Ervaring met thuis laten slachten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Judith_W

Re: Ervaring met thuis laten slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:48

Normaal geef je toch 2 spuiten als je spuit? Dan zou je denk ik het schieten kunnen zien als de eerste spuit? Maar idd, Ellebel, ik zou het ook niet willen uittesten en kiezen voor 1 van beide manieren ipv een combi

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:48

Weer iets geleert... echt nooit geweten dat een paard ook niet dood kan zijn na een (goed) schot....

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:49

Bij ons is vorig jaar ook een fries op stal geschoten.
Hij was al op leeftijd en had een blessure die niet beter zou worden. Ze lopen voor de koets en dat zware werk zou hij niet meer aankunnen. Het paard had jarenlang hard voor de baas gewerkt en hij vond dat het genoeg was. Het zou nog een paar dagen duren voordat de DA tijd had en dat wilde de baas het beestje niet aandoen. Dus op zondagochtend is hij geschoten, hij mocht eerst nog even grazen in de wei, voor zover dat ging op 3 benen en is daarna gedood. Daarna is inderdaad z'n hals opengesneden en is hij leeggebloed.
Hij kon pas op maandag opgehaald worden en heeft dus een dag en een nacht onder dekens op het terrein gelegen. Zo hebben we allemaal soort van afscheid kunnen nemen. Het nare was alleen dat hij op zondag is geschoten en dat we die woensdag daarvoor ook al 2 friezen weg hebben moeten brengen.... Verdrietig

Zelf vind ik het wel een snelle en paardvriendelijke manier. Ik heb in m'n omgeving namelijk al vaak genoeg gehoord dat het niet goed ging met een spuit en dus vechtende paarden....dat lijkt me verschrikkelijk, dus schieten lijkt me beter. En al helemaal als dat lekker in z'n eigen vertrouwde omgeving kan gebeuren...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:51

Met spuiten is het denk ik ook van belang waarom het paard ingeslapen moet worden. Heeft het iets aan de benen bijvoorbeeld, dan zal het misschien meer willen vechten als wanneer het paard bijvoorbeeld kanker heeft en lichamelijk daardoor al uitgeput is.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 12:53

Dat denk ik dus ook, en daarom hebben we met ons jonkie heek bewust voor de slacht gekozen, mede omdat hij ook prima vervoerd kon worden. Nu gaat het om een oud paard (ook 30).

ladyroxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 13:15

Hoi,

Thuis hebben we een rundveehouderijbedrijf, waarbij je soms ook voor zulke beslissingen komt te staan met koeien. Het liefst leveren we gezonde, afgemeste koeien aan de slager, maar het komt ook voor dat ze naar de noodslager moeten, het economisch belang weegt ook mee.
Als het dan echt moet, kies ik het liefst voor een spuitje, heb daar echter ook wisselende ervaringen mee. Soms is 60 ml genoeg voor het inslapen en de andere keer heb je aan 150 ml te weinig.
Ik heb het 1 keer meegemaakt met schieten, als het aan mij ligt blijft het ook bij die ene keer.
Voor de hobby hebben we friesche paarden, waarbij de oudste merrie al weer 14 jaar is, gisteren heeft ze net haar tiende veulen gekregen. ze heeft echter een afgesleten gebit, maar met een goede brok en mais, aangevuld met hooi, kan ze het prima volhouden!
Als dit paard ooit aan haar einde komt, zal ik kiezen voor een spuit en niet voor de slager, gewoon op de vertrouwde plek!!!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 14:34

Ik heb helaas iets teveel paarden zien overlijden na een paar spuiten van de dierenarts, van jonge beestjes en oude.

Als het gebeurt met een verdoving vooraf is het een heel rustig en vredig gezicht. Zeker met een lichtere verdoving als eerste spuit. Je paardje gaat gapen en gaat eigenlijk gewoon liggen omdat ze zich moe voelen. Daarna komt pas de dodelijke spuit maar dan liggen ze dus al rustig. het is eigenlijk geen naar gezicht alleen omdat je weet dat het niet terug te draaien is dat maakt het naar. Eigenlijk is het hetzelfde als je een hond of kat laat inslapen.

Waar we op stal gestaanhebben hebben een keer een noodslachting/schieten in de wei gedaan maar de boer zou er nooit meer voor kiezen. Het bloed dat toch vrijkomt heeft ervoor gezorgt dat de andere paarden dat stuk wei lang (maanden) hebben vermeden.

Ellebelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 14:53

Pfoeh wat een verhalen...helaas spookt dit de laatste paar dagen ook rond in mijn hoofd.
Waarschijnlijk heeft mijn paardje een zware vorm van Ataxie (gisteren met 1 slepend been in de wei gelopen ..en heel slecht met de andere 3 benen kunnen lopen) daar komt de dierenarts vrijdag voor om te kijken wat er aan te doen valt.
Dus..er zit een kleine kans in, dat ook ik een keuze moet gaan maken.

Ik weet bijgod niet wat nou het beste zou zijn.

Ik denk als ik mijn paard bijvoorbeeld zou laten slachten (incl. leegbloeden) dat ik dan van mijn stokkie ga als ik de keel opengesneden zie worden. Of tenminste...de gedachte erbij. Huilen

@ellebel:
Maar bijna naamgenoot ellebel Tong uitsteken : Als je een paard thuis laat slachten en niet laat leegbloeden...kan dit dan later in het slachthuis ook? Of moet dat onmiddelijk na schieten gebeuren ofzo?
Dat alleen het schieten thuis gebeurt, en dan het leegbloeden ergens anders?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 16:01

@ ellebelletje: maar dan is er dus de mogelijkheid (zoal ik net gelezen heb) dat het paard niet dood is, en dus weer bijkomt.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 16:05

Nee jemoet meteen laten leegbleden na het schieten. Ik weet dat er ook mensen zijn die het niet doen maar ik zou persoonlijk het risico, hoe klein dan ook, nooit nemen. Overigens zou je op een boerenbedrijf volgens mij ook het bloed de mestput in kunnen laten lopen. Weet niet of dat helemaal legaal is maar gebeurt wel veel.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 16:21

Ik heb met schieten geen ervaring, wel met inslapen.
Bij mijn paardje ging dat echt heel rustig. Ze heeft eerst een lichte verdoving gehad, is na 2 sec ongeveer op de grond gevallen en heeft (al zou ze wel gekund hebben als ze zou willen volgens mij) niet eens meer geprobeerd om overeind te komen. Daarna is ze heel vredig ingeslapen.
Moet zeggen dat ik er wel van overtuigd was dat ze ook echt niet meer wilde leven...

Wat betreft de rendac, ik heb het niet gezien zelf en zou het ook niet willen zien, maar ik heb er ook geen moeite mee. Wat dat betreft vind ik dood is dood, daar merkt ze niets meer van. Het was het afscheid dat ik rustig wilde voor haar, zonder paniek en vervoer.

Wat dat schieten nog betreft was mij inderdaad ook verteld dat het bloeden noodzakelijk is voor de dood. Lijkt me ook logisch, immers om leeg te bloeden (wat voor vleesconsumptie wel nodig is) moet het hart nog kloppen, en dan is die naar mijn mening niet dood.
Heb verder ook nog ooit een documentaire gezien (die ik beter niet had kunnen kijken volgens mij) echt jaren geleden al, over het afschieten. Daarin kon je ook zien wat er gebeurde als er niet volledig correct werd geschoten en het paard dus nog bij bewustzijn bleef...volgens mij is het vechten tegen een spuitje daar echt nog niks bij. Maar ik weet niet of dit uberhaupt vaak voorkomt hoor.

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 17:38

Goh alleen schieten is dus niet genoeg... Weer wat geleerd!

Ga toch nog eens vragen hoe dat dan zat met die kennis, ik dacht echt dat zijn paard niet leeggebloedt is op locatie. Het idee alleen al dat hij niet echt dood zou zijn geweest, bah. Verdrietig

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 17:43

Ik zou het een 'mooi' gebaar vinden, tjee hoe zeg je dat duidelijk.
Toch thuis maar de ellende van de spuit besparen...weer een optie om in het achterhoofd te houden voor ooit....

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 17:50

een kennis van mij werkt op grote slachterij....

hij zei ook tegen mij dat na het schieten er af en toe koeien gewoon nog met de ogen knipperden....die waren niet goed aangeschoten...

dus het laten bloeden is gewoon noodzakelijk...

schieten is hersendood

bloeden is echt dood....

