Vraag/stelling: zijn er paarden die echt onmogelijk zijn...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Vraag/stelling: zijn er paarden die echt onmogelijk zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 11:46

Ilzas schreef:
Jawel op stal en in de omgang, inderdaad. Alleen dus niet met rijden. Met rijden kan ze misschien best wel de houding hebben van: "werken, daar begin ik niet aan". Aan de andere kant denk ik ook weer niet dat paarden zo denken. Paarden denken niet, paarden associeren. Normale paarden associeren werken als iets dat er bij hoort en op een normale manier gebeurd. Zij associeert werken inmiddels met geweld en uitputting. Ik vind het ook echt zielig voor haar.

Vreselijk verhaal, Ilzas. Als ik dit zo hoor, zou ik zelf bijna met dat paard aan de slag willen gaan, echt waar. Helaas heb ik daar geen tijd voor (ik weet niet waar hij staat?). Ik vind paarden juist dieren die heel graag samen willen werken, mits ze je maar vertrouwen. Weet je iets over haar verleden? Hoe lang is ze van deze eigenaar?

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 11:52

Ja weet er wel genoeg van, maar dat ga ik niet allemaal op Bokt zetten... Ik ga geen mensen door het slijk halen ofzo. Ik ga er maar van uit dat "men" doet wat hij denkt dat goed is en ik weet ook niet of ik het zo veel beter zou doen. Maar mijn handen jeuken ook om het dat dier aan de slag te gaan.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 11:53

Ja kan ik volmonding zeggen, er is een slag paarden die onmogelijk of gewoon gevaarlijk zijn.
Een goed voorbeeld hebben we zelfs staan al is hij er wel heel oud meegeworden (29 jaar nu).
Djlaly kochten mijn ouders als veulen van de fokker en tot zijn vierde jaar is hij lekker met een andere het land opgegaan en 's avond weerop stal.
Bij het beleren ging het eigenlijk wel goed al bleek hij al wel raar te reageren op gewone dingen, ondertussen werd hij ook in het tuig beleerd.
Van het ene op het andere moment kreeg laly last van een "rode" waas voor de ogen en dan ging die in volle paniek er van tussen, had geen idee waar hij heen ging, liep tegen bomen op.
Dit soort dingen zijn een aantal keren voorgevallen, mijn moeder heeft door hem 6 week in het ziekenhuis gelegen, Laly is het kanaal ingerent, hij is in het tweespan over de rug van het andere paard gerolt en toen onder de wagen gekomen, in een blinde waas de bossen inrennen terwijl er 5 man hem vast hield en dan jezelf in een boom zwiepen waardoor je voorvoeten anderhalve meter boven de grond bungelde maar andere dagen konden mijn ouders alles met hem.
Als snel is een vriendin van mijn ouders hem gaan rijden (zij was net zo gek als hij) en dat ging redelijk.
Ze heeft hem ook lange tijd in de endurance uitgebracht.

op 21 jarige leeftijd is Laly weer bij ons gekomen en ik dacht hem wel weer te kunnen rijden.
Nou ik heb veel mee gemaakt met jonge paarden maar zoals deze 21 jarige te keer ging, ik heb hem na een kwartier pure woede van hem om moeten trekken zodat hij viel, boven op hem gesprongen en al vechten de singel losgekregen.
Voor mij waren alle verhalen die ik over hem gehoord had ineens helemaal duidelijk.

Hij staat nu al 8 jaar bij mij op het land en dat bevalt hem best, knuffelen vind hij leuk maar nog steeds merk in stemmingswisselingen.
Het ene moment voor je staan voor aandacht en 2 sec later in paniek wegrennen want dat is een mens.
Geen een van mijn andere paarden zou zomaar over je heen rennen, Laly wel als hij in de weg weer eens kwijt is.

Laly heeft nog 1 volle broer en zus gekregen, allebei heel zenuwachtige paarden maar waarbij de echte kronkel is overgeslagen gelukkig.

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 12:03

Wat ik denk en eigenlijk wel zeker weet is dat vlessenpaarden gevaarlij zijn heb dit zelf mee gemaakt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 12:04

Ilzas, uit je verhaal maak ik in elk geval op dat met dit paard niet zo netjes is omgegaan.
Ik snap dat je daar verder niet op ingaat.

