Te kleine boxen voor Paarden.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Te kleine boxen voor Paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 21:53

Visconti schreef:
Ik snap nog steeds niet waarom paarden altijd persé in die klein afgesloten boxen moeten, waarom geen groepsstalling? Veel gezonder en leuker voor de paarden Ja

Daar zijn bepaald niet alle paarden van gediend.
Wij hebben pas nog op stel en sprong twee paarden binnen moeten halen die normaal op een redelijk grote wei samen staan, en dicht bij elkaar. Nu stonden ze samen op een paddock en ineens was de liefde over en dreef de een de ander in een hoek en begon vervolgens er met 2 voeten tegelijk heel hard op in te beuken. Heel raar, want anders staan ze steeds bij elkaar en nu vonden ze dat ze te weinig ruimte voor zichzelf hadden blijkbaar.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:14

Ik vind dat de stallenorm onder de loep moet worden genomen, deze zijn imo te klein, andere europese landen zijn hier allang mee bezig maar wij lopen weer eens achter de feiten aan.
4 bij 5 lijkt er meer op, of idd groepsstalling als een paard hier behoefte aan heeft.

Mee eens dus!!!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:21

Ik vind wel dat de stallen groter moeten worden, vooral voor de grotere paarden de knoeperts vanaf 1.65 mogen idd wel een grote stal hebben, ze kunnen amper liggen in de 3x3 boxen. Volgens mij zie je in de U.K. allemaal grote stallen, kleine stallen zie je daar volgens mij niet.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:22

Maar hebben jullie het dan over de stallen waar paardjes alleen tussendoor in hoeven (paar uurtjes of een nachtje) of de stallen waar paarden de hele dag in staan. Dat vind IK nogal een verschil namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:25

4 x5 zou ik dus echt niet willen
Veel meer kans op vast rollen.

Maar ik vind dan ook dat paarden elke dag buiten moeten kunnen.
Wat heb je aan een 4x5 stal als ze er de hele dag in staan.
Daar lopen ze nog steeds niet in. Krijgen nog steeds geen beweging.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:27

Gut wat hebben die van mij het dan slecht.
Mijn kwpn-er deelt haar 3x3 met een shetlander! Waar ze ook nog eens heerlijk met zijn 2-en compleet plat in gaan

Veels te klein!

Alleen als ik hem er uit haalt breekt ze de boel af en kan ik de dierenarts weer laten komen.
Overigens loopt mijn spul wel 24/7/360 dagen per jaar buiten en gaan ze alleen s`nachts op stal als het echt pokkeweer is of er iets aan de hand is (oud en nieuw).

Buggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:37

Overdag naar buiten kunnen vind ik toch wel het belangrijkste...

Wij hebben boxen van 5X3 (hebben dan ook grote paarden rond de 1.75/1.80, maar ook de pensionpaarden staan in grote boxen) met een voerhek, zodat ze buiten de box kunnen eten.. En overdag komen ze er minimaal een aantal uren uit en in de zomer de hele dag weidegang...

Volgens mij zijn stands idd nog niet afgeschaft, maar zou beter zijn van wel.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:03

Dit is eigenlijk natuurlijk een hele lastige discussie..

Stel je hebt de keus: een paard in een smerige, donkere box van 4x5 OF een paard in een keurig schone, lichte box van 3x3..

Eigenlijk kan allebei niet, maar waar zal het paard zich het gelukkigst voelen?

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:55

rare keuze geef je op Knipoog

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:01

Creool heeft een punt hoor, als je afhankelijk bent van pension sta je best eens voor zulke keuzes..
en dan neem ik toch die 3x3 met voldoende frisse lucht, licht en geen laag plafond enz.. Zo staat de mijne nu en hij is daar opzich relatief happy

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:14

Ik bedoel ook niet exact de keuze die ik opgeef, Cheveyo maar de achterliggende gedachte dat paardenwelzijn niet alleen te maken heeft met de afmetingen van de box.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:14

nee idd daar geef ik je gelijk in Knipoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:15

Ik heb een stal van 3 bij 5 meter, voor een kleine New Forest en een Shetlander, kan dat?

