andermans paard slaan ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Narya

Re: andermans paard slaan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 08:11

Sily schreef:
Ik heb een paard wat in het verleden verzorgd werd, verzorgster had moeite met corrigeren, ze vondt mijn paardje veelste lief.

Dat heb ik ook de hele tijd Bloos Mijn verzorgpony zou ik echt niet meer dan een mininiem tikje kunnen geven, omdat ik me anders heel erg schuldig voel. Gelukkig maakt ze er niet al teveel misbruik van Haha! Met andere paarden heb ik daar juist absoluut geen last van, hoewel ik die ook niet over het erf mep hoor Clown

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:37

In principe sla ik andermans paard niet omdat ik daar niet bij in de buurt kom (niet nodig, niet omdat k niet durf). Als ik emt een ander paard loop of wat dan ook dan zorg ik ervoor dat ik eerst weet hoe de eigenaar altijd afstraft. Als ik langs de stal loop en er mocht er 1tje het in haar hoofd halen om me te proberen te bijten dan krijgt ze een schreeuw.

Wel heb ik gehad met m'n vorige paardje (verzorgpaard) dat er een nieuwe merrie bij kwam in het land, en dat die de boel compleet terroriseerde. Ik kon nieteens meer normaal m'n paard pakken. Na 2 of 3x proberen heb k n longeerzweep genomen en haar daarmee weggejaagd. Toen ze aanviel op het moment dat ik m'n paard vast had heeft ze een rotknal met die zweep gehad.

Nu heb k dat probleem niet meer. Ik doe het hek open en Vjesta loopt naar haar eigen stal.

Maar nee, in principe sla ik niet. Maar ik sla m'n eigen paard ook niet.

Overgends, als ik ooit zou zien dat het hulpje/stagaire van mijn hoefsmid dat zou doen met m'n paard dan kon hij/zij direct ophoepelen!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:58

Nouja, bij mij geld het principe: Hap = klap.
En ik denk dat de meeste dat wel delen.
Trappen/slaan doen ze niet, dus hoef je ook niet op te bestraffen.
En bijten/happen hebben ze nu onderhand ook wel afgeleerd. Dus ja, dat gaat nergens over, als een ander mijn paard zou slaan.
En verder, als ik bij een ander ben, vraag ik altijd ff of het paard hapt, en als hij dat doet, wat ik dan moet doen. Kun je ook niets doen wat de eigenaar niet wil Lachen

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:25

alleen een tik als hij slaat of bijt maar een paard leer je na mijn idee niets met slaan groeten fuego

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 17:06

Ik vind niet dat je zomaar iemands anders paard mag slaan..

Ik vind het ook echt niet leuk als iemand Tinkerbell slaat om wat voor reden dan ook.
Maar mensen die ik goed ken daar vind ik het niet erg van.

Mijn verzorgmeisje mag tinkerbell wel slaan als het terecht is.
De eerste dag toen ik haar aan tinkerbell voorstelde had tink haar vingers beed gepakt..
Ik zag Dilara al moeilijk kijken en opeens zegt ze met zo'n lief stemmetje: "Auw, tinkerbell dat doet pijn.. Niet doen".
Had Tink toch echt goed haar vingers tepakken waren helemaal blauw Bloos!
Dan heb ik liever dat tink een flinke oplaawaai krijgt!

Heb ook een keer gehad dat een "Stalgenootje" zich opdrong om mij te helpen met Tinkerbell

Tinkerbell is af en toe een flinke miep en wilde haar voeten niet af laten spuiten, want dat ik natuurlijk levensgevaarlijk Slapen
Na een paar keer proberen lukte het me nog niet, dus mijn stalgenootje hing opeens om tink der nek..
Ik zei al tegen haar dat ze dat niet moest doen, maar ze wist zeker dat het wel hielp..
Ik wist al wat er ging komen tinkerbell gaat recht overeind, het is een klein mormel maar verschrikkelijk sterk Haha!
Toen kreeg tinkerbell ook opeens een vuist tegen haar neus aan waar ik het echt helemaal niet mee eens was.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 18:53