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 18:20

wanneer je van het inslapen het 'vallen' vervelend vind, weet ik dat je in ieder geval in utrecht ( uithof, maar zullen vast meer plekken zijn) je paard naar de kliniek kan brengen en hem daar tegen een narcose tafel aan kan laten zetten, zodat wanneer hij slap wordt niet valt, maar op de tafel gelegd wordt en vanuit daar ingeslapen wordt,

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 22:22

Bedankt voor je tip Rosita, maar dit paard wordt iig niet meer vervoerd, dart wil ik hem niet meer aandoen. Gelukkig zei de DA vandaag dat we het nog rustig een tijd kunnen aankijken, dus we hoeven deze beslissing niet nu al te nemen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 22:34

Lielle schreef:
zoals ik per PB van iemand begreep, hoeft dat niet altijd te gebeuren. Laten uitbloeden zijn nl voor ons geen optie zijn, er lopen nog andere paarden op die wei en de grond is niet van ons.

WAt ik van de slachter in Nijkerk heb gehoord, mag je alleen bij hoge uitzondering en MET verklaring van de DA je paard thuis laten schieten. Dan wordt het dode paard op de trailer gesleept en naar het slachthuis gebracht om daar leeg te bloeden etc... Het bloeden mag namelijk niet gebeuren op het land.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 22:37

Ik weet iig zeker (heb het er vanmiddag met mijn moeder over gehad) dat we hem niet op de wei laten uitbloeden. Wsl zal het dus toch een spuitje worden, heb het er met de DA over gehad, en heb er wel vertrouwen in dat ze het goed zal doen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 22:38

Luckystory schreef:
Als ik jou was, zou ik m'n cursus nog eens nalezen.
Dood volgt pas, door verbloeden.

Door het schot in de hersenen is het paard direct hersendood, zo goed als dood dus. Het bloed indd dood maar al zou je hem niet laten leegbloeden stopt het hart ook na enkele minuten met kloppen en is het paard dus ook dood. Het leegbloeden is voor het vlees...

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 22:38

ik heb mijn merrie laten inslapen met eerst een verdoving en toen het dodelijke spuitje, thuis, ik wilde haar de stress van een rit naar het slachthuis besparen en voor mezelf het rustig houden in onze eigen vertrouwde omgeving. Ik stond erop bij mijn da dat het ook goed zou verlopen en dat ze een goede dosering kreeg.
Het verliep heel vredig en ze ging mooi, achteraf had ik het op geen andere manier gewild, dit soort dingen zijn altijd zwaar kl#te om te doen.
Alleen toen rendac kwam was ik er niet bij en ze lag ook zo dat het niet voor iedereen te zien was als ze opgetakelt werd die voorbij reed, daar heb je ook nog rekening mee te houden vind ik.
Sterkte ermee.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 22:39

voelt een dier nog wat na het schot? oftewel hersendood wil zeggen dat ze geen prikkels meer doorsturen?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 22:40

griebels schreef:
Lielle schreef:
zoals ik per PB van iemand begreep, hoeft dat niet altijd te gebeuren. Laten uitbloeden zijn nl voor ons geen optie zijn, er lopen nog andere paarden op die wei en de grond is niet van ons.

WAt ik van de slachter in Nijkerk heb gehoord, mag je alleen bij hoge uitzondering en MET verklaring van de DA je paard thuis laten schieten. Dan wordt het dode paard op de trailer gesleept en naar het slachthuis gebracht om daar leeg te bloeden etc... Het bloeden mag namelijk niet gebeuren op het land.

idd! dat heeft van veen ook heel duidelijk aangegeven.... leegbloeden mag ook niet zomaar op de wei, maar bv in een emmer, bak, teil etc

lielle, succes met het nemen van dé beslissing wanneer de tijd daar is, ik vind het in ieder geval super dat je voor de tijd daar is al bezig bent met kijken wat voor jou en je beestje het prettigst zal zijn

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 22:41

Cheveyo schreef:
voelt een dier nog wat na het schot? oftewel hersendood wil zeggen dat ze geen prikkels meer doorsturen?

Dat was mijn vraag ook al en was ellebel eigelijk niet uit

omdat er soms nog hersenactiviteit kan gestart worden, ik denk dat we het nooit gaan weten

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 23:17

als er goed geschoten wordt voelt het paard niets

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 07:43

griebels schreef:
als er goed geschoten wordt voelt het paard niets

Maar, zoals eerder in dit topic ook al staat, het gaat wel eens mis... het paard moet dan ook meteen verbloed worden en v Veen verbloed de paarden wel gewoon op het land hoor, geen probleem