met een 2 jarige longeren mee eens????????

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: met een 2 jarige longeren mee eens????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:59

niet met een paardje wat nog 2 moet worden of dat net is. idd wat kawa aangeeft, teveel eenzijdige belasting. Het meeste gewicht van het paard komt bij het longeren op de binnenbenen, dus reken maar uit...
Marije,
punt 1: dat het een appaloossa is maakt geen hol uit.
Punt 2: Als je het zelf allemaal zo goed weet, vraag het dan niet
Punt 3: er bestaan meer leestekens dan uitroep tekens. Hoofdlettes zitten ook op je toetsenbord....

sylvie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 17:29

Als jij straks een gezond paard wild hebben zouw ik haar niet gaan longeeren op deze leeftijd er zijn genoeg leuke dingen die je kunt doen.
Ik ben zeker niet van het op een land laten staan en er weinig mee doen dat vind ik onzin.
Je kan bijvorbeelt gaan wandelen wat grond werk uitgebrijd poetsen speelen in de bak haar nieuwe ( enge ) dingen leeren zoals over een zeiltje heen lopen.... etc
Zo als je veder reageerd vind ik het erg raar vooral de reactie over het stijgeren dat heeft ze niet door want een pas gebooren veulen kan al stijgeren !!!
Ga gewoon leuke dingen doen...
Zo ben ik bijvoorbeelt met mijn 2 jaarige gaan zwemmen in de zomer het verkeer door gewandelt en een band en vertouwen opgeboud.
En mischien op zoek naar een andere stal waar ze wel volop haar energie kwijd kan.
En het enige wat mensen hier doen is je goed advies geven !!
maar op alles wat er verteld word reageer je erg negatief.

en als je ergens leest dat eem apeloosa met 2 jaar al ingereeden word en je neemt dit wel aan !!!
Waarom neem je dan geen dingen aan die je hier allemaal verteld worden???

marije85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 17:48

Is niet helemaal waar, maar dat maakt niet uit. Ik zeg dat ik het gelezen heb en dat wil niet zeggen dat ik er vanuit ga en dat ik dat ook ga doen. Ze loopt 4 uur buiten met een veulen en heeft het verder vet naar haar zin. Ze kon niet in de opfok omdat ze maanden lang ziek is geweest. Geeft verder niks ik weet heus wel hoe ik met paarden om moet gaan ik vraag idd of jullie het er mee eens zijn! Maar jullie reageren ook allemaal een beetje fel! Lezen jullie wel goed??? Mijn paard loopt 9 van de 10 keer los in de bak oke het is een longeerton als ze aan de lijn gaat is het 5 minuten. Een andere stal in geen optie woon niet op het platteland ofzo. Dit is de beste stal in omtrek!! Met de stapmolen zullen jullie het ook wel niet eens zijn, daar gaat ze ook in en let op 1a2 keer per maand. Ben niet negatief maar jullie lezen schijnbaar ook niet goed?!?!?!

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 18:09

Jouw tekst lezen is niet altijd even makkelijk, met de soms erg weinige hoofdletters en vele, vele uitroeptekens en erg weinig "enters".

Het punt is dat jouw advies gegeven wordt en je dan gaat ja-maren.

Zorg voor een duidelijke tekst wat je nu precies met haar doet. Er zijn er meerdere geweest die hebben gezegd dat 4 uur buiten voor zo'n jong dier niet genoeg is. En pas nu zeg je ze kon niet naar de opfok omdat ze ziek is geweest.

Telkens als er advies gegeven wordt kom je met nieuwe dingen aan waarin je jouw handelen goedpraat. Sorry hoor maar op basis van wat je gepost hebt kunnen wij niet achter het levensverhaal van je paard komen. En dan nog is en blijft longeren met zo'n jong paard niet goed. Ook niet los in een longeerkraal, die over het algemeen ook echt de afmeting heeft van een longeercirkel en je dus nog steeds last houdt van eenzijdige belasting ook al is het niet aan een lijntje.

Stapmolen zie ik geen toegevoegde waarde in voor zo'n jong dier. Hooguit om het ze te leren, maar ook dat kan later nog. Dat is ook iets waarvan ze over het algemeen heel snel doorhebben hoe het werkt.

