een paard noit in het weiland: zielig??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jooorie

Re: een paard noit in het weiland: zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 19:33

Het is gewoon fijn voor een pony om buiten te staan maar gras is niet noodzakelijk. Zelf hebben wij ook een zandwei. Ik vind het wel zielig als het mooi weer is en een pony staat de hele week in stal.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 19:40

ik vind het niet leuk voor een paard en echt gezond is het ook niet. en al helemaal niet natuurlijk.
maar om te spreken van dierenmishandeling vind ik een beetje te ver gaan

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 19:44

Zaina schreef:
ik vind het niet leuk voor een paard en echt gezond is het ook niet. en al helemaal niet natuurlijk.
maar om te spreken van dierenmishandeling vind ik een beetje te ver gaan

dus mijn paarden zouden minder gezond zijn dan die van de buurman, die 24/7 zonder schuilstal op een blubberwei lopen, maar wél gras hebben? ben ik het niet mee eens.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 21:00

Of een paard nou in een blubberwei, bak of kale wei loopt: het idee is hetzelfde: er is geen of weinig gras om te eten.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 21:02

liefiej schreef:
Soet schreef:
euh jowel dat is wel zielig. Een paard hoord in een weide, lekker kunnen rondlopen, kunnen grazen. En een bak is goed voor een weekje vervanging, maar voor altijd?? Néé, dan moet je maar geen paarden kopen..

dat vind ik onzin,
manegepaarden zien als ze geluk hebben!ook alleen maar in de zomer weiland, of helemaal niet!

En dat is ook de reden waarom ik ook helemaal niet voor een manege ben! Misschien is het eens handig om je te gaan verdiepen in het paard! over hoe ze wild leven.. over hoe ze 'horen' te leven bij een mens etc.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 21:02

nee dat bedoel ik niet, bij de buurman stond het gras hoog genoeg. maar het was wel één grote modderzooi. dan denk ik dat de paarden beter af zijn in een droge bak of paddock met een lekkere berg hooi.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 21:04

Soet schreef:
liefiej schreef:

dat vind ik onzin,
manegepaarden zien als ze geluk hebben!ook alleen maar in de zomer weiland, of helemaal niet!

En dat is ook de reden waarom ik ook helemaal niet voor een manege ben! Misschien is het eens handig om je te gaan verdiepen in het paard! over hoe ze wild leven.. over hoe ze 'horen' te leven bij een mens etc.

hierin ben ik het met je eens. je moet niet kijken hoe het slechter kan, maar hoe het beter kan. maar ik vind niet dat mijn paarden het slecht hebben eerlijk gezegd, ondanks dat ze niet dagelijks op een stuk grasland komen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 21:05

ah op die fiets Haha!, nee precies: liever een droge bak dan tot de enkels in de blub. Maar nogmaals, er zit geen verschil tussen een kale wei en een bak: paarden moeten hoe dan ook worden bijgevoerd en er is geen gras.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 21:05

weetje wat zielig is als een paard helemaal geen aandacht of voer krijgt en zo te horen krijgen ze dat wel dus loat goan

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 21:06

merrieveulen schreef:
Soet schreef:
euh jowel dat is wel zielig. Een paard hoord in een weide, lekker kunnen rondlopen, kunnen grazen. En een bak is goed voor een weekje vervanging, maar voor altijd?? Néé, dan moet je maar geen paarden kopen..

pardon? ik ben afgelopen zomer verhuisd, en nu blijkt bij mijn nieuwe stalling (de beste in de buurt vind ik) het land erg nat te zijn. ik heb de keuze, de paarden tot over de kogels in het water te laten lopen, zodat ze wat gras kunnen opvissen, of ze in de bak en paddock te houden, met lekker hooi en droge voeten, zodat ze in de zomer nog gras hebben om te grazen. zodra het land droog genoeg is, gaan ze er weer lekker op. grasland is altijd fijner dan zandgrond natuurlijk.
onze paarden hebben een grote bak, een wat kleinere paddock, en aan de bak nog een stukje zandgrond. ik kan ze ook de hele dag op stal houden, niet erg paardwaardig lijkt mij, ook al zijn de stallen nog zo luxe. verplaatsen doe ik ze zeker niet, wij proberen er zsm een stuk droger land bij te krijgen, maar om te roepen dat mensen die de paarden niet dagelijks op weiland met gras hebben geen paarden moeten kopen, gaat mij te ver. ik zou zeggen, kom eens kijken, en oordeel dan.

