Even een paar reacties:
Sammy1: wat geef jij ongelooflijk kinderachtige reacties zeg! Dat je op niveau rijdt, wil absoluut niet zeggen dat je weet hoe paarden in elkaar zitten en hoe ze denken, dat blijkt dus ook wel uit jouw acties die ik hier lees. Denk jij inderdaad dat een paard het ook maar in zijn hoofd haalt om jou te schoppen of te slaan als jij een duidelijke leider bent? Nee. Dit doen ze alleen maar als jij ongeveer even hoog in rang staat of lager. Dus de paarden waar jij mee omgaat geven zelf het antwoord. Bovendien voegen reacties als: ''hahaha ik lach me hier dood'' niets toe aan dit topic, dus die kan je ook wel weglaten. Ik zeg dit allemaal niet om ruzie te maken, maar probeer eens op een normale manier te reageren in plaats van zo kinderachtig, je bent zelfs ouder dan ik, en ik kan het toch ook? Als jij niet tegen een andere visie kan dan die van jezelf lijkt het me geen goed idee om je vaker in zo'n discussie te mengen, jij maakt je alleen maar kwaad en het voegt dus niets toe.

Kiko: de tweede manier die jij gebruikt voor jouw paard is een jion-up. De join-up is de ergste straf die je een paard kunt geven, het is voor een paard een keuze tussen leven en dood, al ziet dit er misschien niet zo uit. Het is niet voor niets dat Mony Roberts, de gebruiker van de join-up zegt dat je een join-up maximaal 15x bij een paard mag gebruiken, in heel zijn leven! Ik wil je hiermee niet aanvallen, ik probeer je alleen te laten beseffen wat die tweede methode nou eigenlijk met je paard doet.

Lolaaatjuhh: die manier met de longeerlijn vind ik dus echt afschuwelijk, je kijkt totaal niet naar het paard en laat hem niet in zijn waarde. Volgens mij is de TS vooral op zoek naar een NH-methode en dat is dit absoluut niet.
TS: ik denk inderdaad dat grondwerk de beste manier is. Ik heb zelf ondervonden dat het paard achteruit laten stappen wanneer het jou voorbij gaat erg goed werk. Je hoeft het maar een paar keer te herhalen en dan zit het er wel in bij je paard. Gebruik als het nodig is een kort zweepje om hem terug te zeten. Tik hiermee zachtjes op zijn borst, steeds harder, totdat hij achteruit gaat. Let goed op dat het paard op de goede positie blijft: zijn hoofd ter hoogte van jouw schouder en geen stap verder! Vanzelfsprekend mag hij ook pas weer gaan lopen als jij gaat lopen. Succes!