Abby_Snow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 20:11

iik gooi mijn 2.5 jarig veulen wel eens los in de bak en doe wat oefeningen enzo.. ook wel eens longeren. en staat van 7 tot 17.00 buiten.

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 15:19

Niet mee eens. Longeren op jonge leeftijd is zo slecht voor de pezen en gewrichten. Ik gooi mijn bijna 2 jarige elke dag lekker los en sinds kort doe ik wat grondoefeningen met hem. Achter mij aan leren stappen in de bak leren halthouden gewoon leuke dingen soms wandellen langs de weg langs enge dingen lopen longeren ga ik pas met 2.5 3 jaar doen.

Judie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 17:47

Ik zou gewoon rond de 2½-3 jaar beginnen. Beter een paard die laat is dan dat je hem niet genoeg laat uitgroeien! Knipoog

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 18:02

Wat ik zo in zo niet snap is dat mensen die toch niet kunnen wachten niet gewoon ouder paard kopen

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 20:27

Een 2jarige? Bijna 3 of net 2?
Als die net 2 jaar is zou ik nog even wachten.

Als het gewoon aan het halstertje is enkel om wat beweging te geven en het longeren wat te leren kennen ben ik daar niet op tegen.
Ik snap niet dat dat slecht kan zijn voor de gewrichten en pezen?? Kan iemand dat uitleggen.

Zilva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 20:38

Ik ben ook begonnen met 2 jaar. 1x in de week 15 minuutjes. Maar toen ze al veulentje was ging ik al wandelingetjes met haar maken, langs de weg, door het bos etc.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 20:53

marije85 schreef:
nou ik longeer ook maar 1 keer in de week en ze moet niks, maar ik leer haar wel de commando's als ze niet wilt hoeft ze ook niet. Ze is 2 jaar en dat veulen is 10 maanden ze hebben veel lol samen en zijn de beste maatjes!! ze gaan over 2 weken 24/7 de wei op met 6 anderen paarden alle leeftijden tot 34 jaar!! en komen er pas weer eind november weer op stal!! zo slecht is longeren niet alleen als het gaat van overhanding!! dat gebeurd totaal niet!!!

marije85 schreef:
Ja klopt helemaal!! maar er moet ook niet worden gedacht dat ik het elke dag doe 1 keer per week los en 1 keer in de maand eens aan de longeerlijk ook maar 5 min! ben niet intensief met haar aan het trainen!! maar ze krijgt van mij de gelegenheid om ff lekker te kunnen rennen! ze heeft laatst het stijgeren ontdekt vet lachen!! dit is mijn eerste paard die ik zo jong heb hiervoor had ik een haffie van 12 had ik 6 jaar heb hem alles zelf moeten leren op zijn 6de

Wat is het nou? 1 keer per week aan de longeerlijn? Of 1 keer in de maand aan de longeerlijn?
Laat je beest lekker met rust.
Bah lijkt wel of het steeds vaker gebeurd, mensen kunnen tegenwoordig niet meer wachten ofzo met hun veulens beleren.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 23:28

inderdaad. twee jaar is veel te jong. je belast botten die hier nog helemaal niet tegen kunnen. vier uur per dag buiten is ook te weinig. als je haar wel beweging wilt geven, gooi haar los in een grote bak of weiland, dus niet in een longeerpaddock oid.

echt waar, je paardje wordt er veel beter van als je niet longeert. nu al longeren voegt niets toe, je kunt dit op elke leeftijd aanleren. het is niet zo dat je er een voorsprong mee opbouwt, behalve in botslijtage. ik heb het mijn ruin pas echt geleerd toen hij 8 jaar was, en allang ingereden.

Jumpfreakske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:52

De meeste mensen beginnen op die leeftijd te longeren,is dus vrij normaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:56

met de 2?