Maar dat is het dus een vertrouwenskwestie, lijkt me. Wat zonde dat zo'n jong paard nu al zo getraumatiseerd is. Ik zou hem eerst aan me laten wennen, veel wandelen, zorgen dat het hij het fijn vindt om bij mij te zijn, etc. En dan langzaam wat grondwerk gaan doen, rustig de basisoefeningen opbouwen. Dan zadelmak maken en gewoon alle tijd en geduld hebben om naar het rijden toe te gaan werken. En gaat het niet, weer een stapje terug. Mensen vragen vaak te snel te veel.

Natuurlijk zijn er paarden met 'kronkels', net als bij mensen. Maar de meeste paarden met gedragsproblemen zijn verknald door mensen. Wanneer zoekt men nou eens vooral de verantwoording bij zichzelf? En dat mis ik bij zeer veel mensen met (jonge) paarden. Heel jammer en vooral heel triest voor zo'n dier, die ook maar overgeleverd is.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 12:31

Nadya, in mijn geval dacht ik dat ik het goed deed, maar dan blijkt achteraf dat het toch niet goed voor het paard was. Maar niemand kan de tijd terug draaien helaas (ja direct in het najaar een uurtje weer Haha! )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 12:42

Ellen, sorry, ik heb niet helemaal gelezen hoe het met jouw paard gegaan is.

Ilzas; wat soms ook heel erg kan helpen is als je het paard inrijdt, centered riding. Dat is een hele andere manier van rijden. Ik weet eventueel iemand die daar mee kan helpen. PB me maar als je belangstelling hebt.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 12:48

Geeft niets Nadya, maar daar komt wel mijn begrip uit voort. De eigenaren hebben het niet per definitie slecht met het paard voorgehad, je probeert van alles. Gelukkig ben ik tijdig tegen de voor mijn paard juiste persoon gelopen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 12:58

Fijn te horen, Ellen. Ook voor je paard! Natuurlijk doen veel eigenaren wat hun het beste lijkt, hoor.
Ik heb zelf wat nare dingen met mensen en paarden meegemaakt (dat waren ook stronteigenwijze types), maar ik weet wel dat er ook een hoop mensen zijn, die gelukkig verder kijken om hun paard weer in 'balans' te brengen. Lachen

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:00

Zeker bestaan er paarden met een "kronkel", neem nou de zogenaamde pismerries, elke is weer anders, maar ze hebben geen van allen het op een rijtje in de bovenkamer. En waardoor? Door de hormonen die bij zo'n merrie niet naar behoren werken, wellicht is het dus een optie om eens een supplement voor dergelijke merries te proberen? Baat het niet dan schaadt het niet. http://www.paardendrogist.nl verkoopt deze producten en geven ook advies. In ieder geval succes met het dier en ik ben blij dat er mensen zoals jij zijn die energie steken in deze dieren.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:01

@ Nadya: Gelukkig zijn er ook veel paarden niet zo "complex" als de mijne, want ik ben zelf helemaal geen topruiter.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:07

@ Ellen: Ik ben ook geen topruiter, hoor Lachen , maar ik verdiep me wel graag in het wezen paard. Ik ben beter in de omgang met paarden dan dat ik technisch goed rij (zeker nu ik leer centered riden, dan ben je echt weer een beginner Haha! Haha! Haha! ).

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:41

Ik hobbel gewoon lekker door de bossen Haha! en probeer met deze een beetje te gaan dressuren, om er zelf beter van te worden.
Plan was hem door een Z ruiter uit te laten brengen, zodat ik de knopjes er niet zelf op hoefde te zetten (omdat ik technisch dus geen talent ben), maar dat gaat dus door zijn bom-gevoel niet door.

Een paar weken terug heb ik hem helemaal door laten lichten bij een kliniek, om zeker te weten dat ie geen pijn had ergens. Iedereen komt op je af: heeft ie niet dit, heeft ie niet dat, zucht...weet ik niet, ben geen veearts..
Affijn, een hoop geld verder, en paard is gewoon gezond maar nerveus van karakter (wat ik al dacht). Arts zei dat ik een mooie stille beenligging had, ik zeg: ja dat heb ik bij deze snel geleerd. Haha!

