Onverklaarbaar probleem:s

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sander_lotte

Re: Onverklaarbaar probleem:s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 15:04

Frederika schreef:
zo aan de bok series tezien heeft hij geen pijnlijke rug ofzo want dat doet ie met zijn oren naar voren dus hij heeft er lol in dat ie dat doet.(ik had hem op zo'n moment echt de .......... geslagen) maar over de prof.hulp probeer eens naar laarakker te gaan. die meten je paard en kunnen er op zo'n manier achterkomen wat hem dwars zit.

Even over de dag van mijn val van 4 weken, ik ben in een hoek gevallen, ik reed op de rechterhand. Op de plaats waar ik gevallen ben(bij de F), begon hij met bokken, toen heb ik hem een veeg gegeven met de zweep en mijn hielen in zijn buik gezet(ik ben er echt niet mee opgezet als hij zo doet) en toen was het ook goed, toen liet ik hem doorgalopperen. Toen we aan de overkant van de bak waren(bij de M) stak hij zijn hoofd tussen zijn benen, bit tussen zijn tanden en toen reed hij rodeo op zn best over de diagonaal. Toen we terug bij de F waren(hij had de ganse diagonaal rodeo gereden), stopte hij bruusk met een schok en sprong hij naar rechts, en ik vloog langs links eraf. Ik zat helemaal niet meer stevig, dat zie je wel op de foto's, ik had nergens tijd om mij terug goed te zetten. Terwijl hij zo bokte had ik ook echt geen tijd om hem te slaan, van het begin tot het einde van de diagonaal heeft 3 seconden geduurd moet je denken(het filmpje duurt 3 seconden, daardoor weet ik hoelang het precies duurde)
Ik wist op dat moment niet wat me overkwam, het enige dat ik dacht was: oliebol! Niet vallen!!
toen ik daar op de grond lag had ik dadelijk een gevoel van mislukking, ik vond het zo vreselijk dat ik daar lag! ik wou dadelijk terug op hem kruipen, maar het probleem was dat ik me niet kon bewegen...

Die professionele hulp ben ik ook van plan te gaan zoeken... Maar ik woon in België en we hebben geen trailer. Als ik ergens naartoe ga met sander, is dat altijd met de haflingerclub, iemand dat hier vlakbij woont neemt sander en mij dan altijd mee..
Ik denk dus niet dat ik in Laarakker geraak..

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 15:07

sander_lotte schreef:
Ik wist op dat moment niet wat me overkwam, het enige dat ik dacht was: oliebol! Niet vallen!!
..

Dit dacht ik dus niet:d ik weet niet hoe die oliebol daar komt te staan Haha!

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 15:14

vloekwoorden worden omgezet in vriendelijkere benamingen. ik snap wel dat je hem op zo'n moment niet kon slaan, het is ook vreselijk dat je zo verkeerd terecht bent gekomen. jammer dat je niet naar laarakker kan gaan. wat ik nu ga zeggen klinkt cru maar als hij niks medisch heeft had ik hem echt hardhandig aangepakt, zo gaat dat ook in een kudde. zorg maar eerst dat je zelf bent opgeknapt.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 15:15

sander_lotte schreef:
Frederika schreef:
zo aan de bok series tezien heeft hij geen pijnlijke rug ofzo want dat doet ie met zijn oren naar voren dus hij heeft er lol in dat ie dat doet.(ik had hem op zo'n moment echt de .......... geslagen) maar over de prof.hulp probeer eens naar laarakker te gaan. die meten je paard en kunnen er op zo'n manier achterkomen wat hem dwars zit.

