wanneer beginnen met het inrijden van een fries?????????????

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ieleoor

Re: wanneer beginnen met het inrijden van een fries?????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 15:15

Haarband schreef:
Hier zijn al zoveel topics over.. ik sluit me eigenlijk aan bij Suus_Blik!

heb je die allemaal al gelezen dan .....knap!!!! Haha!

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 15:17

merrieveulen schreef:
longeren met zadel kan al eerder hoor, een paard in de wei loopt ook weleens een paar rondjes. zolang je het niet te intensief maakt (longeertechnisch) geeft het geen problemen. ook het zadel kan al eerder ingeschakeld worden. bijv. een keertje omdoen met een wandeling, of gewoon tijdens het grazen aan de hand. met dergelijke dingen kan je juist beter niet té lang wachten, want dan moet het paard dit alles in enkele maanden leren, en dat is vrij veel. daarbij helpt het bij het stimuleren van het leerproces als de leerweg wordt gespreid.

ja buiten het rijden om kan je natuurlijk zoveel dingen doen,mits niet te zwaar!!!en is ook wel zo leuk ,en natuurlijk makkelijk voor later Knipoog

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:21

3,5 vind ik wel goed.. Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 21:41

marlinH schreef:
3,5 vind ik wel goed.. Lachen

waarom? kan je dit onderbouwen?

@ haarband, als er al zoveel topics over geweest zijn, vraag ik me af of je die ook gelezen hebt, anders had je een heel ander antwoord gegeven denk ik!

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 21:43

je moet goed kijken of je paardje er wel aan toe is
....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 21:52

hiboune schreef:
je moet goed kijken of je paardje er wel aan toe is
....

en hoe doe jij dat? wanneer is een paard er geestelijk aan toe? teveel mensen kunnen dit niet inschatten. lichamelijk is het al helemaal onmogelijk, aangezien mensen geen röntgenogen hebben. wij kunnen niet zien hoe ver de groeiplaten zijn, en daarom is het zaak altijd op safe te spelen, en liever een extra jaartje te wachten dan een half jaar te vroeg te beginnen.

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 21:54

dat bedoel k ook laat hem/haar lekker liever jaartje extra spelen..
wachten tot je zeker weet dat ie er klaar voor is!

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 21:55

ik ga mijn fries pas rijden met 4/4,5/5 daar ergens... eerst keuring lopen vekeersmak maken enzo..

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 21:55

ik ga mijn fries pas rijden met 4/4,5/5 daar ergens... eerst keuring lopen vekeersmak maken enzo..

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 10:19

Ik heb dan geen Fries paard, maar een halve Lusitano. Ze wordt in maart 4 jaar en ik hoop er ook dit voorjaar op te gaan. Ik ben nu rustig aan bezig met longeren, los, in de elastieken en met het zadel op. IMO moet je vooral niet te vroeg beginnen. Mijn merrie is nog steeds overbouwd, wat voor mij o.a. een teken is ze nog steeds onvoldoende uitgegroeid is om volop te gaan belasten. Ik heb nog wel een interessant plaatje over de groeischijven.
Afbeelding

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 11:59

Tessebes schreef:
Ik heb dan geen Fries paard, maar een halve Lusitano. Ze wordt in maart 4 jaar en ik hoop er ook dit voorjaar op te gaan. Ik ben nu rustig aan bezig met longeren, los, in de elastieken en met het zadel op. IMO moet je vooral niet te vroeg beginnen. Mijn merrie is nog steeds overbouwd, wat voor mij o.a. een teken is ze nog steeds onvoldoende uitgegroeid is om volop te gaan belasten. Ik heb nog wel een interessant plaatje over de groeischijven.
Afbeelding

bedankt allemaal voor zoveel informatie!!!ben echt blij met jullie Haha! (de meeste dan Knipoog )

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 13:53

dat plaatje zocht ik ook al, had hem op de comp maar ben hem kwijt. ik sla hem gelijk weer op, hihi!

