ik een dierenbeul?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liz_dilana

Re: ik een dierenbeul?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 18:08

dit kan echt geen kwaad.

ik had een keer een boek gelezen over zadelmaken daar begonnen ze al toen het veulen 1 was. Eerst een hoofdstel, op 2 jarige leeftijd een zadel. Zodra het dier 3 jaar was konden ze hem meteen leren hoe het was om bereden te worden.

dus wat jij deed kan echt geen kwaad Haha! Haha! Niets van dat meisje aantrekken en gewoon genieten van je koele hengst Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 23:17

drie jaar om met rijden te beginnen vind ik wel wat jong, afhankelijk van intensiteit natuurlijk. toen mijn merrie drie was heeft er twee keer een jochie van 22 kilo opgezeten, en verder niet. ze is nu 3,5. mijn ruin heb ik ingereden toen hij vier was, de eerste keer erop was hij 3,5.

één jaar voor een hoofdstel vind ik overigens écht veel te jong. dat is helemaal niet nodig.

Lavanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 23:20

tuurlijk kan dit wel Lachen
een zadel erop leggen, aansingelen zou trouwens ook nog wel kunnen! als hij 2 jaar is, kan dat best. Een zadel kan hij echt wel tegen! Dus ik vind het gewoon onzin dat diegene je een dierenbeul noemt, waarschijnlijk dacht diegene dat je erop ging zitten ofzo? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 23:24

Liz_dilana schreef:
dit kan echt geen kwaad.

ik had een keer een boek gelezen over zadelmaken daar begonnen ze al toen het veulen 1 was. Eerst een hoofdstel, op 2 jarige leeftijd een zadel. Zodra het dier 3 jaar was konden ze hem meteen leren hoe het was om bereden te worden.

dus wat jij deed kan echt geen kwaad Haha! Haha! Niets van dat meisje aantrekken en gewoon genieten van je koele hengst Knipoog

Dat is dus belachelijk, zo maak je de leeftijd steeds jonger.. met 3 'hoor' je te beginnen met zadelmak te maken, dus dan pas hoofdstelletje zadel etc. (het liefst veel later naar mijn idee), maarja, mensen hebben niet zoveel geduld met hun dieren vaak.

Nee, het zadeltje kon geen kwaad, ik zie het nut er alleen totaal niet van in. Knipoog

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 23:26

merrieveulen schreef:
één jaar voor een hoofdstel vind ik overigens écht veel te jong. dat is helemaal niet nodig.

Hangt van de omstandigheden af, ik wen mijn 1,5 jaar oude ook aan hoofdstel met bit.
Over een maand op de hengstenkeuring heb ik hem liever eraan gewend en net wat meer in handen dan een halster.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 23:35

coydog schreef:
merrieveulen schreef:

Hangt van de omstandigheden af, ik wen mijn 1,5 jaar oude ook aan hoofdstel met bit.
Over een maand op de hengstenkeuring heb ik hem liever eraan gewend en net wat meer in handen dan een halster.

dat ben ik met je eens, kan verschil maken, en om ongelukken voor het beestje te voorkomen vind ik het een prima reden. maar lang niet iedereen die dat doet heeft die reden.

@ Wildwings, inderdaad. ik zie geen probleem in het zadel op tweejarige leeftijd, maar dat moet niet ook de leeftijd van het inrijden verschuiven. en die kans is vrij groot. ik heb nu zelf een veulen lopen, die gaat pas met vijf jaar onder het zadel. van de andere twee heb ik het al neergezet. en ik ben er tevreden over. niks mis met een extra jaartje (of twee) wachten, als het beter is voor het paard. en dat is het.

Sloetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:06

je kunt echt wel een zadel op zijn rug leggen hoor dan ben je echt geen dierenbeul ik weet niet wat hun voor een verstand van paarden hebben maar goed.. is juist een goeie oefening

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 13:32

Wat een grote onzin zeg, niet te geloven!!

Als jou 2-jarige rustig staat te staan en in de gaten heeft dat jij met dat zadel aan het rommelen bent (niet dat hij kapot schrikt) gaat ie echt niet dood, sterker nog hij krijgt er niks van.

Gewoon een keertje voorzichtig kijken hoe een zadel ligt, nounou jij bent echt slecht bezig geweest hoor Hamer ...laat die meiden ajb kletsen ROFL en doe lekker je ding.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 13:41

Haha als jij een dierenbeul zou zijn dan ben ik dat ook Haha!