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:34

Nee, Nyckle.. dat is veeeeel te groot!! Knipoog Haha!

sternb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:31

bij ons op stal vind ik ze groot genoeg ze kunnen altijd liggen.weet alleen de afmetingen niet

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:32

Mijn paard staat in 3x3 en op zich vind ik dat een acceptabele maat MITS ze voldoende buiten komen. Als ze 23 uur per dag op stal staan is het te klein.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:42

ik ben wel voor groter,
maar heeft ook met de afmetingen van het dier te maken en hoeveel ze buiten komen
een dier wat standaard buiten staat met een schuilstal zal met 3X4 voldoende ruimte hebben (denk hier ana gemiddeld dier van 1,60)

maar een dier wat er maar twee uur perdag uitkomt mag van mij echt wel een grotere box hebben

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:51

om nog even te reageren op de groepstalling: Waarom bestaan er in opfokken geen uitzonderings gevallen als paarden die "gepest" worden? In de opfok zie je over het algemeen grote groepen paarden bijelkaar in ruime stallen, waardoor bijna elk paard wel naar zijn zin heeft. Maar plotseling als het paard 3 word en onder het zadel moet vind hij groepsstalling niet meer leuk Verward

Wie heeft het dan niet naar zijn zin, het paard of de eigenaar?

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:52

Bijna elk paard, in de groep van de mijne stond een valse, niet echt fijn in een groepsstalling. In het land ging het nog maar heb de mijne er uit gehaald voordat de winterstalling zou komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:54

Ik behandel mijn 3 jarige het zelfde als toen hij 2 was
Maar 1 ding weet ik zeker, hij is niet dominant hij zou bij mij ongelukkig worden in een groep op stal.
Bij de domiante in de wei rent hij weg.

Kawa loopt kreupel, dus doe ik ook geen plezier om bij de dominate in de stal te zetten

Ik heb ze aan huis, dus kan geen meerdere groepen maken.

Eten zal ook niet fijn verdeeld worden.

En zo zal het op meer plaatsen zijn

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:54

Mijn zou gewoon niet in groepsstalling niet goed functioneren. Dat is gewoon eigen kennis van je paard Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:55

In de opfok zijn het vaak jonge dieren, ik denk dat dat ook wel mee telt. De groepshokken bij een manege hier in de buurt vind ik overgens geen succes. Ze staan met zijn 4 of 5 in een stal waaronder aardig grote en vooral chagerijnige pony's. Ze staan in een stal die misschien net een slag groter is dan die van mij, ze hebben dus absoluut geen ruimte om even alleen te kunnen staan en staan bovendien hutje mutje.

Ik heb liever dat mijn paard van 9 tot 6 buiten staat en s'avonds in een 3 x3 stal dan dat hij dag en nacht in een 4 x4 stal staat.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 19:02

Maar er word hier allemaal gedacht uit de visie van "de mens". Want een mens vind het niet leuk om gepest te worden, en ik zeg niet dat een paard dat altijd even leuk vind maar als je kijkt hoe graag een paard de veiligheid van de kudde opzoekt inplaats van alleen zijn vraag ik me af of ze het werkelijk zo erg vinden. Of misschien is de veiligheid van een kudde voor hen zo belangerijk dat ze het gepest daarom maar over zich heen laten komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 19:05

creool schreef:
Nee, Nyckle.. dat is veeeeel te groot!! Knipoog Haha!

Beter te groot dan te klein Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 19:05

Als ik zie dat mijn paard weg rent uit de kudde, om daarna idd weer voorzichtig erbij te komen.
En ik pak hem de kans op vluchten weg, dat ik hem niet gelukkig maak.