hij denkt dat hij een super dekhengst is

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Danielle_Off schreef:Ik vind dat een ruin al snel zijn status verliest.
Cassidy schreef:Danielle_Off schreef:Ik vind dat een ruin al snel zijn status verliest.
En dat vinden helaas teveel eigenaren van hengsten...
draumpje schreef:houd je ook in de gaten dta hengstjes met een maand of 9 al vruchtbaar kunnen zijn
kan hele grappige fokproducten opleveren
Judje schreef:Ik lees dat het niet je eerste paardje is, maar ik ben benieuwd wat voor paardje is het?
En wat is ie gewend? Als het een wat ouder ervaren paardje dat rustig is in de omgang zou ik het zonde vinden om er een ruin van te maken, als jou vriendje te druk is knip je toch ook z'n ballen er niet af?!
Maar mocht je zelf twijfelen dan is het misschien wel verstandiger, maar als het een goede hengst is die regelmatig dekt zou ik naar een ander paardje op zoek gaan, omdat wanneer een hengst heeft gedekt die vaak toch wel veel hengstengedrag blijft vertonen na het ruinen.
Maar is het een rustig, ervaren paardje en weet jij van jezelf dat de SUPER consequent bent, dan lijkt het me geen probleem.
Heel veel succes ermee en hoop dat je eruit komt!
marlo schreef:bedankt voor de reacties allemaal, uiteindelijk gaat de koop toch niet door helaas, maar anders had ik hem toch wel laten ruinen, wel zo makkelijk en fijn voor paard en ruiter!
draumpje schreef:houd je ook in de gaten dta hengstjes met een maand of 9 al vruchtbaar kunnen zijn
kan hele grappige fokproducten opleveren
spetter04 schreef:hoi hoi
ik heb een klophengst en een volle hengst na ja hengstje een minishet van 80 cm en de klophengst is een fjord van 9 jaar
ik wou de kleine hengst laten maar momenteel krijgt de kleine man teveel kuren en kunnen ze ook niet meer bij elkaar staan omdat de grote aanvalt , dus ik vrees dat bij de kleine het mes erin moet want de grote heb ik buiten en in de wei geen last van , de kleine ontsnapt vaak en gaat dan naar een tinker merrie naast ons godzijdank kan die er niet bij
als je het gedrag van een hengst niet goed kent of jezelf er nog niet in hebt verdiept zou ik dat eeerst doen en zorg dat de omheining goed is
succes
karoliena schreef:Wat is dat nou weer voor onzin, hoe wil je een klophengst ruinen dan? Kan alleen met een ingrijpende operatie dan, zou ik ook niet doen
karoliena schreef:Ja je zegt dat je een hengst dan voor onzin hengst houd. Ik heb altijd begrepen dat als een bal niet ingedaald is er dus een flinke operatie voor nodig is om de bal te kunnen vinden en verwijderen.
marlo schreef:nou ja het is niet mijn eerste paard (zie profiel) dus ben al heel wat gewend wat gedrag enz. betreft vind ik het niet erg ofzo, hengsten zijn vaak wel eerlijk, en idd heel veel hengsten zijn hartstikke lief en braaf te rijden en in de omgang ook.
karoliena schreef:Ja je zegt dat je een hengst dan voor onzin hengst houd. Ik heb altijd begrepen dat als een bal niet ingedaald is er dus een flinke operatie voor nodig is om de bal te kunnen vinden en verwijderen.
Zahlina schreef:Daarnaast ook het sociale aspect, als de hengst bij ruinen in kan is dat heel erg mooi maar vaak gaat dit niet goed (ja ja het zijn de uitzonderingen die de regels bevestigen, ben de reactie alvast voor) en dan kan je paard tot op het laatst alleen in zijn stalletje staan en alleen naar buiten.