Hoefsmit trapt paard, zeg je er wat van?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Re: Hoefsmit trapt paard, zeg je er wat van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:56

heb mijn smid al vanaf 1975 Haha! eerst de vader en nu de zoon en hij doet mijn pony altijd alleen omdat ik er niet bij kan zijn.
en hij weet ook hoe ik ben Knipoog als ze vervelend is mag hij haar best even terecht zetten.
maar ik heb hem nog nooit een paard zien schoppen,hij gebruikt z`n stem Clown en dat is al voldoende *LOL*

ik heb het volste vertrouwen in mijn smid,anders was hij niet zo lang bij mijn paarden geweest Sigaar

en ook als ik er bij ben[vaak ben ik hem dan al voor Haha! ] maar hij hoeft niet te wachten met straf,wat een onzin zeg! dan duurt dat te lang en weet het dier niet meer waarvoor Clown
hij moet aan z`n veiligheid denken en het paard behoort zich te gedragen Ja

liefiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:57

Miss_Montana schreef:
Aha je zou dus toch wel afstraffen. Ik dacht al Clown

jaaa duhu..doe je met kids toch ook ( alleen dan niet met meppen Tong uitsteken )

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:58

Een hoefsmid die zo met Silence om zou gaan, zou ik er zelf meteen uitschoppen.
Die hoef ik niet meer te zien bij mijn paardje in de buurt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:03

Miss_Montana schreef:
Maar wat als je paard nu iets doet wat de hoefsmid kan verwonden? Bijv: Hij slaat uit met zijn achterbeen rakelings langs het hoofd van de hoefsmid. Jullie weten ook dondersgoed dat als het raak was dat de hoefsmid naar het ziekenhuis zou moeten per ambulance of erger, hij had er zelfs aan dood kunnen gaan. Vinden jullie het dan nog stees zielig als de hoefsmid je paard even terecht wijst dmv een schop?

P.s. Zeg niet: Dat zou mijn paard nooit doen want dat weet je niet Knipoog

Mijn bekapper zegt dat een paard meestal signalen geeft, voordat hij bv. bijt of trapt, dus je moet al op die signalen inspelen. Anders ben je te laat, als het paard verder gaat dan 'ie mag. Tong uitsteken

Als je veiligheid voorop staat, doe je alles, toch? Maar hoe vaak komt dat gedrag nou daadwerkelijk voor bij een mentaal en fysiek gezond paard? Zoals de mijne... Nooit dus!! Daarom wordt mijn paard niet geschopt en geslagen, dan kan je vertrekken. Punt uit.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 00:34

Een paard kan altijd schoppen, of hij fysiek en metaal in orde is heeft daar niets mee te maken. Als een paard eens wat minder geduld heeft als anders of hij irriteert zich aan vliegen of hij is fris doordat hij nog niet buiten is geweest... noem maar op, er kan altijd iets zijn en hij hoeft ook niet gericht naar de smid te trappen om hem te verwonden.

kojak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 10:32

Ik had hem een rotschop teruggegeven Haha! , en s;aan met een vijl, asociaal vind ik dat. Als een paard gericht schopt, ander verhaal maar dan nog niet met de vijl Boos! .

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 11:10

anneliesdj schreef:
Een paard kan altijd schoppen, of hij fysiek en metaal in orde is heeft daar niets mee te maken. Als een paard eens wat minder geduld heeft als anders of hij irriteert zich aan vliegen of hij is fris doordat hij nog niet buiten is geweest... noem maar op, er kan altijd iets zijn en hij hoeft ook niet gericht naar de smid te trappen om hem te verwonden.

Tja, ik loop tig keer per dag achter mijn jonge paard langs, check zijn hoeven ook elke dag (zeker als ik de weg op geweest ben) en mij schopt hij niet, hoor. Als een paard minder geduld heeft e.d. merk je dat toch aan de signalen die ik omschrijf? Dan is het aan jou (of de hoefsmid) om daarop te letten en daarmee goed om te gaan, zodat je eventueel getrap voorkomt. Als ik het been van mijn paard optil en hij verliest zijn evenwicht (wat wel eens kan gebeuren) en hij beweegt wat met zijn been, ga ik hem echt geen tik geven, hoor. En dat doet mijn NBer ook niet. Als een paard echt kwaadwillig schopt naar iemand, is er mentaal vaak wel iets aan de hand. Dat vind ik iets heel anders, dan als een paard last heeft van vliegen of fris is. Daar moet je dan maar rekening mee houden als mens. Clown

