Hoe reageer jij op een happend paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Hoe reageer jij op een happend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:34

hangt ervan af waarom een paard bijt. singeldwang wordt in veel gevallen veroorzaakt door pijn. dat zou ik niet graag afstraffen. is het klierderig gedrag, dan volgt er een waarschuwing (ook niet bij elk paard), en baat dat niet, dan is het snel en duidelijk handelen. bijten doe je maar in je vrije tijd.
maar nogmaals, het hangt er echt vanaf waarom het paard bijt, en wat voor paard je voor je hebt. daarom vind ik het ook belangrijk dat ik een paard een beetje ken voor ik ermee aan de slag ga.

de haf van mijn zusje was met opzadelen ook vervelend, ze probeerde te bijten en te trappen. mijn zusje verzorgde haar toen nog (inmiddels heeft ze haar gekocht), en het was pas de tweede keer dat ze zou rijden. het probleem was bekend, dus ze is er wel opgegaan. het paardje steigerde met aandraven. mijn zusje is afgestapt, heeft het zadel op de grond gemieterd en is verder gereden, helemaal vlekkeloos. nooit meer problemen mee gehad toen er eenmaal een beter zadel en singel was.

Shopaholic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 03:17

Mijn oude verzorgpaard deed dit altijd. Ik negeerde het meestal omdat hij eigenlijk nooit echt beet.
Mocht hij me wel echt bijten dan zou ik sirieus waar gewoon terugbijten Duivel

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 12:38

Bedankt voor alle reacties!

Ikzelf laat me nooit zomaar bijten, want happie=klappie. Maar het is duidelijk dat mijn verzorgpaardje ergens last van heeft (namelijk haar buik) en dan geeft ze dat aan door te happen, dan ga ik niet zeggen 'niet zeuren' (want dat doe je imo als je een klap geeft dan).

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:11

ligt eraan waarom een paard hapt. Hoe hij hapt, waarnaar hij hapt.
Momenteel grijnst mijn merrie als ik haar aansingel. Ze is hoogdragend en erg gevoelig op haar buik. Zolang ze voor zich uit grijnst zeg ik niets. als ze mijn richting uit komt krijgt ze meteen een NEE.
Als een paard echt naar me toe komt en me hapt krijgt ie een ram voor zn kop. En geen zachte!

Lessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 19:15

Nou mij verzorgshet doet het ook om te spelen zei de eigenaar dus...maar geef hem gewoon een tik hoor!! Hij weet best dat die niet mag bijten!!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 20:12

Ik moet eerlijk zeggen dat ik op een ander paard dan die van mijzelf anders reageer. Dan heb ik toch een stuk minder moeite om boos te worden. De keren dat ik die van mij een tik heb gegeven, zijn op een hand na te tellen. En daarna voel ik me dusdanig schuldig dat ze meteen weer een knuffel krijgt Clown

maureentjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 20:14

ik zeg met een harde stem iets en geef een tikje op de neus ofzoo en als ie het dan nog doet een harde tik
nu bijt ze niet meer alleen met aansingelen schut ze haar hoofd een keer

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:13

Ik negeer het vaak. Als ze te happerig wordt en ook echt naar mij gaat richten en niet veel gaat schelen krijgt ze een schreeuw en soms een tik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:14

Als het gewoon drijgen is negeer ik het. Als ze echt bijten een tikje.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:21

Paarden die heel irritant happerig zijn, knijp ik altijd. Clown
Het werkt wel goed.