Pas op: De mijne komt ook echt niet elke dag op de weide: maar zeker elke dag de padock in als ze niet de weide in komt Omwille van te nat gras! Dus hier is het ook soms het zelfde geval; Maar een paard moet toch in de zomer; of als het droog is of weet ik wat in een weide staan komop. Je moet naar mijn mening geen paard houden als je geen gras hebt! Jullie hebben gras; Ze kunnen in het gras staan. Maar als het gras te nat is gaan ze de padock in. Hier ook hoor! Maar ze gaan wel de weide in als het mooi/droog weer is of weet ik wat..

En ik geloof je zeker als je zegt dat je paarden het goed hebben. Dat geloof ik ook bij de mijne.. Maar ze moet echt het gras op als dat mogelijk is.. Zoveel mogelijk.
Laatst bijgewerkt door Ogrop op 06-02-07 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 21:06

Als ze overdag in de bak kunnen lopen vind ik het niet zielig.

V_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 21:10

vind het dus echt niet erg als je paard niet op de wei kan
ik bedoel ze krijgen tog hooii en ze gaan tog naar buiten
hooi heeft het zelfde efect als gras.
wij hebben een paardj op stal die wel zomers een maandje op het land gaat maar dat komt opdat die gronische hoest heeft

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 21:11

Welshcobfan schreef:
ah op die fiets Haha!, nee precies: liever een droge bak dan tot de enkels in de blub. Maar nogmaals, er zit geen verschil tussen een kale wei en een bak: paarden moeten hoe dan ook worden bijgevoerd en er is geen gras.

oh, whaha ik snap... nee inderdaad, als je toch hooi bijvoert maakt het voor het paard niet uit of dat op gras is of op zand, zolang er maar niet teveel zand gegeten wordt. wij voeren het hooi uit een ring op een betonplaat... ideaal.

@ soet, dat begrijpen wij elkaar! mijn twee kleintjes komen wel op het land, maar dat is niet van ons en die eigenaar wil er geen grote paarden op. ons eigen land is te nat, hoewel het de laatste dagen aardig droogt. toen het echt nat was allemaal gingen de paarden 's nachts binnen, maar dat hoeft nu niet meer per sé. we zijn ook aan het uitkijken voor een extra stukkie land hier in de buurt dat hoger ligt, maar ja die liggen niet voor het oprapen... verder zitten we met een veel te dikke haf op dieet, en aangezien die altijd met mijn paard samen loopt zal hij ook eventjes minder op het gras komen, als de nattigheid dat straks weer toelaat.

@ BIGmama, mijn paarden gaan in principe het hele jaar door op het land, OK in de winter op zand.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 21:12

De mensen die roepen: zielig! hebben waarschijnlijk zelf geen land die in de winter onderloopt en die weten niet hoe blij je kan zijn als je uberhaupt een bak hebt waar de paarden toch droog kunnen lopen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 21:15

inderdaad. ik ben afgelopen zomer hierheen verhuisd, en de stalhouder had het er wel over gehad maar ik wist niet dat het zo erg kon worden. maar goed, die man doet ook zijn best om voor ons zo dicht mogelijk bij de stallen extra weiland te regelen. voor van de zomer hebben we iig nog genoeg. één stuk hebben we laten vertrappen, en daar voeren we nu hooi op de betonplaat, en daarnaast is de bak, waar ze ook in kunnen, en die is altijd wel redelijk droog. dan hebben we nog de paddock, die is ook droger maar weer kleiner...

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 21:19

Citaat:
persoonlijk vind ik weiland (dus met gras) erg belangrijk voor een paard, het is en blijft een graasdier. de onze krijgen hooi, maar dat is niet vergelijkbaar met stap voor stap grazen. hopelijk hebben we volgende winter beter land.

Dus.. We lezen dit stukje even opnieuw; Een paard is een graasdier; Nééé hoor een paard hoeft helemaal nooit(!!) in het weiland.. Dat is zeker niet zielig.

Dus naar mijn mening; Ja een paard heeft een weide nodig. Ik zeg niet dat ze perséé elke dag de weide in moeten. Ik zeg dat een paard een weide nodig heeft. Net zoals merrieveulen zegt.

