Hengsten in omgang.

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78671
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 23:11

Op dit moment breng ik een hengst uit in de sport, beestje heeft ook nooit gedekt. Hengstige merries kan hij op reageren, maar eigenlijk reageert hij nog feller op ruinen. Als ik er mee bezig ben zal hij het nooit in zijn hoofd halen, loop ik met een ander door het gangpad dan zal hij nog wel eens van zich laten horen. Hij profiteert er dan van dat ik hem op dat moment niet aan kan. Hengsten zijn slim wat dat betreft.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 00:24

ik heb een ruin die zich nog erg hengsterig gedraagt, mede door fouten in de opvoeding. hij moet ruinen ook niet zo, met merries heb ik echter geen problemen. ook niet als ze hengstig zijn, hij wil er dan wel op maar blijft wel luisteren.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 00:25

griebels schreef:
Cassidy schreef:
Niet mee eens. Een hengst gaat door waar een ruin of een merrie stopt. Tot er bloed vloeit of er doden vallen.


En hier ben ik het niet mee eens
Ligt er maar net aan wat voor een opvoeding je hengst heeft gehad...


Dit is de tweede keer dat in dit topic de opvoeding naar boven komt, maar ik ben het toch echt niet met je eens. Als de hormonen op gaan spelen is de hele opvoeding foetsie. Prijs je gelukkig dat je dat nog niet hebt meegemaakt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 00:28

welshfreak schreef:
Niet elke hengst is een monster! Er zijn er natuurlijk wel agressievere bij maar om nou meteen over te gaan naar, overlijdens?


Zelf op bokt hebben de nieuwsberichten van sterfgevallen na een aanvaring met dekhengsten gestaan.
Helaas zijn die berichten niet meer te achterhalen omdat ze langer dan een jaar geleden geplaatst zijn. Ik weet niet meer wie ze heeft geplaatst, kan dus ook niet op user terugzoeken.

Anne_GTI

Berichten: 18215
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 00:40

Yep, allemaal leuk en aardig maar als je op een hengst zit met losrijden en er komt een andere hengst het terrein op die begint te brullen kan je je hengst nog zo goed opgevoed hebben maar het enige wat je dan nog kan is heel hard inkomen met hand, spoor en zweep en hopen dat ie er nog iets van meekrijgt zodat je de controle terug kan winnen. Ik kon er met 100 hengstige merries omheen rijden maar 1 hengst en hij wilde maar 1 ding; dat was knokken.

Een hengst die niet hoeft te dekken moet je gewoon laten helpen. Daar heb je alleen maar gemak van en het paard ook. Op welke leeftijd je dat dan laat doen moet ieder voor zich weten maar een paardendekhengst op wedstrijden hoort in de handen van een prof. Die ellende moet je als amateur helemaal niet op willen zoeken.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 00:51

Anne_GTI schreef:
Yep, allemaal leuk en aardig maar als je op een hengst zit met losrijden en er komt een andere hengst het terrein op die begint te brullen kan je je hengst nog zo goed opgevoed hebben maar het enige wat je dan nog kan is heel hard inkomen met hand, spoor en zweep en hopen dat ie er nog iets van meekrijgt zodat je de controle terug kan winnen. Ik kon er met 100 hengstige merries omheen rijden maar 1 hengst en hij wilde maar 1 ding; dat was knokken.

Een hengst die niet hoeft te dekken moet je gewoon laten helpen. Daar heb je alleen maar gemak van en het paard ook. Op welke leeftijd je dat dan laat doen moet ieder voor zich weten maar een paardendekhengst op wedstrijden hoort in de handen van een prof. Die ellende moet je als amateur helemaal niet op willen zoeken.


ik ben het met je eens. het heeft voor zowel ruiter als paard gewoon veel voordelen als het paard gesneden is. als die niet hoeft te dekken heb je niets aan die ballen... als het gaat om een ouder paard, dat al netjes opgevoed is, vind ik het weer een andere zaak, maar bij een jong dier, wat nog flink moet gaan ontwikkelen, gewoon eraf die dingen. veulens zijn bijna altijd makkelijk in de omgang, maar wacht tot ze groter worden en ook wat willen.

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 08:15

Anne_GTI schreef:
Yep, allemaal leuk en aardig maar als je op een hengst zit met losrijden en er komt een andere hengst het terrein op die begint te brullen kan je je hengst nog zo goed opgevoed hebben maar het enige wat je dan nog kan is heel hard inkomen met hand, spoor en zweep en hopen dat ie er nog iets van meekrijgt zodat je de controle terug kan winnen. Ik kon er met 100 hengstige merries omheen rijden maar 1 hengst en hij wilde maar 1 ding; dat was knokken.



