Manieren om steigeren af te leren NIET NORMAAL!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

johnnie

Re: Manieren om steigeren af te leren NIET NORMAAL!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 15:01

Leuk, eindelijk weer eens een goed slecht bericht over de methodes van MR en dat meen ik. Heb alle boeken en commentaren van MR gelezen en heb ook even mijn onderschrift hiervoor aangepast. Niet verkeerd bedoeld voor de tegenhangers van MR.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 15:04

Ik rij er nu één die ook alles uit de kast gehaald heeft. Hij is bij verschillende africhtingsstallen geweest en dat heeft dus maar weinig effect gehad.
Ik heb alles, ook het steigeren genegeerd. Ik ging mee in de beweging, maar zei niks en deed niks.
Als het paard nu loopt beloon ik hem met mijn stem....
Als ik voel dat ie stil wilt gaan staan om te steigeren zet ik hem eerder stil. Beloon hem en rij weer weg en beloon hem.

Hij heeft nu al in de gaten dat al dat rare gedoe niks geen aandacht opleverd en als tie doet wat ik zeg dat ie dan de hemel ingeprezen wordt.
Hij heeft altijd geleerd dat als ie steigerde dat er angst was of gegil of klappen. De eerste paar keren bleef hij ook staan wachten op klappen, maar ik deed niks, zei niks en daar werd hij heel onzeker van. Dan ging ie maar weer lopen en beloonde ik hem.

Ik snap best dat dit niet met elk paard werk, maar geduld en belonen op het juiste moment en negatieve acties negeren lost denk ik in veel situaties ook de zaken op.

De manieren die in de eerste post beschreven worden zijn echt NOT DONE....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 15:04

johnnie schreef:
Leuk, eindelijk weer eens een goed slecht bericht over de methodes van MR en dat meen ik. Heb alle boeken en commentaren van MR gelezen en heb ook even mijn onderschrift hiervoor aangepast. Niet verkeerd bedoeld voor de tegenhangers van MR.

Huh? Leg eens uit, die vat ik niet....

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 15:08

Speciaal voor jou Cassidy, MR mag wat mij betreft méér in de negatieve publiciteit komen. Ik hoop dat dit beter overkomt, kan soms wat warrig antwoorden die Johnnie

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 15:09

Cassidy schreef:
Aan de reacties van menigeen in dit topic kan ik aflezen dat ze nog nooit op een steigerend paard hebben gezeten, en ik hoop voor hen dat het ook nooit zover zal komen. Een echter steigeraar is bloedlink, en behoort heel hard te worden aangepakt. Tikje op nek en foei roepen helpt niet...

Daarom zei ik ook, dat hielp bij die van mij wel, maar dat zal niet bij elk paard zo makkelijk gaan.

Nadine3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 15:12

Ik heb weleens gehoord dat je wanneer het paard steigert met een zweep een TIKJE onder de buik moet geven want dat is een gevoelige (qua bedreiging, niet qua pijn) plaats voor een paard.
Of het werkt weet ik niet, maar het is het proberen waard.

succes!!

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 15:12

Een paard steigert niet voor niets. Meestal om een reden. Ik zou de reden gaan opzoeken en daar aan gaan werken. Maar om een paard dan helemaal te gaan slaan en doen enzo.. Dat gaat me te ver!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 15:14

johnnie schreef:
Speciaal voor jou Cassidy, MR mag wat mij betreft méér in de negatieve publiciteit komen. Ik hoop dat dit beter overkomt, kan soms wat warrig antwoorden die Johnnie

In dit geval zijn het geen adviezen van MR, maar een verzameling van adviezen van anderen die hij in zijn boek heeft samengebracht, dus in dit geval komt dit niet uit de veer van MR....geen reden voor negatieve publiciteit.