PDI

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 11:14

ik vind het echt niet normaal

Ik weet zeker dat ik er wat van gezegd heb, maar ook omdat mijn vriendin haar veulen haar been zo gebroken heeft... het veulen draalde om haar moeder heen en dat irriteerde hem. hij zette haar heel kort vast en toen ze daarvan in paniek raakte gaf hij haar een rotschop. ze klapte tegen de grond en toen ze opstond bleef haar beentje bungelen.... Mijn vriendin heeft hem meteen de deur gewezen...

Ik denk dat je beter een andere hoefsmid kan zoeken... Knipoog
Jou pony heeft meer houvast, dus zal niet snel vallen, maar het neemt wel het vertrouwen van je pony in mensen die zijn hoeven optillen weg. straks heb jij er ook problemen mee Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 11:14

Beetje rare redenering dat een paard dus niet in orde is als hij trapt, die van mij heeft een hekel aan de smid, en kan dus zonder reden wel eens uithalen als hij in een sjaggie bui is, daarvoor hoeft hij echt niet iets te mankeren hoor

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 11:41

karoliena schreef:
Beetje rare redenering dat een paard dus niet in orde is als hij trapt, die van mij heeft een hekel aan de smid, en kan dus zonder reden wel eens uithalen als hij in een sjaggie bui is, daarvoor hoeft hij echt niet iets te mankeren hoor

Je kunt je afvragen waarom je paard zo'n hekel heeft aan de smid. Clown

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 12:08

Gewoon ent zoals aan alle andere vreemde die aan hem zitten, ik ben er altijd bij dus je kan neit zeggen dat de smid hem onredelijk behandeld of zo, hij heeft ook geen nare ervaringen met de smid. Dus vandaar dat ik zeg dat wat jij zei dus neit op gaat

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 14:05

Wat ik niet kan begrijpen is dat er mensen zijn die het verschrikkelijk vinden dat hun paard een keer een verdiende oplawaai krijgt en het blijkbaar totaal geen probleem vinden dat de hoefsmid het werken lastig tot onmogelijk wordt gemaakt.

Heb je wel eens gezien hoe paarden elkaar aanpakken. Het moet wel terecht zijn maar er zijn grenzen aan wat een paard wel en niet mag. Wat hij niet mag is zich misdragen!!

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 14:05

Marcella_e schreef:
Mijn hoefsmid heeft dat nog nooit gedaan. naar mijn idee mag de hoefsmid best een paard corrigeren als ie heel vervelend doet maar een schop in de buik gaat me wel erg ver. en bij corrigeren bedoel ik een paard dat echt vuil de benen weg schopt of de hoefsmid probeerd te schoppen

Ja daar ben ik het mee eens

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 15:14

Nadya schreef:
anneliesdj schreef:

Tja, ik loop tig keer per dag achter mijn jonge paard langs, check zijn hoeven ook elke dag (zeker als ik de weg op geweest ben) en mij schopt hij niet, hoor. Als een paard minder geduld heeft e.d. merk je dat toch aan de signalen die ik omschrijf? Dan is het aan jou (of de hoefsmid) om daarop te letten en daarmee goed om te gaan, zodat je eventueel getrap voorkomt. Als ik het been van mijn paard optil en hij verliest zijn evenwicht (wat wel eens kan gebeuren) en hij beweegt wat met zijn been, ga ik hem echt geen tik geven, hoor. En dat doet mijn NBer ook niet. Als een paard echt kwaadwillig schopt naar iemand, is er mentaal vaak wel iets aan de hand. Dat vind ik iets heel anders, dan als een paard last heeft van vliegen of fris is. Daar moet je dan maar rekening mee houden als mens. Clown

Een keer hoeven uitkrabben is wel wat anders dan bekappen, dat duurt langer en er wordt meer aan getrokken en dan heb ik het nog niet eens over de ijzers die er eventueel onder komen.
En een paard hoeft niet eens te trappen om toch ongelukken te maken, een paard wat continu staat te schuifelen en te draaien kan ook ongelukken maken.