Wij rijden vaak met emerdere hengsten samen en dit heb ik nog nooit meegemaakt, gewoon omdat ze weten dat als wij met ze bezig zijn ze op ons moeten letten en niet op hun zaakje. Nog vordat we zo'n situatie aan zien komen, zeggen we tegen ze dat ze op moeten letten, en ze weten dat ze meten luisteren en doen dat dus ook.... tja, ik vind het nog steeds een kwestie van opvoeding

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78671
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 08:17

Anne_GTI schreef:
Yep, allemaal leuk en aardig maar als je op een hengst zit met losrijden en er komt een andere hengst het terrein op die begint te brullen kan je je hengst nog zo goed opgevoed hebben maar het enige wat je dan nog kan is heel hard inkomen met hand, spoor en zweep en hopen dat ie er nog iets van meekrijgt zodat je de controle terug kan winnen. Ik kon er met 100 hengstige merries omheen rijden maar 1 hengst en hij wilde maar 1 ding; dat was knokken.


Dit is dus onzin, kom met genoeg hengsten op wedstrijden (ook dekhengsten) en ik heb daar nog nooit last van gehad. Dat jouw hengst zo deed wil niet zeggen dat ze allemaal zo zijn, niet alle hengsten over 1 kam scheren.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 10:07

Anne_GTI: Ik heb het ook ng nooit meegemaakt dat een hengst neit te houden is tussen de andere hengsten

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 12:40

En ik dus wel. En neem maar van mij aan dat het levensgevaarlijk is. Voor zowel mens als dier.

Jasia

Berichten: 6760
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 12:47

Wij hebben op stal 3 Belgisch Trekpaard hengsten. (tussen de 1.60m en 1.70m en breed gebouwd dus dat is wel wat)
En alle drie zijn ze totaal verschillend..
De ene weet niet dat hij hengst is, staat hij in de bak en kom je met een merrie voorbij kijkt hij even op en gaat verder eten..
De andere is lekker ontdeugend en speels en vindt merries wel leuk maar weet zelf niet waarom Tong uitsteken (hij valt namelijk ook op een ruintje bij ons op stal Tong uitsteken )
En de andere weet heel goed dat hij hengst is en heeft ook al meerdere keren gedekt..
Maar als je met hem bezig bent let hij op jóuw en als je rijd kan je met een merrie voorbij komen maar hij zal er niet achter aan gaan..
Tuurlijk moet je consequent zijn, maar dat is toch bij ieder paard zo..?

Ik denk dat een hengst niet anders is dan een ruin of merrie máár bij een hengst moet je meer rekening houden met de hormonen..
Maar sommige merries die hengstig zijn zijn ook niet te houden..

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 12:55

Cassidy schreef:
En ik dus wel. En neem maar van mij aan dat het levensgevaarlijk is. Voor zowel mens als dier.


Inderdaad, hoef je mij neit uit te leggen, dan krijg je de grootste ongelukken, maar als je hengst zo is dan is het de taak van de eigneaar om te zorgen dat je hengst neit in zulke situaties terechtkomt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:00

Wat de een levensgevaarlijk vind, hoeft de ander nog niet zo te zien. Een eigenaar die vind dat hij best met het dier overweg kan, zal niet zo snel castreren. En als er van alle kanten nog bevestiging komt dat het met een hengst allemaal nog wel mee valt.....
Een hengst waarbij je het ziet aankomen is trouwens ook nog een heel ander verhaal dan een hengst die van het ene op het andere moment uithaalt....

Anoniem

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:02

Het ligt aan de hengst zelf. Sommige hengsten die zijn gewoon hartstikke rustig en sommige hengsten echt altijd heel heet.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:04

Ja nou ja dan kan je aan de gang blijven natuurlijk, op de hengstenkeuring zijn mijn heren ook fel tussen al die hengsten maar wel prima in de hand te houden ik neem toch aan dat als er iemand zou zijn met ene hengst die niet in de hand te houden is die ook niet meer op de keuring verschijnt. Zelfde verhaal met wedstrijden

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:22

Ik heb het niet over keuringen en wedstrijden. Ik heb het over de dagelijkse omgang met het dier, op een stal waar meerderen staan. We hebben niet allemaal het voorrecht van het rijk alleen.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:22

Cassidy schreef:
Dit is de tweede keer dat in dit topic de opvoeding naar boven komt, maar ik ben het toch echt niet met je eens. Als de hormonen op gaan spelen is de hele opvoeding foetsie. Prijs je gelukkig dat je dat nog niet hebt meegemaakt.


ik heb dan ook een superbrave hengst Knipoog

Hij voldoet wel aan de eis die TS op de eerste pagina stelde Ja
wordt dit jaar 11 jaar en is 1m48...
Ik heb echt nooit problemen met zijn hormonen

