroorzaakt door gebrek aan duidelijkheid voor hem, dat maakte hem levensgevaarlijk. ik was 13 jaar, en toen hij twee was, en nog hengst, ging het mis.
gelukkig heb ik van hem genoeg geleerd om het bij de andere twee niet zover te laten komen. die volgen omdat dat voor hen de beste optie is, kennelijk straal ik voldoende betrouwbaarheid uit om onvoorwaardelijk en zonder twijfel te volgen. en helemaal geweldloos, wél met een fijne NH basis. mijn ruin heb ik ook zover gekregen, dat hij net zo makkelijk is als de andere twee. met geduld en duidelijkheid, maar níét met geweld.

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 08:20

Ik heb dus een weekend zonder bokt gezeten...
Hier een update van de "situatie" : vrijdag was hij nog onhandelbaarder dan de 2 vorige dagen. Hij stond nog op het land. Toen ik aan de weide kwam, kwam hij wel naar me toe ( zoals gewoonlijk). Ik dacht...oef! Maar eenmaal uit de wei en op weg naar de stal begon het opnieuw : trippelen, proberen om te draaien en echt ontzettend brullen.
Toen we binnenkwamen in het gebouw stopte die opeens en begon achteruit te lopen. Ik neem aan dat je dan wel eens mag zeggen van "Nee! jij komt met mij mee!" Dus ik hem stilgezet, even ge aaid, rustig wat tegen gepraat en hem opnieuw vooruit laten stappen. Eenmaal hij dat deed uiteraard uitgebreid beloond met de stem. ( dat kent ie wel!). Dan hem in zn box gezet en zijn voerbak vol worteltjes gelegd. Hier keek die nog niet naar. Hij draaide maar rondjes, begon te roepen,...
Het plan was om hem even los te zetten, wat licht longeerwerk te doen of zo en dan terug op de weide, zoals hier voorgesteld.
Ik probeerde in de stal te komen maar hij stond echt aan de deur klaar om er tussen te schieten en weg te lopen. Eenmaal bij hem in de stal hem weer beloond dat hij mooi rustig bleef toen ik naast hem stond ( roepen ging wel niet over!). Dan hem meegenomen naar de buitenpiste. Daar was n meisje met haar pony die ook in zijn nieuwe kudde staat, zij was bezig met wat parelli. Ik mocht bij haar in de piste komen.
Dus hem op de volte gezet : aan de zijde van de weide met andere was hij rustig, kwam hij an de andere kant van cirkel sneed hij hem af, liep me bijna omver en dan terug rustig op de kant vant de weide. Natuurlijk liep het mis: hij liep me gewoon omver. Ik was echt geschokt!!
Dus hem gewoon losgezet en hij liep uiteraard achter de andere pony aan. Voor mij had hij geen oog!! Terwijl hij normaal ALTIJD naar me toekomt, een knuffel komt vragen,... Toen ik zijn halster wilde omdoen en naar hem kwam, gingen die oren al in de nek.
Uiteindelijk hem toch kunnen pakken en maar weer op de weide gezet. Eenmaal op de weide was hij heel kalm.

Dan zaterdag had ik les om 10h. Ik kom op stal en alle paarden bijna staan op de weide, behalve de mijne. Vond ik wel goed : misschien was hij dan iets rustiger. Meestal knuffelen we eerst even als ik aankom : nu beet hij me gewoon echt flink in mn hand. Ik heb hem dan ook streng aangepakt. Dit mag hij niet doen!! Ook tijdens het poetsen duwde hij me, probeerde te bijten... wilde echt het leiderschap overnemen. Hij was wel tamelijk rustig : niet roepen, niet draaien,...
Eenmaal in de buitenpiste : werd hij heel nerveus, begon te roepen,... Normaal is hij altijd heel braaf met het rijden : nu stilstaan en achteruit beginnen lopen, de andere kant oprennen,... meer dan oefeningen in stap hebben we niet kunnen doen. Op gegeven moment werd hij wel nageeflijk en makkelijk hanteerbaar maar dat duurde wel 3 kwartier voor dat kwam.
Nadien terug in de weide gezet ( weer als 'beloning') : het viel me op dat 2 pony's meteen met oren in hun nek naar hem kwamen gelopen en begonnen te dreigen...