Ik heb die van mij (2.5) ook al eens een kunststofzadeltje van de shetlander opgelegd. Lichter kan niet en ze vind het totaal niet eng.
Zo heb ik het straks met beleren alleen maar makkelijker. Knipoog

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 13:51

laat maar lekker kletsen. Zelf vind ik het een goed idee om ze van jongs af aan te wennen aan bepaalde dingen waar ze zowiezo mee in aanraking komen. Ons veulentje heeft natuurlijk geen zadel opgehad, maar de eerste week hebben we er wel een badlaken overheen gelegd, en een sjabrak (van moeder) op haar ruggetje. Allemaal van die kleine dingen, die ze nu heel gewoon vindt, en niet belastend voor haar zijn. Hoefjes geven oefenen door vanaf het begin met je hand langs de beentjes te gaan. Daar heeft de hoefsmid nu profijt van. De oortjes regelmatig voorzichtig in handen en nu is ze dat goed gewend. Als ze alle "huis- tuin- en keukenhandelingen" pas leren als ze ouder zijn kost het veel meer moeite. Dus doe gewoon wat je vindt dat je moet doen. Volgens mij weet je zelf heel goed wat kan en wat niet kan, en bij twijfel gewoon eerst even iemand vragen waarvan jij weet dat hij/zij verstand van zaken heeft, en de rest lekker laten ............ (vul maar in)

_Maud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 13:57

Ik vind dat dit echt wel kan hoor! Je hebt hem er ook maar even op gehad en nog niet eens vast! zo kan je paardje er tenminste een beetje aan wennen. En je zegt het zelf al dat dit voor de lol was, en dat je netjes wacht totdat hij drie is. Dus Knipoog

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:58

Je bent echt geen dierenbeul!
Het maakt helemaal niet uit als je het zadel dat niks weegt en dan los op z'n rug legt hoor Knipoog
Zo went je pony er voor later als die 3 is al een beetje aan.
Bij een klein jomg veulen van een half jaar ofzo was het wat anders, maar dit maakt niet uit!

Roverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 20:35

Zoalng je dr niet op gaat zitten, je paard aansingelt of weet ik veel wat kan het echt geen kwaad,
Je paard reageerde goed, dus het lijkt me niet dat die nu met een hartverzakking op stal staat Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 20:41

LieZ_Horses schreef:
Bij een klein jomg veulen van een half jaar ofzo was het wat anders, maar dit maakt niet uit!

Waarom?
Veulentjes zijn ook erg leergierig vaak en zullen het ook niet erg vinden hoor als je even een klein zadeltje erop gooit, dus als je het bij een twenter niet erg vindt, waarom dan bij een veulen van een half jaar wel?

lieselotte19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 20:54

Je bent geen dierenbeul.Gewoon niet luisteren Knipoog

xxkristy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 20:57

ik snap niet dat iemand om zo iets dierenbeul tegen je zecht dan kan het bvb. ook niet dat je een deken op een paard lecht die nog niet drie is

axje_en_jess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 22:39

Ik vind er niks mis mee, hij moet er toch mee leren omgaan, en hij is al 2, over een half jaartje/jaartje ga je hem toch beleren.
Conclusie: geen dierenbeul Lachen

Vereal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 15:41

Het is juist goed om een jong paard aan een zadel te laten wennen. En het kan geen kwaad. Zeker niet met z'n licht zadel. Je bent dus geen dierenbeul.

cien1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 20:02

Laat dat kind maar lekker praten, kan echt geen kwaad zoals jij het deed Knipoog

Shappiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 12:21

Belachelijk dat je meteen wordt uitgemaakt voor dierenbeul!
Een zadeltje opleggen is juist hartstikke slim, zo went ie er in ieder geval vast aan. Tong uitsteken

Ik zou zeggen lekker laten kletsen.

Greetz

Jamila_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 15:33

Als het maar eventjes is, en met zo'n licht zadel kan het heus geen kwaad. Wat denkt die stalmaat van jou wel? Dat een 2jarig paard tegen niets kan?! :S

B_Sweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 18:01

Ik vind dat diegene wel overdrijft.
Als ze nou had gezegd : Dat is niet verstandig !
Want het is zeker niet verstandig om een paard wat nog nooit een zadel op heeft gehad vast te zetten en dan een zadel op te leggen.Straks hangen of in paniek raken ofzo....Maar het is goed gegaan en jij kent je paard beter dan ik !
maar dat ze je voor dierenbeul uitscheld is niet okey.....

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 21:52

die van mij had met 4 maanden voor de lol al een deken op Clown
zolang het voor de grap is kan het prima hoor, het gaat voornamelijk om het gewicht, en zoveel weegt een zadel niet.

izzie21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 02:10

wat een onzin natuurlijk ben je niet een dierenbeul!
het is helemaal niet erg dat je dat heb gedaan, leert hij alleen maar van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 06:22

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt