Gered van de slager, maar onhandelbaar..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: Gered van de slager, maar onhandelbaar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 20:36

Sylvia schreef:
x_Marr schreef:
Hoezo kunnen wij mensen dat niet? Misschien moet jij de film: ''The Horsewisperer'' maar eens kijken, en als je hem al gekeken hebt, het is niet nep. Het is wat Monty Roberts doet, heel erg knap.

En hoeveel mensen kunnen dat? Pling

Als je bokt moet geloven veel Nors opkijken Zelfs beter dan mister monty Nagelbijten / Gniffelen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 20:37

wil wel even weten hoe dit afloopt. naar mijn mening liever een paard hengst laten zijn als dit kan, maar in dit geval heb je een onhandelbaar dier, en zie ik geen problemen met castereren, hengst bij ons op de stal is met die leeftijd ook gecastereerd (is nu dus een ruin) en is nu ook een stuk liever dan voorheen!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 20:47

[quote="x_Marr]
Mensen die dat WILLEN. Iedereen kan het proberen, en er zijn al een paar mensen in Nederland die een opleiding van Monty Roberts hebben gehad Lachen. Als ik zelf ooit een paard koop, of een veulentje krijg ofzo, wil ik hem op de manier van Monty Roberts in rijden enzo, met de join-up Knipoog . En er zijn vast wel meer mensen die dat doen.

Laatst had ik het in de krant gelezen: Monty was in zuidlaren geweest, op de paardenmarkt, daar kon je ook een clinic ofzo van hem volgen, in de krant stond dus ook dat hij daar een wilde arabier die ook mensen beet etc., gewoon respect heeft gevraagd met de join-up, paardje was nu hartstikke braaf.Lachen
[/quote]

Als alles in de wereld zo makkelijk was als in kranten en in films.....

Dan zou Bokt uitgestorven zijn Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 20:56

x_Marr schreef:
KiWiKo schreef:
NIET, dat kunnen wij mensen niet..............

niet aan sleutelen, jaaa die ballen eraf en dan in de groep

Hoezo kunnen wij mensen dat niet? Misschien moet jij de film: ''The Horsewisperer'' maar eens kijken, en als je hem al gekeken hebt, het is niet nep. Het is wat Monty Roberts doet, heel erg knap.

yep

lieve schat, hij krijgt ook lang niet alles goed hoor............... alleen dat stukje is niet goed voor zijn pr dus brengt hij dat niet naar buiten.

wat monty doet is niks anders dan wat een ander paardenmens doet........ namelijk de verhoudingen rechtzetten, goed hij is daar absurd goed in........ maar wat hij doet is heel, heel normaal
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 22-11-06 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 20:58

Citaat:
Als alles in de wereld zo makkelijk was als in kranten en in films.....

Dan zou Bokt uitgestorven zijn Haha!

Ik heb het ook in preciepe niet over de krant of over films. Maar over ''real life''.
Ik vind de manier waarop Monty omgaat met paarden, in 1 woord: prachtig!
Als ik dat allemaal zo goed zou kunnen, dat zou ik echt geweldig vinden, maar ik bedoel ermee dat je niet moet zeggen dat wij mensen dat allemaal niet kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 20:59

Tja, ik ben dan zo cynisch/hard/emotieloos dat ik denk dat het beestje niet voor niets bij de slacht staat.
Was dat puur wegens 'slecht' karakter? Zoek dan maar eens iemand die hem op kan voeden. Of beter gezegd, op WIL voeden?
Is het niet wegens een 'slecht' karakter dan is de conclusie dat hij er stond wegens een medische reden en is het bijna mishandeling om hem te "redden" van de slacht.

Het enige wat jij (TS) kan doen is proberen de boel in goede banen te leiden. Als het om een beestje met medische problemen gaat zal het enige advies niet moeilijk zijn, dat hadden de vorige eigenaren al genomen.
Gaat het om 'karakter' dan is de tip van Kiwiko een hele goede, waarschijnlijk de beste zelfs.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 21:05

Ik word door dit soort topics altijd weer even met mijn neus op het feit gedrukt dat je gewoon zelf mee moet gaan als je je paard wil laten slachten.

T beest zal van pijn maar zo verkeerd zijn zeg....

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 21:11

x_Marr schreef:
Mensen die dat WILLEN. Iedereen kan het proberen, en er zijn al een paar mensen in Nederland die een opleiding van Monty Roberts hebben gehad Lachen. Als ik zelf ooit een paard koop, of een veulentje krijg ofzo, wil ik hem op de manier van Monty Roberts in rijden enzo, met de join-up Knipoog . En er zijn vast wel meer mensen die dat doen.

Je zegt het al: een páár mensen kunnen het en iedereen kan het próberen. Daar mag je dit paard gewoon niet de dupe van laten worden. Castreer 'm, gooi 'm in de opfok en ga over anderhalf jaar eens kijken of je er op de MR-manier mee om kunt gaan.

Overigens vind ik dat hele gedoe over MR en al die takken zo'n gezeur als ik zo vrij mag zijn... Toen ik Aline en Apollo nog had deed ik ook aan join-up, bitloos, natuurlijk etc etc. Ik zie zoveel dingen die ik toen ook deed terug in topics hiero... Nu heeft het ineens een naam en is het zo'n beetje een aparte stroming te noemen. Maar goed, dat is een hele andere discussie.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 21:14

ruitje schreef:
Ik word door dit soort topics altijd weer even met mijn neus op het feit gedrukt dat je gewoon zelf mee moet gaan als je je paard wil laten slachten.

snappie............ daarom zet ik redden tussen aanhalingstekens...........

in hoeverre is het dier gered, vraag ik me dan af

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 21:15

Sja, dat vraag ik me ook al de hele tijd af. Daarom ben ik ook met jullie eens dat het meest eerlijke voor dat paard op dit moment castreren en opfok is...