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:22

@ karoliena, dat zou wel de meest logische handelswijze zijn, maar er zijn ook mensen die er ondanks alles van overtuigd zijn dat ze het allemaal wel kunnen/ weten, terwijl dat niet het geval is. jammer genoeg. door zulke mensen en die paar kwaadaardige hengsten krijgen alle hengsten (bij sommigen) een slechte naam, terwijl dat vaak helemaal niet nodig is. een paard hoort in deskundige handen thuis, een hengst helemaal!
in feite is het grootste deel toch opvoeding. Jimmy kan bijv. tussen de merries gereden worden door een kind van 8 jaar, dan is er toch niks aan de hand? ik zou zeker niet willen zeggen dat alle hengsten ineens kunnen omslaan, laat staan dat ze allemaal gevaarlijk zijn.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:24

Cassidy schreef:
Ik heb het niet over keuringen en wedstrijden. Ik heb het over de dagelijkse omgang met het dier, op een stal waar meerderen staan. We hebben niet allemaal het voorrecht van het rijk alleen.



Nou ja zeg. Hoor het al weer. In de dagelijks eomgang is eht precies hetzelfde, als er meerdere hengsten op stal staan, dan meot de eigenaar er voor zorgen dat het neit tot een confrontatie komt.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:25

Neonlight schreef:
Anne_GTI schreef:
Yep, allemaal leuk en aardig maar als je op een hengst zit met losrijden en er komt een andere hengst het terrein op die begint te brullen kan je je hengst nog zo goed opgevoed hebben maar het enige wat je dan nog kan is heel hard inkomen met hand, spoor en zweep en hopen dat ie er nog iets van meekrijgt zodat je de controle terug kan winnen. Ik kon er met 100 hengstige merries omheen rijden maar 1 hengst en hij wilde maar 1 ding; dat was knokken.


Dit is dus onzin, kom met genoeg hengsten op wedstrijden (ook dekhengsten) en ik heb daar nog nooit last van gehad. Dat jouw hengst zo deed wil niet zeggen dat ze allemaal zo zijn, niet alle hengsten over 1 kam scheren.


waar mijn hengst vandaan komt rijden ze alleen maar hengsten, en allemaal samen op de baan (rensport fokkerij)... Nog nooit problemen mee gehad terwijl er toch een is die naar alles en iedereen brult etc...

Ze leren de hengsten daar dat ze onder het zadel EN aan de hand niet mogen hinniken, niet mogen uitschachten en zich niet groot mogen maken...

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:26

Merrieveulen inderdaad dat is het probleem door die paar hengsten die brokken maken krijgen alle hengsten een slechte naam.

luna1986

Berichten: 677
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: Hoogerheide

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:30

Ik heb een hackney hengst, en het is een droppie tuurlijk moet je (net als bij elk paard) opletten en consequent zijn,
maar verder heb ik geen problemen omdat het een hengst is.
Ik behandel hem net als de andere paarden. Ook op andere terreinen doet is hij erg braaf.
Tuurlijk roept ie wel is, maar zelfs mijn merrie's doen dat!

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:33

@ karo, ja, en dat is gewoon jammer. kijk bijv. naar Spanje, die anda's worden gefokt op karakter, het moeten prettige paarden zijn om mee te werken. de hengsten worden gebruikt voor het werk, de merries voor de fok (grofweg, er zijn vast wel merries die ook gereden worden). ze krijgen daar een strenge opvoeding, regels zijn regels (vaak naar mijn mening te streng en paardonvriendelijk, maar dat terzijde). in nederland worden paarden nauwelijks gefokt op karakter, denk bijv. aan Broere Jazz. dat speelt natuurlijk ook een rol, maar als de sportprestaties eronder zouden kunnen lijden gebeurt het gewoon niet, karakterfokken. en dat is gewoon zonde.

wat je trouwens ook nog weleens hoort, is dat mensen een volwassen, opgevoede hengst kopen, die zich de eerste tijd voorbeeldig gedraagt, en ineens omslaat, meestal door onkunde van de nieuwe eigenaren. dat is ook zo'n punt.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:03

Ja inderdaad, heel jammer.

Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die een hengst hebben en er niet mee om kunnen gaan en zo voor gevaarlijke situaties zorgen, maar er zijn ook zat mensen met merries of ruinen die te weinig ervaring hebben voor een eigen paard en ook zo voor gevaarlijke situaties zorgen.

Feit blijft dat je gewoon de ervaring moet hebben, zowel met merries als met hengsten die vooral in de opvoeding wat pittiger zijn dan de merries.

Maar je kan niet alle hengsten eigenaren aanspreken op de fouten van een aantal. Dat gebeurd bij merries of andere dieren toch ook niet. Dat gaat er gewoon bij mij echt niet in. Is gebleken dat iemand er niet mee om kan gaan zou ik ook castereren aanbevelen, maar je kan naar mijn mening niet een hengsten eigenaar beoordelen zonder te weten hoe of wat maar puur alleen omdat diegene een hengst heeft

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:22

inderdaad.