wat doe je als je paard je bijt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

whisperramse

Re: wat doe je als je paard je bijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 13:58

Goeie Appel, als ik dat ook nog moet beginnen uitleggen Haha!
Stel je voor dat je een hoola hop rond je houdt, die ruimte die tussen jou en de hoepel is is jouw "persoonlijke ruimte".
Daar hoeft het paard niet in te komen indien dit niet wordt gevraagd.
Dat noemen ze respect voor de leider.
Heb je al eens goed op een kudde paarden gelet?
Voorbeeldje; wanneer mijn dominante ruin aan zijn hooi staat te knabbelen en het andere paard komt alleen maar "te dicht", ja dan wordt die verjaagd, want da's zijn ruimte, daar hoeft niemand in en neen das dan geen kwestie van voedernijd, want de andere ruin mag dan wel komen en eten snap je?
Het is een kwestie van je rangorde.

Mmaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 14:16

hmm... ja oke, maar dat vind ik onzin Knipoog

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 14:29

Kun je aan uitleggen aan de hand van de leeuw en een leeuwentemmer. Is de leeuwentemmer buiten het persoonlijke gebied van de leeuw dan zal de leeuw verveelt voor zich uitkijken, komt de leeuw in zijn persoonlijke gebied dan zal hij opletten en zich op een zeker moment bedreigd gaan voelen.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 14:31

dan vindt jij dat onzin Haha!
Het enige idee dat ik krijg is dat eigenaars paarden gaan vermenselijken en ze "menselijke" eigenschappen geven, DAT is onzin...
Maar bij deze discussie gesloten!
Topic draait over wat je doet als je paard bijt, niet wat een mens onzin vind.

Fennaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 14:11

Bij mijn pony staat de voerton naast zijn stal, en soms als ik even weg ben gaat hij er soms uit eten. Als ik het zie wordt ik ook ontzettend kwaad maar 5 minuten later doet hij het weer.
Hij doet het wel maar af en toe gelukkig. Maar dat is wel iets wat hij bij mij echt niet mag!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 14:24

Fennaa kun je die voerton niet op een andere plek zetten dan? Vind het wel een beetje banketstaaf om die voerton zo vlakbij te zetten en vind het niet meer dan logisch dat je pony het iedere keer weer opnieuw probeert; zou me zelfs niets verbazen als hij er een soort sport van aan het maken is Haha!

Mijn ruin en merrie stonden vorig jaar samen in de paddock. Ik zag de deken van mijn ruin half aan zijn lijf hangen en stapte de paddock in om het recht te trekken. Vergat helemaal mijn (dominant over ruin) merrie gedag te zeggen en liep meteen naar de ruin. Merrie werd boos, ruin kreeg hap, die sprong van schrik 1,5 meter naar rechts, bóvenop mijn voet, door de vaart klapte ik achterover op mijn billen terwijl mijn voet nog onder platpoot van ruin stond...dat deed auw en enige wat ik deed was heel hard auw roepen en mijn ruin's naam. Hij had het geloof ik wel in de gaten want trok zijn voet terug. Dat was in jaaaaaaaaaren tijd dat er een paard op mijn voet heeft gestaan (nou ja gestaan, gesprongen Clown ).

Als ik gebeten word...dan volgt er een flinke lel tegen het gebied die ik als eerste tegenkom want ik straf zo snel mogelijk. Ben ik te laat met reageren, dan straf ik niet meer dan weet hij het toch al niet meer...

Meestal is een spontane 'au' van mijn kant al teken genoeg voor mijn paard dat hij zich gedragen moet... Knipoog Haha!

LiNDz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 14:27

Een paard bijt/schopt een ander paard alleen om de rangorde te bapelen en te laten zien dat hij hoger in rang staat

Als een paard je express bij of trapt wil hij dus zeggen 'Ik sta hoger in rang dan jou!'

Als een paard mij bijt mep ik direct terug, en als hij mij schopt schop ik terug (tegen de buik of knietje)

Dit is echt niet zielig. Paarden doen dit onderling ook en die schoppen VEEL harder als dat ik kan, maar je laat wel direct zien 'Ho wacht even, IK ben de hoogste in rang!'