Van slaan houd ik niet zo, vooral omdat het voor hun vaak een gewoonte is en dat leren ze niet meer af met 1 mep.
Is dat wel het geval, is meestal wel te zien, dat krijgen ze wel een goede.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 00:10

slaan of knijpen kan het bijten ook doen ontaarden in een spelletje. als er echt maatregelen genomen moeten worden drijf ik het paard van me af, en laat hem pas weer komen als hij zich weet te gedragen. verder negeer ik aandachttrekkerij door happen. mijn veulen heeft zijn bijtperiode al gehad, hij deed het in mijn handen om aandacht te trekken zodat ik hem zou kroelen. ik deed mijn handen weg als hij beet, en kroelde als hij er vriendelijk om verzocht. nu weet hij dat bijten niet leuk is omdat hij geen reactie krijgt, en dat zachtjes neuzen veel leuker is, want dan wordt hij op zijn fijne plekjes gekroeld.
ik werk zowiezo liever uit het principe van belonen, ipv straffen. aandacht trekken op een bescheiden manier (neuzen) mag, dmv bijten niet. het goede gedrag wordt beloond, het slechte genegeerd en dat weten ze gauw genoeg. maar goed, dan heb ik het wel over een jong veulen die nog geen slechte gewoontes heeft geleerd. in veel gevallen is een keer streng corrigeren nou eenmaal nodig, jammer maar het is niet anders. wij hebben op stal ook eentje staan, die bijt niet maar probeert je mee te sleuren. die heb ik weleens een tik gegeven, of naar gebruld. ze gedraagt zich nu tegenover ons voorbeeldig, maar tegenover haar baasjes ettert ze vrolijk door, omdat die geen duidelijkheid geven over wat wel of niet mag...

jacq_ynie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 10:20

hmmmm.. happend paard?
ik heb zelf zo'n pony waar ik wel eens op rijd en die doet het altijd. dan is het hey hou eens op! luistert ze niet is het op de neus een tik. ze reageert daar angstig op maar wat ik er verder aan kan doen...
als ik haar uit de stal haal is het ook zo, ik sta er achter en de oren plat meestal probeert ze te trappen (bij mij niet meer!! haha dat heb ik onder controle = aangepakt!:P).
maar bijten, eigenlijk moet ik terug bijten als ze me bijt want dan doet ze het ook niet meer, dat heb ik laatst een aantal keren ergens gelezen. in haar oor ofzo niet hard maar ja. ik heb dat niet gedaan vind het beetje zielig (?)

maar hoe ik er op reageer ff streng wezen.

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 14:00

Mijn pony is heel happperig als ze ongeduldig is of ze is chagerijnig.
Tijdens het opzadelen, als ze later uit haar stal komt dan normaal.. Hele tijd happen.
Ze weet dat ze niet mag bijten, dus hapt gewoon een beetje in de lucht.
Als ze te dichtbij komt roep ik: 'Uh!' of 'Tessa!' Dat is straf genoeg voor haar, ze stopt dan gelijk.

Ik zou je merrie niet een tik geven, maar met stemverheffing proberen haar gebijt te laten ophouden. Je zei zelf al dat ze dit normaal niet doet, alleen nu ze drachtig is.. Als ze toch de hele tijd doorgaat, laat haar eens checken of kijk of het zadel nog goed past. Ze begint hier echt niet zomaar mee om de baas te spelen ofzo, maar waarschijnlijk omdat iets niet goed zit. Tenminste, dat denk ik Knipoog

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 14:04

Een tik geven Lachen

Dat is gewoon ongewenst gedrag..

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 16:04

Mijn paard heeft me één keer stevig in de rug gebeten, dat had ze nou net niet moeten doen! Een flinke tik tegen haar mooie snoet en ze heeft het nooit meer gedaan!

Ik bijt haar toch ook niet Clown

Lenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 18:49

Bij mijn pony werkt het niet om alleen maar 1x hé te zeggen, dus ik zeg dan hé en geef een tik op haar hals, ik weet het misschien beetje te hard? Maar als je pony niet op hé reageerd kan het niet anders vind ik. Na die tik doet ze het dan ook niet meer Vork

Bo0wiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 16:36

mijn paarden bijten niet echt, maar als ze het een keer doen dan krijgen ze wel een tik niet hard maar wel dat ze weten dat ze het neit nog een keer moeten doen..Tong uitsteken

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 21:07

Amo hapt wel eens met opzadelen, en kijkt zowiezo erg nijdig. Hij weet inmiddels dondersgoed dat hij niet naar mij moet happen, en een Uhh is genoeg als hij vervelend doet.