Overigens vind ik het allemaal weer bijzonder uit zijn verband getrokken, en zullen sommige manieren gerust toepasbaar zijn als allerlaatste optie voor een paard, voordat hij dat enkeltje slager krijgt. Een serieuze steigeraar is levensgevaarlijk, op dat moment kun je kiezen voor je eigen leven of voor dat van het paard. Ik kies in dat geval voor mezelf....maar ik kan dan ook alleen maar voor mezelf spreken. Dat een ander bereid is om voor een paard zijn leven te laten (of erger nog: eventueel de rest van zijn leven in een rolstoel te zitten) moeten ze zelf weten.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 15:28

Cassidy, ongetwijfeld kan je zijn boek wel met als thema ¨the buck¨ stopper. Hij zegt hierin dat het een effectief en werkzaam hulpmiddel is. Ben je het hier mee eens ? Volgens deze methode zou een paard definitief dus niet mee bokken.

Een serieuse bokker is zeker levensgevaarlijk, mee eens en dat men als laatste redmiddel voor zo,n paard alles probeert moge duidelijk zijn. Echter ik heb terechte twijfels over MR zijn methoden. Dat hij in zijn boeken diverse manieren aanhaald van zijn leraren of voorbeelden hiervan, en deze niet bekritiseerd vind ik reden genoeg te twijfelen.
Laatst bijgewerkt door johnnie op 27-12-06 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 15:39

mijn paard heeft altijd gesteigerd en nog krijg ik dat er niet uit...
Hij heeft geleerd dat dit een manier is van het ontkomen aan het werk.
Toen we dit pard kochten stond het zo gedrogeerd als het maar kon, maar wilde hem wel een kans geven.
Whisper steigerde maar zonder oorzaak.
Hij is lichamelijk helemaal gecontroleerd door DA, TA, en therapeut.
Het enige dat ze konden bedenken was een slecht verleden...
Hij bleef en bleef maar steigeren, we zijn nog achterover geklapt en geloof mij een paard van 1.75 en 750 kg op je, is alles behalve een pretje.
Toen vond ik dat het maar MOEST gedaan zijn.
Onder begeleiding heb ik het hem kunnen afleren.
Ik geef een gil en een lel tussen zijn oren.
In het begin was dit een echte strijd over wie ging opgeven...
De ruiter of het paard? Na een jaar of twee is hij er toch maar mee gestopt.
Wij hebben altijd een superband gehad maar rijtechnisch gaat hi jzich er altijd van onder proberen muizen.

Niet bij elk paard helpt het door eens te schreeuwen...
Sommige, zoals de mijne moeten het echt afleren, en dat gebeurt niet op de prettigste manier, nee...
Maar ik vind het het niet waard om het paard hiervoor naar de slacht te brengen, of om ik mezelf te verongelukken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 15:49

Ik ken de Buckstopper wel, en ben het er ook niet mee eens dat hij deze in het openbaar gebruikt en als trainingsmethode loopt te propageren. Hij kan gerust van pas komen, maar valt zeer beslist niet onder de NH. Maar zo kwam ik van dat week op stal de nieuwe Quarter tegen met een artikel over de vicebreaker ( www.vicebreaker.com ) , ga die website op en zie een foto van Clinton Anderson staan...nooit geweten dat hij daar ook mee bezig is, en als je het artikel leest klinkt het allemaal heel plausibel...toch denk ik dat er maar weinig paarden zijn waar de vicebreaker echt bij nodig is (bijvoorbeeld omdat een paard mensen aanvalt).
Een van de nadelen is namelijk dat je continu in de buurt moet zijn om het ding te bedienen, en de timing zo ontzettend belangrijk is als je wilt dat het echt werkt.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 16:18

Iedereen weet inmiddels dat een paard géén absoluut vluchtdier is. Een paard wat geleerd heeft mensen aan te vallen is hiervan amper nog te genezen. Alle hulpmiddelen die aangewend worden zijn slechts tijdelijke zoethouders. Ik hoop nooit kennis te maken met dergelijke paarden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 16:26

Een paard in de natuur vlucht eerst en gaat alleen knokken als hij verder geen uitweg meer ziet. Aangeleerd gedrag staat daar echter los van, een paard dat heeft geleerd door te steigeren onder het werk uit te komen kan dat ook weer afleren. Alleen moet je daar soms heel hard voor zijn, harder dan menigeen in dit topic kan hebben.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 16:36

