een tik geven!

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

een tik geven

ja tuurlijk
45 (22%)
nee absolut niet
4 (1%)
alleen als het echt nodig is
154 (75%)

Totaal aantal stemmen: 203


paix

Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-11-06

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 18:25

merrieveulen schreef:

helemaal waar! echter, de twee paarden waar ik het over heb zijn niet erg netjes opgevoed. ze zijn lomp, duwen je gewoon opzij, of pletten je, stoten met hun hoofd tegen je aan, trekken je mee... noem maar op. als ik geplet word, of omver gelopen dreig te worden, dan moet ik ze wel een tik geven, dat is het enige wat helpt... mijn eigen dieren doen dat soort dingen dus echt nooit. als ik tussen een paard en de muur door moet met een ruimte van enkele centimeters daartussen, dan leg ik mijn hand tegen ze aan en zeg 'schik'. dan doen ze een stapje opzij en kan ik erlangs. maar ja dat is het voordeel als je ze zelf kunt opleren...


maar als het hier gaat om die paardje van de foto's tja dan is het logies dat je geen tik hoeft uit te delen. zulke kleintjes doen je ook niet zo heel kwaad. (proberen ze wel maar ecth pijn doet het nooit) maar kijk naar mijn paardje die is een stuk groter als die niet voor me opzij gaat kom ik er gewoon niet langs!

Leoonie
Berichten: 839
Geregistreerd: 16-07-05
Woonplaats: Rhoon

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 18:26

ligt eraan wat het paard doet...
als hij iets doet wat echt niet kan, kan hij een tik verwachten Knipoog

__kelly__
Berichten: 7
Geregistreerd: 27-08-06
Woonplaats: sliedrecht

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 18:28

als een paard niej braaf is kan je best een tik geve hor vind ook dat dat wel moet kunne natuurlijk nie voor al het onnodige..

soleillover

Berichten: 265
Geregistreerd: 01-01-07
Woonplaats: Gelderland

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 18:35

ligt er bij mij helemaal aan wat het paard doet! als het stout is krijgt het een tik, maar als ik angst voel (bij het paard) geef ik em absoluut geen tik, maar waarschuw ik hem even met mijn zit/benen..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 18:40

loveamira schreef:
maar als het hier gaat om die paardje van de foto's tja dan is het logies dat je geen tik hoeft uit te delen. zulke kleintjes doen je ook niet zo heel kwaad. (proberen ze wel maar ecth pijn doet het nooit) maar kijk naar mijn paardje die is een stuk groter als die niet voor me opzij gaat kom ik er gewoon niet langs!


Foute instelling. Omdat ze niet zoveel kwaad kunnen hoef je ze niet op te voeden of te corrigeren? Een shet die aan de haal gaat hou je echt niet op kracht. Een shet die trapt kan je heel gemeen raken. Een shet is een volwaardig paard die als zodanig behandeld moet worden, opgevoed moet worden, aan het werk gezet moet worden en desnoods gecorrigeerd moet worden.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 01:22

Cassidy schreef:
loveamira schreef:
maar als het hier gaat om die paardje van de foto's tja dan is het logies dat je geen tik hoeft uit te delen. zulke kleintjes doen je ook niet zo heel kwaad. (proberen ze wel maar ecth pijn doet het nooit) maar kijk naar mijn paardje die is een stuk groter als die niet voor me opzij gaat kom ik er gewoon niet langs!


Foute instelling. Omdat ze niet zoveel kwaad kunnen hoef je ze niet op te voeden of te corrigeren? Een shet die aan de haal gaat hou je echt niet op kracht. Een shet die trapt kan je heel gemeen raken. Een shet is een volwaardig paard die als zodanig behandeld moet worden, opgevoed moet worden, aan het werk gezet moet worden en desnoods gecorrigeerd moet worden.