Met de 2,5 misschien, maar dit paard is eerder 1,5 dan 2,5...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 13:46

En dan nog, wat "normaal" is, is daarmee nog niet persé goed voor het paard. Longeren van een jong paard heeft nooit de functie "beweging geven", bij een jong paard gaat het om een aantal zaken voor te bereiden voor je erop gaat zitten.
Bij longeren krijg je een ongelijkmatige belasting van de benen, bij een jong paard heb je nog niet de stevigheid in de benen (gewrichten, pezen, groeischijven, etc.) om dat zonder schade te kunnen doen. Daarom longeer je jongspul niet als je wilt dat ze oud kunnen worden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 16:12

oud worden zonder pijn en blessures, welteverstaan. er wordt ook op tweejarige renpaarden gereden, dat keur je toch ook niet goed? of het inrijden van tweejarige westernpaarden?

dit heb ik in andere topics ook al geschreven mbt de leeftijd om te belasten:

Citaat:
Het sluitingsproces van de groeiplaten gebeurt van onder naar boven.
De enige groeiplaat die gesloten is bij de geboorte is die van het hoefbeen. Dat betekent om te beginnen al dat dat hoefbeen ook nooit meer groter wordt, alleen dikker rondom (maar dat is een ander groeiproces).

Tussen geboorte en zes maanden: kroonbeen (eerste botje boven het hoefbeen)

Tussen zes maanden en een jaar: kootbeen (tweede botje boven het hoefbeen)

8 maanden - 1,5 jaar: pijpbeen (die kennen we allemaal)

1,5 - 2,5 jaar: voorknie

2 - 2,5 jaar: radius-ulna (de 'onderarm', het bot tussen voorknie en elleboog, en het bot van de elleboog zelf)

2,5 - 3 jaar: ulna/femur, het gedeelte dat het gewicht draagt, bovenaan het radiusbeen, en de tibia (bot van de elleboog, Femur is het dijbeen, het bot boven de knie van het paard)

3 - 3,5 jaar: humerus en de onderkant van de femur (humerus is de bovenarm, en dus de onderkant van het dijbeen)

3 - 4 jaar begint het bekken te sluiten, te beginnen met de uiteinden van zitbeen, darmbeen en heligbeen .

3,5 - 4 jaar: het onderste gedeelte (dat het gewicht draagt) van het schouderblad en de bovenste halswervels.

vanaf 4-jarige leeftijd begint de rest van het achterbeen te sluiten: spronggewricht eerst, dan de groeiplaat tussen fibula en tibia (Fibula = 'kuitbeen', tussen het spronggewricht en de knie, Tibia = het scheenbeen, zelfde plaats als Fibula) . Niet voor niets was het al in de 18de eeuwse literatuur verboden met jongere paarden te ploegen, door diepe modder te gaan (veldslagen), of te springen.

en het allerlaatste - de wervelkolom.
Tussen elke van de 32 wervels zitten groeiplaten - de belangrijkste groeiplaten zitten in het midden, om het centrum te overkappen. Die laatste groeiplaten worden op z'n vroegst gesloten op 5 1/2 jaar oud. Meer nog: hoe groter je paard is, en hoe langer z'n nek, des te langer duurt het voor de groeiplaten sluiten. Voor een hengst tel je er nóg eens zes maanden bij, en dat brengt ons op een schokkend rekensommetje: een warmbloed ruin van 1.75 schofthoogte is pas volgroeid op z'n 8e jaar.

er zijn drie redenen om de rug niet vroegtijdig te belasten:
1. Geen enkel ander gewricht heeft 32 groeiplaten.
2. De groeiplaten in alle andere gewrichten liggen min of meer dwars op de richting van het te dragen gewricht - en kunnen dus beter tegen de last van dat gewicht; de groeiplaten van de ruggengraat liggen parallel, mee in de richting van het gewicht. Het is dus niet moeilijk om een paardenrug te verrekken (die groeiplaten te verplaatsen) - veel makkelijker dan de beengewrichten bijvoorbeeld.
3. De allerlaatste groeiplaat is die aan de basis van de hals - vandaar dat je in geen geval de nek van een jong paard mag omtrekken, of er veel teveel spanning opzetten (zoals veel te vroeg in een opgerichte houding rijden of 'm aanbinden zonder hem te leren wat hij moet doen als hij de neiging krijgt om te gaan tegentrekken).

