Paard laat zich niet enten...

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiko

Berichten: 842
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: Bennekom

Re: Paard laat zich niet enten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:03

Mooi dat het gelukt is.
Wat je ook kunt proberen is je paard uit de box halen (veearts om het hoekje laten staan) en zodra 1 stap buiten de box spuit erin en klaar is kees.
Zo doen wij het met 1 paard op stal. Die is ook over de rooie als da er is. En zo gaat het goed.
Of je moet hem zelf enten. Op mijn vorige stal deed een vriendin dat. Haar paard was heel schuw en kon niet met vreemden overweg.

dreamwork

Berichten: 52
Geregistreerd: 31-12-06

Re: Paard laat zich niet enten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:16

Nou je kunt heb ook en kalmerend middel geven !! ik ken iemand en dat paard bijd mensen ( dierenarts ook ) en als die een prik krijgt doen ze iets in zijn mond en dan wordt die rustig !!

Elinaa

Berichten: 7502
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re: Paard laat zich niet enten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:40

en wat nou als je paard averechts op kalmeringsmidelen werkt?

wsundayl
Berichten: 541
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Paard laat zich niet enten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:40

He zo doet ook iemand bij dat op stal, da om het hoekje en zodra het paard de stal uitkomt gelijk de spuit erin.

Mijn vorige paard vond enten ook maar niks, zodra de da op haar borst klopte ging het mis. Dat hebben we voortaan overgeslagen en toen ging het al een stuk beter.

sundance11

Berichten: 959
Geregistreerd: 13-05-05
Woonplaats: Spijk (GLD)

Re: Paard laat zich niet enten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:42

ik weet niet of het al vermeld is maar helpt een praam niet?

CrazyCat

Berichten: 4733
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Re: Paard laat zich niet enten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:59

Ik heb mijn paardje geleerd in te buigen met haar hoofd voor ze geprikt wordt. Zo blijft de spier ontspannen en hebben ze achteraf het minste last van de enting.
Dit heb ik aangeleerd door in de nek op de plaats waar de prik komt zachtjes velletje te knijpen en dit vast te houden tot ze een heel klein beetje met de neus naar me toe kwam. Steeds iets verder laten inbuigen en loslaten tot ze het principe vatten. Ik beloonde elke poging die beter was dan de vorige met een snoepje.
Later kun je op dezelfde plek ook iets van een tandenstoker gebruiken om zachtjes mee te prikken om ze wat te laten wennen aan het gevoel. Zodra het hoofd naar je toe komt stop je met prikken en geef je een snoepje.
Die van mij doet dit nu keurig en na de prik ook geen paniek, want ze gaat gewoon op haar snoepje staan wachten.

Elinaa

Berichten: 7502
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re: Paard laat zich niet enten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:12

kijk daar heb je wat aan Haha! dankjewel, ga ik proberen !

Allejandro
Berichten: 18541
Geregistreerd: 21-09-03

Re: Paard laat zich niet enten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 10:27

Nadir schreef:
En als het dier gaat stijgeren krijg je een klap van zijn voorhoeven. Lijkt mij niet zo handig.
Ik neem aan dat een goede DA al wel heel veel paarden heeft meegemaakt en hier wel mee om moet kunnen gaan.


Dat dacht ik dus ook Ja
En anders een andere DA..

vencedor
Berichten: 9353
Geregistreerd: 27-05-04

Re: Paard laat zich niet enten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 15:50

Ik heb al eerder gepost, en bij ons is het helemaal niet goed gegaan. DA moet die van mijn zusje het eerst doen want dat brengt het minste stress. Helaas was hij al 4 keer langs zijn stal gelopen. En stond het arme beest al helemaal te shaken. Ik en mijn zusje konden wel in stal hebben hem vast gepakt. Maar zo gauw de DA een voet in de stal zette raakte hij compleet over de rooie. Stijgeren zich om laten vallen, ongeacht of er een kant of een mens tussen zat. Wegspringen, tegen de zijkanten oplopen etc. Ik ben in de deur opening gaan staan zodat de stal niet dicht hoefde en de DA en mijn zusje eruit konden mocht het te gevaarlijk zijn. Helaas dacht henkie ook : ik vind het hier te gevaarlijk Adios! Weer terug in de stal gekregen. Uiteindelijk heeft hij maar lukraak in zn nek ergens gespoten. En dit is abosuluut niet goed gegaan.

Citaat:
Zo "gewoon" is een prik in de hals niet. Als ik de veearts moet geloven kun je zowel in de hals als in de borst gaan enten. Echter soms wil het wel een "verkeerd" gaan. En er kan dan een heel plaat (abces) vorming ontstaan. In de borst is dit niet zo'n ramp, paard heeft er dan minder last van en het gaat uiteindelijk weer weg. In de hals is het veel hinderlijker voor het paard en duurt het ook veel langer voordat het evt weer weg gaat.


Het is dus in de hals ( nou ja poging tot gedaan) geprikt. De volgende dag moest mijn zusje heel de dag werken en dan doe ik meestal henk. Maar hij stond helemaal apatisch in zijn stal, super sloom en er kwam een bult op zijn nek. Ook kon hij niet helemaal goed lopen. Koorts had hij nog niet. Smiddags weer geweest en hij leek wat op te knappen, zag er helderder uit. Even met hem gelopen hij liep ook beter, lekker gerost voor de bloedsomloop. Om de zwelling heen natuurlijk. Savonds was mijn zusje zelf geweest.
De volgende dag werden wij gebeld hij had een zwelling van een kleine meloen op zn nek / schouder. Moest zich staande houden tegen de wand, reageerde bijna nergens op. En had dus ook heel erg hoge koorts voor een paard 38,6.
En wat doen ze tegen een allergische reactie --> een enting. Niet dus he. Hij heeft een paardenmiddel voor paarden gekregen een soort pasta tegen de koort en verschijnselen van een andere DA.

Nu een paar dagen later is hij koorts vrij en weer helder, lopen gaat goed. Alleen de bult is dus maar voor 1/4 weg en de kang is erg groot dat hij niet meer weggaat... Verdrietig

Volgende keer dus EN een andere DA EN in zijn borst, ALS EERSTE...

Arizona
Berichten: 1082
Geregistreerd: 19-04-06
Woonplaats: Noord Holland

Re: Paard laat zich niet enten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 19:22

Ik heb zelf leren prikken.
Vroeger had ik een paardje wat zo flipte dat hij al berucht was bij de veeartsen in de omgeving Cool
Aangezien hij mij niet als een bedreiging zag deed ik het zelf en hij voelde het volgens mij niet eens!
Nu komt deze 'kennis' mij toch wel goed van pas, mijn huidige paard moest 4 dagen lang antibiotica entingen krijgen, de veearts dacht natuurlijk; kassa Sigaar maar helaas voor hem, ik deed het lekker zelf Haha!