bedankt. dat is absoluut waar. en als lovemira mijn post goed had gelezen, dan weet ze dat ik het niet heb over mijn eigen dieren, die sla ik nl NOOIT omdat ze opgevoed zijn. ik heb het over de twee paarden van stalgenoten, die af en toe echt te ver gaan. eergisteren heeft er eentje het baasje meegesleurd tot ze losliet (doet ie bij mij of mijn zusje overigens niet), en vandaag is de andere bijna met haar baasje aan de kletter gegaan. maar even de tijd nemen voor wat grondwerk of dergelijke oefeningen, nee hoor. het eerste paard hebben ze gestraft door haar buiten de stal een half uur aan het hek te binden, zodat ze 'leert dat ze niet zomaar naar binnen mag rennen'. terwijl ondertussen het voer in de stal klaar ligt, en het paard dus alsnog direct voer krijgt als het binnen is.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 09:43

Zucht....sommige mensen zouden geen paarden mogen hebben....

paix

Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-11-06

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 20:52

ik heb zelf een shetland gehad en ik weet best hoe zon trap aan kan voelen. plus dat niet heb gezecht dat je niet mag corigeren. maar kijken als mijn paard niet lans mij heen wil maar er liever overheen dan heb ik een probleem. een shetlander is veel makelijker aan de kant te krijgen zonder meteen een tik te geven. bij een shetlander hoeft het gewoon een stuk minder vaak omdat het gewoon gemakelijker op een andere manier mag. maar merrie veulen wat stom dat ze haar paard zo vast bind. dat had natuurlijk geen enkele nut. Lachen sommige mensen willen geen advies van anderen aan nemen Knipoog

gollempje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Hillegom (ZH)

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 21:44

ik heb de zweep niet meegeteld (ook al gebruik ik die ook maar af en toe...)
ik kan het niet over m'n hart verkrijgen om een paard een tik te geven... op de één of andere manier lukt het me niet. niet dat ik het wil! maar heel soms is het misschien wel nodig... (in de ogen van anderen). vroeger op de manege was het anders, maar ik ben op zo'n andere manier naar paarden gaan kijken...

Peuk

Berichten: 6078
Geregistreerd: 29-10-06

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:01

Alleen als het nodig is.
Mijn Tinker kan soms erg lomp uit de hoek komen (bijv. je zo omver lopen) dan krijgt ze nog wel is een tik... ik heb toch liever dat zij even een tets voelt dan dat ik platgewalst ben. Clown Onder het zadel moet ze wel iets heel fouts doen voor ik een tik geef.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 00:09

loveamira schreef:
Een shetlander is veel makelijker aan de kant te krijgen zonder meteen een tik te geven. bij een shetlander hoeft het gewoon een stuk minder vaak omdat het gewoon gemakelijker op een andere manier mag.

Als je de gemiddelde pony hebt, heb je daar meer moeite mee dan bij een paard hoor!

loveamira schreef:
maar merrie veulen wat stom dat ze haar paard zo vast bind. dat had natuurlijk geen enkele nut. Lachen sommige mensen willen geen advies van anderen aan nemen


En dat idee heb ik nou idd ook bij heel veel eigenaren van shetjes. Een shet is een volwaardig paard, en heeft een volwaardige opvoeding nodig. En waarom moet een tik bij een shet minder vaak? Had je dan echt met een shet je gewicht in de strijd willen gooien?

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 00:34

hihi nou met Flicka niet hoor, zij is met andere paarden behoorlijk brutaal. wel is het qua opvoeding mijn ideaalbeeld, ze is bijdehand, en niet afgestompt oid. ze heeft absoluut een eigen inbreng in de dingen die we doen. maar ik hoef haar eigenlijk nooit te straffen. ze wil altijd graag in de stallen kijken, en als ze even binnen staat wil ze eruit. als ik zeg 'back up', of 'nee', dan luistert ze prima, en ik hoef net te schreeuwen of haar te duwen. aan de andere kant, heb ik gewerkt met zowel grote paarden als met Shetjes, maar ze zijn wel degelijk even erg. een groot paard kán meer kracht zetten, maar zelfs een shet staat wat dat betreft niet in vergelijking met een mens. wat dat betreft vind ik dus dat de opvoeding hetzelfde moet zijn, beiden kunnen even gevaarlijk zijn, en uiteraard ook even aardig.