Ik heb er vroeger ook zoeen gereden die steigerde. Heb een plastic fles met warm water gevuld en op het moment dat ie omhoog kwam op z'n kop kapot geslagen. Hoefde niet zo hard te meppen, was maar een dun flesje. Doordat ze het warme water voelen stromen over hun hoofd denken ze dat ze gewond zijn. Hij heeft het nooooit meer gedaan. Het is erg effectief en idd, zoiets moet GOED afgestraft worden.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 16:41

Citaat:
Een paard steigert niet voor niets. Meestal om een reden. Ik zou de reden gaan opzoeken en daar aan gaan werken. Maar om een paard dan helemaal te gaan slaan en doen enzo.. Dat gaat me te ver!

Nou die van mij deed het uit dominantie, wilde hij links en ik rechts. Hup omhoog. En het begon laag en niet erg indrukwekkend. Ik heb het toen genegeerd en gewoon door gereden, wat best stom was. Want van het een komt het ander en binnen de korste keren stond meneer stijl omhoog. Ik heb mijn teugels losgelaten, een arm om zijn nek gedaan. Zweep bovenhands gepakt met mijn andere hand. En zijn billen flink bewerkt, want wanneer ze naar voren gaan kunnen ze niet meer omhoog komen.
Het duurde wel 4 rondjes voordat ik hem weer onder controle had, aangezien hij flink over de rooie was van het pak slaag Haha! . maar het was het waard, want hij heeft nooooooit meer gesteigerd Cool

Bovengenoemde methodes zijn zeker ouderwets, ik denk niet dat dit nog veel voorkomt in nieuwere boeken. Teminste dat mag ik hopen~!

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 16:52

Ik ben niet zo voor de methode met het rauwe ei. Ik vind dat je, als je paard in paniek raakt en dat ei maar over z'n hoofd blijft druipen in een levensgevaarlijke situatie terecht komt.
Slaan op het hoofd vind ik al helemaal niks, ik vind dat je een levend wezen nooit en te nimmer op de schedel mag slaan tenzij je echt van plan bent hem te verwonden.

Mijns inziens is de beste methode nog altijd om op het moment van steigeren een stuk touw onder tegen de buik aan te slingeren. De buik is het meest kwetsbare lichaamsdeel van een prooidier en het paard weet instinctief dat een roofdier hem daar eerst zal proberen te verwonden.
Dus lijkt me zo'n slinger tegen de buik veel effectiever dan een klap op het hoofd, omdat hij zijn buik zal proberen te beschermen door weer naar beneden te komen.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 17:20

ik vind dat sommige situaties niet vergelijkbaar zijn...
Paarden die uit angst of pijn steigeren moeten anders aangepakt worden dan paarden die dit enkel doen om vanonder het werk te komen of om daadwerkelijk de ruiter er af te krijgen.

Mijn paard was heus niet de liefste die er rond loopt, en ik denk als ik met een touw tegen zijn buik ga slaan, daar weinig reactie op ga krijgen...
Meneer zou doodleuk doorgaan, vrees ik...
Ook het feit dat ik mijn paard had geleerd dat het voor mij altijd mogelijk moet zijn om met welk voorwerp dan ook hem aan te raken , zou het ook niet makkelijker maken...

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 17:54

Kim heeft ok een handje om te steigeren als ze iets niet wil..
Ik heb ook verschillende adviezen daarover gekregen, zoals t slaan tussen de oren. Gevolg: een paard dat steigerde en vervolgens met zn hoofd omlaag dook omdat t bang was een klap te krijgen.
Ik ben het gewoon gaan negeren, en ga op t moment dat ik een steiger sessie aan voel komen alleen maar naar voren rijden... GAS GEVEN... Vaak komen de sessies nu omdat ík vergeet te rijden, en ze misbruik maakt van de situatie. Op t moment dat ik zelf consequent rijd, en mn hoofd gebruik doet Kim het ook. Soms wil ze bij een vreemde hindernis wel eens stoppen en aanhalen, dan is een UH en flink benen voldoende om haar daar vanaf te houden.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 19:35

Ik vind sommige opmerkingen van cassidy wel op zijn plaats bv dat een paard diet levensbedreigend is, en ECHT niet te helpen valt, best naar de slager gaat (of een spuitje).