Even over de dag van mijn val van 4 weken, ik ben in een hoek gevallen, ik reed op de rechterhand. Op de plaats waar ik gevallen ben(bij de F), begon hij met bokken, toen heb ik hem een veeg gegeven met de zweep en mijn hielen in zijn buik gezet(ik ben er echt niet mee opgezet als hij zo doet) en toen was het ook goed, toen liet ik hem doorgalopperen. Toen we aan de overkant van de bak waren(bij de M) stak hij zijn hoofd tussen zijn benen, bit tussen zijn tanden en toen reed hij rodeo op zn best over de diagonaal. Toen we terug bij de F waren(hij had de ganse diagonaal rodeo gereden), stopte hij bruusk met een schok en sprong hij naar rechts, en ik vloog langs links eraf. Ik zat helemaal niet meer stevig, dat zie je wel op de foto's, ik had nergens tijd om mij terug goed te zetten. Terwijl hij zo bokte had ik ook echt geen tijd om hem te slaan, van het begin tot het einde van de diagonaal heeft 3 seconden geduurd moet je denken(het filmpje duurt 3 seconden, daardoor weet ik hoelang het precies duurde)
toen ik daar op de grond lag had ik dadelijk een gevoel van mislukking, ik vond het zo vreselijk dat ik daar lag! ik wou dadelijk terug op hem kruipen, maar het probleem was dat ik me niet kon bewegen...

Die professionele hulp ben ik ook van plan te gaan zoeken... Maar ik woon in België en we hebben geen trailer. Als ik ergens naartoe ga met sander, is dat altijd met de haflingerclub, iemand dat hier vlakbij woont neemt sander en mij dan altijd mee..
Ik denk dus niet dat ik in Laarakker geraak..

Laarakker? Er is hier ook wel korterbij een dierenklinik hoor, kan eventueel iemand van de haflingerclub je niet eens brengen? Evt tegen kleine vergoeding? (vanwaar ben je?) Ik zou voor men eigen veiligheid en gerustheid toch een scan laten maken. Lachen

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 15:17

Een paard kan ook een hersentumor hebben en daardoor van het ene op het andere moment een totaal ander gedrag vertonen. Het lijkt me niet dat hij bang is of dat het aan zijn tanden/rug ligt als ik jouw verhaal zo lees. Wel eens bloedonderzoek laten doen?
Anders kan het inderdaad toch een dominantie porbleem zijn en zou ik inderdaad een prof vragen om help, of een training met hem volgen. Dan moet hij leren waar zijn plekje is en dat is onder jou!

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 15:19

maar is die dierenkliniek ook holistisch???? het gaat hier om het doormeten van je paard beetje hokus pokus maar helpt wel. daar kunnen ze uit uitmaken wat er dwars zit bij je paard

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 15:25

Frederika schreef:
vloekwoorden worden omgezet in vriendelijkere benamingen. ik snap wel dat je hem op zo'n moment niet kon slaan, het is ook vreselijk dat je zo verkeerd terecht bent gekomen. jammer dat je niet naar laarakker kan gaan. wat ik nu ga zeggen klinkt cru maar als hij niks medisch heeft had ik hem echt hardhandig aangepakt, zo gaat dat ook in een kudde. zorg maar eerst dat je zelf bent opgeknapt.

Als ik eerlijk mag zijn denk ik niet dat er iets medisch is, sander is echt een enorm gezond paardje. Ok ik zeg niet dat gezonde paardjes niets kunnen krijgen, maar toch...
Volgens mij is het dominantie, zoals ik eerder heb gezegd, vroeger heeft hij bij koeien gestaan, niet bepaald dominante dieren. Volgens mij wilt sander baas blijven over alles en iedereen...
Maar hoe moet je precies doen tegen een dominant paard? Hoe maak ik hem duidelijk dat ik het hier voor het zeggen heb?

Nog een vraagje, als ik met hem bezig ben, grondwerk enzo, kan ik hem dan best aan een touw hangen of niet? Als hij aan een touw hangt, kan hij niet doen waar hij zin in heeft, maar ik weet niet of dit wel goed is of niet?

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 15:27

sander_lotte schreef:
Frederika schreef:

Als ik eerlijk mag zijn denk ik niet dat er iets medisch is, sander is echt een enorm gezond paardje. Ok ik zeg niet dat gezonde paardjes niets kunnen krijgen, maar toch...
Volgens mij is het dominantie, zoals ik eerder heb gezegd, vroeger heeft hij bij koeien gestaan, niet bepaald dominante dieren. Volgens mij wilt sander baas blijven over alles en iedereen...
Maar hoe moet je precies doen tegen een dominant paard? Hoe maak ik hem duidelijk dat ik het hier voor het zeggen heb?

