Vervelend shetje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ThinkAgain

Re: Vervelend shetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 14:39

Ik heb ook een verzorgshetje met hetzelfde probleem. Nu is zijn eigenaresse 3 jaar oud en het bijten is dus absoluut ongewenst! Bij Jip is het een kwestie van 'terugbijten' (in zijn bovenlip knijpen, niet te hard, maar ook niet te zacht anders leert hij het niet!). Ook heeft Jip de gewoonte om met zijn voorbeen uit te slaan, niet gericht, maar toch! Als Emma in de buurt is vind ik dit behoorlijk gevaarlijk gedrag en ik ben dus ook constant met hem bezig om het weg te krijgen. Bij dit borstel ik hem, totdat hij begint te schoppen. Als hij begint met schoppen, loop ik naar Milan, zijn maatje en ga ik die lekker knuffelen. Jip krijgt pas weer aandacht als hij normaal kan doen en ik moet zeggen; dit werk behoorlijk! Het schoppen is afgenomen, nog niet weg, maar het is al een heel eind gekomen! Kortom: wees creatief met je bijtende pony! Als hij bijt, loop je weg en ga je iets anders interessants doen, zoals grassprietjes plukken Knipoog Op die manier leert hij het heus wel!

dootjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 20:40

@ peacehorses whaha Tong uitsteken
grappige ideeen heb je Clown

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 22:07

Shetlanders staan erom bekend dat ze eigenzinnig zijn. Momenteel heb ik een 1 jaar oude mini shetlander hengst die ook erg bijdehand denkt te zijn. Het belangrijkste is gewoon consequentheid. Dat geld voor elk paard, groot en klein. Als je niet duidelijk je grenzen aangeeft, weet t dier ook niet waar hij aan toe is en doet het maar wat.

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 22:11

Bij mijn pony werkt 'de tik' altijd. Misschien moet je jou pony wel gewoon negeren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 22:33

Ik heb al 6 jaar een shet voor mijn zoontje. was 2,5 toen ik hem kocht en maar weinig problemen. Met rijden veel moeten leren, maar oke. Ik denk dat een shet meer als een echt paard behandeld moet worden. Niet als speelgoed, zoals bij kinderen. En hij heeft hetzelfde gedeeltelijk nodig. Goeie opfok, goeie opvoeding, consequent en eerst een basis. Lijkt allemaal zo leuk en zo makkelijk, want het is o, zo klein, en vreselijk schattig. Ja, zulke ken ik ook! Niet als aanval bedoeld, maar het gaat wel vaak fout. En dan krijgt de shet een slechte naam. Ze zijn misschien soms koppig, maar bij een goede verzorging en normale behandeling zijn sommige problemen echt niet nodig. En daar zeg ik dus niet mee dat het hier het geval is, maar het is zovaak zo, dus denk daar eens over na.

Rachel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 22:35

flink op zijn donder geven dat die weet dat het niet meer mag ook een keer gedaan en deed het gelijk niet meer Knipoog

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 12:51

dootjee schreef:
@ peacehorses whaha Tong uitsteken
grappige ideeen heb je Clown

ja ik weet het Knipoog Maar als jij iets interessant gaat doen zal je pony vanzelf leren dat hij geen aandacht krijgt als hij staat te schoppen, toch Knipoog

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 13:17

terug bijten in zn neus

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:55

Peacehorses ik denk dat jij je toch nog iets meer moet verdiepen in het wezen...paard en dat geld hetzelfde als voor iedereen met het antwoord...bijt, sla, trap, zweep enz.!

Veraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 19:15

slecht gedrag afstraffen en vooral consequent zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 21:12

Ik zou get niet zo doen! Onze shet is superbraaf en hebben we al 6, bijna 7 jaar. Maar hij heeft wel een harde aanpak gehad en dat heeft lang geduurt voordat ie vertrouwen weer had. Hij heeft nog steeds angsten soms, dat merk je. Wij zijn consequent, maar niet met slaan, trappen of bijten. Daar houdt ie echt iets aan over. Mijn zoontje is nu 9 en daar heeft de shet heilig vertrouwen in, want die is erg zacht. Hij kan er ook echt meer mee dan wie dan ook. Ook sommige zgn zeer ervaren volwassenen, met de insteeki, dat doe ik wel even bij zo een ponytje

dootjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 21:38

Ik denk dat het al wat beter gaat met de shet (genaamt boris)
Ter verduidelijking, het is niet onze shet, cien1992 heeft het topic geopend, want de shet is van haar vriendin,
en die vriendin is ook mij buurmeisje.,
Hij staat nu elke dag in de bak waar hij lekker kan uitrazen, ik ga wel vragen hoe het er nu mee staat, bedankt voor de reacties