Eén van de standaardreacties die je waarschijnlijk krijgt van ongelovige mensen die 'al jààààren in het vak zitten' is: 'Hoe kan het dan dat m'n paard op 2 jaar ruim oud genoeg is om te dekken, maar niet oud genoeg om te rijden?' Simpel: omdat skeletrijpheid in zowat elke andere soort gewervelde dieren later is dan sexuele rijpheid. Denk maar aan een menselijke jongen van 14. Daarbij, moest de ongelovige Thomas écht iets weten van paarden fokken, dan zou hij weten dat het sperma van een tweejarige veel minder zaadcellen telt (bovendien van mindere kwaliteit) dan die van een volwassen hengst - zelfs de teelballen bereiken pas hun uiteindelijke grootte op zes jaar.

in het vetgedrukte gedeelte kan je zien, dat de botten in de benen pas uitgroeien rond 3 - 3,5 jarige leeftijd. reden genoeg dus, om deze voor die tijd maar matig te belasten, en dus niet te longeren voor een paard drie is. inrijden zou ik zéker niet doen voor een paard vier is. bekken en schouder groeien dan pas uit, en dat zijn nou nét delen die belast worden met rijden en inrijden. om over de rug nog maar te zwijgen. met longeren komt er overigens ook een zekere rugbelasting aan te pas. op tweejarige leeftijd dus gewoon nog even wachten met longeren. dan heb je later des te langer plezier van een gezond paard.

Jumperken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 16:30

Ik zou nog niet longeren,op die leeftijd moet een veulen zich nog kunnen uitleven en op de wei staan met andere paarden en/of leeftijdsgenoten.Je zou ook de botten belasten van je paard want deze zijn nog niet volgroeid genoeg..beter niet doen dus.

marije85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 17:31

IndianLady schreef:
marije85 schreef:
nou ik longeer ook maar 1 keer in de week en ze moet niks, maar ik leer haar wel de commando's als ze niet wilt hoeft ze ook niet. Ze is 2 jaar en dat veulen is 10 maanden ze hebben veel lol samen en zijn de beste maatjes!! ze gaan over 2 weken 24/7 de wei op met 6 anderen paarden alle leeftijden tot 34 jaar!! en komen er pas weer eind november weer op stal!! zo slecht is longeren niet alleen als het gaat van overhanding!! dat gebeurd totaal niet!!!

marije85 schreef:
Ja klopt helemaal!! maar er moet ook niet worden gedacht dat ik het elke dag doe 1 keer per week los en 1 keer in de maand eens aan de longeerlijk ook maar 5 min! ben niet intensief met haar aan het trainen!! maar ze krijgt van mij de gelegenheid om ff lekker te kunnen rennen! ze heeft laatst het stijgeren ontdekt vet lachen!! dit is mijn eerste paard die ik zo jong heb hiervoor had ik een haffie van 12 had ik 6 jaar heb hem alles zelf moeten leren op zijn 6de

Wat is het nou? 1 keer per week aan de longeerlijn? Of 1 keer in de maand aan de longeerlijn?
Laat je beest lekker met rust.
Bah lijkt wel of het steeds vaker gebeurd, mensen kunnen tegenwoordig niet meer wachten ofzo met hun veulens beleren.

Als ik longeren zeg bedoel ik niet gelijk aan de lijn. Ik kan wel wachten dat is het probleem ook niet. Ik zal wat minder met haar gaan doen. Ze gaat immers toch het land op. Dan is het alleen wandelen en poetsen en af en toe naar stal halen om wat grondwerk te doen. Mijn dierenarts heeft mij geadviseert toen ze ziek was om haar conditie wat beter te krijgen voor het herstellen.
m.v.g.
marije

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 17:44

Citaat:
Mijn dierenarts heeft mij geadviseert toen ze ziek was om haar conditie wat beter te krijgen voor het herstellen.

Waarom geef je dit niet gelijk aan in je openingspost. Je hebt het nu over het verbeteren van haar conditie en in je eerste post over energie kwijtraken.

Mijn da heeft mij toendertijd ook geadviseerd om te longeren toen die van mij nog geen anderhalf was. Ik heb haar toen ook aangekeken of ze gek was en aangegeven dat ik wel met haar ging wandelen.

Er kunnen redenen zijn om een 2-jarige aan een lijn te gooien, maar dat gaat meestal om een eenmalig iets (denk bijv aan een onderzoek of keuring). Als die van jou ook op andere manieren haar energie kwijt kan is dat beter dan zo is aan de lijn te zetten.

