verzorgshet met gedrags probleemen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mathilde_

Re: verzorgshet met gedrags probleemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 14:27

bjornlover schreef:
hmm.. ik denk dat hiervan ruzie zal komen dus zullen we het maar zo laten??
ja mag natuurlijk hier nog wel reacties geven enzo maar hou het netjes en blijf aardig he we willen geen ruzie

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 14:39

Ga er wat vaker heen en neem iemand mee met verstand ervan.

Doet hij iets wat niet mag straf hem dan gewoon, wil je dat hij luisterd.
Het is geen manegepony die braaf achter je aan loopt.
Wees consequent erin, 1x niet goed duidelijk maken dat iets niet mag en al die moeite heeft geen nut gehad en kun je opnieuw beginnen.

bjornlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 14:42

dankje..
we vragen de vrouw van wie hij eerst was dus het komt hopelijk weer helemaal goed

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 14:55

Stap 1: ruinen.
Stap 2: na het ruinen zul je zien dat de scherpe kantjes er vanaf zijn, en dan implementeer je een zero tolerance beleid. Dat betekend dat je heel streng en konsekwent moet zijn, maar ook moet weten waar je mee bezig bent. je zult er dagelijks heenmoeten en oefeningen moeten doen. Koop het boek " Grondwerk" van Inge Teblick, een touwhalster, leadrope en stick, en ga oefenen.

Het feit dat dit al veel te lang zo heeft kunnen aanmodderen zal het niet makkelijker maken, maar als de hormonen niet meer door dat lijf gieren valt er misschien nog wat recht te breien.

Onthou een ding: verkeerd aangeleerd gaat net zo snel als goed aangeleerd, maar verkeerd aangeleerd is erg moeilijk weer af te leren.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 18:08

mee eens cassidy.

@ de verzorgers, wij denken alleen maar mee, en geven onze mening, die gebaseerd is op ervaringen van onszelf met verschillende paarden. ruzie komt er wat mij betreft niet, jullie zijn degenen die zo scherp reageren:

bjornlover schreef:
als ik alles goed heb begrepen komt het er dus op neer dat wij er beter mee kunnen kappen ofzo en dat we alles verkeerd doen? nou sorry hoor maar wij doen er ALLES aan om het goed te krijgen het feit alleen al dat wij ook hier advies vragen.. ik bedoel dat zegt al dt wij ook wel weten dat het uit de hand loopt. ja in het begin dat ik ooh dat valt wel mee ja dat klopt Nou en? *knip*

overigens heb ik nergens gezegd dat jullie iets verkeerd doen op dit moment. en Joyciej ook niet.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 18:12

bjornlover schreef:
oja en een reactie op dat van die gedrags problemen.. wat maakt het uit hij HEEFT toch gedragsproblemen? ik bedoel er kan ook veel aan ons liggen maar we kopen niets voor niets boeken enzo. boeken waarin je kunt lezen waarom een pony zich zzo kan gedragen.. !!!!!!!!!!! we kijken heus wel naar ons zelf en niet alleen naar hem hoor

p.s ten 2e ze heeft het nooit zo bedoelt

pp.s ik weet niet of je het zo bedoelt hebt JoyCie007 maar het kwam heel afkrakend over..

Dat is de manier waarop jíj het leest. zeg ik dat jullie níet het beste met de pony's voor hebben? nee. ik zeg enkel dat ik vind dat je zo'n pony niet kan bestempelen als een pony met gedragsproblemen. een pony met gedragsproblemen is doorgaans verkeerd opgevoed, trauma oid.

Déze pony van jullie, ís niet opgevoed, hij weet dus niet wat goed of fout is, dus kun je het hem niet aanrekenen dat hij zo doet, dat zijn geen gedragsproblemen.

Ik zou zeggen; voordat je je zo op je lange teentjes getrapt voelt, leés eens goed. Ik zeg helemaal niet dat jullie iets fout doen. ik geef juist de tip dat, alhoewel jullie het góed bedoelen, je er op zo'n moment beter een ouder en ervarener iemand bij kunnen halen.

kwestie van lezen dus.