Natuurlijk zijn alle paarden anders bij een andere eigenaar, dus verkopen kan ook een optie zijn.

Die negatieve houding tov MR. ga ik niet mee in, ik vind veel methodes best goed, het enige waar ik tegen ben is dat hij een paard zadelmak maakt in 1 training voor het publiek dat vind ik net TE, goed het kan mogelijk zijn, maar ik denk dat dit een beetje te belastend is voor het paard, en eerder een slechte ervaring aan rijden gaat koppelen.

maar als ik het goed heb, zegt monty verschillende keren dat paarden vlucht dieren zijn en bla bla maar hij legt ook ergens uit dat een paard gaat lopen, maa rniet blijft lopen! hij loopt zo een paar 50 meter en draaid dan om! hij kijkt zijn aanvaller aan!
Waarom?
Omdat hij anders als hij blijft doorlopen mischien wel in de vijand zijn "val" kan lopen, door recht in de "armen" van de andere ondergedoken vijanden te lopen.

en dat toen ook een beetje de "moed" in een paard om zijn tegenstander "head first" aan te kijken.

(ik weet niet of het een beetje met de topic te maken heeft nog, maar tis in antwoord op de vraag van paarden vluchtdieren!)

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 19:39

Omg dat doe je toch niet,
wat nou meneer ' ik hou van paarden ' Boos!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 20:01

Cassidy schreef:
Casca schreef:
@Cassidy; je zegt voorwaarts houden, dat probeer ik ook altijd, maar vanuit een vlotte draf gooit die van mij zich stil en vliegt omhoog Knipoog

Dan reageer je niet vlug genoeg....

Hoeft niet hoor Cassidy. Ik heb er zo ook een gereden, die lanceerde zichzelf vanuit een flinke middendraf voluit achterover, zonder stil staan. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het met dat paard heb opgegeven, ik was daar niet de juiste ruiter voor.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 22:11

Ik heb wel van een paar van die manieren gehoord ja, niet echt paard vriendelijk. Een van mijn vorige verzorgpony's steigerde ook inplaats van een paar passen achterwaards te lopen.. Die moest ik dus gewoon met mijn hand een tik bovenop zijn hoofd verkopen zodat het leek alsof hij zijn hoofd stootte. Ik vond het toen zielig en deed het niet heel hard en of het effectief was weet ik ook niet. Maar die manieren die ze daar beschrijven zijn best een beetje grof en zoiets zou ik dus nooit doen.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 16:40

lorenzolover schreef:
gekkeils schreef:
ik heb ooit wel een keer mijn pony tussen de oren getikt toen ze steigerde. het was niet eens tikken, gewoon mijn vuist boven haar hoofd gehouden en zij kwam er tegen aan. daardoor is ze geschrokken en ze doet het nimmer!

hoe lang ben jij .. Clown sorry.. Bloos

in vergelijking met mijn pony, best lang. ik hing ok hillemal naar voren Tong uitsteken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 16:46

Urielle schreef:
Hoeft niet hoor Cassidy. Ik heb er zo ook een gereden, die lanceerde zichzelf vanuit een flinke middendraf voluit achterover, zonder stil staan. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het met dat paard heb opgegeven, ik was daar niet de juiste ruiter voor.

Dat ben je dan idd niet. Maar jij hebt het uit handen gegeven en had geen ambities om het zelf op te lossen. Wat is er uiteindelijk van dat paard geworden?

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 16:54

ik vindhet helemaal niks, heb een tijdje een paard gereden die steigerde, jet enige wat ik deed was mijn gewicht naar voren, een schop bij geven(ik bedoel dus harder drijven dan normaal) en zitten blijven.