Toen ik hem kocht was hij een heel dominant paard : bijten, schuren, duwen,... Door grondwerk, veel aandacht enzo zijn de rollen omgedraaid : ik heb veel respect voor hem en hij voor mij. Hier hebben we meer dan een jaar aan gewerkt. Vorige maandag hebben we nog wat grondwerk gedaan : ik kon bij hem gaan liggen, hij liep me overal achterna zonder touw, deed precies wat ik vroeg en kwam ontzettend knuffelen... Nu is al dat werk gewoon verloren!! Vind het zo erg!!

Volgens de staleigenaar gaat het wel overgaan : hij vind ook dat ik maar moet rijden omdat het een fase is waar we door moeten en dat mn paard moet inzien van met mn ruiter kan ik niet doen wat ik wil en ik moet luisteren als er wat gevraagd word.
Maar momenteel herken ik dat paard niet meer : het is niet mijn knuffelbeer maar een jonge dominante hengst. Ik heb echt schrik dat ik dat goed contact kwijt ben en nu weer van 0 zal moeten beginnen als hij kalmeert, want dat is nog maar de vraag!

Mijn "planning" voor deze week is : gisteren ben ik een hele dag niet gegaan : ik had er echt geen zin in om weer dat "gevecht" aan te gaan, misschien heel fout van me en heb er ondertussen ook al spijt van hoor...maar dacht dat gewoon een rustige dag goed zou zijn (fout?) , vandaag longeren, morgen mijn lesgeefster laten rijden of gewoon wat los in de piste en proberen contact te maken ( ik weet niet?), woensdag ook rustig los in piste, en donderdag of vrijdag weer longeren, en dan de week erop weer trainingen aanvangen...
Ik zit even met de handen in het haar...
Ik ga wel proberen om hem dus uit de weide te halen, wat te doen en dan terug te zetten...dat heb ik ondertussen al altijd gedaan nu...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 12:59

hij zal wel worstelen nog met zijn exacte positie in de kudde, en dat kan de veroorzaker zijn van het terugkomende gedrag. met mijn paard was het net omgekeerd, eenmaal met een 'nieuwe' merrie, die hem de baas was, werd hij een stuk liever. in zijn huidige groep is hij weer volop 'the man', maar zijn gedrag van vroeger (brutaal, 'dominant'), is niet teruggekomen.
dit zou ik proberen op te lossen met goede begeleiding, ik vind het erg lastig te beoordelen. ik kan me wel voorstellen dat het moeilijk is, al die tijd en moeite in rook te zien opgaan. misschien is het slechts tijdelijk, misschien ook niet.
ik ga nog even de tijd nemen om je post echt goed door te lezen, heb nu niet zoveel tijd.

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 07:54

Verdrietig Ik zit ondertussen met de handen in het haar!!
Ik heb echt schrik gekregen van mijn eigen paard Huilen .

Gisteren stond ie nog op de weide bij aankomst : dus ik er naartoe samen met de staleigenaar. Hij kwam niet naar ons maar liep ook niet weg. Op weg naar de stal begon hij te trippelen en achterom te kijken. Eenmaal in zijn box ging ie direct eten, dus das wel een goed teken.
Dan was ik van plan om met hem in de piste gewoon wat simpel grondwerk te doen.
Dat was dus fout gedacht : toen ik de staldeur wilde opendoen begon hij te dringen zodat hij naar buiten kon lopen. Hij wilde ook niet opzij gaan. Ik dan uiteindelijk halster omgedaan en naar de piste. Ik zet hem er in en gelijk begint hij als een gek te rennen, te roepen, of als een standbeeld stil te staan en maar rond te kijken.
Normaal gaat ie eerst rollen en dan blijft hij stilstaan, als het moet uren.
Hij bleef maar rennen. Dus ik dacht ik kom in de piste en probeer zijn aandacht op mij te verleggen. Dat lukte niet. hij liep rondjes rond me en als ik niet opzij was gesprongen had ie me ook omver gelopen.
Dan was het plan om hem terug op de weide te gaan zetten maar ik kreeg hem niet meer gepakt. Maar ondertussen regende het pijpestelen en waaide het ontzettend hard en zijn kuddemaatjes stonden ook al binnen, dus kon hij niet meer terug.
Dus hem na lang wachten kunnen pakken, opnieuw in de stal gezet en ik moest zijn deken nog opleggen. Ik voelde me echt niet op mijn gemak bij hem in zn box. Ook op de poetsplaats vastzetten was geen optie daar hij weer omhoog kwam!!