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 20:58

tuurlijk kan je haar zo nu en dan is longeren. en veel grondwerk doen, hou je ze lekker bezig en is zeer goed voor de opvoeding

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 21:23

sunnygirl schreef:
tuurlijk kan je haar zo nu en dan is longeren. en veel grondwerk doen, hou je ze lekker bezig en is zeer goed voor de opvoeding

opvoeding in die zin is vroeg genoeg als ze 3 zijn. voor die tijd is longeren gewoon te zware belasting. een tweejarige hoort lekker bezig te zijn op het land, niet in de round penn. hier en daar wat grondwerk, niks mis mee. ook wandelen e.d. zijn leuke en prima dingen om te doen. longeren is al te veel 'werk'.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 23:19

Tegen Haha!

Maar mijn ideale manier om een paard onder de drie manier te laten opgroeien is in een opfok oid, mijn paardje staat anderhalf uur rijden bij mij vandaan, kan haar niet aaien en knuffelen wanneer ik wil maar ze staat vrij tussen een groep andere paarden van diverse leeftijden en kan zo rustig groot worden.
En natuurlijk vinden een heleboel mensen dit minder leuk, als ik de plek had om dit in de buurt te doen ahd ik het gedaan, maar dat wat ze daar heeft is hier niet dus tsja, paard gaat voor he dat weet je als je een jong ding koopt.

Dus ben ik tegen, zeker als je paardje dus niet eens twee jaar is, je paard longeren leren is helemaal niet erg, maar ik neem aan dat ze nu wel weet hoe longeren werkt.
Waarom het blijven herhalen?
Fietsen verleer je ook niet meer, al gaat het de eerste keer na 10 jaar een beetje stroef Knipoog
Energie kwijt raken is leuk, maar je zal steeds meer en langer moeten longeren want je bent dan ook conditie aan het opbouwen, altijd geinig als je er voor de eerste keer opstapt en je paard wil je eraf hebben.

En dan als laatste het iedereen rijdt zijn appaloosa in op 2.5...tsja....lekker cliche: als iedereen van de brug springt....(maak zelf de zin maar af)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:00

Sily schreef:
Knip
En dan als laatste het iedereen rijdt zijn appaloosa in op 2.5...tsja....lekker cliche: als iedereen van de brug springt....(maak zelf de zin maar af)

Hoho, bij ons op stal wordt nu een appaloosa ingereden die 6 is. Haha!
Dus nog maar even 4 jaar wachten voor de TS want ze kan nu lezen dat appaloosa's met 6 ingereden worden.. Extreme duivel
De staleigenaren hebben eigelijk het liefste appaloosa's voor de lessen omdat die zo braaf zijn... Dus waar je nu vandaan hebt dat appaloosa's heethoofden zijn Verward
Ik zie dat ook aan mijn shetappaloosa, die is de rust zelve en kijkt nergens vreemd van op en hij is over 3 maanden ook pas 2. Een verschil is dat hij 24/7 op de wei met schuilstal loopt samen met twee andere pony's...

Free_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:07

ik ging pas longeren toen me paardje paar maanden ouder dan 2,5 was. Maar die staat ook dag en nacht buiten het hele jaar door. Ik ging ook maar 5 minuten longeren. Niet om beweging te geven maar zodat hij wist wat het was. Verder longeer ik nooit.

skatje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:30

oh oh, wat altijd en discussies over het longeren..Haha!
ik begon met mijn shettie op 2.5 jarige leeftijd, en meestal ga je 2 kanten op als je een beetje longeren kunt, even is lang genoeg, en daar krijgt je paardje heus geen last van.
daarna weer lekker de wei in,

jullie zien toch ook wel paarden van 2 door de wei rondjes rennen, wissels maken, boven op elkaar springen.. of je nou 10 minuutjes lekker bezig bent aan de longe, al is het maar 1 rondje galop, 2 rondjes draf, daar krijgt hetpaardje geen last van.
als je het elke dag doet, dan is het een ander verhaal.. maar 2 keer p/w daarna lekker de wei in.. no problem
en lekker aandacht geven, poetsen, wandelen, maar ze moeten ook huneigen tijd hebben in de wei en op stal, dus sta er niet 24/7 bij tespringen..