Wat betreft de reactie van merrieveulen: inderdaad, wij geven gewoon tips en adviezen, en nog wel op een normale manier, niet betweterig of vervelend tegenover jullie. lees mijn tekst nog maar eens door, en voel je niet zo snel banketstaaf aangesproken, ik leg de schuld helemaal niet bij jullie.

En als wij iets zeggen wat jullie liever niet wilden horen; jammer dan, wij geven goed bedoelde tips, alleen maar om jullie te helpen, en niet om te zeiken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 18:15

Max_lover schreef:
bjornlover schreef:
hmm.. ik denk dat hiervan ruzie zal komen dus zullen we het maar zo laten??
ja mag natuurlijk hier nog wel reacties geven enzo maar hou het netjes en blijf aardig he we willen geen ruzie

volgens mij zijn wíj degenen die netjes en rustig en aardig reageren met goedbedoelde tips en adviezen, jullie echter denken dat wij alleen maar jullie de schuld geven en slecht over jullie denken (helemaal niet waar, wij willen jullie juist helpen, anders had ik domweg niet gereageerd op dit topic) en schieten dírect in de verdediging.... dat kan ik geen ruzie noemen Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 18:19

daarom, ik vind het juist prima dat jullie er iets van willen maken. zo'n pony heeft veel meer goede kansen als ie goed opgevoed is. voor jullie zou het leuker zijn, makkelijk voor de eigenaren, maar ook in de toekomst, als ze misschien ooit een ander baasje nodig hebben.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 18:20

merrieveulen schreef:
daarom, ik vind het juist prima dat jullie er iets van willen maken. zo'n pony heeft veel meer goede kansen als ie goed opgevoed is. voor jullie zou het leuker zijn, makkelijk voor de eigenaren, maar ook in de toekomst, als ze misschien ooit een ander baasje nodig hebben.

jup Lachen

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 18:43

beste bokers wij bedoelen het ook niet zo. we begrijpen elkaar verkeerd. we weten dat julie ons alleen willen helpen. maar als we nu eens rustig weer verder advies gaan geven, word het vast weer gezellig. en het spijt mij ook dat ik jullie verkeerd heb begrepen, maar zo kan het vallen mischien hebben jullie ons ook verkeerd begrepen maarja. het kan zo soms zijn, als we nu gewoon rustig weer overeleggen en tips gaan geven. ik wil apsolut geen ruzie hier. maar een misverstandje kan voor komen.

maar wat kunnen we het beste nu doen. de tips die jullie geven zijn goed en die hebben wij ook al eens bedacht sommige. een tip die de meeste gaven is hulp vragen van een gevordene. dat hebben wij gedaan aan onze instruktrische. die kende de pony's en wist wie de eigenaar was van de vervelende pony. die woont vlak bij de andere verzorger in de buurt. die gaan we eens opzoeken en vragen of die vroeger ook zo was en hoe hun hem hebben opgevoed enzo.
groetjes de ene verzorger Ach gut

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:50

als je die persoon nu ook vraagt om een keer langs komen in de weide en je pony wat maniertjes aan te leren, en jullie in de praktijk (want dat is heel belangrijk) te laten zien en uitleggen hoe je dat moet doen, dan ben je al een héél eind Knipoog

En wat al vaker genoemd is; consequentie! heel heel heel belangrijk. Begin er bijvoorbeeld mee als hij probeert te bijten of aan het bijten is, eerst zijn hoofd krachtig wegduwen, en een waarschuwend commando als 'éHHH!, passssssssss dr op!' (das mijn woordje;) ) gaat hij in verzet of bijt/probeert hij te bijten, dan geef je hem een ferme tik over zijn neusje. hij moet leren dat bijten, steigeren, trappen en slaan met de voorbenen normaal hengstengedrag is tegen andere paardjes maar níet tegen jou, jij bent nu eenmaal een mens en bij jou doet het veel meer pijn als een paardje zijn tanden 'speels' in je dunne huidje zet Knipoog

bjornlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 14:49

we begrepen elkaar inderdaad helemaal verkeerd.. ik vond het nogal raar overkomen maar dat is dus de elende met de computers.. je weet nooit hoe iemand het bedoelt.. iniedergeval mijn exuses Ach gut maar ik wil der wel even bij zeggen dat ik er ook voor de zekerheid boven heb gezet: als ik het goed begrepen heb. dus ik heb ook nooit gezegt dat het zeker zo was maar ik dacht dat Knipoog
en ik waardeer jullie adviesjes en tips wel! ze zijn juist heel handig Haha! dus bedankt!!