Ik weet het echt niet meer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 08:15

Zoals ik al zei. Laat hem bij de paarden totdat ze met zijn allen naar binnen gaan om te eten, rij pas na het eten, maar gun hem de tijd.

Ik heb het zelfde meegemaakt en je gaat het niet winnen. Hij is zo gestresst dat hij niet met jouw bezig is en alles wat jij hem als fatsoensnormen als mensendier hebt aangeleerd komt in zijn instincten nu niet meer voor. Pas maar op.

De beste oplossing is om hem een week of 2 met een draadje naast de paarden te laten lopen in het zelfde buiten/binnenritme en voerritme. Sociaal zijn na een hele lange tijd kan heel moeilijk zijn voor sommige paarden. De bazen in rangorde komen om de beurt bij hem om te snuffelen.

Die nieuwe methode om paarden bij elkaar te laten lopen met die voerstations werken op dezelfde manier. De nieuwe paarden krijgen een stal met een stukje paddock die grenst aan het buitenterrein in het station. Ze lopen daar minimaal 2 weken totdat alle rituelen zijn afgewerkt en dan worden ze pas in de kudde gezet. Zal niet voor niets zijn.

Zoals ik al zei, in het wild worden nieuwe paarden die afgesplitst zijn van hun eigen kudde ook niet meteen geaccepteerd als een andere kudde ontmoeten, zullen ze ook een tijdje op flinke afstand van de kudde blijven totdat ze er bij mogen horen.

Het is goed bedoeld van je stalhouder, maar soms gaat het gewoon niet zo van een leien dakje en moet je maatregelen nemen.

Ik mocht de maatregelen niet nemen en na 6 weken had ik een paard dat vel over been was en de gansedag stond te trillen op zijn benen van de stress. Hij kon niet meer stilstaan als ik met hem bezig was, stond te trappelen. Ik was bang dat het dier er wat van zou krijgen. Apart gezet en meteen kwam hij tot rust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 08:36

@McSquizzy, ik denk en leef met je mee. Knipoog

Even dit stukje erbij:
McSquizzy schreef:
Ik dan uiteindelijk halster omgedaan en naar de piste. Ik zet hem er in en gelijk begint hij als een gek te rennen, te roepen, of als een standbeeld stil te staan en maar rond te kijken.
Normaal gaat ie eerst rollen en dan blijft hij stilstaan, als het moet uren.
Hij bleef maar rennen. Dus ik dacht ik kom in de piste en probeer zijn aandacht op mij te verleggen. Dat lukte niet. hij liep rondjes rond me en als ik niet opzij was gesprongen had ie me ook omver gelopen.

Hij zat dus compleet in z'n eigen wereld...
Wat heb je precies gedaan om zijn aandacht te krijgen?

Wat je hier had kunnen doen, en de volgende keer kunt doen, is gebruik maken van de situatie en de rollen omdraaien.
Ga daar wat rondlopen, schenk geen aandacht aan hem, ga ook geen aandacht van hem vragen. Loop rond in de piste en doe net alsof je hier en daar wat zand en steentjes bestudeert. Dan weer even om je heen kijken en heel terloops richting je paard lopen, doorlopen alsof hij daar niet staat en stuur hem van z'n plek (eventueel met een halstertouw of leadrope in je hand, zodat je je eigen ruimte wat groter kunt maken). Zodra hij van die plek weggelopen is en jij op zijn plek staat, ga je daar op die plek heel nonchalant bijv. een steentje oppakken, je voet door het zand bewegen, je kijkt even ergens naar, en je loopt weer naar de plek waar je paard nu inmiddels staat en stuurt hem weer van z'n plek.
Het naar je paard toe lopen doe je nièt in een rechte lijn maar in een slingerlijn, je kijkt hem ook niet aan (je doet net alsof hij er niet is, en als jij daar wilt staan waar hij toevallig staat, dan moet hij daar weg), en je moet in gedachten ook niet denken dat je naar hem toe gaat, maar dat je op die plek wilt staan waar hij nu staat. De piste 'is van jou'.
Dit 'spel' blijf je herhalen. Je paard zal zich op een gegeven moment als het ware afvragen wat jij toch aan 't doen bent en de rollen worden hem wel duidelijk dat de piste jòuw ruimte is, en dat jij het voor het zeggen hebt in die ruimte. Op een gegeven moment zal hij aandacht voor je krijgen, je interessant gaan vinden en ook naar je toekomen. En wanneer jij het goed vindt dat hij naar je toe komt, is het (dan pas) tijd dat je ook aandacht voor hem hebt en hem beloont. Aanhalen en zacht aanraken, bevestigen en samenzijn.
Mocht hij nu nòg of wéer 'hyper' worden, herhaal dan wat je daarvoor deed. De bedoeling is dat hij besluit zich bij jòu aan te sluiten (jij als zijnde de leider).