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 14:31

mijn paard heeft t 1 keer geflikt om mij keihard in mn hoofd te bijten, zonder reden, ik had geen voer, geen tuig, helemaal niets, nou toen heeft ze echt wel een pak rammel gehad... en nadien heeft ze t nooit meer gedaan... maar t zou wat zijn als je door je knol in je kop wordt gebeten en daarna naar de hospitaal kan gaan omdat je n schedelbreuk hebt... pfiew

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 14:35

Mijn pony wou vroeger nog wel eens de baas over mij willen spelen.
Hij heeft me een keer flink hard gebeten (zonder aanleiding), al had ik nog zoveel pijn ik heb hem een flinke mep gegeven.
Net zoals toen mijn pony mij een trap had gegeven heb ik hem teruggeschopt.
Als hij op mijn teen staat duw ik hem eraf, daar kan hij ook niks aan doen.

Nu heeft mijn pony het gelukkig afgeleerd. Lachen

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 14:39

Als een paard bijt krijgt 'ie een lel over z'n neus.

Als die op m'n tenen staat duw ik 'm eraf, of geef ik een brul... maar het paard zal het heus niet expres doen.

En als 'ie trapt, trap ik terug.

Heel simpel eigenlijk Haha!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 14:40

Een klap geven van hier tot Tokio

Lynn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 14:41

Als een paard mij expres zou bijten, zou ik gewoon een lel geven! Hoe moet je het anders afleren, dat mogen ze gewoon inet doen! En als ze zouden trappen/schoppen zou ik het al helemaal doen! Clown

Precipitator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 14:56

Als hij je echt gemeen bijt een klap geven. Maar er zijn ook paard die een soort van knabbelen en dat wordt dan ook gezien als bijten maar een paard bedoelt het dan gewoon lief Tong uitsteken En ja dat is een beetje raar Knipoog maar die van mij kan dat nog wel eens doen. maar dan gewoon niks doen, maar als hij 'echt' bijt een lel geven Tong uitsteken

Fennaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 22:31

Randy01 schreef:
Fennaa kun je die voerton niet op een andere plek zetten dan? Vind het wel een beetje banketstaaf om die voerton zo vlakbij te zetten en vind het niet meer dan logisch dat je pony het iedere keer weer opnieuw probeert; zou me zelfs niets verbazen als hij er een soort sport van aan het maken is Haha!

Mijn ruin en merrie stonden vorig jaar samen in de paddock. Ik zag de deken van mijn ruin half aan zijn lijf hangen en stapte de paddock in om het recht te trekken. Vergat helemaal mijn (dominant over ruin) merrie gedag te zeggen en liep meteen naar de ruin. Merrie werd boos, ruin kreeg hap, die sprong van schrik 1,5 meter naar rechts, bóvenop mijn voet, door de vaart klapte ik achterover op mijn billen terwijl mijn voet nog onder platpoot van ruin stond...dat deed auw en enige wat ik deed was heel hard auw roepen en mijn ruin's naam. Hij had het geloof ik wel in de gaten want trok zijn voet terug. Dat was in jaaaaaaaaaren tijd dat er een paard op mijn voet heeft gestaan (nou ja gestaan, gesprongen Clown ).

Als ik gebeten word...dan volgt er een flinke lel tegen het gebied die ik als eerste tegenkom want ik straf zo snel mogelijk. Ben ik te laat met reageren, dan straf ik niet meer dan weet hij het toch al niet meer...

Meestal is een spontane 'au' van mijn kant al teken genoeg voor mijn paard dat hij zich gedragen moet... Knipoog Haha!

Nee dat kan niet, ik sta op een privé stalling en niet elk paard heeft dezelfde brokken en anders weet de 'baas' niet meer welk paard wat krijgt. Maarja, ik zorg nu altijd dat hij wat anders te doen heeft als ik even weg ben. Bijvoorbeeld wat hooi enz.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 22:33

Gewoon eren tik geven, dat hoeven z eniet te proberen!

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 22:48

Ik verzorg momenteel ook een vrij dominant paard, die ook nog weleens wil proberen te bijten.
Meestal is het zachtjes en meer speels, maar paar dagen geleden beet hij echt hard in mijn vinger, toen heb ik hem even duidelijk gemaakt dat dat NIET de bedoeling is, hopen dat het heeft gewerkt.

