Pony trapt tegen staldeur! Wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Pony trapt tegen staldeur! Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:53

Nadya schreef:
Sorry hoor, maar er wordt totaal niet geluisterd naar wat dit paard aangeeft. En als je dan de mogelijkheid niet hebt om er iets aan te doen (bv. andere stalling met meer weidegang zoeken), dan vraag ik me af waarom zo'n eigenaresse uberhaupt een paard heeft. Paarden pikken al zo ontzettend veel van ons, dan kun je toch minstens je uiterste best doen om je paard's (natuurlijke) behoeften te vervullen?

Ik kan met mijn paard ook direct achter ons huis gaan staan, luxe pensionstalling met 's zomers weidegang en 's winters op stal. Maar ja, die van mij wordt helemaal GEK op stal en hij is ook nog eens jong, dus staat 'ie 24/ 7 buiten, verderop. En daar is hij dolgelukkig en ik ook, want ik zou niet met mezelf kunnen leven als ik zou weten dat mijn paard niet happy is om zo lang binnen te staan.

ik durfde het niet te zeggen, bedankt nadya. ik snap het ook niet, waarom mensen een paard, dat duidelijk aangeeft naar buiten te willen, en zich niet prettig te voelen op stal, toch opsluiten. stalling waarbij je alleen weidegang hebt (kan vaak gewoon bij de boer) is nog goedkoper ook. lekker de wei op, de kudde in met dat dier. hij is gewoon op van frustratie, dat moge duidelijk zijn.

je kunt met emmers water, stroom of rubber matten de symptomen wel bestrijden, maar het paard blijft even ongelukkig. het enige voordeel is voor JOU, jij hoeft niet meer die herrie aan te horen. ondertussen wordt je paard er geen spat beter van.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 13:00

merrieveulen schreef:
ik durfde het niet te zeggen, bedankt nadya. ik snap het ook niet, waarom mensen een paard, dat duidelijk aangeeft naar buiten te willen, en zich niet prettig te voelen op stal, toch opsluiten. stalling waarbij je alleen weidegang hebt (kan vaak gewoon bij de boer) is nog goedkoper ook. lekker de wei op, de kudde in met dat dier. hij is gewoon op van frustratie, dat moge duidelijk zijn.

je kunt met emmers water, stroom of rubber matten de symptomen wel bestrijden, maar het paard blijft even ongelukkig. het enige voordeel is voor JOU, jij hoeft niet meer die herrie aan te horen. ondertussen wordt je paard er geen spat beter van.

Heel graag gedaan, merrieveulen, maar ik kan echt niet tegen dit soort paardonvriendelijke argumenten. Zoals bv. stroom???? Jeetje, ik weet niet wat ik lees hier. Zijn mensen gek geworden? Paarden die zo reageren schreeuwen om verandering. Hoe kun je dat negeren of willen bestrijden? Hoeveel geef je dan om je paard? Het is hun natuur om te bewegen, bij andere paarden te zijn, te grazen. Kom op, zeg. Nee, mensen die zo met paarden omgaan, daar heb ik echt geen goed woord voor over.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 13:02

En het ergste is dan nog dat zo'n paard wordt omschreven als een draak!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 13:05

Inderdaad, dat las ik ook. Vreselijk als mensen een paard die alleen maar vrij wil zijn, uit die stal wil, als een draak bestempelen. Zegt me weer genoeg over je kennis en kunde van paarden. Afschuwelijk! Boos!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 13:06

ja ik begrijp het ook niet. als mijn paard zo ongelukkig zou zijn, is er iets mis, en moet je op zoek naar een oplossing voor de OORZAAK van het probleem. in dit geval is de gedwongen stalrust van 20 uur per dag het probleem, dus dáár moet iets aan gedaan worden, niet aan de symptomen die slechts een gevolg zijn van het op stal staan.

en inderdaad, het paard krijgt de schuld. 'hij maakt zo'n herrie', terwijl het probleem veroorzaakt wordt door de eigenaar, die uiteindelijk wel degene is die dit probleem heel simpel op kan lossen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 13:08

merrieveulen schreef:
ja ik begrijp het ook niet. als mijn paard zo ongelukkig zou zijn, is er iets mis, en moet je op zoek naar een oplossing voor de OORZAAK van het probleem. in dit geval is de gedwongen stalrust van 20 uur per dag het probleem, dus dáár moet iets aan gedaan worden, niet aan de symptomen die slechts een gevolg zijn van het op stal staan.

en inderdaad, het paard krijgt de schuld. 'hij maakt zo'n herrie', terwijl het probleem veroorzaakt wordt door de eigenaar, die uiteindelijk wel degene is die dit probleem heel simpel op kan lossen.