Kadanzlover schreef:
Ik weet zeker dat ik er wat van gezegd heb, maar ook omdat mijn vriendin haar veulen haar been zo gebroken heeft... het veulen draalde om haar moeder heen en dat irriteerde hem. hij zette haar heel kort vast en toen ze daarvan in paniek raakte gaf hij haar een rotschop. ze klapte tegen de grond en toen ze opstond bleef haar beentje bungelen.... Mijn vriendin heeft hem meteen de deur gewezen...

Hij heeft toch wel een schadevergoeding aan zijn broek gekregen? Een volwassen paard een trap geven als hij het verdiend is tot daar aan toe maar een veulen, die nog relatief 'breekbaar' is en het allemaal nog eng vind schoppen is belachelijk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 15:17

karoliena schreef:
Gewoon ent zoals aan alle andere vreemde die aan hem zitten, ik ben er altijd bij dus je kan neit zeggen dat de smid hem onredelijk behandeld of zo, hij heeft ook geen nare ervaringen met de smid. Dus vandaar dat ik zeg dat wat jij zei dus neit op gaat

Blijkbaar staat jouw hoefsmid dus lager in rang bij je paard. Mijn paard test ook wel eens mensen uit, hoor, maar ik heb geleerd en gezien (o.a. gezien bij mijn nieuwe bekapper) dat zonder te slaan, hij prima gaat luisteren. Daarom wil ik dat geram niet, omdat het ook op andere manieren kan. Mijn paard is heel gevoelig, maar met consequent optreden (en daar versta ik meer onder dan meteen erop slaan) en hem 'op zijn plaats zetten' (kwestie van opvoeden) is 'ie superbraaf. Terwijl mijn vorige hoefsmid hem wou slaan en schoppen (terwijl hij amper iets deed, wat hangen, omdat 'ie nog erg jong is). Ik volg liever deze methode, verder ieder zijn ding, hoor.

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 15:18

Sonja schreef:
Als mijn paard zich bewust misdraagt, dan mag mijn smid hem een enorme rotschop voor z'n kont verkopen. Geen probleem. Het is ZIJN veiligheid, dat moeten we niet vergeten.

Onterecht straffen is altijd onacceptabel, wie het ook doet. Dan grijp ik overigens ook meteen in.

Ben het hier ook mee eens, mijn hoefsmid mag mijn paard ook een schop verkopen als ze niet luisterd dat ik doe ik immers zelf ook.

groetjes

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 15:20

Aline4 schreef:
Wat ik niet kan begrijpen is dat er mensen zijn die het verschrikkelijk vinden dat hun paard een keer een verdiende oplawaai krijgt en het blijkbaar totaal geen probleem vinden dat de hoefsmid het werken lastig tot onmogelijk wordt gemaakt.

Heb je wel eens gezien hoe paarden elkaar aanpakken. Het moet wel terecht zijn maar er zijn grenzen aan wat een paard wel en niet mag. Wat hij niet mag is zich misdragen!!

Ik bestudeer paardengedrag en ik vind nog steeds dat mensen tegen paarden totaal geen gelijkwaardige strijd is. Paarden tegen paarden is een heel ander verhaal. Jij zal als mens nooit echt bij de kudde horen, hoor. Daarbij is uit diverse onderzoeken gebleken dat geweld bij paarden onderling in een hechte kudde erg weinig voorkomt. Als ieder zijn plaats weet, is er weinig aan de hand. Mijn paard mag zich ook niet misdragen en dat doet hij ook niet. Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 15:24

Nadya: Heeft nisk met rang te maken in directe zin, hij is gewoon eenkennis en houd neit van vreemde, daarnaast is het een hengst en dus houd hij er helemaal enit van als iemand aan zn benen aan het plukken is. Hij gedraagd zich zo bij alle hoefsmeden, scheerders, enz. dus het is zeker geen fout of tekort koming van mijn smid

En begrijp me niet verkeerd maar mijn smid zou nooit mn paarden een tik geven als ze dat niet verdiend hebben. Alleen een ding is heel duidelijk als ze een schop uitdelen krijgen ze er een terug en als ze bijten kunnen ze een pets verwachten, niks meer en niks minder

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 16:45

Als mijn hoefsmid tinkerbell een trap geeft heeft ze het er zelf wel naar gemaakt.

