wie heeft een hengst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 23:19

ik heb een (nog) hengstje van 9 maanden en weet nu al dat ik hem laat ruinen, hij dekt alle merries, en reageerd heel erg op de hengstige merries..
hij denkt dat hij een super dekhengst is Clown

denla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 23:21

idd boaz is een schat van een hengst en zou m voorlopig ook zeker nog niet laten helpen.

Danielle_Off

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 23:26

Hengsten zijn juist leuk!!

ik rijd nu iets langer dan 3 jaar op the offspring.. en daarvoor heb ik ook een tinkerhengstje ingereden.
Ik vind dat een ruin al snel zijn status verliest. En als je zorgt dat je consequent bent is het niet zo moeilijk.
Ik zou de uitdaging gewoon aangaan Haha!

Het enige probleem is; het land. Het zou wel fijn zijn als je paardje gewoon naar buiten kan, zonder teveel poespas Bloos

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 01:25

Danielle_Off schreef:
Ik vind dat een ruin al snel zijn status verliest.

En dat vinden helaas teveel eigenaren van hengsten...Lips are sealed

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 10:15

Cassidy schreef:
Danielle_Off schreef:
Ik vind dat een ruin al snel zijn status verliest.

En dat vinden helaas teveel eigenaren van hengsten...Lips are sealed

En dan nog? Iedereen heeft het recht om dat te vinden, ik persoonlijk heb ook niets met ruinen. Geef mij maar een hengst. Dat jij liever een ruin hebt is prima, maar misschien kun je je bedenken dat er mensen zijn die daar niet van houden. En ze daar verder ook in respecteren?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 10:19

Wij hebben drie hengsten staan Lachen

Twee twenters en 1 van 11 jaar.

De twenters doen eigenlijk niet zoveel Vork Die spelen met elkaar en je kan ze keurig van binnen naar buiten zetten en andersom. Poetsen is ook geen probleem, net als de hoefsmid Lachen

De 11-jarige hengst kan naast een merrie staan op stal en in de trailer. Maar hij is dan ook wel erg bijzonder hoor Lachen Hij is in ieder geval erg rustig en een ideaal paard voor op stal! Onder het zadel loopt hij nu bijna Z1 dressuur.

Wij hebben de paarden overigens aan huis staan Lachen Valt me op dat er weinig pensionstallen een hengst willen plaatsen. Op zich best logisch als je soms ziet hoe mensen ermee omgaan..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 13:58

houd je ook in de gaten dta hengstjes met een maand of 9 al vruchtbaar kunnen zijn Haha!
kan hele grappige fokproducten opleveren Knipoog

maar dat een ruin al snel status verliest Verward dat is een opmerking die ik nog nooit heb gehoord, snap hem ergens wel
maar ja, wat wij als mensjes leuk vinden , moet toch altijd afgewogen tegen wat handig en goed is voor het paard
hengst i, geef ik gelijk toe , want v ind dat persoonlijk ook
maar helaas is het moeilijk om een hengst ene paardwaardig bestaan te bieden , dus kies ook ik voor castratie als de kerels van de opfok komen
(nee ik voed ze niet zelf op , want paarden kunnen dat veel beter dan welk persoontje dan ook ...)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 14:02

draumpje schreef:
houd je ook in de gaten dta hengstjes met een maand of 9 al vruchtbaar kunnen zijn Haha!

Had je het tegen mij?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:36

Ik lees dat het niet je eerste paardje is, maar ik ben benieuwd wat voor paardje is het?
En wat is ie gewend? Als het een wat ouder ervaren paardje dat rustig is in de omgang zou ik het zonde vinden om er een ruin van te maken, als jou vriendje te druk is knip je toch ook z'n ballen er niet af?!
Maar mocht je zelf twijfelen dan is het misschien wel verstandiger, maar als het een goede hengst is die regelmatig dekt zou ik naar een ander paardje op zoek gaan, omdat wanneer een hengst heeft gedekt die vaak toch wel veel hengstengedrag blijft vertonen na het ruinen.
Maar is het een rustig, ervaren paardje en weet jij van jezelf dat de SUPER consequent bent, dan lijkt het me geen probleem.
Heel veel succes ermee en hoop dat je eruit komt!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:47