Nog een vraagje, als ik met hem bezig ben, grondwerk enzo, kan ik hem dan best aan een touw hangen of niet? Als hij aan een touw hangt, kan hij niet doen waar hij zin in heeft, maar ik weet niet of dit wel goed is of niet?

je hebt hem toevallig toch niet geleerd om te steigeren op commando ofiets? Weet niet wat je precies doet maar als je'm zoiets hebt aangeleerd kan dat dus ook het probleem zijn.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 15:29

Dito schreef:
je hebt hem toevallig toch niet geleerd om te steigeren op commando ofiets? Weet niet wat je precies doet maar als je'm zoiets hebt aangeleerd kan dat dus ook het probleem zijn.

Nee ik heb hem bewust niet leren steigeren op commando, omdat ik wou voorkomen dat hij dat tegen mij zou gebruiken. Hierover denk ik wel altijd zorgvuldig na. Sander steigert werkelijk nooit, behalve als ie in de wei aan het spelen is met de weigenootjes.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 15:38

Ik zou afscheid van m nemen. Wat je er ook mee doet in de toekomst, een veilig gevoel heb je nooit meer. Nu pakt ie jou maar de volgende keer een klein meisje die bij het weiland staat.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 15:41

ik heb je verhaal gelezen en denk dat hij jouw accepteerd als een speelvriendje, maar waarin hij zich de sterkere voelt (en jij de zwakkere.!!!...)hij door de beweging van jouw vriendin zich aangevallen voelde en het naar haar gericht was en jij er helaas tussen stond, ook al deed ze het heel langzaam, als je zo'n beweging met vrijheids dressuur bij een dominant paard doet steigerd hij ook, die lager in de rang staat vlucht dan gelijk.....had jij dus volgens zijn instinct moeten doen, maar jij bleef staan......zou in de kudde niet gebeuren, omdat paarden/pony's altijd alert blijven van geluiden en bewegingen van wat ze achter hun horen/zien!!!! Jij merkte het niet tot jouw vriendin riep.....hij stond dus al overeind en jij merkte het niet.....
Verder denk ik aan teveel eiwitten....energie wat haflingers heel gauw hebben, denk erom dit kan uit het voer komen maar ook teveel eiwitrijke gras is funest.....heeft hij achter zijn heupen een hartvormige verdikking....momenteel zijn er veel problemen ontstaan met paarden die schaars gehouden moeten worden, doordat het gras maar blijft groeien door het vreemde weer (veel te warm voor de tijd van het jaar in combinatie met de wintervacht, verhaart hij zomer en winter altijd goed of lijkt het altijd of hij gezweet heeft????

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 15:41

janderegelaa schreef:
Ik zou afscheid van m nemen. Wat je er ook mee doet in de toekomst, een veilig gevoel heb je nooit meer. Nu pakt ie jou maar de volgende keer een klein meisje die bij het weiland staat.

Da's toch wel héél erg overdreven aangezien je echt nog niet weet wat er mis is!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 15:49

Mijn ex van jaren geleden had een paard dat haar aanviel en na een tijd had ze hem voor elkaar. Tot na ongeveer een jaar, ze wil achter hem langs lopen in de stal en hij slaat gewoon met 2 benen naar haar. KO achter in de stal. En hij liet me er niet bij. Ik heb hem toen met de schep geslagen en haar erachter weggehaald. 's avonds was het paard weg. En inderdaad gewoon naar de slager.

Ik ga echt niet uitzoeken wat ie mankeert hoor. Zij zei ook "hij is zóó lief ". Dus niet.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 15:54

