wat te doen als je paard vastligt?????

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: wat te doen als je paard vastligt?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:07

KiWiKo schreef:
dat wat helpt, en waar moet ik ervaring mee hebben?

Wat doe je dan als ze echt vastliggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:07

Do_30 schreef:
de paarden zijn toch al in paniek dan kan je toch geen tik geven ,vergelijk het maar met als je aan het rijden bent en je paard is bang ga je hem/haar dan ook een tik geven???????
dit is mijn mening , mag toch wel??!!!!

vergelijk het maar dat je zelf in ee niet zo fijne houding vastzit en iemand gaat je slaan om te in een andere houding te krijgen zodat je loskomt, dan heb ik toch liever iemand die aan me loopt te trekken dan die me gaat slaan terwijl ik geen kant opkan hoor!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:11

met het enige verschil shanna, dat mijn maaiende benen heel wat minder dodelijk zijn dan die van een paard Haha! en een paard kan niet denken, die denkt niet van OOOO zal maar even rustig blijven want ze helpt me Lachen

Door persoonlijke ervaring heb ik geleerd dat nooit bij een vastliggend paard te staan om het dier te helpen....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:11

maar als je een tik krijgt waar je van schrikt heb je goede kans dat je uit schrik reflex een dusdanige draai maakt, opstaat... hey, kijk nou, ik ben los....

Corelli_2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:18

wat ik heb geleerd is als hij voor de deur ligt NOOIT de deur open doen want dan kunnen ze zic niet meer afzetten , want dan is de kans groot dat hij met zijn benen er buiten komt.

en als hij niet bij de deur ligt gewoon even helpen met een klein tikje, of een halstertouw/longeerlijn proberen om de benen te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:20

wel, ook de veulens en jaarlingen die ik los heb gehaalt hadden geen maaiende benen omdat ik verder niet angstig gedrag vertoonde, de volwassen paarden het zelfde verhaal, mijn eigen reageren welliswaar heftiger op mij dan andermans paarden maar dat komt omdat ze uit gewoonte naar me toekomen wanneer ze mijn kast of scooter horen, als ze vastliggen natuurlijk gaan ze dan even maien, maar als ze zien dat ik er aankom liggen ze eigenlijk vrijsnel al weer stil

en wat betreft de deur open doen, ik doe dit wel als ze ertegen aanliggen maar zorg wel dat ik op veilige afstand de deur open want reken maar dat er dan maaiende benen komen! en daardoor krijgen ze meer ruimte en kunnen ze meestal gaan staan!

Do_30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 11:04

KiWiKo schreef:

waar hebben we het over dan (vastliggen!!!!!!!) Knipoog

Skwoesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:11

Afgelopen woensdag lag er bij ons op de manege een paard vast. Hij lag letterlijk op zijn kop. Dus beetje als die foto op pagina 2, maar dan helemaal tegen de muur met zijn benen alle4 de lucht in en zijn hoofd in de 'draaikant'. Hij kon geen kant op. Toen de manegeeigenaar om hulp gevraagd, die kwam met een bezem, maar dat werkte natuurlijk niet. Toen heeft hij halster omgedaan en geprobeerd zijn hoofd de goede kant op te draaien. Maar ook dit werkte niet. Toen hebben ze een touw aan zijn voorbeen vastgemaakt, dit over de stalmuur naar de stal ernaast gegooid en met 2en vanaf daar staan trekken, terwijl de ander bij het hoofd ondersteunde (dmv het halster dan he). Iedereen is buiten de stal blijven staan dus en toen hij los schoot hebben we alle touwen losgelaten....

Do_30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 12:08

Shanna schreef:
Do_30 schreef:
de paarden zijn toch al in paniek dan kan je toch geen tik geven ,vergelijk het maar met als je aan het rijden bent en je paard is bang ga je hem/haar dan ook een tik geven???????
dit is mijn mening , mag toch wel??!!!!

vergelijk het maar dat je zelf in ee niet zo fijne houding vastzit en iemand gaat je slaan om te in een andere houding te krijgen zodat je loskomt, dan heb ik toch liever iemand die aan me loopt te trekken dan die me gaat slaan terwijl ik geen kant opkan hoor!

ben het met je eens Knipoog Ja

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:24

Do_30 schreef:
KiWiKo schreef:

waar hebben we het over dan (vastliggen!!!!!!!) Knipoog

even nadenken hoor.........., ik denk het niet na 20 jaar met paarden werken Lachen Lachen

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 16:47

Ja daar is de discussie weer!

Gewoon tegen deur schuppen, evt met bezem of zweep aantikken, lawaai maken. Dat ze maar goed verschieten en zich afdrukken van de muur. Als een paard totaal uitgeput is ( lees kolieker aan het eind van zijn krachten) evt (als je met genoeg man bent) lasso maken, om een been gooien en helpen met omtrekken
Heb inmiddels al veel vastliggers gezien, en ze zijn uiteindelijk allemaal overeind gekomen Knipoog
Ik ga Never nooit alleen de stal in bij zon paard! Liever dat paard 1 gebroken been dan ik..