@Welshcobfan: ik roep dat dit zielig is.. Maar toevallig gaat mijn paard in dit weer ook niet op het bezopen landschap hoor. (het heeft hier net gesneeuwt en geregent.) Dan kan ze deze zomer helemaal niet meer genieten. Maar de padock in wel! Maar vorig weekend was het hier prachtig weer, en de weide was eindelijk droog van de vorige sneeuwbui; Gelijk alle 5 de paarden losgesmeten. De merrie's allemaal de weide in; De hengst de padock in. Aangezien de achterste weide nogaltijd te nat lag. Ik heb geen grote bak ter beschikking, en vandaar moet ik dus op het gras rijden. Ik ga ook echt niet gaan rijden op dat natte gras. Dan doe ik die 5 paarden iets aan;Dan kunnen ze in de zomer niet lekker grazen. maar dan gaat de mijne gelijk de padock in om te werken; En los gesmeten te worden. Maar een weide is nodig. (vind ik!) Ik zou persoonlijk ECHT GEEN paard aanschaffen als ik geen weide heb.. Nagelbijten / Gniffelen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 21:22

en daarmee ben ik het helemaal eens. ik ken zelf mensen die wel wei hebben, de shetten mogen erop, maar de grotere ponies niet. die staan in de winter 24/7 OP STAL!!! echt niet normaal hoor. af en toe mocht de hengst eruit aan de longeerlijn, maar daarmee is dan ook alles gezegd.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 21:27

ken paarden en pony's waar het mishandeling is als je die in de wei zou zetten...

moet eerlijk bekennen dat mijn paardjes er niet echt ongelukkig uitzien , me hun paddock en loopstal met onbeperkt hooi en paar keer per dag aandacht ..

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 21:29

zolang een paard verder komt dan stapmolen en stal (en onder de man rijden) vind ik het geen dierenmishandeling meer.
Ik vind het echt verschrikkelijk als een paard nooit meer lekker in de bak zichzelf kan uitleven of in een wei!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 21:34

daar ben ik het dan weer wel mee eens

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 21:34

Maar moet het gelijk dierenmishandeling zijn om zielig te zijn??

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 21:35

Ik zou zelf inderdaad ook geen paard aanschaffen als ik geen weide had, maar ik vind het niet zielig voor een paard als hij altijd in een bak losloopt ipv een wei. Zielig is 24/7 stal, zielig is 24/7 in een compleet ondergelopen wei. Paardje wordt zo te lezen goed verzorgd Lachen maar het zou mijn keuze inderdaad ook niet zijn.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 21:36

Soet schreef:

nope. dierenmishandeling is imo toch wel iets 'zwaarders' dan niet volledig tegemoetkomen aan de behoeften van een paard. ik ken er genoeg, die nooit verder komen dan de box en een klein paddockje. de meesten zijn best gelukkig, want ze weten niet beter. mishandeling zou ik het dan ook niet noemen, maar het is niet helemaal goed imo.

AshleyShetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 21:39

Geen dierenmishandeling in iedergeval Clown
Misschien wel wat sneu, misschien moet je het eens rustig zeggen.
Zonder dat er iemand voos wordt natuurlijk Vork Bloos

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 22:06

merrieveulen schreef:
Soet schreef:

nope. dierenmishandeling is imo toch wel iets 'zwaarders' dan niet volledig tegemoetkomen aan de behoeften van een paard. ik ken er genoeg, die nooit verder komen dan de box en een klein paddockje. de meesten zijn best gelukkig, want ze weten niet beter. mishandeling zou ik het dan ook niet noemen, maar het is niet helemaal goed imo.

Inderdaad; De paarden kunnen best gelukkig zijn. Maar wie weet zullen ze nog zoveel gelukkiger zijn in een weiland. Hangt van paard tot paard af ma ar goed.

Wat ik bedoel is eigenlijk hier zie ik veel antwoorden als; Nééé het is niet zielig, zeker geen dierenmischandeling.

Dit is geen dierenmishandeling. Mijn paard heeft dit ook;Zeker niet zielig.

Néé, het is geen dierenmischandeling. Maar misschien is het wel zielig. Hangt van persoon tot persoon af, en van paard tot paard. Maar ik vind het best zielig.. ik zou opzich wel willen weten hoe naturials hier op zouden reageren.. Iets als; Dit is als Samson zonder Gert, eten zonder drinken,...

Trouwens: Misschien is dit wel handig: viewtopic.php?f=110&t=722630&hilit=

Weet iedereen gelijk waarom het nodig is. Ik ben ook opzich wel benieuwd.