Mijn verzorgpony weet soms niet het verschil tussen eten en mn hand. Als ze in mn hand hapt krijgt ze een tik. Zowiezo als een paard bijt krijgt ie een tik. Eén tik, ik ga m niet in elkaar meppen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 07:12

Gisteren stond ik met een stalgenoot op de stalgang te kletsen en er stond een paard binnen, waar het luik van open was.
En die komt ineens eruit en bijt haar in haar bovenarm. Die had er dus gelijk een te pakken, luikje dicht en klaar.
Het was het paard van een vriendin en heb ik dat nog niet eerder zien doen maar daar zal ze toch ook echt niet mee moeten beginnen.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 07:15

Als dat andere paard zich misdraagt krijgt hij van mij een tik ja. Ik ga daarom niet slaan als hij het verdient heeft alleen maar omdat het een paard van iemand anders is....
Als ik een eigen paard had, en ik was er niet of iets, en hij beet iemand of iets in die richting, dan mogen ze van mij hem best een tik geven Knipoog

Strawberry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 09:18

Ik verzorg geen paarden, heb wel 3 eigen paarden maar die verzorg ik gewoon zelf. Maar ik kan me bes voorstellen dat als een paard niet luisterd of bijten gaat of iets dat je hem/haar dan een tik geeft. Je laat je natuurlijk niet bijten omdat het andermans paard is en je hem alleen verzorgt naar mijn idee Lachen

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 09:24

als ik de paarden van onze stal buiten zet en er loopt een over mij heen dan kan hij erop rekenen dat hij op z'n donder krijgt
maar goed, zo vaak kom ik niet echt in de buurt van andere paarden Tong uitsteken

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 09:32

als ik een paardje rij van iemand
dan overleg ik sowieso hoe het paardje is en hoe ik daarop moet reageren
wat mag ik doen als paard zit te klieren enz enz
als de eigenaar zegt je mag hem een tikje geven als hij/zij vervelend is dan doe ik dat dus ook
dus ik probeer er altijd hetzelfde op te reageren als de eigenaar
maar dit geld ook voor belonen
ik zou een paard niet uit mezelf een tik geven zonder dat ik de eigenaar gesproken heb
uitzondering natuurlijk daargelaten
als ik bv langs een stal loop en ik word gebeten dan kunnen ze echt wel een tik verwachten ongeacht van wie het paard is
hetzelfde geld voor een weiland als ik een paard uit het weiland haal en dat paard of andere paarden zitten te klieren dan laat ik ook niet over me heen lopen natuurlijk

maar als ik echt ga rijden of gericht met een paardje bezig ga dan overleg ik altijd van te voren wat ik mag doen

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 10:12

ik durf bijna niet te reageren hier... wetend dat ik half bokt over me heen kan krijgen...
Ik behandel t paard, net zoals t mij behandeld... geeft t paard mij een schop... dan kan ie er een terug verwachten!!!
Sinds zondag heb ik een haflinger bij mij op stal staan... beest heeft me al meerdere malen te pakken gehad... Dus die heeft ze ook terug gehad!

Ik vind dat tegenwoordig de paarden teveel worden vermenselijkt... (wat een woord)...
mijn paard is ook echt geen schatje hoor, met de rangorde bepaling...
de desbetreffende haflinger 'lacht' je gewoon uit als dr een tikje geeft....
nee... met de dame in kwestie heb ik na 2 dagen al geen problemen meer! ze weet waar ze staat en laat t wel om me te grijpen

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 14:46

Afgelopen zomer/najaar reed ik een paard van iemand anders. Een ontzettend dominante tuiger, absoluut niet makkelijk. Moest zeker laten zien dat ik de baas was. Toen ze op stal kwam te staan kon ik alleen nog maar buitenritten maken. Toen begon het drama, pure zitles. Steigeren, achteruit de sloot in lopen, bokken, niet verder willen, met 4 benen in de lucht, heb het allemaal met haar meegemaakt. Dan mag ik haar absoluut hard aanpakken van de eigenaar. Omdat ze anders gewoon maar een beetje met me loopt te dollen met me zei de eigenaar dat ik eens een écht harde tik moest geven. Vergeleken met hem (grote, sterke volwassen man) stel ik met mijn 55 kilo niks voor.