helaas zien teveel mensen shetten als knuffelige speelponies, maar juist door hun brutaliteit (natuurpaardje) en eigenwijzen instelling (dito), én relatief hoge intelligentie, werkt dat vaak problemen in de hand. ze worden als 'minder gevaarlijk' of makkelijker hanteerbaar gezien omdat ze kleiner zijn, en daarmee maken veel mensen de vergissing. mijn pony is van nature een eigenwijze, brutale donder, en dat weet ze donders goed. door de manier waarop ze is opgegroeid kent ze mensen ook door en door, en maakt daar ook gebruik van. persoonlijk heb ik er geen problemen mee, ik heb haar opgevoed zoals ik haar hebben wil, en we weten van elkaar wat we met elkaar kunnen, willen en moeten. ze voelt mij feilloos aan, op de keuring heb ik heel bijzondere momenten met haar gehad, die maar weinig mensen hebben denk ik. echter, als een stalgenootje van mij met haar loopt, vreet ze gras in de bermen, loopt haar voorbij, etc. en er wordt niet gecommuniceerd, 'want ze is maar klein en makkelijk te houden'. bij mij werkt het niet zo, ik wil op een vrije, prettige manier samenwerken, en niet steeds aan een touw moeten rukken, paarden weg moeten duwen, om me heen moeten slaan of moeten schreeuwen omdat een paard zich misdraagt. dat is overigens ook de reden dat ik altijd veulens heb genomen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37456
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 18:28

Alleen in geval van uiterste noodzaak als ik platgedrukt dreig te worden of er andere linke situaties onstaan. Anders niet nodig.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 18:32

ze krijgen eerst een waarschuwing. krijg ik geen reactie krijgen ze een tik. wat i nou zieliger jij in het ziekenhuis omdat je paard trapt of je fijndrukt ofzo. of een tikje aan een paard geven. hou er rekening mee dat ze iets zwaarder zijn dan jou. en in het wild krijgen ze tikken die iets harder zijn.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 18:44

In de natuur zal een paard altijd op druk afkomen. Een roofdier dat hem aanvalt en zijn tanden of klauwen in zijn bil zet, kan voor heel gemene wonden zorgen als hij terugtrekt. Dus een paard gaat op de druk af. Instinctief, al miljoenen jaren aangeleerd, en hij is er in zijn hele evolutie goed bij gevaren.

Wij willen dat een paard wijkt voor druk. En dat moet een paard leren. Dat moet hij leren vanaf de grond, en vanuit het zadel ook. Stapje opzij als jij dat wilt omdat je er even langs moet, zijgangen meenemen als je dat vanuit het zadel vraagt.

Een niet opgevoed paard, een paard dat geen manieren heeft geleerd of waar niet konsekwent mee wordt omgegaan heeft de neiging idd om je te pletten. Hij kan niet doseren hoeveel druk jij aankunt om je te pletten hij kan niet beoordelen wanneer het gevaaarlijk wordt, en wat wel kan of net niet meer. Hij kan ook niet beslissen dat hij dingen op sommige dagen wel mag en op sommige dagen niet. Bij een paard moet je heel zwart-wit denken, en er bestaat geen grijs. Pletten is not done, nooit accepteren. En niet de ene keer wel accepteren, en de volgende keer - omdat jij vind dat het link wordt - niet meer. Dat snapt hij niet....

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 23:35

precies, ga maar na. als je een veulen leert om aan het halster te lopen, gaat hij er in het begin zo goed als altijd tegenin. puur instinct, en wij willen dat doorbreken. iets wat in jaren geëvolueerd is tot een instinct is echter niet zomaar te doorbreken, daarvoor moet een paard duidelijkheid hebben, en de mogelijkheid krijgen om je te begrijpen.

@ ikke20, reageerde je op mij? zo ja, ik hoef mijn paarden nou eenmaal geen tikken te geven om te voorkomen dat ik in het ziekenhuis beland. veel andere paarden wel, maar dat ligt altijd aan de opvoeding van de verzorger/ eigenaar, en niet aan het paard. het paard doet wat hij hoort te doen, wat zijn instinct hem ingeeft. daarom is het ook zo jammer dat je die dieren op hun kop moet geven, al is het niet anders.

Sanne_Relax

Berichten: 90
Geregistreerd: 27-12-06
Woonplaats: Zaandam

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 00:04

Ik vind het er aan liggen wat hij/zij doet. Ik verhef meestal wel eerst me stem. Reageert hij/zij daar niet op, dan ben ik er wel klaar mee en vind ik een tik wel terecht.