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 16:51

Do_30 schreef:
Shanna schreef:

ben het met je eens Knipoog Ja

Das een vorm van antropomorfisme. Dieren menselijke eigenschappen toedichten Haha!
Een paard denkt niet als ie rechtstaat.. "owh ze hebben aan me getrokken, he das veel fijner dan dat ze me hadden geslagen" Of "owh ze hebben me geslagen, hadden ze maar gewoon een touw om me been gedaan en me omgetrokken, dat zou fijner zijn geweest"

Een paard is in een (lichte) staat van paniek!! Sowieso is zon dier nooit te vertrouwen, al helemaal niet in zon situatie! ALs je een keer tussen een stel maaiende benen hebt gezeten dan leer je het wel af Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 16:53

klopt wat betreft de paniek, maar waarom zou je die paniek dan erger gaan maken dan dat het al is? iedereen zegt wel: raak niet in paniek, maar een paard gaan slaan of weigeren de slat in te gaan is voor het paard ook niet echt geruststellent..

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 16:55

hoeft toch ook niet
doordat ie in paniek raakt heeft ie ineens wel de kracht om zichzelf af te zetten tegen de muur. Als ie recht staat stel je m maar weer op zn gemak. En geloof me dat issie dan zo Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:00

en toch stap ik liever gewoon die stal in, bij een paard dat maait doe ik longeerlijn om de benen en ga je van buiten de stal trekken, maar bij een paard dat stil ligt in een normale maat box ga ik er bij in en bekijk dan hoe ik het het beste aan kan pakken, en dat is dus ABSOLUUT NIET met slaan of lawaaimaken of wat dan ook!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:04

Ik zou er echt niet bij in de stal gaan.. gewoon een mep met een zweepje of iets.. kans is groot dat ze dan zo'n rare beweging maken dat ze spontaan los komen Ja

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:05

@ shanna: dat moet jij weten Haha! Ik wens je er veel sterkte mee. Ik doe het niet zo, bij ons is vaste regel dat je bij een kolieker / vastligger niet de stal ingaat. Mits het moet ivm euthanasie..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:08

Shanna schreef:
en toch stap ik liever gewoon die stal in, bij een paard dat maait doe ik longeerlijn om de benen en ga je van buiten de stal trekken, maar bij een paard dat stil ligt in een normale maat box ga ik er bij in en bekijk dan hoe ik het het beste aan kan pakken, en dat is dus ABSOLUUT NIET met slaan of lawaaimaken of wat dan ook!

Hoe krijg jij een longeerlijn om de benen van een in paniek zijnd paard? lassowerpen idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:11

wel zoals ik al zei ga ik dus wel de stal in, antwoord op je vraag?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:13

nop
serieuze vraag trouwens hoor.
heb een keer bij een paard gestaan wat helemaal over de zeik was terwijl ze vast lag, en zit me suf te verzinnen hoe ik daar in vredesnaam een lijn om de benen had gekregen zonder een rotschop te krijgen.
Als ze rustig blijven ala, maar als ze in paniek zijn?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:16

Een veulen van ons trok ik zelf weer recht.
Ooit eens een merrie gehad die vast lag, gelukkig was mn vriendin er. Die heb ik daar gelaten (niet BIJ de merrie in stal, maar erbuiten omdat ze in paniek was en je weet nooit waar die benen in paniek rond slaan...). Nara buiten gerend naar de eigenaar, die met zn zoon gelijk aan kwam rennen. Aan haar halster proberen weg van de muur te trekken maar grotendeels heeft ze zichzelf van de muur weer weggetrapt...

Ik ga niet zomaar sjorren aan een paard dat vast ligt... Iig niet als ze in paniek zijn zo als Gen toen. Het veulen lag dood stil en kon ik aan een voorbeen zo terug draaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:30

stef schreef:
nop
serieuze vraag trouwens hoor.
heb een keer bij een paard gestaan wat helemaal over de zeik was terwijl ze vast lag, en zit me suf te verzinnen hoe ik daar in vredesnaam een lijn om de benen had gekregen zonder een rotschop te krijgen.
Als ze rustig blijven ala, maar als ze in paniek zijn?

net zo lang rustig tegen ze praten tot ze stil liggen en dan alles heeeeeeeeeeeel rustig doen..
ik zorg ervoor dat de staldeur zoiezo open is en open blijft, zo kan ik er ook uit zodra het nodig is..
en met lassowerpen zat je aardig in de buurt Knipoog een lus maken van het touw welke NIET te strak aangetokken kan worden maar ook zekers niet te los zit, dit om de onderste/ achterste hoef gooien en proberen wel wat aan te trekken dat die om de koot blijft zitten, als het kan een extra touw erbij pakken voor het voorbeen en trekken maar! blijven ze zo gek dan is het een aanraden de touw langs een balk of buis van de stal te doen dat als je het loslaat dat het liet gelijk in de knoop zit met het touw, en ook heel belangrijk, zorg bij spartelende paarden altijd voor trekhulp! ze kunnen namelijk wel eens heeeeeeel erg gaan tegenwerken en als er iets gebeurt is er altijd iemand in de buurt die te hulp kan schieten of hulp halen..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:32

Ik heb die benen om mijn oren gehad, en in zo een stalletje kan je dan nergens heen........ ik ga er echt niet meer in

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:34

daarom zorg ik ervoor dat de deur wagenwijd open staat en met geen mogelijkheid dichtkan vallen zonder dat een mens het doet..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:45

en als je niet door die deur wegkan omdat daar ook pootjes maaien??

geloof me, been there done that........... en ik ben blij dat ik het redelijk ongeschonden heb overleefd Lachen

Toen ik een jonkie was, deed ik dat soort dingen ook....... ondertussen ben ik 37, en na veel de deksel op mijn neus te krijgen en veel toch hele gevaarlijke situaties te hebben meegemaakt, weet ik dat niks te voorspellen is en je altijd je veiligheid in acht moet nemen