hengstengedrag corrigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

alano

Re: hengstengedrag corrigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:42

sherif schreef:
hoe je het ook went of keert hengsten leiden nu over het algemeen een eenzaam bestaan!

edit: het hangt er wel vanaf wat voor ras je hebt want van het ene ras zijn hengsten makkelijker als van een ander ras...maar iedereen in nederland doet zo angstig over hengsten...dat vind ik nou echt zonde want waarom een hengst laten castreren terwijl hij zich goed gedraagt?
[/quote]

kun je voorbeelden hiervan noemen, ben nu wel erg benieuwd Bloos
[/quote]

van wat van een ras??? of van iets anders

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:44

ja kwa ras!

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:44

Ik heb een quarter hengst. Gedraagt zich over het algemeen heel netjes. Maar ik tolereer ook geen bijten, brullen en dergelijke als ik met hem bezig ben. Ik zie hier opmerkingen als "hij brult alleen, dat is toch niet erg?" Op zich niet nee, maar dat is meestal het begin en kan dus heel gemakkelijk escaleren. Ook een beetje happen lijkt niet erg, maar ook dit is vaak het begin van erger....... Altijd consequent optreden en niets toleren, niet aan de hand en niet onder het zadel. Als hij op stal staat of in de paddock of in de wei, dan mag hij doen waar hij zelf zin in heeft.

Overigens: hij doet wel dekdienst, dus hij blijft hengst....

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:48

sherif schreef:
ja kwa ras!

ik heb een andalusier en heb veel andalusier hengsten gezien en (bijna) allemaal gedragen ze zich netjes. en ik heb ook kwpn hengsten gezien die echt gewoon doorgedraaid waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:50

alano schreef:
runningkawa schreef:
En omdat jij dat liever niet probeert, heeft hij een eenzaam leven
Want wat over de draad snuffelen is niet te vergelijken met lekker staan te kroelen bij elkaar

als je kijkt naar hoeveel ruinen en merrie's alleen staan dan slaat dat ook nergens op. en de reden waarom ik het niet probeer is omdat het meestal de ruin is die jou hengst "verwond" en niet de hengst de ruin.
en een eenzaam leven slaat natuurlijk helemaal nergens op.

En omdat die eenzaam staan is dat maar een goedprater om je hengst ook eenzaam neer te zetten?

En wat jij nergens op vind slaan, denkt een ander anders over Lachen

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:52

nou is een KWPN-er geen ras (maar een stamboek) Knipoog , dus vind de reactie van je waarin je schrijft dat het per ras verschillend is niet opgaan!

Het ligt gewoon puur aan het karakter van een hengst (en opvoeding, en is dus niet ras- gebonden), de is de een gewoon een grotere blaaskaak dan de ander!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 13:01

Ik heb zelf een Irish cob hengst van 2,5 en heb met veel hengsten van dit ras gewerkt. Dit was voor mij ook de reden om te besluiten dat hij hengst bleef. Meneer is nu dus bijna 3 maar heeft nog nooit van zijn leven alleen gestaan.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 13:01

felicity schreef:

Ik stop deze discussie weer. Het is gewoon een modetrend iedereen doet het. En ik heb geen reden er toe om het te doen.

Het is juist een modetrend om een niet-dekhengst hengst te laten...

de redenen ervoor zijn divers:
men vindt het stoer om te kunnen zeggen dat ze een hengst hebben
men vindt het zielig om te castreren
men heeft het geld voor de castratie niet over
men wil het risico van een castratie niet lopen
men vindt het onnatuurlijk
men is bang dat het paard als ruin minder mooi zal worden
men....etc..

Vroeger was het juist zo dat als een hengst niet voor de dekdienst bedoeld was, de ballen er onherroepelijk afgingen.
Bij het werk op het land, of onderweg voor vervoer was het niet te doen om een paard hengst te houden.
Juist sinds de laatste 15 jaar is er een enorme toename van mensen die hun paard hengst houden. Met bovenstaande redenen ten grondslag.
Ik vind dat iedereen dat voor zichzelf moet beslissen. Maar zich wel terdege er van bewust moet zijn, dat als je bijv. op wedstrijd gaat, je tegen dingen aan kunt lopen die je met een ruin niet zou hebben. Helaas maak ik wel eens mee dat het hiermee mis gaat...maar dan nog...ik vind het niet mijn zaak, het is niet mijn paard...dus als er problemen van komen, moeten die personen daarvan ook de consequenties dragen.
Gelukkig zie ik ook mensen die wel met een hengst om kunnen gaan. Dus daarom wil ik ook geen oordeel uitspreken, iedereen moet dat zelf bepalen.
Ik voor mezelf heb helemaal geen zin in welk gedoe dan ook (zal wel komen omdat ik opgegroeid ben met de boerenmentaliteit van vroeger), dus voor mij is het...ballen er af.
En dat is niet omdat ik vind dat ik niet met hengsten om kan gaan...ik heb jaren op een fokkerij/hengstenhouderij/handelsstal gewerkt (13 jaar) en op mijn huidige werk, op school (paardenhouderijopleiding) staat een haflingerdekhengst en een New Forest dekhengst...maar ik heb gewoon geen zin in gedoe...