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 21:17

EliesLJoran schreef:
Kennissen van ons hebben een ponytje gered van de slacht.
Een hengst van 1,5 jaar. Nou is het zo dat hij onhandelbaar is.
(slaat en bijt naar eigenaar, kan niet in de stal staan,die breekt ie af,luistert nergens naar)

Nou ga ik volgende week ff bij em kijken.. hoe moet ik zo'n pony nou benaderen?
Hoop dat jullie tips voor me hebben!

Groetjes Elies

De vorige eigenaren zouden hem niet voor niets naar de slacht hebben
gebracht. Waarschijnlijk omdat ie onhandelbaar is.

Persoonlijk zal ik het paard NIET benaderen en terugbrengen
naar het slachthuis.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 21:18

Sylvia schreef:
x_Marr schreef:

Je zegt het al: een páár mensen kunnen het en iedereen kan het próberen. Daar mag je dit paard gewoon niet de dupe van laten worden. Castreer 'm, gooi 'm in de opfok en ga over anderhalf jaar eens kijken of je er op de MR-manier mee om kunt gaan.

Overigens vind ik dat hele gedoe over MR en al die takken zo'n gezeur als ik zo vrij mag zijn... Toen ik Aline en Apollo nog had deed ik ook aan join-up, bitloos, natuurlijk etc etc. Ik zie zoveel dingen die ik toen ook deed terug in topics hiero... Nu heeft het ineens een naam en is het zo'n beetje een aparte stroming te noemen. Maar goed, dat is een hele andere discussie.

Ik bedoelde dat ook niet dat je dat niet moet doen ofzo Knipoog is juist een goeie oplossing. Maar iemand zei dat mensen paarden die zo zijn dus niet kunnen opvoeden ofzo, vandaar dat ik dat zei. Knipoog

pompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:23

ruitje schreef:

Dat is ook exact mijn gedachte bij het "redden'' van een slachtpaard.

Zal je paard maar zijn waarvan je een foto ziet op internet.
Zijn al wat topic over geweest "mijn paard leeft nog" en dan is het drama ten top.
Zeg niet dat alle paarden bij de slager er terecht staan maar was dit diertje daar niet beter af geweest??????

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:32

ruitje schreef:

Helemaal mee eens, belachelijk dat dit soort handel nog steeds gebeurt. Ik begrijp dat de TS er niets aan kan doen, maar ik kan hier echt boos over worden. TS: Geef alsjeblieft de tips van KIWIKO door aan de eigenaren........................

xEliesx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 20:01

Ik zal mijn best doen...

_Rebec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 22:56

tja er zitten 2 kanten aan het verhaal.
aan de ene kan wat verteld word misschien mankeert hij wel wat dat hij naar de slager is gebracht.
aan de andere misschien is het enkel het gedrag.

er worden ook zat naar de slacht gebracht die niks mankeren.

xEliesx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 10:30

Ik ben geen dierenarts, dus ik zou niet kunnen zeggen of dat beestje ook echt iets mankeert, maark zou wel graag gewoon eens bij hem willen gaan kijken, ik bedoel.. dat kan toch geen kwaad lijkt me?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 10:35

Maar waarom stond hij nou bij de slager is daar iets over bekend, dit soort acties zijn namelijk niet altijd de slimste acties.

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 10:39

Niemand weet wat dit beestje allemaal al heeft meegemaakt, lijkt mij inderdaad dat ie nu eerst moet leren om paard te zijn en dat kan alleen maar in een kudde met een rangorde waar die omgangsvormen leert.

Castreren of niet, het is algemeen bekend dat ruinen toch rustiger/liever zijn en minder machtsvertoon hebben, dus ik zou het paardje laten castreren!

Succes met het doorgeven van alle info aan de mensen, laat je weten of het gelukt is, anders moet je misschien bokt even laten lezen! Knipoog

xEliesx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 10:46

Dank jullie wel! kzal het ze sowieso doorgeven, want ze hebben het gewoon heel moeilijk met em...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 11:36

@ x_Marr: helaas zijn er meer mensen met dit soort problemen dan er Monty's zijn om het op te lossen. Knipoog

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:31

ruitje schreef:

Ja precies! Ben ik het helemaal mee eens!

Ik vraag me af wat de reden is dat hij zo doet!
Denk eigenlijk dat de enige manier om dit op te lossen, de manier van Monty Roberts is. ALS het nog op te lossen is dan!

Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:42

Denk dat het een combinatie van is.

Ik zou hem niet meteen castreren, op de wei tussen leeftijdsgenootjes zal hij heus wel op zijn teentje getrapt worden. En wat als hij de leider word? Dan heeft hij in ieder geval het gevoel ERGENS de leider te zijn, en kan hij bijdraaien.

Ik denk ook dat het een vorm van respectloos gedrag is tegenover de mens. Waarschijnlijk bij mensen vandaan gekomen die bang waren voor hem en het accepteerde. Ik zou in ieder geval proberen hem in de opfok te gooien, en over 1.5 er weer vanaf halen.

Ook zou ik navragen waarom hij bij de slager gebracht is, en even een scan laten maken bij de dierenarts!

INGEMUIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 19:02

KiWiKo schreef:
NIET, dat kunnen wij mensen niet..............

niet aan sleutelen, jaaa die ballen eraf en dan in de groep

haha Nagelbijten / Gniffelen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 19:09

en das lachen omdat?????