ander onderwerpje: ik was zaterdag bij die pony's geweest het ging opzich wel goed. ik was nu echt consucuent Ja haha. elke keer dat hij mij wou bijten gebruikte ik mijn stem en een tikje dat is toch goed? ojaa.. alleen op het eind was het niet leuk want ik lette niet op mijn vingers en toen beet hij kei hard op mijn vinger en liet niet los!! Blauw oog nou is mijn vinger een beetje blauw en dik enzo. maarjaa het maakt mij niets uit! haha
Laatst bijgewerkt door bjornlover op 11-03-07 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

bjornlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 14:54

maar dat weg duwen.. ik doe dat wel eens maar dat komt omdat hij dan blijft bijten en dan naar mij toekomt..

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 21:48

sorry charmain dat ik er niet was zaterdag heb een mailtje gestuurd en telefoon nummer op probeeren te zoeken (mobiel was ik kwijd) sorry

oke mooi dat het weer rustig hier is. Knipoog maar bedankt voor de tips enzo. en we gaan ook vragen denk ik om de vorige eigenaar mee te nemen. naar de pony's.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 21:56

bjornlover schreef:
we begrepen elkaar inderdaad helemaal verkeerd.. ik vond het nogal raar overkomen maar dat is dus de elende met de computers.. je weet nooit hoe iemand het bedoelt.. iniedergeval mijn exuses Ach gut maar ik wil der wel even bij zeggen dat ik er ook voor de zekerheid boven heb gezet: als ik het goed begrepen heb. dus ik heb ook nooit gezegt dat het zeker zo was maar ik dacht dat Knipoog
en ik waardeer jullie adviesjes en tips wel! ze zijn juist heel handig Haha! dus bedankt!!

ander onderwerpje: ik was zaterdag bij die pony's geweest het ging opzich wel goed. ik was nu echt consucuent Ja haha. elke keer dat hij mij wou bijten gebruikte ik mijn stem en een tikje dat is toch goed? ojaa.. alleen op het eind was het niet leuk want ik lette niet op mijn vingers en toen beet hij kei hard op mijn vinger en liet niet los!! Blauw oog nou is mijn vinger een beetje blauw en dik enzo. maarjaa het maakt mij niets uit! haha

Mij zou het anders wel uitmaken hoor Lachen ik raad het je niet aan, dit is ook geen advies, en ik hoef ook geen reacties van 'siieelugh', maar ik pak ze soms hárd aan.

In vinger bijten ondanks waarschuwingen en nog vast blijven houden ook? Dan heeft hij een schop tegen zijn kont of borst te pakken. heel duidelijk.

Zo is onze merrie súper braaf, maar soms ook wel eens in een etter-bui. Ik heb vaker mijn voet gekneusd gehad omdat er een paard perongeluk op ging staan. Maar, ik ben niet gek, en ik merk ook wanneer een paard zo half expres op je voet gaat staan, en dan nog lékker even met zijn volle gewicht op je voet gaan hangen. Terwijl ik de meest grove taal uitschreeuw en dat beest probeer van mijn voet te krijgen, blijft ze gewoon lekker staan en geeft nog meer gewicht. dan komt mijn andere been erbij en die verkoopt haar dan ook eventjes 'geheel perongeluk' een schop onder haar kont. Is ze nu helemaal gek??