broadway schreef:
ik heb je verhaal gelezen en denk dat hij jouw accepteerd als een speelvriendje, maar waarin hij zich de sterkere voelt (en jij de zwakkere.!!!...)hij door de beweging van jouw vriendin zich aangevallen voelde en het naar haar gericht was en jij er helaas tussen stond, ook al deed ze het heel langzaam, als je zo'n beweging met vrijheids dressuur bij een dominant paard doet steigerd hij ook, die lager in de rang staat vlucht dan gelijk.....had jij dus volgens zijn instinct moeten doen, maar jij bleef staan......zou in de kudde niet gebeuren, omdat paarden/pony's altijd alert blijven van geluiden en bewegingen van wat ze achter hun horen/zien!!!! Jij merkte het niet tot jouw vriendin riep.....hij stond dus al overeind en jij merkte het niet.....
Verder denk ik aan teveel eiwitten....energie wat haflingers heel gauw hebben, denk erom dit kan uit het voer komen maar ook teveel eiwitrijke gras is funest.....heeft hij achter zijn heupen een hartvormige verdikking....momenteel zijn er veel problemen ontstaan met paarden die schaars gehouden moeten worden, doordat het gras maar blijft groeien door het vreemde weer (veel te warm voor de tijd van het jaar in combinatie met de wintervacht, verhaart hij zomer en winter altijd goed of lijkt het altijd of hij gezweet heeft????

Ja hij verhaart altijd heel erg goed, zweten doet hij niet snel, bij het longeren ook niet, hij wordt wel warm, zal wel wat zweten, maar niet overdreven fel.
Een hafje dat hier wat verderop staat heeft ook last gehad van te veel eiwitten, na 100 meter stappen was ie al bekaf. Sander heeft echt wel een goede conditie, hij is liever lui dan moe. En veel gras heeft hij niet op de wei, hij krijgt hooi, hierin ben ik ook aan het minderen, omdat ik denk dat dit er misschien ook een beetje mee te maken heeft. Maar in de winter staat hij op de wei, dus ik moest ervoor zorgen dat hij voldoende vet heeft.
Het voer ben ik terug aan het minderen om meer problemen te voorkomen.

En over dat eerste wat je zei, wat moet ik dan doen? Moet ik dan harder tegen hem worden?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 15:57

janderegelaa schreef:
Mijn ex van jaren geleden had een paard dat haar aanviel en na een tijd had ze hem voor elkaar. Tot na ongeveer een jaar, ze wil achter hem langs lopen in de stal en hij slaat gewoon met 2 benen naar haar. KO achter in de stal. En hij liet me er niet bij. Ik heb hem toen met de schep geslagen en haar erachter weggehaald. 's avonds was het paard weg. En inderdaad gewoon naar de slager.

Ik ga echt niet uitzoeken wat ie mankeert hoor. Zij zei ook "hij is zóó lief ". Dus niet.

Sander valt me helemaal niet aan hoor, hij doet super lief altijd, hij zal me nooit bijten ofzo.
Nadat sander tegen mijn hoofd had gesteigerd, deed hij niets meer, hij stond me aan te kijken met zijn hoofd heel laag. Precies alsof hij spijt had... Maar ookal was het zijn bedoeling niet om me te raken, mijn vertrouwen in hem is weg.
Ik wil hem die kans wel geven, maar alleen lukt dit me niet, daarom raadpleeg ik bokt ook...

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 15:58

Je vergeet wel even dat ie je er ook op een echt smerige manier afgebokt heeft. Volgende keer breek je misschien je nek, of je vriendin die je er op wilt laten rijden.

rick_erika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 16:04

tip: laat eens een foto reading doen bij iemand misschien komt er iets uit!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 16:13

janderegelaa schreef:
Je vergeet wel even dat ie je er ook op een echt smerige manier afgebokt heeft. Volgende keer breek je misschien je nek, of je vriendin die je er op wilt laten rijden.

