Voltaire-afstammelingen en omgang - graag reacties!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Perrokai

Re: Voltaire-afstammelingen en omgang - graag reacties!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 17:05

Ik word moe van mensen vooral op bokt die iemand van achter de PC blijkbaar zo duidelijk kunnen veroordelen. Slaat helemaal nergens op.
Barmat is niet voor niets onlangs geemigreerd, daar had Matador ook heel veel mee te maken denk ik. Zoek ze maar eens die dat allemaal voor hun paard over hebben.

Ik ben geen expert maar ik denk dat zijn gedrag niets met zijn afkomst te maken heeft. Ieder paard kan een dergelijk karakter of ondeugden of hoe je het wil noemen, ontwikkelen tijdens zijn leven. En een verhuizing kan een paard best zwaar vallen en dat kost gewoon tijd, kan weken zijn, maanden maar ook jaren.

Als ik het zo lees en je hebt er al jaren werk aan gehad, had ik dat persoonlijk niet volgehouden. Ik had gedacht inmiddels het klikt gewoon niet..maar dat jij doorgezet hebt betekent dat je juist wel veel voor hem over hebt en zeker een paard waard bent. Nu zal je dat waarschijnlijk weer moeten gaan doen voor onbepaalde tijd. En je hebt daarvoor je eigen methode begrijp ik.
Dat is prima als hij werkt maar het klinkt alsof het nooit helemaal 100% heeft gewerkt, misschien heb ik het fout.
Dan zou ik eerst kijken of laten kijken desnoods door iemand om uit te zoeken waar het probleem nu zit. Dus niet lichamelijk lijkt mij want een paard mankeert niet altijd gelijk wat als hij zich misdraagt. Maar als je goed weet of het bijvoorbeeld gebrek aan een leider is, dan grondwerk of oefeningen gaan doen van welk principe dan ook die daar voor bedoeld zijn. Of je er nu wel of niet iets in ziet, het doel heiligt de middelen denk ik dan.

En welk principe dan ook, de jan boerefluitjestechniek of NH of Parelli of noem maar op, er is over nagedacht, goed en lang en is bewezen effectief maar ook grondwerk en vrijheidsdressuur helpt allemaal. Waar het allemaal op neer komt is dat Matador jouw leert te respecteren en dus zoals men zegt jou als leider ziet. Als die verhoudingen goed geregeld zijn zal hij heel wat voorzichtiger met je omgaan.
En een slim paard is per definitie ook niet gelijk een gemeen paard. Mijn Sam is ook vreselijk slim maar zal mij nooit met opzet wat doen. Zelfs als hij schrikt of bijna helemaal in paniek is raakt hij me niet aan, trapt niet, gaat niet op mn tenen staan dansen loopt niet over me heen, daar let hij heel goed op.

Laatst stond hij een keer iets te hardhandig in mijn schouder te happen. Ik kon het niet laten omdat zijn neus zo dichtbij was en ik heb hem in zn neus terug gebeten. Hij liet gelijk los en keek echt even vreemd op van wat doe jij nou ? Maar hij heeft het niet meer gedaan. Ik beet niet hard natuurlijk maar wel zodat hij het voelde... Bloos

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 19:01

Je bent niet de enige hoor Perrokai, die denkt dat het "gewoon niet klikt" tussen ons.

Ik ben zelf anders van mening (uiteraard, anders had ik hem nooit gekocht natuurlijk) Lachen

Als je zou zien hoe wij tweetjes met elkaar konden communiceren en hoe hij bij mij qua karakter en rijden was op het laatst, voor mn operatie bedoel ik dus, dan zou je je mening ook herzien - hij liep voor mij door het vuur en ik voor hem Ja

Hij was enorm eenkennig - ik kon zó zn stal in, een ander vrat ie bij wijze van spreken gewoon door de tralies heen op als ie die persoon niet mocht. Hij zag mij zeker als leider, des te groter de teleurstelling dus dat ik eigenlij terug bij af ben, en nu het hele traject van respect krijgen e.d. weer door moet. Dat is namelijk een lange weg, niet altijd even leuk en gemakkelijk.

Maar het klikte zeker tussen ons - getuige ook deze foto:

Afbeelding

Met name deze foto spreekt voor mij heel veel liefde en genegenheid tussen mens en dier uit Ja Deze is genomen een dag of drie voor mn operatie Lachen

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 11:22

Dat bedoel ik dus, je kan iemand niet van achter de PC veroordelen. Aan het verhaal te oordelen lijkt het voor mij alsof het niet klikt en jij voelt duidelijk wel de klik dus ik geloof je meteen. Jij bent namelijk de enige die dat kan beoordelen.
Maar het is dus duidelijk een paard met een eigen persoonlijkheid en dat heb jij kunnen waarderen al die tijd. Ik had op voorhand het liefst een sulletje gekocht maar achteraf is het leuker een paard met een persoonlijkheid te hebben.
Maar daar is ook wat meer werk aan en ik kan me voorstellen dat je teleurgesteld bent dat je nu weer overnieuw moet beginnen. Maar hij is het waard toch ? Wie weet hoe snel het gaat en misschien heb jij er ook wel plezier in.... Knipoog

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 13:01

Jesterlover heeft er dacht ik ook 1. zal haar wel even dit topic geven