Als ze echt happen, dan krijgen ze direct een tik, daar ben ik niet van gediend.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 10:43

Mijn paard hapt ook met aansingelen.. Zodra ze gewoon een beetje chagerijnig kijkt en afentoe in de lucht wat hapt.. Dan besteed ik er niet echt aandacht aan. Maar.. Zodra ze mij probeert te bijten.. Ze ik HEEEE! en dan draait ze snel weer weg. Ze heeft me 1 keer gebeten.. Toen heb ik haar terug gebeten. Dat is namelijk het slimste.. Zo doen paarden dat onderling ook.. Jij bijt? Ik bijt jou terug..

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:26

Als ze echt naar je happen is het bij de Shetlanders zeker weten een tik of schop onder de kont. Bij de paarden op de manege, die indd wel eens kunnen happen met aansingelen, wil ik ze liever niet slaan, het zijn mijn paarden niet! Maar een schreeuw geven ofzo als ze echt bijten doe ik toch vaak wel.
Timon hapt eigenlijk nooit, alleen als die eten wil en je hebt dat in je zak, dan kun je beter het beste hem snel dat eten geven, ben je weer redelijk veilig Haha! Die bedoeld het niet gemeen verder gelukkig niet Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 22:46

happen en geïrriteerd gedrag met het opzadelen/ aansingelen komen bijna altijd voort uit een pijnlijk zadel of pijnlijke singel, of een singel die te strak wordt aangetrokken. 9 van de 10 ruiters singelt nog altijd te strak aan, wat ook tijdens het rijden problemen kan geven omdat het paard de buikspieren niet optimaal kan benutten, terwijl deze juist voor het nageeflijk rijden zo belangrijk zijn.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 07:23

merrieveulen schreef:
happen en geïrriteerd gedrag met het opzadelen/ aansingelen komen bijna altijd voort uit een pijnlijk zadel of pijnlijke singel, of een singel die te strak wordt aangetrokken. 9 van de 10 ruiters singelt nog altijd te strak aan, wat ook tijdens het rijden problemen kan geven omdat het paard de buikspieren niet optimaal kan benutten, terwijl deze juist voor het nageeflijk rijden zo belangrijk zijn.

Het kan ook gewoon klieren zijn hoor.. Aangezien mijn paard een hele zachte gel singel heeft. Het zadel is een zadel wat speciaal voor mij merrie is aangemeten.
Ze kijkt al boos als ik met m'n zadel en hoofdstel aan kom ... En als ik dan in de bak verder aan singel is mevrouw gewoon met haar oortjes naar voren aan het kijken naar de andere paarden.. Het is gewoon een merrie die afentoe kliert Tong uitsteken

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 08:09

DeadxStar schreef:
Een tik geven Lachen

Dat is gewoon ongewenst gedrag..

Precies Lachen .

Narya schreef:
De keren dat ik die van mij een tik heb gegeven, zijn op een hand na te tellen. En daarna voel ik me dusdanig schuldig dat ze meteen weer een knuffel krijgt Clown

Waardoor je paard er meteen geen barst meer van snapt wat er aan de hand is Verward ...

Haarband

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 09:13

Mijn hengstje bijt gelukkig niet, zou hij het wel doen, dan krijgt hij gewoon een tik! Bloos

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 12:06

Hihi @ Nessah, dat doet die draak van mij ook, als ik op de poetsplaats aansingel dan ontploft ze, en in de bak is het ineens niet erg..zure pismerrie!!!!! Ik kan er wel om lachen. En als ze raakt hapt of trapt krijgt ze schoenmaat 37 te voelen, klein maar fijn. Maar ze heeft het al een hele tijd niet meer gedaan gelukkig!