Judje schreef:
Ik lees dat het niet je eerste paardje is, maar ik ben benieuwd wat voor paardje is het?
En wat is ie gewend? Als het een wat ouder ervaren paardje dat rustig is in de omgang zou ik het zonde vinden om er een ruin van te maken, als jou vriendje te druk is knip je toch ook z'n ballen er niet af?!
Maar mocht je zelf twijfelen dan is het misschien wel verstandiger, maar als het een goede hengst is die regelmatig dekt zou ik naar een ander paardje op zoek gaan, omdat wanneer een hengst heeft gedekt die vaak toch wel veel hengstengedrag blijft vertonen na het ruinen.
Maar is het een rustig, ervaren paardje en weet jij van jezelf dat de SUPER consequent bent, dan lijkt het me geen probleem.
Heel veel succes ermee en hoop dat je eruit komt!

Quote van pagina 2:

marlo schreef:
bedankt voor de reacties allemaal, uiteindelijk gaat de koop toch niet door helaas, maar anders had ik hem toch wel laten ruinen, wel zo makkelijk en fijn voor paard en ruiter!

Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 13:11

draumpje schreef:

denk dat deze voor mij bedoeld was, hij staat nu bij een ruin en hengst in het land, merrie is er al bij weg, toen hij probeerde te dekken, merrie is ook nog jong (nu 8 maanden) dus zou nog niet drachtig kunnen worden, maar we zetten hem idd niet bij de merrie's in Knipoog

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 13:24

hoi hoi

ik heb een klophengst en een volle hengst na ja hengstje een minishet van 80 cm en de klophengst is een fjord van 9 jaar

ik wou de kleine hengst laten maar momenteel krijgt de kleine man teveel kuren en kunnen ze ook niet meer bij elkaar staan omdat de grote aanvalt , dus ik vrees dat bij de kleine het mes erin moet want de grote heb ik buiten en in de wei geen last van , de kleine ontsnapt vaak en gaat dan naar een tinker merrie naast ons godzijdank kan die er niet bij

als je het gedrag van een hengst niet goed kent of jezelf er nog niet in hebt verdiept zou ik dat eeerst doen en zorg dat de omheining goed is

succes

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:03

spetter04 schreef:
hoi hoi

ik heb een klophengst en een volle hengst na ja hengstje een minishet van 80 cm en de klophengst is een fjord van 9 jaar

ik wou de kleine hengst laten maar momenteel krijgt de kleine man teveel kuren en kunnen ze ook niet meer bij elkaar staan omdat de grote aanvalt , dus ik vrees dat bij de kleine het mes erin moet want de grote heb ik buiten en in de wei geen last van , de kleine ontsnapt vaak en gaat dan naar een tinker merrie naast ons godzijdank kan die er niet bij

als je het gedrag van een hengst niet goed kent of jezelf er nog niet in hebt verdiept zou ik dat eeerst doen en zorg dat de omheining goed is

succes

waarom hou je een klophengst hengst?? hij kan niet meer dekken neem ik aan en dat hou je hem dus eigenlijk voor niks hengst....

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:05

Wat is dat nou weer voor onzin, hoe wil je een klophengst ruinen dan? Kan alleen met een ingrijpende operatie dan, zou ik ook niet doen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:11

Een klophengst heeft een grotere kans op tumoren aan de teelballen als die blijven zitten. Een klophengst kan in gedrag zeer zeker nog hengst zijn, alleen is hij verminderd vruchtbaar. Dus om het gedrag, en om zijn gezondheid, zou ik castreren. Dat kan alleen in de kliniek en dat kan alleen op de operatietafel, en een narcose is ook een risico.

Overigens kunnen hengstige merries er desnoods bij gaan liggen zodat de shet erbij kan, maak je geen illusies dat het niet lukt omdat de hengst te klein is....