Uiteindelijk heb ik het opgegeven, helaas. Na zoveel maanden niet rijden maar wel heel veel met haar en een ander paard bezig te zijn, heb ik heel veel geleerd en weet ik waar ik zometeen aan begin, als ik het rijden weer opnieuw ga oppakken.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 15:52

Als ik met een paard van iemand anders omga, ga ik ermee om zoals ik dat ook met mijn eigen paard doe. Dat wil zeggen dat hij een tik krijgt als hij bv wil bijten, en als hij finaal over me heen wil lopen krijgt ie een flinke schop onder zijn kont. Mag ik dat van de eigenaar niet, dan doet hij het verder maar verder. Ik ga geen risico's lopen met een verwend, onopgevoed of brutaal paard dat ik niet mag corrigeren op de manier die mij nodig lijkt.

Andersom kan ik het zeer waarderen als iemand die met mijn paard omgaat hem ook op zijn plaats zet als dat nodig is. Ik zit er niet op te wachten dat mijn paard denkt dat ie alles kan maken omdat iemand alles maar goed heeft gevonden.
Ik heb trouwens geen bijrijder, rijdt een paard samen met mijn vader. Voorbeeld van straffen/corrigeren: Paard wil graag schuren met zijn hoofd na het rijden, bij voorkeur tegen de ruiter. Nou snap ik dat hij jeuk heeft, en ik doe altijd zsm mogelijk het hoofdstel weer los en zal hem altijd even kriebelen ofzo. Maar schuren tegen mij mag niet. Zeker deze schuurt echt hard, dus ik sta gelijk 2 meter verder, hij kent echt zijn eigen kracht niet. Dus krijgt hij van mij gelijk een tik als hij dat doet. Ik merk echter dat mijn pap het minder erg vind (die blijft wat makkelijker staan Knipoog) en hem dus daar nauwelijks op aanpakt, gevolg dat ik de volgende keer weer de pineut ben..blijf hem dan ook, ongeveer wekelijks, vriendelijk doch dringend verzoeken dit alsjeblieft niet toe te staan..Lachen

Het is trouwens niet zo dat ik veel sla en schop, meestal is na een of tweemaal corrigeren met de stem voldoende zogauw het paard weet hoever die mag gaan. Maar het blijven sterke dieren en uit veiligheidsoogpunt wil ik echt wel wat meer kunnen/mogen dan een keer tegen hem schreeuwen als hij echt te ver gaat Knipoog

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 16:08

mijn jonge merrie sla ik eigenlijk niet. 1 keer heb ik het als reflex gedaan en daar voelde ik me ook meteen rot over. Toen beet ze me in mijn arm (moet wel toegeven daarna heeft ze het niet meer geprobeerd) ik probeer het anders op te lossen. Wat ze nog veel doet is naar je zakken graaien en alles in der mond nemen om op te sabbelen of knabbelen, dit heeft waarschijnlijk met haar leeftijd te maken. Op het moment dat ze dat doet duw ik met mijn hand kort tegen haar neus en ik zeg nee. Gaat ze door dan loop ik weg en heeft ze geen aandacht meer van mij. Dit vind ze verschrikkelijk en daarna gedraagt ze zich ook weer goed. Een paard van een ander zou ik niet slaan om de doodsimpele reden dat ik niet degene ben die dagelijks met het paard omga en dus vanuit een rangspositie niks te zeggen heb. (ik laat me natuurlijk niet trappen ofzo, dat los ik op dezelfde manier op)

regientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 16:11

Paard dat ik van een ander rijd: sla ik wel als hij bijt of iets dergelijks.
Pony's van me krijgen wel een tik als ze iets doen. Ik zie niet graag dat een ander ze een mep verkoopt. Maar Als ze dan een goede reden hebben, heb ik vrede mee.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 16:15