Neem hier wel alle tijd voor! Het kan wel een uur of uren duren, dus trek de tijd er wel voor uit. Het vraagt enorm veel rust en geduld, maar wanneer je dat hebt weten op te brengen, is dat een enorme stap in jullie relatie!

Probeer dit eens en laat maar weten hoe het gegaan is.

principal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 08:39

Misschien is dat de reden dat ie, voordat jij hem had, altijd op stal stond. Omdat hij dit gedrag vertoond.

Als jij hem graag om wei wilt, zul je er toch echt veel tijd moeten investeren, zoals al eerder is gezegd, er dus vrijwel gehele tijd moeten zijn, en oefenen met in de wei zetten en eruit halen.

Of toch iets anders zoeken waar ie minder weidegang heeft of maar met 1 of 2 op de wei kan staan.

succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 08:49

Je kunt nog zo proberen een leidende rol te krijgen, je neemt als mens nooit de plaats in van een paard. Dus als hij nu moet kiezen, kiest hij voor de kudde en niet voor jouw. Alle grondoefeningen ten spijt. Goed geprobeerd.
Maar als het paard te gestresst is, zal het niet leren, dan reageert het vanuit zijn instincten en dan moet je als mens gewoon gepaste afstand nemen en een situatie creeeren om het dier zijn rust te laten krijgen en zich veilig te laten voelen.

Succes met je paardje, ik heb nl het zelfde gehad en op een moment werd het link voor mij, zowel met hem bezig zijn als de paarden buiten stonden of tijdens het rijden. Normaal is het een super braaf paard en volledig op mij gericht, maar ik was op dat moment een inbreuk op zijn overlevingsmechanisme.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 09:05

russel schreef:
Je kunt nog zo proberen een leidende rol te krijgen, je neemt als mens nooit de plaats in van een paard. Dus als hij nu moet kiezen, kiest hij voor de kudde en niet voor jouw. Alle grondoefeningen ten spijt. Goed geprobeerd.
Maar als het paard te gestresst is, zal het niet leren, dan reageert het vanuit zijn instincten en dan moet je als mens gewoon gepaste afstand nemen en een situatie creeeren om het dier zijn rust te laten krijgen en zich veilig te laten voelen.

Tuurlijk neem je niet de plaats in van een paard.
Maar om nu te zeggen dat deze 'oefening' niet werkt, is wel erg kort door de bocht.
Bij mij en mijn paard heeft het jaren geleden wel degelijk gewerkt; mijn paard die destijds heel erg in zichzelf gekeerd en afgesloten was en behoorlijk hyper (buiten zinnen) kon zijn. Door haar te laten ervaren dat ik er was, en dat ik ook bleef, voor haar en bij haar, durfde ze zich langzaamaan voor me open te stellen. En van daaruit konden we de volgende stapjes nemen.

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 09:11

Ik ben wel heel "blij" dat ik niet de enige ben die zoiets heeft meegemaakt!
Het word idd gevaarlijk en de hoop dat het zou koelen zonder blazen is nu wel voorbij... ik heb geprobeerd hem uit de weide te halen, iets te doen en terug te zetten maar dat helpt niet.

Gisteren was hij de derde van zijn kudde die naar binnen ging.
Hij heeft dan rustig gegeten en is dan pas beginnen stressen. Zijn vriendinnetje staat in de stal naast hem en hij kan haar heel goed zien, toch helpt dit niet.

Ik heb zoals Joviban zegt ook reeds geprobeerd om op die manier ongeveer zijn aandacht te krijgen. ( de oefening die je beschrijft) . Hielp dus niet, hij liep me zelfs (opzettelijk?) omver. ik heb het na een half uurtje opgegeven... Hij bleef maar rennen, galoperen, roepen..waar haalt ie de energie vandaan?
Zijn stal heeft ook een raampje : en hij hing er met zn hoofd buiten, wil alles zien. Als ik vertrok wilde ik hem nog wat strelen maar hij trok gewoon weg. Bleef in een hoek tot ik wegging en dan terug zijn hoofd naar buiten. Het is alsof hij me niet meer kent.
Ik wil wel heel graag heel wat tijd hierin stoppen maar overdag zit ik vast met werk. Dus ik kan enkel 's avonds...