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 13:04

Ik snap niet waar dat idee van "helemaal never niks nooit tolereren" vandaan komt. Mijn hengst komt van zo'n stal. Toen ze hem van stal haalden om te laten zien hoe hij liep, kreeg hij meteen een hengstenketting om. Drie ferme rukken 'om te laten weten dat hij zijn aandacht bij mij moet hebben'. Beest liep brullend en stijf van de stress door de gang. Als je een voorvoet probeerde te pakken, beet hij in je kont, als je dan met je been je eigen kont schopte om het hoofd weg te jagen, vloog zijn achterbeen naar jouw hoofd.

Raar? Denk er eens over na, hij doet eigenlijk precies hetzelfde als wat ik doe. Het was geen wonder dat hij liever niet had dat er mensen aan hem zaten, want dat resulteerde altijd in pijn. Ik weet zeker dat er zat mensen zijn die hem 'onhandelbaar' hadden genoemd en ik had hem ook niet gekocht als ik hem niet aan iemand anders met meer ervaring door zou kunnen verkopen. Maar door hem gewoon in zijn waarde te laten en hem met respect te behandelen kan ik nu rustig onder hem gaan zitten als ik dat wil.

Stop toch eens met al die martelwerktuigen. Daar win je echt geen respect mee. Laat een paard toch gewoon in zijn waarde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 13:05

Wie heeft het hier over martelwerktuigen en rukken zonder dat het paard wat doet?

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 13:08

Niks tolereren hoeft niet te betekenen dat je meteen met hengstenkettingen gaat werken, toch? Beetje extreem voorbeeld wat je daar geeft, arno8! Ik heb respect voor mijn paard, maar ik eis daar wel respect voor terug. Hij moet ten alle tijden weten dat ik de baas ben. En daarvoor heb ik geen hengstenketting of ander "martelwerktuig" (zoals jij dat noemt) voor nodig....
Laatst bijgewerkt door Redneck op 13-12-06 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 13:09

Dat bedoel ik
Meteen in het extreme denken als iemand het heeft over aandacht erbij vragen is niet echt nodig...

marthine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 13:15

ja, ik heb het verhaal heet /koud water al vaker gehoord ,
ach iedereen maakt zijn eigen keus erover,die hardere matrialen als hengstenketting vint ik erg overdreven , tolereren houdt gewoon in dat hij normaal luistert aan een halster , dergelijke matrialen verpesten een paard !
logies dat hij gestrest raakt,
maar ze hadden het hier niet over martelwerktuigen!?
ik heb zelf een klein poosje een hengst ingerede en verzorgt die wist heel goed dat hij dus niet mocht brullen en bijten al helemaal niet !! bijten gewoon een stevige tik en beteje streng klinken Knipoog en brullen terug brullen wat voorderest ook al gzegt is,daar moet je gewooon heel consecent mee zijn ,
van dat uitschuiven kan je gewoon nix aan doen , zolang hij maar doorloopt Knipoog

groetjes

ps: alano; mooi hengst heb je zeg ,gaaf Haha!

edit; typ foutjes

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 13:20

Het gaat ook niet alleen om de martelwerktuigen. Of als dat een te erg woord is: een werktuig waarmee je een dier veel pijn bezorgt. De opstelling is een beetje vreemd en onnatuurlijk. Aan het paard wordt gevraagd een soort tweede jij te zijn. Alsof je zijn hersens over wil nemen en dat hij niet meer voor zichzelf mag denken. Ik heb een tijdje met zo'n 'hengstentrainer' meegelopen en ik vind (mijn mening) dat het er absoluut walgelijk uit ziet. De paarden liepen stijf van de stress achter hem aan en stopten meteen zodra hij stopte met lopen. Je zag voortdurend het wit in hun ogen van de angst. Waren ze niet een milliseconde te laat gestopt? Maar dat is dan zogenaamd mooi, alerte paardjes die mooie gangen laten zien...