Tinkerbell kan echt vreselijk miepen en niets meer willen, dan word ze strond eigenwijs.
Maar onnodig een trap uitdelen slaat nergens op, de pony moet het er wel zelf naar gemaakt hebben.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 16:46

als ie een skup onder de kont nodig heeft , prima, die geef ik hem zelf ook als ie echt flink buiten het boekje gaat
maar onder de buik is in mijn ogen not done

SummerEnds

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 16:53

Als onze hoefsmid 1 vinger verkeerd naar mijn paarden uitsteekt zullen wij hem op staande voet ontslagen !!
Een hoefsmid heeft gewoon het recht niet om JOU paard een stamp tegen zijn buik te geven !! Ik zou hem er zeker over aanspreken en zeggen dat als je dat nog eens ziet gebeuren hem zult ontslagen want dit kan echt niet hoor. Hij kan wel eens aan het halster trekken als hij echt niet luistert, maar schoppen mag niet gebeuren ! Misschien heeft jou paard nu wel zijn leven lang schrik van de hoefsmid..

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 16:55

Crazy_Angel schreef:
Mijn pony werd vanmiddag bekapt en omdat hij nogal onrustig aan het doen was,
en niet luisterde, trapte de hoefsmit hem flink in zijn buik!

Ik was er heel erg van geschrokken, en mijn pony ook!
Hierna was hij al helemaal niet handelbaar meer. En ik had er ook genoeg van.

Is een paard schoppen voor de hoefsmit normaal?!

Bloos!

Onze hoefsmid deed andere dingen, zoals als ze bijv. met haar achterbeen bleef schoppen (dus écht al een tijd aan het klooien was, niet na een minuut ofzo) dan met de staart een keer om haar koot heen.. Nou, dan trapte ze nog 1 keer, en dan was het afgelopen. Heeft hij maar 3x hoeven doen Knipoog
En met de voorbenen kalmeert hij ze gewoon. Maar tegewoordig zijn ze gewoon braaf hoor Haha!

Verder vind ik dat je daar echt wel wat van mag zeggen.. Ik vind het níet normaal, zeker niet!!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 17:00

SummerEnds schreef:
Als onze hoefsmid 1 vinger verkeerd naar mijn paarden uitsteekt zullen wij hem op staande voet ontslagen !!
Een hoefsmid heeft gewoon het recht niet om JOU paard een stamp tegen zijn buik te geven !! Ik zou hem er zeker over aanspreken en zeggen dat als je dat nog eens ziet gebeuren hem zult ontslagen want dit kan echt niet hoor. Hij kan wel eens aan het halster trekken als hij echt niet luistert, maar schoppen mag niet gebeuren ! Misschien heeft jou paard nu wel zijn leven lang schrik van de hoefsmid..

mmm, maar stel dat jouw paard niet opgevoed is , moet een hoefsmid zich dan maar laten schoppen etc en als verdediging mag hij aan het halster trekken?
als mijn paard uithaalt naar ene hoefsmid als die hoefsmid verder niets raars doet bij het paard, dan mag mijn hoefsmid hem een schop onder zijn kont verkopen(onder de buik niet nee, dat vind ik ook echt niet kunnen)

SummerEnds

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 17:04

Een onopgeleerd paard heeft zo snel geen hoefijzers nodig. En als jou paard tegen de hoefsmid kan moet je hem dat eerst leren. Ik denk niet dat een hoefsmid ermee opgezet is als hij een paard moet bekappen dat ongeloofelijk wild en niet tegen hoefsmeden kan. Je gaat toch ook niet met een paard op de weg dat niet verkeersmak is? Je moet heb gewoon eerst leren. Ik vind gewoon niet dat hij het recht heeft om dat paard een schop te geven.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 17:43

een hoefsmid doet meer dan alleen beslaan
bekappen etc is ook gewoon nodig
en het leren?
sja ik ga geen hoeven bekappen, dat laat ik aan mijn hoefsmid over, dus die is bij het leerproces betrokken en die zal de paarden toch ook evenb flink moeten corrigeren mocht dat nodig zijn

en opvoeding heeft er mee te maken dd, maar wij hebben er ook 1 die is gewoon irritant bij de hoefsmid, dier heeft ontzettend weinig geduld ...
is niet bang, snapt het allemala prima, maar is nogal snel afgeleid etc ...
die geef ik zelf ook een schop onder zijn kont als ie echt vervelend is

zelfd eals het voorbeeld verkeersm\ak
hoe wil je een dier verkeersmak maken als ie nooit in het verkeer komt?