Ik ben op de koop toe nog ziek ook en zit zwaar verkouden thuis.
Ik weet niet of ik naar de stal geraak vandaag. Maar ik zal het toch met de staleigenaar weer even moeten overleggen om eventueel een koordje te spannen zodat hij niet in die groep zit.
Minder weidegang wil ik echt niet!! Dat is hem al die jaren al ontzegd.
Zoals hier al werd gevraagd misschien geen weidegang omdat die zo reageert? Neen dat is niet het geval : Hij stond op een pensionstalling waar er doodgewoon geen weide was. Dus kon hij ook niet op de weide...

Zaterdag heb ik het er met hem al over gehad : en de staleigenaar wilde het nog even aanzien en als het midden deze week neit beterde een oplossing zoeken. Hij bedoeld het echt heel erg goed en wil het beste voor de paarden maar het gaat van kwaad naar erger en ik moet een oplossing zoeken.
Bedankt voor de hele goede raad!! Ik heb er echt veel aan!! Ga proberen het na te leven want ik wil het beste voor mijn paard. En het word echt gevaarlijk, hier komen ongelukken van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:38

JoviBan schreef:
russel schreef:

Tuurlijk neem je niet de plaats in van een paard.
Maar om nu te zeggen dat deze 'oefening' niet werkt, is wel erg kort door de bocht.
Bij mij en mijn paard heeft het jaren geleden wel degelijk gewerkt; mijn paard die destijds heel erg in zichzelf gekeerd en afgesloten was en behoorlijk hyper (buiten zinnen) kon zijn. Door haar te laten ervaren dat ik er was, en dat ik ook bleef, voor haar en bij haar, durfde ze zich langzaamaan voor me open te stellen. En van daaruit konden we de volgende stapjes nemen.

Ik snap je goede bedoeling, maar het is al bewezen dat het nu niet werkt en om er dan mee door te blijven gaan is best gevaarlijk. Mijn paard viel mij opeens aan, terwijl hij in goede doen mij juist heel erg beschermt.

TS, als hij zijn eten ziet, eet hij gelukkig, de mijne dus niet die nam een hap, bonkte daarna bijna de deur eruit, strooide met open mond al zijn voer door zijn stal en raakte het daarna niet meer aan. Hij stond steigerend in de sta. Als zijn eten op is, wat voor hem natuurlijk een gewoontegebruik is, want hij had al gegeten op de wei en honger had hij niet, is hij weer met zijn hoofd bij de andere paarden. Dat zijn vriendinnetje ook binnen staat is voor hem niet van belang, de kudde is buiten en daar moet hij bij blijven, hij mag niets missen het spel wat er wordt gespeeld op dat moment waar hij de hoofdrol in heeft, is te belangrijk voor hem. Als de kudde vertrekt MOET hij mee. Kijk ook eens wat voor rangorde hij heeft bij de kudde, wil hij baas worden, zijn er paarden die voor hem opzij gaan als hij aanloopt? Het kan zijn dat jij zijn gezag ondermijnt en hij steeds weer zijn plaats moet afstaan en steeds weer opnieuw moet veroveren.

Mijn paard heeft juist een lage status, juist daardoor heb ik hem rust kunnen bieden door hem even apart te zetten. Nu in zijn nieuwe kudde moet hij ook nog steeds aan de wandel en zit hij in de pikorde, maar ik moet het niet in mijn hoofd halen hem alleen binnen te zetten met nog een ander paard, dan flipt hij en dat zal altijd zo blijven. Ik denk dat het de sociale orde is die dan wegvalt en hij zich dat juist heel onzeker voelt. De baas van de kudde komt ook regelmatig even bij hem staan en dat is juist als hij veel wordt nagezeten door de pestkoppen. Best gaaf om te zien hoe dat allemaal gaat.

Ga eens een stoeltje pakken en ga het weekend bij de wei zitten, neem lekker uren de tijd en ga zien hoe het gaat, vanaf het moment dat ze buiten worden gezet en zorg dat je er bent als ze naar binnen gehaald worden. Ga kijken wie de bazen zijn, welke volgorde er is, wie wie wegjaagt. Kijk naar je paard en probeer te zien in welke plek hij valt.

Mij is toen ook bachbloesem druppeltjes aan bevolen, ik dacht dat het walnoot was, maar daar kan je via google wel wat vinden.

Probeer hem zomin mogelijk krachtvoer te geven zodat hij niet te veel energie kan opbouwen, gewoon veel hooi is genoeg.

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 17:48

Ik ben net weer even bij de stal geweest en ben in de weide gelopen.
Ik heb ontdekt dat er 1 pony is die de leider wil zijn en dat ook is : zij met zn 4 staan in een groepje te grazen en mijn paard staat op een afstand. Als hij toenadering zoekt of de andere zoeken toenadering komt ie met zn oren in zn nek ertussen.
Ook toen ik naar mn paard liep.
De andere waren heel nieuwsgierig naar de snoepjes in mn zak, mijn eigen paard liep gewoon weg van me en ging op een afstand staan grazen.
Dan ben ik weg gegaan...

Ondertussen heeft de stalhouder de groep binnengehaald en de mijne ging rustig eten.
Mijn instructrice gaat hem vandaag toch eventjes rijden omdat hij toch al enkele dagen stilstaat.

Volgens de stalhouder heeft dit tijd nodig en wil hij het nog even afwachten voor hij de mijne apart zet of met een draad ertussen zet... Dus ik weet het nu niet zo goed.
Hij was in alle geval wel kalmer.
Ik ben ns benieuwd hoe hij onder het rijden ( klein half uurtje) is.

Bach bloesem therapie heb ik ook al van gehoord :voor paarden met stress of angsten. Hier ga ik even naar google -n. Volgens de stalhouder is het dan verder gewoon afwachten en het nog een week de tijd geven, is het dan niet beter, dan gaat hij hem uit de groep halen...
pffff tis zo moeilijk : iedereen zegt verschillende dingen en zelf ken ik er niet zo veel van.
Ik ga in alle geval dit weekend eens rustig de tijd nemen om een paar uurtjes naar de weide en hun omgang met elkaar te kijken. Wie weet word ik daaruit wijzer.
VOlgens de staleigenaar is inderdaad die pony die ik zag de leider en moet mijn paard daar nog aan wennen aan zijn leiderschap, zodra hij dat aanvaard heeft zal ook de rust wederkeren...
De paarden gaan voor hem niet opzij. Hij staat er zo'n beetje buiten feitelijk. Dus ik denk dat hij zo'n beetje helemaal vanonder in de rangorde staat. De andere paarden zoeken toenadering maar mogen precies niet van de leider.

R0Xy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:57

Heel veel succes met je paard!
Ik heb het verhaal gelezen en ik vind het echt heel erg voor je.
Hopelijk word hij na een tijdje weer een beetje normaal
Sterkte meid!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 23:13

hij zal zijn plekje nog moeten krijgen, maar dat komt wel goed. zeker bij een 'ouder' paard, dat nooit, of amper, in de kudde heeft gelopen, kan dat wel eens een paar weekjes duren. als hij zich eenmaal gesetteld heeft in de groep, keert niet alleen de rust in de groep, maar ook de rust in zijn koppie weder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 07:12

Tja, ik heb een ander probleem, een oudere merrie die asociaal kuddegedrag vertoont en mijn ruin voortdurend opjaagt en als ze de kans krijgt hem tot bloedens toe opentrekt met haar tanden. Gisteren weer 4 flinke wonden en de schoft wederom weer fllink kapot gebeten. Verdrietig

Hoe los je dat op? Hij doet geen vlieg kwaad en kan niet goed voor zich op komen bij deze zure merrie die tegen elk paard zuur is maar de mijne als pispaal heeft uitgekozen.

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 12:29

Nou gisteren kon mijn instructrice er ook niets mee aanvangen.
Op de grond niet en ook niet toen ze even wilde rijden : zij rijd Z niveau dus is 100-en keren beter dan mij en bij haar was hij steeds aan het proberen, trucjes aan het doen, wegschiete,...
En dan denk ik : als zij er al niets meer mee kan aanvangen, geef ik het rijden gewoon voor n paar weken op!

Volgens mij is het gewoon dat ie denkt : ik word binnengehaald, en het maakt niet uit of de andere ook worden binnengezet nadien, en dat geeft hem een onveilig gevoel. Want de kudde is beschermend en binnen die kudde kan je niks gebeuren.