InekeH87 schreef:
mijn jonge merrie sla ik eigenlijk niet. 1 keer heb ik het als reflex gedaan en daar voelde ik me ook meteen rot over. Toen beet ze me in mijn arm (moet wel toegeven daarna heeft ze het niet meer geprobeerd) ik probeer het anders op te lossen. Wat ze nog veel doet is naar je zakken graaien en alles in der mond nemen om op te sabbelen of knabbelen, dit heeft waarschijnlijk met haar leeftijd te maken. Op het moment dat ze dat doet duw ik met mijn hand kort tegen haar neus en ik zeg nee. Gaat ze door dan loop ik weg en heeft ze geen aandacht meer van mij. Dit vind ze verschrikkelijk en daarna gedraagt ze zich ook weer goed. Een paard van een ander zou ik niet slaan om de doodsimpele reden dat ik niet degene ben die dagelijks met het paard omga en dus vanuit een rangspositie niks te zeggen heb. (ik laat me natuurlijk niet trappen ofzo, dat los ik op dezelfde manier op)

Ik snap je punt over met een onbekend paard omgaan, maar je kunt het ook anders zien. Als mijn paard iemand in de maling neemt door er bijvoorbeeld overheen te lopen en diegene doet niks omdat het haar paard niet is. Dan grote kans dat mn paard het de volgende dag ook bij mij doet. Wat bij sommige paarden voor gevaarlijke situaties kan zorgen.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik bij een onbekend paard misschien wat liever ben. Maar als ze door me heen lopen of bijten, kunnen ze toch een tik verwachten.

DancylOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 16:25

Als mijn paard verveelend is en een ander zit er op mogen ze van mij haar gerust en tik geven hoor !Het moet zelfs je paard moet toch luisteren..teminste dat vind ik Knipoog Vork

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 08:25

DancylOver schreef:
Als mijn paard verveelend is en een ander zit er op mogen ze van mij haar gerust en tik geven hoor !Het moet zelfs je paard moet toch luisteren..teminste dat vind ik Knipoog Vork

Áls er ooit iemand anders op Vjesta zou rijden dan rijd diegene sowiezo zonder zweep... Ik denk dat als je bij het rijden een tik nodig hebt om je paard te corrigeren dat je beter nog wat les kan nemen. Het geklier kan je er ook uit rijden. Flink aan het werk zetten, dan is het geetter meestal ook zo afgelopen...

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 11:23

En daar ben ik het niet helemaal mee eens Vjestagirl!
Sommige paarden zijn niet altijd zo makkelijk dat ze zonder zweep te rijden zijn.
Ik zou het niet erg vinden als iemand op mijn paard rijd met zweep, als hij/zij er niks mee doet heb ik er geen probleem mee.
Als er iets is wat niet op te lossen valt met goed aan het werk zetten mogen ze hem van mij best een tik verkopen!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 12:33

Dat is wel waar, sommige dingen zijn idd niet op te lossen. Maar wel bijna alles... En zij heeft het overeen vervelend paard. Onder vervelend versta ik trekken aan het bit, niet mee willen werken, overal van schrikken... En dat kan je er prima uit rijden, over het algemeen...

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 11:08

Wanneer mijn pony (wat ze overigens niet doet, maar wel ooit een keer heeft gedaan) iemand buit of hapt of net wat.. dan vind ik dat diegene gerust een tik mag geven..

een pony heeft niet te bijten of te trappen.. ik geef mijn eigen pony net als het paard die ik uitbreng net zo snel een klap als die van iemand anders.. (ligt er natuurlijk wel een beetje aan hoe de eigenaar ertegenaan kijkt)

meestal kun je wel merken hoe de eigenaar is Ja

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 11:17

Als ik met het paard bezig ben (in en uit weide zetten, longeren, whatever) dan houd hij zich ook aan mijn regels. Zo niet krijgt ie een corrigerende tik.