Liberte
Berichten: 5345
Geregistreerd: 12-10-05

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 00:07

Ik vind de poll een beetje fout. ''ja tuurlijk'' en ''alleen als het nodig is'' valt onder 1 begrip vind ik, haast iedereen slaat een paard als hij iets heeft gedaan wat niet mag, dus alleen als het nodig is. Knipoog

Agnessje

Berichten: 147
Geregistreerd: 07-01-07

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 14:29

Een paard moet volgens mij een CORRIGERNDE tik hebben wanneer het echt niet luisterd...anders loop hij met je te sjoemelen...hij moet toch duidelijk jou als leider zien en daarvoor moet jij toch duidelijk aangeven wat wel en wat niet mag...toch??

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 14:32

Maar is die tik het enige wat je in petto hebt als hij "niet luisterd". Zijn er geen fases vooraf die je kunt gebruiken?

Als je altijd loopt te meppen, krijg je of een paard die in de hoek van de box duikt als je op hem afkomt, of een paard die nergens meer op reageert (en dat ook alleen maar als de corrigerende tik niet hard genoeg gegeven wordt).

Lian

Berichten: 638
Geregistreerd: 11-01-07
Woonplaats: Amersfoort

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 14:41

Cassidy schreef:
loveamira schreef:
maar als het hier gaat om die paardje van de foto's tja dan is het logies dat je geen tik hoeft uit te delen. zulke kleintjes doen je ook niet zo heel kwaad. (proberen ze wel maar ecth pijn doet het nooit) maar kijk naar mijn paardje die is een stuk groter als die niet voor me opzij gaat kom ik er gewoon niet langs!


Foute instelling. Omdat ze niet zoveel kwaad kunnen hoef je ze niet op te voeden of te corrigeren? Een shet die aan de haal gaat hou je echt niet op kracht. Een shet die trapt kan je heel gemeen raken. Een shet is een volwaardig paard die als zodanig behandeld moet worden, opgevoed moet worden, aan het werk gezet moet worden en desnoods gecorrigeerd moet worden.

Mee eens,, shetten kunnen nog vervelender zijn als een fries ofso,,
Dus ..
Ze kunnen net zo hard bijten en schoppen .

paix

Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-11-06

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 15:16

weetje wat.. laat je zelf nou eens trappen door een fries en daarna door een shetje.. die fries deed toch pijner dat weet ik zeker! maar jha ze kunnen vervelender zijn maar ik ben strenger tegen mijn paard dan tegen mijn shet en zo zou het toch blijven mijn paard doet me meer pijn als hij bijv. op me teen staat dan me shet.. Lachen

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 15:50

Ik vind dat een correctietikje moet kunnen.

Ook vind ik dat elk paard een dezelfde opvoeding moet krijgen, hoe klein of groot hij is. Anders vind ik het.. ja hoe zeg ik dat Clown, oneeerlijk?
Een shet geen tik of zo geven omdat hij zacht trapt, vind ik raar. Trappen is trappen...
Dat vind ik sowieso niet kunnen, trappen of bijten ed.

paix

Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-11-06

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 15:54

tuurlijk moetje trappen straffen. maar mijn paard moet toch echt verder uit mijn buurd blijven dan mijn shet. dingen die ik vervelend vind mogen gewoon niet! maar bij een paard snel omdat het gewoon sneller pijn doet

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re: een tik geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 16:07

Eens in de zoveel tijd heeft het paard dat ik rijd het weleens nodig om flink op zijn donder te krijgen. Toevallig was dat vorige week, hij dacht dat het wel mogelijk was om bij het openen van de stal dwars door mij heen naar buiten te rennen. (hij had al de hele dag buiten gestaan, dus het was nergens voor nodig Knipoog) Op dat moment knal ik hem heel resoluut (en hardhandig) terug, even wachten totdat hij zijn plaats weer kent, lief bij mij komt staan en schuldbewust uit zijn ogen kijkt en vervolgens heb je het komende half jaar geen problemen meer met hem Haha! Ik geef nooit een tik omdat ik zelf boos of gefrustreerd ben, maar alleen om hem op zijn plaats te zetten.