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 22:01

hij heeft mij ook wel eens in mijn vinger gebeten Scheve mond
hij laat niet los ook niet als hij je jas te pakken heeft ook al knijp je in zijn neus zeg maar laat hij niet los of je geeft hem een klap op zijn neus. hij blijft altijd vast houden.
je moet je vinger/jas er altijd uit trekken. hij is zo irietand en pijnlijk Blauw oog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 22:38

Max_lover schreef:
hij heeft mij ook wel eens in mijn vinger gebeten Scheve mond
hij laat niet los ook niet als hij je jas te pakken heeft ook al knijp je in zijn neus zeg maar laat hij niet los of je geeft hem een klap op zijn neus. hij blijft altijd vast houden.
je moet je vinger/jas er altijd uit trekken. hij is zo irietand en pijnlijk Blauw oog

Ja goed, ík zou dat dus zowiezo niet pikken. als knijpen en een pets niet helpt, ja goed dan bijt ik letterlijk terug (best grappig, niet doorbijten natuurlijk, maar gewoon even happen, even jouw tanden in zijn neusje.) en moet je ze dan verbaasd zien zijn. 'ik wist niet dat mensen ook konden bijten' zie je ze dan denken Knipoog vaak werkt dat ook.

En ja, anders gewoon met je vrije been een schop onder zijn kont verkopen. vasthouden is bovendien érg gevaarlijk; zo kan hij je hele vinger breken, als je je vinger helemaal moeilijk uit zijn bek moet trekken en wringen...

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 23:02

Wat ik altijd gebruik om te corrigeren is heel simpel: Eerste keer stem (hou op, passs der op, ej etc.), gaat hij dan door: dan is het al helemaal simpel dan kan hij of een mep verwachten of een schop tegen zijn achterste. Maar ben er consequent mee! Nee is nee, altijd en overal. Alle pony's waar ik meegewerkt heb, hadden/hebben dit principe zo door en weten dus ook precies wat ze van mij kunnen verwachten. Mijn stem is dus ook meer dan voldoende om ze weer tot orde te roepen.

Trouwens als hij in je benen bijt, ik ken ook zo'n shetje. Zorg dat je halstertouw niet te lang is, probeer zijn hoofd naast jou te houden. Doet hij het dan wel: gewoon één ferme ruk aan het touw, die kop weer omhoog trekken.
Mocht hij dan een keer wel bijten: dan mag je best een schopje tegen zijn neus aangeven, moet hij maar niet zo idioot doen. (Nee dat is niet zielig, mijn pony zit ook geregeld onder de plekken op zijn neus, omdat hij door een andere pony daar is geschopt. En hij is nog steeds hartstikke gezond)

Lief zijn is goed en aardig, maar bij deze kan een keertje (of paar keertjes eigenlijk) goed lomp en hard zijn écht geen kwaad. De volgende keer zijn je vingers gebroken o.i.d., geef hem dan maar liever nu ff een goede schop of een ferme tik.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 23:39

eerlijk gezegt ben ik van mening dat jullie beter nu iets te hard kunnen zijn (flinke klap verkopen als hij niet luisterd) dan dat hij later als hij verkocht wordt ooit (want dat gebeurt) dat lieve schattige meisje van 8 waarvoor hij gekocht is in de arm pakt en dan afgemaakt wordt omdat hij het nooit goed heeft geleerd omdat jullie dat misschien wel zielig vonden...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 23:42

laartjuh schreef:
eerlijk gezegt ben ik van mening dat jullie beter nu iets te hard kunnen zijn (flinke klap verkopen als hij niet luisterd) dan dat hij later als hij verkocht wordt ooit (want dat gebeurt) dat lieve schattige meisje van 8 waarvoor hij gekocht is in de arm pakt en dan afgemaakt wordt omdat hij het nooit goed heeft geleerd omdat jullie dat misschien wel zielig vonden...

Daarom; dat is ook altijd mijn argument tegen mensen die vinden dat ik soms 'te hard' optreed tegen een steigeractie of gelukte bijtpoging: 'ik deel liever zelf een ferme trap uit, dan dat ik door zo'n onbenullige actie van een paard in het ziekenhuis wórtd getrapt'.