Sta ik gewoon bij iemand en steekt diens paard iets uit ga ik er vanuit dat het aan de eigenaar is om dat te doen.

Indien mijn paard naar iemand hapt of iets fout doet bij iemand die met mij staat te praten of gewoon bij het paard staat heeft ie vaak al sneller van mij een mep rond zijn oren dan dat degene waarbij die het doet door heeft dat er wat gebeurt is.

Ik deel niet meer zo snel tikken uit naar andermans paarden als ze er zelf ook bij zijn (en dus ook kunnen reageren) sinds dat ik iemand gekent heb die langs haar paard stond te huilen als iemand het dier een tik gaf Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen En ook haar paard was een welgemanierd dier dat goed naar haar luisterde! Dus je moet toch wel kijken wat de methode van de eigenaar is.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 11:23

van mij mag iedereen een corrigerende tik geven als dat nodig is, mijn paard haalde vroeger nog wel eens uit, nou ze kreeg gewoon de zelfde schop onder de kont terug. Zielig?? nee kijk eens in de kudde als ze zich niet gedragen, daar vallen pas klappen. het is niet dat ik mijn paard in elkaar slaat, maar wat ze doet kan ze terug verwachten. en dat weet ze.

ik heb een keer gelachen, mijn paard stond in het stalpad, en stond te schrapen, stond er een meisje bij, niet doen, niet doen, en ik kom het stalpad in lopen en roep EVER, paard keek echt zo van o je bedoeld mij! Clown

ik vind dat het paard gewoon moet luisteren bij wie dan ook, verzorger, stal eigennaar bij iedereen. en mijn paard weet dat en gedraagd zich nu dus ook gewoon overal netjes! Lachen

ik kende ook iemand die iedere keer zei niet doen, niet doen tegen dr eigen paard(stond te schrapen), nou sorry na 2 keer zeggen (en dan hebben ze echt al geluk)dan krijgt mijn paard een corrigerende tik. Ik zei tegen dr geef hem nou gewoon is een corrigerende tik, niet hard maar gewoon dat ze even schrikken ze gaf het paard die tik en het was gelijk die dag helemaal over! daarna deed ie het ook nog wel maar nu is het over! affijn met die corrigerende tik heb je bij je zelf een hoop frustratie weg gehaald, en je paard weet waar die aan toe is!

heb trouwens wel een keer gehad dat iemand in de wei liep om dr paard te halen, en mijn paard liep mee met haar paard naar het hek toe. En toen gaf ze mijn paard gelijk geschop, dat meisje heb ik ook ff een flinke schop verkocht Bloos niet zonder rede een paard een tik of schopgeven.. hahaha

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 11:37

Ik denk dat je niet hoeft te slaan voor een welgemanierd paard. Consequent zijn is belangrijk en je methode moet aansluiten bij het paard. Sla ik die van mij dan kan ik een trap terug verwachte, dat accepteerd ze niet, maar straf ik haar met mijn stem, of lichaamstaal dan luistert ze en reageert ze er goed op, zo ook met onze uk. Mensen die ze wel slaan stuur ik zonder pardon weg, omdat de paarden daar echt ontzettend moeilijk door worden, zijn wel beiden snel angstig. Bij mijn merrie heb ik zelfs ooit iemand een klap met de zweep verkocht omdat hij haar in het gezicht sloeg, die heeft mijn paard nooit meer geslagen! Hij zei dat het paard hem gebeten had, maar als mijn paard aan de teugel stilstaat merk ik het best of ze naar voren gaat om te bijten, dus dat accepteer ik niet. Daarnaast vind ik het verkeerd om alleen een tik te geven en niets te zeggen, als ik al een keer een tikje zou geven dan zeg ik er foei bij, na een paar keer is foei ook genoeg. Paarden zijn groot maar niet dom.