Precies! En (hele diepe zucht) wat zou ik graag eens willen dat mensen eens wat beter na gaan denken, voordat ze een paard aanschaffen. Hoe kun je zo met je paard omgaan? Ik snap daar niets van....... Maar helaas ken ik in het echte leven ook een hoop van die mensen die het zo doen. Echt triest voor die paarden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 13:20

ik ook, jammer genoeg blijkt het geliefde paard vaak toch niet de moeite waard te zijn om tegemoet te komen in zijn behoeften. maar dat is niet de schuld van TS, het is nl niet haar paard.

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:48

ik ben het helemaal met julie eens Merrieveulen en Nadya,
mensen denken alleen aan zichzelf, hup symptomen wegwerken en klaar. En daar staat je paard dan, lekker unhappy met hetzelfde probleem. Overgins precies hetzelfde als bijv. luchtzuigers--> hup, gooi maar een band om die nek ipv. minder stalarrest

Maar idd kan de TS niet veel meer doen (om uiteraart de Oorzaak aan te pakken) dan met de eigenaar over een andere stalling praten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:53

Mee eens en ik heb mijn mening ook niet geventileerd hier om TS aan te vallen, hoor.
Het gaat met om de eigenaresse die blijkbaar niet van plan is haar paard een fijner leven te geven.
Jammer en vooral erg droevig voor deze pony. Huilen

Janna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:53

Ik denk dat die matten wel een goed plan is, om het voor de buren ook een beetje fijn te houden.
Hij krijgt echt wel genoeg aandacht (heb ik vandaag gezien)
Zo om de 3 uur krijgt die wel eten en hij staat lekker buiten en er wordt veel meegedaan, alleen kan die het niet echt hebben als je even met een ander iets gaat doen, dan wil die ook aandacht..

Merrieveulen en Nadya: ik vind dat jullie een beetje overdreven reageren, ik heb de situatie gezien en het is echt aandachttrekkerij, en de eigenaren hebben er het beste mee voor en paardonvriendelijk kan ik het dus echt niet noemen Nagelbijten / Gniffelen

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:55

hoe bedoel je overdreven.

Valt best mee toch ??? Gestoord

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:06

Ik denk dat dit paardje aan het wegkwijnen is in zijn box.

Misschien hem in een paddock zetten of in de wei?

Het klinkt alsof je paardje erg ongelukkig is.

mas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:07

Er worden hier idd ideeen gegeven maar er word helemaal niet gekeken wat Jessica_ hierop reageert.. ik vind ook dat het paardonvriendelijk is om een stroomdraadje langs de deur te spannen of een 1 of andere halsband. ( er is wel gezegt dat het niet de eerste optie is Knipoog )
Er word ook wel duidelijk gezegt dat de pony gewoon niet echt veel langer naar buiten kan omdat er nog meer paarden zijn.
Is er niet ergens in de buurt een weilandje wat je kan huren?

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:10

Dit is aangeleerd gedrag.

Een paard trapt een keer tegen de deur, jij roept stop of iets dergelijks, en hij denkt hee als ik dit doe krijg ik reactie!

Vervolgens doet hij het weer en jij reageert dus je bevestigd. Dit gaat zo door en hij doet het steeds meer en jij wordt steeds bozer...

Je moet de fun die hij eruit haalt weg halen. Zorg voor iets zachts, zodat het geen geluid meer maakt als hij het doet. Dan zal het niemand opvallen, kijkt niemand meer op of om en gaat het langzaam over.

Het niet weg halen van het geluidseffect zorgt ervoor dat het niet over gaat, want ook al besluit jij er gewoon weg geen aandacht aan te geven dan doen andere mensen dit wel.

Succes!

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:11

mas_ schreef:
Er worden hier idd ideeen gegeven maar er word helemaal niet gekeken wat Jessica_ hierop reageert.. ik vind ook dat het paardonvriendelijk is om een stroomdraadje langs de deur te spannen of een 1 of andere halsband. ( er is wel gezegt dat het niet de eerste optie is Knipoog )Er word ook wel duidelijk gezegt dat de pony gewoon niet echt veel langer naar buiten kan omdat er nog meer paarden zijn.
Is er niet ergens in de buurt een weilandje wat je kan huren?

Dat is inderdaad ronduit belachelijk!

jessica_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 16:12

Hij staat 4/5 uur per dag in de bak, hij mag elke dag een half uur gras eten. Hij krijgt om de 3 uur iets te eten. Hij heeft een open box dus ziet gewoon alles buiten. En elke dag word er minimaal anderhalf uur met hem gereden, gesprongen, gelongeerd enz. Hij wil gewoon aandacht trekken door tegen zijn box deur te trappen. Er is echt geen andere mogelijkheid om naar een andere stal te gaan. Bloos

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:13

Janna_ schreef:
Ik denk dat die matten wel een goed plan is, om het voor de buren ook een beetje fijn te houden.
Zo om de 3 uur krijgt die wel eten en hij staat lekker buiten en er wordt veel meegedaan, alleen kan die het niet echt hebben als je even met een ander iets gaat doen, dan wil die ook aandacht..