Nou deze leider : naam is Beauty als ik me niet vergis is dus volgens me een al iets oudere merrie. Zij houd hem echt buiten de groep. Hij staat ook altijd apart te grazen. Toen ik hem zaterdag op de weide zette kwam zij met de oren in de nek op hem afgelopen.
Wil dit zeggen dat hij niet aanvaard word dan? Gaat hij nog aanvaard worden? Wat wil dit zeggen?

Ik zit nou al met stress om straks naar stal te gaan : ik ben nu zelfs al gestresst als ik hem van de weide naar de stal moet brengen. Liefst van al laat ik hem gewoon een maand staan zonder rijden, poetsen, longeren en kijk ik het dan aan...

russel schreef:
Tja, ik heb een ander probleem, een oudere merrie die asociaal kuddegedrag vertoont en mijn ruin voortdurend opjaagt en als ze de kans krijgt hem tot bloedens toe opentrekt met haar tanden. Gisteren weer 4 flinke wonden en de schoft wederom weer fllink kapot gebeten. Verdrietig

Hoe los je dat op? Hij doet geen vlieg kwaad en kan niet goed voor zich op komen bij deze zure merrie die tegen elk paard zuur is maar de mijne als pispaal heeft uitgekozen.

Nou russel das ook allesbehalve fijn!!
Hoe reageert jou paard hier dan precies op? Hij komt dan eigenlijk niet zo voor zichzelf op? En hoe is zijn gedrag tov jou dan?
De mijne is heel erg onderdanig en zal het leiderschap niet op zich wilen nemen. Al denk ik wel dat hij in het oorspronkelijke groepje : van hem, zijn vriendinnetje en het jonge paard hij de leider was. Ze liepen achter hem aan. Stonden altijd dicht in zijn buurt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 23:13

mijn 'leidersfiguur' ruintje heeft ooit eens, zonder mijn medeweten, samen met een ander paard (ruin) op de wei gestaan. toen ik de dag erna kwam, stond hij alleen, maar onder de wonden. bleek de stalhouder 'maar even gedaan te hebben', nou lekker is dat.
mijn ruin is er één, die is óf alleenheerser over de merries, óf met één onderdanige ruin. ruinen bij zijn groep merries mag niet, dan gaat hij door tot hij niet meer kan. zo heeft hij mijn 8 maand jong ventje destijds bijna letterlijk vermoord, het veulen viel dwars door de heining heen, God zij dank.

maar goed, na de aanvaring met die ruin, was mijn paard ook een poosje over de zeik. hij wilde juist helemaal niet met andere paarden (is overigens alleen opgegroeid), en was ook wat huiverig voor mijzelf.

jouw paard krijgt vanzelf een plekje in de groep, het kán even duren, maar het komt wel. de haflinger van mijn zusje was hier eerst ook de gebeten hond, maar dat gaat al stukken beter. geef het de tijd, ik denk dat het geen kwaad kan om het rijden voorlopig even te laten, maar blijf wel met je paard bezig, al is het maar knuffelen in de wei. wees even extra aardig voor hem, dwing niets af, vraag vriendelijk.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 07:46

Je vertelde dat je paard dominant was toen je hem kocht. Was hij dat ook in het land? Het kan zijn dat hij zijn dominante positie in het land heeft moeten opgeven aan een ander paard en dat hij daardoor gewoon van slag is.
Ik snap dat je denkt dat al jouw werk om respect van hem te krijgen nu allemaal weggegooide tijd is. Maar dat is het niet! Jouw paard is gewoon zo erg van streek dat hij nergens meer op let. Met zn 'verstand' is hij er gewoon niet meer bij. Als er op de één of andere manier weer rust gevonden kan worden in zijn koppie, dan zal jij ook weer de leider kunnen zijn.
Ik herken jouw situatie heel erg bij mijn paardje. Die erkende mij helemaal als leider, kon alles met hem doen op de grond en aan de hand. Alleen wanneer hij iets 'heel engs' zag, dan had hij weinig oog meer voor mij.
Het is echt voor een paard van levensbelang in het wild hoe hij staat in rangorde. Het is niet niks voor een paard om zijn plekje in de groep op te geven. Sommige paarden raken daardoor gewoon helemaal van slag.
Ik zou je paard ook idd nog gewoon even bij de groep in laten. Zie het nog even een tijdje aan.