Ik zeg alleen dat ik zelf, in mijn geval, meer positieve ervaringen heb met ongewenst gedrag negeren.
En als ik andere 'bekende' mensen zie, dan vind ik zelf dat degenen die vriendelijke methoden hanteren veel mooiere resultaten behalen dan degenen die ontzettend streng zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 13:58

Amber_ schreef:
Cassidy schreef:
En zo snel mogelijk een afspraak maken om te laten ruinen.

ONZIN !
Dat meen ik echt.. Ik heb nu een Hengstveulen van 7 maanden oud. Zolang je goed correct, consuqent en eerlijk blijft moet het heus te doen zijn.

Je hebt dus geen ervaring uit eerste hand. Ik spreek je over een aantal jaar wel weer.
En even een realiteitscheck: ook als er van buitenaf geen triggers komen die hengstengedrag kunnen veroorzaken, kan het zomaar ineens tot een aanvaring komen. Je staat soms weleens niet zo stevig in je schoenen, hebt je aandacht er weleens niet bij, loopt met 40 graden koorts bij de paarden omdat ze toch gedaan moeten worden...en niet altijd ben jij de enige die met dat paard omgaat.

Ik loop wel vaker met de link naar dit artikel te smijten, maar doe jezelf een lol en lees hem een keertje door:

http://www.parelli.com/info_page.php?pa ... avvy&t=lit

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:01

Je kan een veel enger artikel schrijven over wat mensen allemaal uitvreten. Toch ga ik ook gewoon met mensen om.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:14

Cassidy ik heb je link gelezen! Die man is knettegek en gestoord! Ik weet niet wie het is, maar hij heeft een absurde kijk op dieren. Castreren met 2 dagen, ben je dan normaal? Alsjeblieft zeg. Tanden eruithalen, complete isolatie. Amerikaan zeker?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:16

Parelli is een van de meest bekende NH-ers in Amerika en Europa. Ik sta er niet achter dat hij met 2 dagen castreerd, maar ga helemaal met hem mee dat een hengst niet voor iedereen is, in tegenstelling tot wat velen (in dit topic en daarbuiten) toch denken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:18

Heb je het artikel goed gelezen? hij gaat uit van hengsten die in isolatie gehouden worden. En stelt de meest belachelijke dingen voor die bij hengsten gebeuren. Kom op zeg, dat is niet de praktijk. Niet bij de hengsten die ik ken. Ik ken GEEN hengsten die alleen gehouden worden.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:23

haha, zal ik niet doen, zometeen kan hij geen veulentjes meer maken Clown
rond uit gemeen, moet je is bij mensen proberen, kunnen ze aan sterven (de mannen dan)
negeren, en als het uit de hand loopt wel corrigeren, maar niet zo!!
het klinkt alsof je het aardig in de hand hebt! lekker door gaan, een hengst blijft een hengst

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:49

Caira schreef:
Heb je het artikel goed gelezen? hij gaat uit van hengsten die in isolatie gehouden worden. En stelt de meest belachelijke dingen voor die bij hengsten gebeuren. Kom op zeg, dat is niet de praktijk. Niet bij de hengsten die ik ken. Ik ken GEEN hengsten die alleen gehouden worden.

Dat zeg je heel juist. Dat jij ze niet kent, betekend niet dat ze niet bestaan.
Hoeveel hengsten in Nederland denk je dat er een kudde of een weiland hebben, met of zonder vriendje, met of zonder kudde met merries die ze mogen dekken? En hoeveel hengsten in Nederland zijn verdoemd tot eenzame opsluiting?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:52

Dus kun je onderscheid maken per hengst. En niet alle hengsten over één kam scheren.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:53

Cassidy schreef:
Caira schreef:

Hoeveel hengsten in Nederland denk je dat er een kudde of een weiland hebben, met of zonder vriendje, met of zonder kudde met merries die ze mogen dekken? En hoeveel hengsten in Nederland zijn verdoemd tot eenzame opsluiting?

En omdat er een paar mensen zijn die hun hengsten eenzaam opsluiten, moet iedereen zijn hengst dus ruinen Verward
Ik zie de logica niet echt.
Als ik nou mijn merrie elke dag in elkaar sla omdat ze merrie is, moet iedereen zijn merrie dan sterilliseren?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:56

Cassidy schreef:
Caira schreef:

Telt even snel:

in elk geval minimaal 50 die ik ken die niet zo staan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:03

En hoeveel paarden denk je dat er in Nederland staan? En hoeveel daarvan zijn hengsten boven de 3 jaar?