Ben ik niet vergeten hoor...maar ook hier is een reden voor, en daar probeer ik achter te komen.
Wat er ook wordt gezegd, ik doe hem NIET naar de slacht. Ik heb een verleden met dat beestje, een mooi verleden. Hoe hij tegen mij doet is allesbehalve agressief. Dat paard waar jij het over hebt had zo te zien echt wel een aantal schroeven los. Ok 4 weken geleden en 1 week geleden was hij agressief, maar wat zijn 2 dagen ten opzichte van die 3 jaar dat ik hem ken? Ik weet dat 1 seconde voldoende is om je nek te breken, maar dan nog...
Nu is sander nog altijd lief tegen mij, ik zou het nogal gevoelloos vinden om hem naar de slacht te doen, ok als hij echt mensen aanvalt zoals dat paard waar jij over sprak, maar sander is geen agressief paard! Hij bedoelt hier iets mee, aan mij om uit te zoeken wat...
Als ik sander iets vraag om te doen, doet hij het ook, als ik hem onderweg naar de wei vraag halt te houden en achterwaarts te gaan, doet hij dit ook, hoe graag hij ook in volle rengalop naar de wei rent! Ik voel zijn spanning dan, maar toch doet hij wat ik vraag...
Ik vind dat dit wel iets te betekenen heeft.
Misschien vind je mij verkeerd, maar ik zou het laf vinden om hem naar de slacht te doen. Met andere woorden geef ik dan op.
Ik heb er alles voor over om sander weer de oude te krijgen, desnoods mijn eigen leven! Ik kan er namelijk niet veel geld in steken, maar verstand heb ik wel, en ik heb de mogelijkheden om hulp te vragen, oa hier op bokt. Aan de hand van dit allemaal, en met instructeurs, ga ik proberen dit op te lossen.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 16:36

Ik gaf al aan dat hij je als een maatje ziet, dus hij zou het voor je opnemen als er gevaar dreigt, maar zodra HIJ wat wil moet je schikken, dus afstand nemen, dus.....als hij hooi wil hebben mag jij erbij als hij je toelaat, spelen als hij dat wil, knuffelen als hij dat wil, rust als hij dat wil......werken als hij dat wil.....
Dominantie en onderdanigheid horen in een kudde.....dat kun je ze nooit kwalijk nemen, maar kies je voor die,die hoog in de rangorde staat, dan moet jij altijd degene zijn die nog beter kijkt, ziet , hoort....géén spelletjes spelen als je de regels niet kent en zeker niet als het een dominant paard is, want die wijkt niet voor jouw, zodra de rangorde gaat spelen!!!!
Zodra dit speelt, weet je dat dat iets is wat je altijd moet beseffen, hij voelt zich sterker dan jouw , krijgt hij dan ook nog energie-rijk voer dan voelt hij zich nog sterker en dan kost het hem dus totaal géén energie....sterker nog ,hij krijgt al meer energie, dan kost het géén moeite en zweet hij ook niet en glimt als een spiegel!!!!
Het moeilijke aan een goede leiderschap is op het juiste moment te belonen of hem terug te zetten op zijn plek ZONDER TE VECHTEN, ALTIJD ALERT BLIJVEN DEGENE ZIJN DIE BESLIST,ALTIJD DE HELE KUDDE IN HET OOG HOUDEN,VOOR,NAAST EN ACHTER JOUW!!!!!!TOESTAAN MAAR OOK AF EN TOE BEWUST OP HUN PLEK ZETTEN!!!!

Ik kan je niet met een paar zinnen helpen,jouw paardje accepteerd jouw nu je de ondergeschikte bent
maar ik weet niet wat hij doet als de rollen omgedraaid worden, dan heb je hulp nodig ,die zelf ziet wat de pony doet en wat jij dan moet doen.....Jij moet leren een leider te worden!

juliaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 17:12

janderegelaa schreef:

Sorry dat ik zo snel mijn conclusies trek omdat ik jou en dat paard niet persoonlijk ken, maar wat jij hier gedaan hebt vind ik dus echt niet kunnen. Bedenk wel dat wij paarden houden zonder dat zij hierom gevraagd hebben en dat ze dus eigenlijk heel veel voor ons doen.
Dus zonder te onderzoeken, zonder andere opties te overdenken hup naar de slacht...ik vind het schandalig dat dat zomaar kan.
Ik snap gewoon niet hoe een paardenliefhebber dit kan doen.
Aan de andere kant snap ik dat je zo verschrikkelijk geschrokken was dat je vriendin daar KO lag in de stal, dus nogmaals sorry dat ik je zo aanval maar toch.
Had je dat paard dan niet gewoon naar een weitje kunnen brengen waar die lekker met andere paarden kon staan en niet bereden werd? een soort vervroegd pensioen zeg maar?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 17:27