Oh nou schiet me nog een tip voor TS te binnen: heeft er wel eens een tandarts naar gekeken? Die van mij had ook erg last van zijn wolfstandjes, toen die getrokken waren was er al best veel opgelost.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:50

Ik ben gelukkig wel iemand die een paard heel goed aanvoelt, ook op de rug, maar ik zal echt nooit zeggen dat ik een perfecte ruiter ben. Haha!
Ik moet nog zoveel leren (ben er jaren uitgeweest zelfs), maar ik hou ook veel meer van bosritten. Rijden in de bak verveelt me, ik kijk liever om me heen (mijn paard is net zo trouwens Haha! , dat wordt geen dressuurtalent, maar dat hoeft ook helemaal niet). Voor af en toe is het leuk, maar ik ga liever naar buiten of doe gewoon grondwerk. Vind ik ook heel leuk om te doen.

En ja, het gebit, zeker bij een 4-jarige is het belangrijk dat goed in de gaten te houden.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 14:02

De tanden zijn nagekeken. Had ik ook al geschreven.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 15:07

Oh sorry, die had ik even gemist. Blond

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 15:10

ik ben er van overtuigd dat sommige paarden werkelijk onhandelbaar zijn en blijven. En dat kan allerlei oorzaken hebben, geweld, slechte ervaring noem maar op.,
En daarin gaat bij mij veiligheid voor alles want ongelukken dienen ten aller tijde voorkomen te worden.

Zoals je mensen hebt die echt niet op te leiden zijn noem maar even moordenaars, kinderverkrachters ofzo zo heb je die bij de paarden ook. Helaas is daar dus even iets mis gegaan en niet herstelbaar.
Dat zon paard eindigd bij de slacht tja dat zou inderdaad kunnen maar nogmaals de veiligheid telt en als die voor beider partijen in het gedrang komt dan is het maar beter zo. Aangezien de mens hoger in randorder staat is het helaas het schot voor het paard enerzijds vind ik dat wel zielig anderzijds voorgoed invalide is ook vervelend.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 15:17

Ik heb twee paarden in mijn leven gekend onder de catagorie onhandelbaar die terecht naar de slager zijn gegaan. Deze vlogen mensen aan in de wei. Ze waren van kleins af aan niet of nauwelijks in contact geweest met mensen, maar hadden geen slechte ervaringen met mensen. Hun agressie was niet te verklaren.

Ik heb ook een ervaring met een paardje dat bijna alleen slechte ervaringen heeft gehad met mensen (dierenarts met name, pijnlijke toestanden door moeten maken) vanaf kleins af aan, maar die heb ik toch vertrouwen in de mens kunnen geven.

Ik weet ook van een paard dat naar de slager is gegaan omdat het gevaralijk was, maar daar weet ik het levensverhaal verder niet van, dus daar kan ik niks van zeggen.

Mijn mening is dat er niet alleen paarden zijn die onmogelijk gemaakt zijn (en dat is meestal wél omkeerbaar naar mijn mening), maar ook die het gewoon ZIJN (en dat is niet te verhelpen volgens mij).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 15:56

jenneke1029 schreef:
Wat ik denk en eigenlijk wel zeker weet is dat vlessenpaarden gevaarlij zijn heb dit zelf mee gemaakt.

maar dat geldt echt niet voor ieder paard.

Ben het eigenlijk wel met de conclusie van Lusitana eens.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 16:08

Lusitana schreef:
Ik heb twee paarden in mijn leven gekend onder de catagorie onhandelbaar die terecht naar de slager zijn gegaan. Deze vlogen mensen aan in de wei. Ze waren van kleins af aan niet of nauwelijks in contact geweest met mensen, maar hadden geen slechte ervaringen met mensen. Hun agressie was niet te verklaren.).

Vlogen ze alle mensen aan die in de wei kwamen?

Lusitana schreef:
Mijn mening is dat er niet alleen paarden zijn die onmogelijk gemaakt zijn (en dat is meestal wél omkeerbaar naar mijn mening), maar ook die het gewoon ZIJN (en dat is niet te verhelpen volgens mij).

Maar hoeveel procent van de paarden behoren in de laatste categorie? Ik vind het altijd een te makkelijke uitspraak, heel veel paarden met 'problemen' worden dan vaak toch bestempeld als net diegenen die tot het laatste behoren. Naar mijn idee bestaan zulke paarden maar heel weinig.

Ilzas, als ik het hele verhaal zo lees, ben ik van mening dat of het paard pijn heeft of hij wordt totaal niet begrepen (of beide). En dat 'niet begrepen worden' kan heel diep gaan...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 16:09

Kafue schreef:
Aangezien de mens hoger in randorder staat is het helaas het schot voor het paard enerzijds vind ik dat wel zielig anderzijds voorgoed invalide is ook vervelend.