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:13

karoliena schreef:
Wat is dat nou weer voor onzin, hoe wil je een klophengst ruinen dan? Kan alleen met een ingrijpende operatie dan, zou ik ook niet doen

praat is ff normaal. ik vraag gewoon iets aan iemand en dan krijg ik zo'n antwoord van jou. (terwijl de vraag nieteens voor jou was)
je kan een klophengst gewoon laten ruinen hoor. zal natuurlijk ingrijpender zijn als gewoon castreren maar het is gewoon te doen hoor.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:20

Ja je zegt dat je een hengst dan voor onzin hengst houd. Ik heb altijd begrepen dat als een bal niet ingedaald is er dus een flinke operatie voor nodig is om de bal te kunnen vinden en verwijderen.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:23

ik heb een hengste van 7 maanden en ik hoop hem ook hengst te houden Vork
op het moment is hij braver dan mijn 2 merries Nagelbijten / Gniffelen

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:25

karoliena schreef:
Ja je zegt dat je een hengst dan voor onzin hengst houd. Ik heb altijd begrepen dat als een bal niet ingedaald is er dus een flinke operatie voor nodig is om de bal te kunnen vinden en verwijderen.

dan hou je toch ook een hengst voor de onzin?? hij kan toch niet dekken... ik heb toen van iemand gehoord dat de operatie best mee valt maar er zitten natuurlijk wel meer risico's aan als bij een gewone castratie.
ik las ergens eens dat klophengsten ook ineens heel gevaarlijk kunnen worden omdat die bal die niet ingedaalt is te warm word en dan gaan de spermacellen vervormen (iets in die richting) en dan kunnen ze ineens gevaarlijk worden...maar dit had ik ergens gelezen dus weet niet of dat waar is.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:27

marlo schreef:
nou ja het is niet mijn eerste paard (zie profiel) dus ben al heel wat gewend wat gedrag enz. betreft vind ik het niet erg ofzo, hengsten zijn vaak wel eerlijk, en idd heel veel hengsten zijn hartstikke lief en braaf te rijden en in de omgang ook.

Waarom wil je hem evt hengst laten??

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:28

Ja waarom zou dat dan direct onzin zijn, die van mij dekken bijna nooit en zijn ook hengst dat is toch geen onzin.

Dat wist ik niet dat het gevaarlijk was, als het echt gevaarlijk is dat een bal neit ingedaald is ja dan zou het het risico wel waard zijn

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:28

karoliena schreef:

Dat is ook zo. Door de warmte van het lichaam kunnen de spermacellen zich niet ontwikkelen, maar de hormonen gieren evengoed nog door dat lichaam. In gedrag is hij hengst, kan ook dekken maar kan niet altijd veulentjes maken. Vaak zijn ze in gedrag lastiger dan een gewone hengst. Dus waarom het risico nemen van een ongeluk of een aanvaring met een klophengst als dit met een operatie te verhelpen valt? En daarbij: je haalt een potentieel risico voor tumoren weg. In mijn ogen het risico van een operatie wel waard.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:30

Daarom zeg ik, ik wist niet dat een niet ingedaalde bal gevaarlijk was voor de gezondheid

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:30

Zahlina schreef:
Daarnaast ook het sociale aspect, als de hengst bij ruinen in kan is dat heel erg mooi maar vaak gaat dit niet goed (ja ja het zijn de uitzonderingen die de regels bevestigen, ben de reactie alvast voor) en dan kan je paard tot op het laatst alleen in zijn stalletje staan en alleen naar buiten.

Klopt, maar wordt door de mens al fout gedaan als ze uit de opfok komen Ja
Mensen gaan hengsten dan juist apart houden, waarom Verward

Ik heb dus indd een hengst die samen met anderen ruinen en andere brave hengsten naar buiten kan. Hij heeft dan ook nooit alleen gestaan...

Maar indd, de meeste hengsten moet je apart houden omdat de mens het na de opfok al fout doet...

Je hebt uiteraard ook hengsten die te dominant zijn en daarom na de opfok apart worden gezet, maar meestal hebben ze dan al wel geprobeerd om die hengsten samen te zetten en is dat mislukt.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:31

waarom een hengst hengst laten als hij niets kan betekenen voor de fokkerij?