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 00:07

een paard bjit niet omdat die teveel energie heeft..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 00:19

Nee, daar heb je gelijk in. Maar ik kan me voorstellen dat een shet die niet genoeg buiten komt en veel mee gerommeld wordt, op een gegeven moment dat echt zat is. Ze zijn nog heel vaak een speelpony. Maar het zijn net zo goed paarden, die grenzen hebben. En met slechte opvoeding, en teveel gepruts, zonder lekker eruit kunnen en met vriendjes spelen krijg je wel problemen. Zeker kinderen of jonge mensen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 08:12

nickyu schreef:
een paard bjit niet omdat die teveel energie heeft..

klopt, is een meer gemaakte vergissing. dat denkt men dan, omdat paarden die teveel op stal staan vaak wel eerder vervelend worden. dat komt dan niet door het teveel aan energie, maar door frustratie...

lyset

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 15:24

Wanneer doet hij zo?
Kan het toevallig ook zijn dat hij pijn heeft?
Niet metteen gaan lopen slaan/schoppen/bijten.. zoek er eerst iets anders achter waarom hij jou zou kunnen bijten Knipoog
Veel succes ermee Knipoog

Veraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 09:51

superpony schreef:
Ik zou get niet zo doen! Onze shet is superbraaf en hebben we al 6, bijna 7 jaar. Maar hij heeft wel een harde aanpak gehad en dat heeft lang geduurt voordat ie vertrouwen weer had. Hij heeft nog steeds angsten soms, dat merk je. Wij zijn consequent, maar niet met slaan, trappen of bijten. Daar houdt ie echt iets aan over. Mijn zoontje is nu 9 en daar heeft de shet heilig vertrouwen in, want die is erg zacht. Hij kan er ook echt meer mee dan wie dan ook. Ook sommige zgn zeer ervaren volwassenen, met de insteeki, dat doe ik wel even bij zo een ponytje

nee ik bedoel ook niet dat je gedrag met schoppen en slaan af moet leren maar bijvoorbeeld door goed gedrag te belonen en wanneer hij iets doet NEE te zeggen...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:17

Veraa_ jij misschien niet, maar lees de reacties eens

dootjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:05

uhm,, wordt dit zoon discussie ofzo?
Kan niet iedereen gewoon zijn manieren en tips geven en niet teveel ingaan op iemand anders zijn commentaar?
Zo nee... vecht het dan uit via pb

cien1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 20:48

Sorry allemaal dat ik niet reageerde.. Had er helemaal niet meer aan gedacht Tong uitsteken Maar ik ben heel blij met de reacties en fijn dat jij het ff overnam dootjeee Haha!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 12:02

als mijn shet een hand ziet denkt hij niet snoepie maar denkt hij ja lekker daar aaien graag
als hij er over denkt om iets te eten van zijn maatje te pikken krijgt hij een flinke beet in zijn oor , gewoon 1 beet en thats it

A= een mens kan nooit de volle 100% vervanger zijn van ander paarden vriendje
is er geen andere mogelijkheid verdiep je dan in paarden taal ..wees duidelijk , consequent en eerlijk

B = veel mensen denken ach lief klein shetje
in weze is het een lief ogend klein potentieel moordwapen
houd dat altijd ingedachte met alles wat je m aan of af wilt leren

C=niet uit de hand voeren ..ze asosieren dan hand met eten en zullen uit ongeduld alvast in je handje happen ..ook takjes happen ze zo door , kleine vingertjes lukt ook wel Knipoog

en dan is het een vervelend shetje ipv brave shet omdat hij precies doet
wat m aangeleerd is Vork

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 12:05

karoliena schreef:
Dan is het shetje niet vervelend maar gewoon niet goed opgevoed

Mee eens.