Zijn ze het daarna nóg niet met mij eens; dan mogen ze 'het kleine lieve hengstje' zélf eens eventjes vasthouden Haha! Duivel

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 11:22

bjornlover schreef:
maar dat weg duwen.. ik doe dat wel eens maar dat komt omdat hij dan blijft bijten en dan naar mij toekomt..

en daar begint het al. hij mag niet zomaar naar jou toekomen, in je ruimte duiken en ook nog eens aan je gaan zitten. hij domineert je. hou hem uit je ruimte, als hij bijt, drijf je hem van je af. niet opjagen. hij kom vanzelf weer terug. op het moment dat hij netjes vraagt bij je te mogen komen, geef je toestemming door jezelf klein te maken. op die manier bepaal jij wat er wanner gebeurt, en als hij uit je ruimte is kan jij je ook niet bijten en trappen. bij een ander paard dat hoger in rang staat denken ze wel drie keer na voor ze er zomaar tegenop gaan staan en bijten. die positie moeten jullie ook zien te krijgen. en dat bereik je het makkelijkst (en paardvriendelijkst) door middel van grondwerk.

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 21:06

over dat een schop onder de kont geven Knipoog
word hij daar niet agresiever van? Verward want wij hebben hem ook wel eens een tik gegeven en hij gaat gewoon door en toen we de vogende keer weer kwamen leek hij wel sjagarijnig ofzo.....
ik weet niet dat hij daar agresiever van wordt?

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 21:14

Max_lover schreef:
word hij daar niet agresiever van? Verward want wij hebben hem ook wel eens een tik gegeven en hij gaat gewoon door en toen we de vogende keer weer kwamen leek hij wel sjagarijnig ofzo.....

Nee hoor, daar heeft hij ook weer geen recht op, want hij is NIET de baas over jou mathilde Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 21:50

Max_lover schreef:

zoals paardpony ook al stelde; nee, echt niet.
bovendien, als je even logisch nadenkt dat een paard een niet-denkend dier is zoals wij mensen, zou het dan aannemelijk zijn dat hij de vólgende keer ineens 'saggie' is omdat je hem de vorige week een keer een schop onder zijn kont hebt gegeven?

Een paard wordt hier écht niet agressiever van; anders zouden paarden die in kuddeverband leven állemaal áltijd agressief zijn, die wijzen elkaar ook namelijk terecht door elkaar eerst te waarschuwen en daarna een trap uit te delen.

Dat hij doorgaat als jij een tik geeft, is puur een teken dat hij je niet respecteert, en net als merrieveulen zei, dat hij jouw persoonlijke ruimte niet accepteert. Vergelijk die persoonlijke ruimte maar eens met het volgende voorbeeld: Ik ken jou niet in real life he? Hoe zou je het vinden als ik jou toevallig eens ergens tegen kwam en je wat zou willen vragen. Hoe zou je het vinden, en hoe zou je reageren als ik nu eens héééél dicht bij je komt staan, zodat onze gezichten elkaar bijna raken? Dan zou je denken 'wat is dit nu? zeg hoepel eens eventjes op, kom niet zo dichtbij!'.
Wat jouw pony doet is niet alleen in jouw persoonlijke ruimte treden, maar óók nog eens bijten.

Een schop is in dit geval zeer op zijn plaats.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 21:57

Een paard dat je een correctie geeft (lees goed, ik schrijf correctie, en geen straf) in een sterkte die aankomt, zal het niet in zijn hoofd halen om het te blijven proberen. Is je correctie te zacht, wordt het een spelletje. Wie is er sneller, ik of jij? Dat resulteerd dan in paarden die je snel bijten, en vervolgens achter in de box staan, of lekker buiten bereik in het weiland. Een - nul voor de pony.

Dus geef een correctie die aankomt. Bij en brutaal paard mag hij gerust een paar gradaties feller uitvallen dan misschien gepast zou zijn. Geef hem de indruk dat je hem levend vilt. Je paard of pony moet onder de indruk zijn van die correctie, maar blijf vooral niet kwaad, want dat begrijpt hij niet. Als je hem meteen flink op zijn plaats zet is hij daarna poeslief voor je...en als je gericht en konsekwent corrigeert, worden ze er ook niet bang van.