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:14

Tja, 3 doet eigelijk iedereen het, hoewel ik met 4 jaar zou beginnen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 23:14

ja, raar eigenlijk he? mensen zeggen ook:

- een paard is uitgegroeid als hij drie is
- een paard is volwassen als hij drie is
- een paard is vergelijkbaar met een mens van 18 jaar als hij drie is
- de gezamenlijke verjaardag van alle paarden is 1 januari, dus dit paard is drie, en niet twee jaar en negen maanden

en dat soort uitspraken. ik had het er laatst over met onze stalhouder, ik sprak over 'mijn veulen', zegt hij: 'welk veulen?', ik zeg: 'Die schimmel'. zeg hij 'dat is geen veulen, dat is een jaarling. het is 1 januari geweest.'
ik voelde me best trots, klinkt mooi, Snatje een jaarling. maar ik besef ook donders goed dat die gup nog niet eens tien maanden is. met Flicka nog erger, die is van Juni. die is op dit moment dus net 3,5 jaar, en geen vier. dat maakt voor mij nogal een verschil.

verder; een paard is niet uitgegroeid met drie jaar, dat is algemeen bekend onder DA's, maar het wordt imo niet erg duidelijk kenbaar gemaakt. veel mensen denken nog steeds dat een paard met drie jaar klaar is voor het grote werk, en is uitgegroeid. een paard is ook niet volwassen als hij drie is. hij is nog niet uitgegroeid, maar ook geestelijk is een driejarige niet volwassen. wel volwassen genoeg om wat te doen, immers, het leerproces begint al als het paard nog maar een veulen is, en een juist gestimuleerde leerweg voordat het paard drie is kan daartoe ook bijdragen.
een paard is ZEKER niet te vergelijken met een 18-jarig mens als hij drie is. hij groeit eigenlijk nog volop, niet zozeer in hoogte maar qua 'uitgroeien' toch zeker nog zo'n 1,5 tot 2 jaar. verder begint een paard pas op zijn derde met wisselen van tanden, dus de vergelijking mens-paard in leeftijd gaat zowiezo niet op. een paard is nou eenmaal niet menselijk.

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 13:22

ja,dit is dus precies waar ik al die tijd tegen aanliep (die opmerkingen).het zijn van die kromme gedachtes,die volgens mij bij mensen vandaan komen die het voor hun eigen gemoedsrust maar lopen rond te bleren,en eigenlijk zelf ook wel weten dat het niet redelijk is!!!zo snel mogenlijk erop,want ja waar heb je immers een paard voor Misselijk .en kijk is naar die advertenties op marktplaats enzo..PAARD TE KOOP ;2 EN HALF JAAR L2 .ze stonden er echt op he ,niet te geloven!!!ik walg ervan(sorry).merrie veulen weet teminste haar stand punt te onderbouwen,maar degene die zeggen 2en half of 3 die houden verder hun mond(hoe zou dat nou kunnen????? Knipoog )

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:27

klopt, ze hebben geen argumenten omdat die er niet zijn. ik heb er laatst nog eentje gezien, fries, 2,5 jaar, braaf onder het zadel. die is dus feitelijk hoogstwaarschijnlijk al verpest aan het worden. niet dat elk paard er blijvende schade aan overhoudt, maar het is wel een enorm risico.

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 13:42

nouja mijn fries is 2 en half (onee 3 het is al januari Knipoog haha)maar als je ziet hoe giga overbouwd ze is ,dan moet je er toch echt niet aan denken om daar iemand op te zetten!!!het idee alleen al bahh!!nee laat ons maar lekker aankoetelen,er komt van zelf een dag dat ze er wel klaar voor is en dan is t vroeg genoeg!!!! Cool

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:38

precies, beestje wordt maar zo 20 jaar in goede gezondheid, dus nog jaren voor zich voor het werk. en tot die tijd is er zoveel te doen, voor de opvoeding en voorbereiding perfect is. (daaraan schort ook nog weleens het nodige, imo moet eerst het grondwerk goed zijn, vaak wordt dat (voor een deel) overgeslagen...)