Merrieveulen en Nadya: ik vind dat jullie een beetje overdreven reageren, ik heb de situatie gezien en het is echt aandachttrekkerij, en de eigenaren hebben er het beste mee voor en paardonvriendelijk kan ik het dus echt niet noemen Nagelbijten / Gniffelen

Ja idd aandachttrekkerij omdat hij duidelijk wilt maken dat iets niet goed zit!
Ik geloof best dat het paard goed verzorgt wordt en veel aandacht krijgt etc Lachen
Maar een in m'n ogen belangrijk punt krijgt ie niet voldoende, en dat is vrijheid/beweging (weide/paddock)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:14

Heeft hij in zijn stal 24/7 hooi tot zijn beschikking?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:16

maaike93 schreef:
Janna_ schreef:

Ja idd aandachttrekkerij omdat hij duidelijk wilt maken dat iets niet goed zit!
Ik geloof best dat het paard goed verzorgt wordt en veel aandacht krijgt etc Lachen
Maar een in m'n ogen belangrijk punt krijgt ie niet voldoende, en dat is vrijheid/beweging (weide/paddock)

precies. aandacht maakt niks uit daarin, feit blijft dat hij maar zo 20 uur (want eerst werd gesproken van 3 tot 4 uur buiten, vrij) op stal staat. eten of geen eten, op stal is op stal. ik denk ook niet dat hij 's nachts elke drie uur te eten krijgt, terwijl paarden als paard zijnde geen da- en nachtritme hebben. ze slapen 's nachts dus niet zoals wij mensen dat doen. des te meer reden om hem 's nachts buiten te zetten. ik neem aan dat de bak dan vrij is.
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 03-05-07 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:16

jessica_ schreef:
Hij staat 4/5 uur per dag in de bak, hij mag elke dag een half uur gras eten. Hij krijgt om de 3 uur iets te eten. Hij heeft een open box dus ziet gewoon alles buiten. En elke dag word er minimaal anderhalf uur met hem gereden, gesprongen, gelongeerd enz. Hij wil gewoon aandacht trekken door tegen zijn box deur te trappen. Er is echt geen andere mogelijkheid om naar een andere stal te gaan. Bloos

Als die mogelijkheid er niet is, en ook niet de mogelijkheid tot meer buitenzijn op z'n huidige stal,
zie ik geen oplossing om de oorzaak van dit gedrag aan te pakken.. Knipoog

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:17

nou 24/7 hooi lijkt me een beetje overdreven!

Ik heb owk zo'n leuk paard dat om 6 uur begint Lachen
In het begin elke keer naar beneden, boos geworden, maar wat eten gegeven en weer verder slapen. Vervolgens begon ze een uur later weer! Toen haar snachts buiten gelaten, maar dat was ook geen optie. Ze staan al zo'n 12 uur per dag buiten.Op een gegeven moment hebben we het een paar nachten genegeert, in overleg met de buren (die overigens nooit geklaagd hebben) en nu is het over Lachen Maar helaas werkt dit niet bij elk paard.
Laatst bijgewerkt door x_Irisje_x op 03-05-07 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Janna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:18

merrieveulen schreef:
precies. aandacht maakt niks uit daarin, feit blijft dat hij maar zo 20 uur (want eerst werd gesproken van 3 tot 4 uur buiten, vrij) op stal staat. eten of geen eten, op stal is op stal.

Heb je wel eens gezien hoe het er op sommige maneges aan toe gaat? Nagelbijten / Gniffelen
Nee, dan vind ik dat deze pony het nog ruim heeft vergeleken daarbij

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:19

je moet niet kijken hoe het slechter kan, maar hoe het beter kan. dat is nl ook de reden dat ik nooit op maneges heb gelest, op 7 lessen na.

overigens zijn er paarden die er wel goed tegen kunnen om op stal te staan, ook al is het niet goed voor ze. maar dit paard valt daar duidelijk niet onder.
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 03-05-07 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:19

Maaike93, wil jij uitleggen hoe je weet dat een paard die tegen zijn box trapt meer naar buiten wil?

Ik vind dat eerlijk gezegd onzin. Het is gewoon weg aangeleerd gedrag en een paard denkt heus niet laat ik eens potje tegen me deur trappen want ik wil meer naar buiten.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:20

waarom zou hij dat niet denken dan?