Ik zou het niet over mij hart krijgen om een paard naar de slacht te doen, het is gelijk juliaaa zegt, je had hem best op een wei kunnen zetten en hem op vervroegd pensioen laten... Daar doet ie niemand kwaad mee.
Ik ben er altijd al tegen geweest om een paard naar de slacht te doen, of je nu een paardenliefhebber bent of niet. Die beesjes hebben ook recht op leven eh... Zij hebben er niet om gevraagd om door de mens gevangen en bereden te worden!
Juliaaa heeft volkomen gelijk vind ik. Ook met dat je zo geschrokken was, dat begrijp ik ook wel, toen sander tegen mijn hoofd had gesteigerd en mn ouders binnen kwamen en zagen overal bloedspatten in huis, bloed op mijn jas, handdoeken vol bloed, die waren ook geschrokken hoor..
Zij waren er ook niet goed van, maar zij hebben sander wel niet de slacht in gedaan... Mn ouders zeiden wel dat als ie nog 1 ding mis doet, dat zijn dagen geteld zijn hier, maar dan gaat ie nog niet naar de slacht.
Dan zou ik hem verkopen, maar wel alles eerlijk uitleggen wat er is gebeurd en aanraden om er niet op te rijden, maar gewoon als gezelschapspaardje houden, voor mensen dat maar 1 paardje hebben dat wel wat gezelschap kan gebruiken..
Maar zover ben ik nog lang niet, ik bedoel hier gewoon mee dat ik hem nooit naar de slacht zou doen...

myracara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 17:46

Nee tuurlijk breng je hem niet naar de slacht! Het idee...

Ik kan me heel goed voorstellen dat je het er enorm moeilijk mee hebt dat je paard zo doet. Hoe je het beste op hem kunt reageren kan niemand je over het internet vertellen. Er zijn gelukkig een hoop mensen die je ermee kunnen helpen. In belgië ben ik niet bekend, maar je zou op zoek kunnen gaan naar mensen die natural horsemanship doen. Dat je paard telkens zulk dominant gedrag vertoont is sowieso een reden om er iemand bij te halen. Dat is levensgevaarlijk, hoe lief hij ook is. Sommige paarden hebben gewoon een hele duidelijke (is niet hetzelfde al hard of streng!!) leider nodig. Dat vinden ze zelfs fijn.

Ik wil je wel echt afraden om met dit paard op eigen houtje bijvoorbeeld parelli of voest te gaan doen. Juist als je jou plaats duidelijk aan gaat geven kan hij namelijk heftig reageren. Dan wil je iemand in de buurt hebben met heel veel inzicht en ervaring.
Dan vooral niet een buurmeisje met een longeerzweep meenemen, maar iemand die dit écht kan.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 19:21

En dan rijden die nieuwe eigenaren niet op jouw Haflinger maar hebben ze hem lekker op een weitje. En daar staan ze net zoals jij te kijken en een beetje te kletsen en opeens valt ie aan. En dan? En bovendien, wie koopt nu een paard met zulk gedrag? Ik ken één iemand die dat doet. De sl....

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 19:26

janderegelaa schreef:
En dan rijden die nieuwe eigenaren niet op jouw Haflinger maar hebben ze hem lekker op een weitje. En daar staan ze net zoals jij te kijken en een beetje te kletsen en opeens valt ie aan. En dan? En bovendien, wie koopt nu een paard met zulk gedrag? Ik ken één iemand die dat doet. De sl....

Ik vind eigelijk dat je een beetje té grof bent. Er zijn ook mensen die ergens een weide te veel hebben en die zo een paard wél nog leven gunnen ipv hem naar de slacht te brengen. Als je weet hoe dat paard is dat je zonet gekocht hebt, ge je niet IN zijn wei staan om een beetje te kletsen, maar blijf je buiten zijn wei.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 19:40

Zie het niet als grof, zie het als confronterend.Of realistisch, net zoals je het wilt noemen.

Een paard is geen cavia die bijt, waarvan je dan denkt die zal ik niet meer knuffelen.

Ook dat paard in de wei moet een keer bekapt worden, of een vaccinatie hebben.

Ik heb best wel een weitje over hoor maar je denkt toch niet serieus dat ik een kwaaie haflinger ga kopen om die daar in te zetten en er vervolgens alleen maar naar ga kijken?

Ik hoop voor TS dat ze er uit komt maar ik heb er een hard hoofd in.