Hij pakt ook heel "ruw" iets lekker uit mijn hand, echt met zijn tanden, als ik mijn hand niet goed plat houd ben ik m'n vingers kwijt Clown Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

En ik hoor veel mensen over grondwerk om de verhoudingen recht te zetten. Kan iemand mij uitleggen wat je dan precies met je paard gaat doen, mag ook via pb Lachen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 23:28

Citaat:
Mijn ruin en merrie stonden vorig jaar samen in de paddock. Ik zag de deken van mijn ruin half aan zijn lijf hangen en stapte de paddock in om het recht te trekken. Vergat helemaal mijn (dominant over ruin) merrie gedag te zeggen en liep meteen naar de ruin. Merrie werd boos, ruin kreeg hap, die sprong van schrik 1,5 meter naar rechts, bóvenop mijn voet, door de vaart klapte ik achterover op mijn billen terwijl mijn voet nog onder platpoot van ruin stond...dat deed auw en enige wat ik deed was heel hard auw roepen en mijn ruin's naam. Hij had het geloof ik wel in de gaten want trok zijn voet terug. Dat was in jaaaaaaaaaren tijd dat er een paard op mijn voet heeft gestaan (nou ja gestaan, gesprongen

oef.... au, dat klinkt echt heel pijnlijk zeg! ( rilt bij de gedachte van die arme voet)
Op de voet staan straf ik trouwens nooit af, want dit is puur mijn fout omdat ik te dicht bij het paard sta.
Ik denk namelijk niet dat mijn paarden zover denken van "aaahhh een voet, daar ga ik expres opstaan!'
En bij bijten en trappen denk ik wel dat ze het doen om een reden.

Olke2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 20:19

Toen ik mijn paard net kreeg en de stal in kwam trapte hij naar mij, ik heb hem toen een trap terug verkocht tegen zijn kont en hij heeft het nooit meer gedaan. Bijten of trappen meteen goed afstraffen, op de tenen staan doet paard niet altijd expres. Bij ons op stal was iemand die ook een paard had dat altijd beet, diegene heeft dat paard een keer heel hard terug gebeten in het oor en het paard heeft het nooit meer gedaan.

_Doriien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 20:24

Tik op de neus en zeggen ''FOEI!''

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 20:36

Ik vind het heel verschillend hoe een paard bijt, en daarom ook hoe ik reageer. Van de week werd ik gebeten door mijn bijrijdmerrie, dat zou ze normaal nooit doen, maar ze probeerde een wortel af te bijten en werd een beetje te enthousiast. Omdat ze veel moeite met afbijten heeft, houd ik die wortel altijd stevig vast, en tja, dan kunnen je vingers er tussenkomen. Daar kan ik echt niet boos om worden.
Een ander paard in de kudde "bekijkt" alles met zijn neus en begroet je vaak met een poging tot knabbelen. Dit accepteer ik niet, maar bestraf ik ook niet. Vandaag beet hij me echter zomaar uit het niets in mijn arm (heeft hij nog nooit eerder gedaan trouwens) Toen heb ik hem weggeduwd en ben met mijn rug naar hem toe voor hem gaan lopen, hij aan de teugel achter me.
Ook hebben we een merrie op stal die neurotisch bijt, ze haptt vooral naar zichzelf. Haar naam, die ze op IJsland mee heeft gekregen, betekent "bijten", dus we kunnen ervan uit gaan dat ze ook daar al beet. Het heeft totaal geen zin haar een klap te geven, je moet het negeren. Ze weet wel dat ze niet hard en gemeen mag bijten, doet ze dat toch, wordt ze genegeerd of krijgt ze toch een tik.

Paaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 20:40

MEESTAL gewwon een tik geven op de hoofd niet hard en te zacht

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:17

Bijten en schoppen,express en gericht = knal.
Op tenen staan gil ik het altijd uit, en gaan ze vaak er dan wel weer af Bloos

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 12:32

een tik geven, bijten pik ik echt niet

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 13:45

mjah .... gelukkig bijt mijn paard niet en heeft dat ook nooit gedaan. Maar ze zou zo'n klap krijgen dat ze sterretjes zou zien. Ik heb mijn paard al 10 jaar en zelf opgevoed .... en ze heeft echt nog nooit zoiets geprobeerd. Maar mocht het voorkomen.. ja dan zou ik haar wel een mep verkopen.

Otje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 19:47

Als ze bijten geef ik ze meestal een knal.
Schoppen maak ik gelukkig niet zovaak mee Haha!
Als ze op je tenen staan ga ik staan duwen ( ze staan je dan echt zo aan te kijken "wat doe jij nou raar?" ROFL )