Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Zaina schreef:ik vind het niet leuk voor een paard en echt gezond is het ook niet. en al helemaal niet natuurlijk.
maar om te spreken van dierenmishandeling vind ik een beetje te ver gaan
liefiej schreef:Soet schreef:euh jowel dat is wel zielig. Een paard hoord in een weide, lekker kunnen rondlopen, kunnen grazen. En een bak is goed voor een weekje vervanging, maar voor altijd?? Néé, dan moet je maar geen paarden kopen..
dat vind ik onzin,
manegepaarden zien als ze geluk hebben!ook alleen maar in de zomer weiland, of helemaal niet!

Soet schreef:liefiej schreef:
dat vind ik onzin,
manegepaarden zien als ze geluk hebben!ook alleen maar in de zomer weiland, of helemaal niet!
En dat is ook de reden waarom ik ook helemaal niet voor een manege ben! Misschien is het eens handig om je te gaan verdiepen in het paard! over hoe ze wild leven.. over hoe ze 'horen' te leven bij een mens etc.
, nee precies: liever een droge bak dan tot de enkels in de blub. Maar nogmaals, er zit geen verschil tussen een kale wei en een bak: paarden moeten hoe dan ook worden bijgevoerd en er is geen gras. merrieveulen schreef:Soet schreef:euh jowel dat is wel zielig. Een paard hoord in een weide, lekker kunnen rondlopen, kunnen grazen. En een bak is goed voor een weekje vervanging, maar voor altijd?? Néé, dan moet je maar geen paarden kopen..
pardon? ik ben afgelopen zomer verhuisd, en nu blijkt bij mijn nieuwe stalling (de beste in de buurt vind ik) het land erg nat te zijn. ik heb de keuze, de paarden tot over de kogels in het water te laten lopen, zodat ze wat gras kunnen opvissen, of ze in de bak en paddock te houden, met lekker hooi en droge voeten, zodat ze in de zomer nog gras hebben om te grazen. zodra het land droog genoeg is, gaan ze er weer lekker op. grasland is altijd fijner dan zandgrond natuurlijk.
onze paarden hebben een grote bak, een wat kleinere paddock, en aan de bak nog een stukje zandgrond. ik kan ze ook de hele dag op stal houden, niet erg paardwaardig lijkt mij, ook al zijn de stallen nog zo luxe. verplaatsen doe ik ze zeker niet, wij proberen er zsm een stuk droger land bij te krijgen, maar om te roepen dat mensen die de paarden niet dagelijks op weiland met gras hebben geen paarden moeten kopen, gaat mij te ver. ik zou zeggen, kom eens kijken, en oordeel dan.

Welshcobfan schreef:ah op die fiets, nee precies: liever een droge bak dan tot de enkels in de blub. Maar nogmaals, er zit geen verschil tussen een kale wei en een bak: paarden moeten hoe dan ook worden bijgevoerd en er is geen gras.

Citaat:persoonlijk vind ik weiland (dus met gras) erg belangrijk voor een paard, het is en blijft een graasdier. de onze krijgen hooi, maar dat is niet vergelijkbaar met stap voor stap grazen. hopelijk hebben we volgende winter beter land.

maar het zou mijn keuze inderdaad ook niet zijn. 
Soet schreef:Maar moet het gelijk dierenmishandeling zijn om zielig te zijn??
merrieveulen schreef:Soet schreef:Maar moet het gelijk dierenmishandeling zijn om zielig te zijn??
nope. dierenmishandeling is imo toch wel iets 'zwaarders' dan niet volledig tegemoetkomen aan de behoeften van een paard. ik ken er genoeg, die nooit verder komen dan de box en een klein paddockje. de meesten zijn best gelukkig, want ze weten niet beter. mishandeling zou ik het dan ook niet noemen, maar het is niet helemaal goed imo.