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 08:21

Nou Nou Nou...
Gisteren weer bij de stal geweest. De staleigenaar had training om 19h en mijn ruin en zijn vriendinnetje reeds van de weide gehaald ( stond een half uurtje binnen of zo) omdat zij 's nachts niet op het land blijven.
Hij stond rustig hooi te eten... ik kwam toe en voor deze miserie begon hing hij altijd zijn hoofdje uit de stal en liet me hem rustig knuffelen en aaien. Zo dus ook gisteren... ik was al geschrokken want dat liet hij dus de laatste week niet meer toe.
Dan wilde ik hem op de poetsplaats zetten : ik ging in de stal, hij bleef staan waar hij stond en wilde dus niet meteen bij de deur komen aandringen...Ik kon het halster rustig aandoen en hij wandelde doodbraaf mee naar de poetsplaats. Ik hem op een plek gezet waar hij zijn vriendinnetje kon zien en dat was allemaal in orde : geen gebijt, geen geduw of getrek...nee hij liet me hem rustig poetsen en aaien. Hij viel zelfs bijna in slaap!! Ik kon mn ogen niet geloven!!
Ik weet dat ik het niet had mogen doen maar besloot om toch even erop te gaan : al was het maar voor het vertrouwen. De staleigenaar bleef er wel bij. We gingen dus in de kleine binnenpiste waar hij maandag nog roepend rondvloog als een echte gek.
Nee hij was heel vlot, actief maar was perfect in de hand te houden en zelfs ontspannen!! Echt fijn om te rijden. Geen 1x heeft ie geroepen!!
Dan na het rijden laat ik hem altijd rollen. Zo ook nu en ik bleef bij hem in de piste...op een kleine 5 meter van me ging hij liggen rollen en dan kwam hij doodleuk naar me toe voor n knuffel. Hij bleef braaf staan en liep zelfs achter me aan! Net zoals vroeger!!
Dan opnieuw naar de poetsplaats : hoeven nog uitgekrabt en ingevet, het zand met een borstel afgeveegd, dekentje opgelegd...allemaal zonder problemen!!! En dan hem een hele emmer worteltjes als beloning gegeven. Elke keer ik voorbij zn stal liep dat hoofdje in de lucht en om n knuffel vragen...
Wat was ik blij!!

Ik hoop dat hij eindelijk de klik in zn hoofd gemaakt heeft en dat hij nu zn plekje gevonden heeft. Ik ben echt blij dat het nog altijd hetzelfde is maar ik heb zoveel schrik dat het vanavond weer hetzelfde liedje gaat zijn als daarvoor...zou dat kunnen??

Ik heb iemand gevonden die specialist is in therapie met bachbloesems bij paarden. Zij wil me ook graag helpen.
Moest het vanavond nog hetzelfde zijn ja dan ga ik gewoon hem in de groep laten, niet meer rijden voor een week of 2 en dan hem er af en toe even uithalen, terug opzetten,...
Dit weekend ook de tijd nemen om even bij de wei te zitten... zal alvast een paraplu met me meenemen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 08:55

Een stapje vooruit! Ik denk dat hij nu rustiger gaat worden. Gaat goed komen! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 09:25

Hartstikke goed zeg! Hij lijkt z'n plekje (en z'n rust) dus al aardig gevonden te hebben.

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 15:05

Even melden hoe het gisteren ging :
Ik kom 's avonds bij de weide aan en roep hem. Hij kwam me heel vrolijk tegemoet gestapt.
Binnengezet zonder zijn vriendjes, die kwamen iets later ( staleigenaar was nog met wat belangrijks bezig). Eten gegeven + pak hooi. Dat at ie rustig op.
Dan op de poetsplaats gezet, hem helemaal proper gemaakt, gezadeld. Alles rustig!!
Dan alleen even gestapt ( 15 min) in de kleine binnenpiste : heel actief, vlot en toch mooi ontspannen. Heeeeel erg braaf!! niet 1x geroepen.
Dan nog wat "gespeeld" in de binnenpiste. Na het rijden nog gauw met borstel erover, deken opgelegd en hij gaf geen kik.

Vanavond voor de 1e x terug in de buitenpiste naast de weide rijden. Er staan dan nog 3 paarden op die 's nachts op de weide blijven ( waaronder dus de merrie die leider is). Even kijken hoe dat gaat.
Ik hoop net zo goed als gisteren!
Ben trots op men vent!!

Wil jullie nog eens erg bedanken voor de nuttige tips!!