Ik neem aan dat je rangorde bedoeld.
Tja, het trieste is dat veel mensen dat inderdaad vinden en om die reden dieren zoveel onrecht aandoen dat ze uiteindelijk in het slachthuis, asiel of bij de dokter voor euthanasie belanden. Sorry, maar mensen die er zo over denken mogen van mij door dat paard ( of ander dier wat onrecht is aangedaan) invalide geschopt worden Boos! Omdat dit niks met rangorde maar wel met een onmetelijk stuk arrogantie te maken heeft Stoom uit je oren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 16:22

Zo ik ga me er ook even mee bemoeien Clown
( ik ken het bewuste paard ook )

Heb zelf 5 minuten op het dier gezeten en stap er nooit meer op.
Er zijn inmiddels meerdere mensen die het geprobeerd hebben, jong, oud, lief, boos, veel ervaring met probleempaarden / aanrijden van jonge beesten, Z dressuurruiters, Z springruiters.. ( etc etc etc )

En ze is vergeleken bij hoe ze was al vooruit gegaan, ze laat zich niet meer zomaar in het hek vallen, of achterover vallen. Het ergste aan bokken is er inmiddels ook wel uit, nu is het inderdaad staken. En hoe Nagelbijten / Gniffelen Clown Wat je ook doet, ze loopt niet...onder geen beding.

Zoals Ilzas al gezegd heeft, tandarts, ostheopaat, smid.. alles is erbij geweest. Iedere dag rijden voor de continuïteit, om de dag rijden voor spierherstel, met after riding e.d. ( overigens komt ze iedere dag in een ruime paddock of op het land ) Om de dag longeren / rijden...
Zacht bit, scherper bit, hackamore...

Op stal is het inderdaad een lief dier, wel wat zeikerig en van die irritante merrie trekjes ( ik ben geen merrie mens Clown ) en met longeren gaat het redelijk. Ze blijf vrij vluchterig en is moeilijk te bewerken.
Grondwerk vind ze prima, join up pakt ze ook prima op ( zijn we al mee bezig geweest )...

Maar echt, het lijkt een gebed zonder eind te worden met deze merrie....

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 16:31

Ja, and now what huh?

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 17:32

Mijn moeders paard is toch echt onmogelijk. Wij hebben haar als zo'n 7 jaar, TIG mensen erop gehad en ik heb maar 1 iemand gevonden die haar fatsoenlijk aan het lopen krijgt. Misschien had ze een goede dag ofzo.. Bloos

Ze wil niet gereden worden, of wel, ze wil niet draven of galoperen onder de man. Stappen, nou vooruit denkt ze dan, maar draven?

Ze vecht liever, tot schuimend toe. Gebrek aan energie is het niet. Flink op flikker krijgen helpt niet, ze is HEEL snel beledigd. HEEL lief vragen helpt even, dan begint ze weer te klooien..........We hebben echt ZO veel mensen op dr gehad..ook die echt konden rijden en niet bang waren voor dit soort gedrag.

Ik was haar weer eens aan het proberen een keer en ze stond steil omhoog. Mijn moeder mepte haar naar voren met de longeerzweep (das een van haar grootste problemen, voorwaarts blijven..) en daarna zei mijn moeder van ga er maar af. Ik had toen zoiets van als ik nu afstap, stap ik werkelijk waar NOOIT weer op dat paard. Ze kan echt levensgevaarlijk worden. Het maakt haar niet uit, als ze maar niet gereden hoeft te worden.

Wij hebben haar zo vaak laten onderzoeken, gewone DA, paard gespeciliseerd, acupuntuur, kraken, zadels, zadels en nog eens zadels! Dekjes, bontjes, verschillende bitten of geen bit..Niets veranderde... waar het precies aan ligt is echt de vraag, maar alles was prima. Ook zonder zadel en bitloos doet ze het, dus daar ligt het ook niet lijkt mij.

Wij hebben het zo'n beetje opgegeven, ze is al 13 jaar. Een buitenritje ziet ze wel eens zitten, maar echt rijden?

En ik nodig jullie allemaal uit om het ff te proberen Haha! Koffie staat al klaar Haha! Haha!
Laatst bijgewerkt door Skitter op 29-03-07 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 17:36

Ja, gezellig he, zo'n dier! Beetje jammer alleen dat deze voor de handel was...