Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:14

@odetteke: Dit is niet mijn topic, maar die van hns. Knipoog
En ik reageer op het onderwerp.

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:16

shame on me Bloos

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 13:17

Mireille schreef:

Citaat:
Levensgevaarlijk dat bitloos-NH gedoe...


Het is niet levensgevaarlijk máár:

Citaat:
Maar bitloos is niet per definitie zachter als met bit.
dan moet je niets om zijn hoofd doen


Ook waar.

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 13:17

ontopic again!!

Anoniem

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:19

Wat is daar niet ontopic aan?
Jij hebt het over pijnprikkels.

Veel mensen die bitloos rijden denken dat ze geen of veel minder pijnprikkels geven dan mensen met een bit..

En dat is natuurlijk onzin

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:22

Oke HNS, vraagje aan jou dan: wat is er zo ontzettend slecht aan een goed getimede corrigerende tik? (1 tik, dus geen reeks, en een paard dat absoluut niet bang voor me is, maar wel heel goed weet nu waar zijn grenzen liggen)

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:23

Monster schreef:
Als ik bij een paard de box in loop en hij trapt me, ga dan niet verwachten dat ik in een hokje van zn stal lieve woordjes ga fluisteren.. een schop terug kan hij krijgen.
En een hengstenketting, vriendin van me haar paard zijn knie ligt open, en daar moet elke dag mee gestapt worden.. als meisje van 60 kilo ga ik gerust geen paard van 1.70 dat naast me staat te springen en zoiezo gek in zn hoofd wordt omdat hij niet lekker gereden wordt, en niet kan rennen(te weinig ruimte) aan een touwtje meenemen.. Geef mij maar een hengstenketting, dan heb ik net ietsje meer controle.


Misschien word het hoog tijd dat jij je eens in paarden gaat verdiepen. Een paard trapt nooit om aan te vallen, het trappen met de achterbenen is puur uit verdediging. Als het paard je van de voorkant aan gaat vallen is het pas echt een aanval. Als jij dus doodleuk die stal in loopt en je paard trapt omdat hij zich wil verdedigen ga je nog eens extra op hem in staan timmeren? Dan ben je imo heeel erg fout bezig.

Denk je dat je met een hengstenketting een paard wel onder controle kan houden? Als een paard echt iets wil dan heb je gewoon weinig in te brengen als mens, welke marteltuigen je er ook aanhangt.

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:27

Visconti schreef:
Monster schreef:
Als ik bij een paard de box in loop en hij trapt me, ga dan niet verwachten dat ik in een hokje van zn stal lieve woordjes ga fluisteren.. een schop terug kan hij krijgen.
En een hengstenketting, vriendin van me haar paard zijn knie ligt open, en daar moet elke dag mee gestapt worden.. als meisje van 60 kilo ga ik gerust geen paard van 1.70 dat naast me staat te springen en zoiezo gek in zn hoofd wordt omdat hij niet lekker gereden wordt, en niet kan rennen(te weinig ruimte) aan een touwtje meenemen.. Geef mij maar een hengstenketting, dan heb ik net ietsje meer controle.




Denk je dat je met een hengstenketting een paard wel onder controle kan houden? Als een paard echt iets wil dan heb je gewoon weinig in te brengen als mens, welke marteltuigen je er ook aanhangt.


Dat is net het punt. Veiligheid staat altijd voorop als mensje naast een 600 kilo wegend paard. Een hengstenketting zal meer controle geven dan een halster met een lijntje eraan.

Anoniem

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:29

Als een paard, echt weg wil, ja dan doe je niks.

maar je hebt zeker wel heel wat meer te zeggen met een henstenketting, of gewoon het halstertouw al eens over zijn neus te halen.

Waarom zou je dit soort dingen niet gebruiken?
Als hij trekt voelt hij druk, trekt hij niet is de druk weg.
Eerlijker kan niet

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:31

Of het word er alleen maar gevaarlijker op, een paard dat dmv van pijn in bedwang word gehouden kan maar een bepaalde dosis van die pijn verdragen. Gaat het over zijn grens, dan kan het wel eens helemaal fout gaan want vaak volgt daar op een paniek reactie. En de pijngrens is helaas geen vaste harde lijn, een paard reageerd altijd anders onder andere omstandigheden. imo kun je dan beter het wel vriendelijker aanpakken, je kunt een paard ook op een andere manier terrecht wijzen. Als ik met Visco ga lopen en hij loopt te ver naast mij zet ik hem een paar passen terug, en dan kent hij voor een paar kilometer zijn grens weer.
Laatst bijgewerkt door smurf1988 op 13-11-06 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:32

ik sluit me volledig bij de ts aan...
ik heb een trekpaard van een kilotje of 900.... wanneer ik tegen iemand zeg dat ik bitloos rij, of erger nog in een speciaalzaak voor trekpaarden vraag of zij ook bitloze hoofdstellen verkopen krijg ik als antwoord... kind denk n's na, n trekpeerd heef 'n stang in de bek nod'g...

het is een merrie met zeer apart karakter welke ook duidelijk af en toe op haar plaats gezet moet worden, maar om dat te bereiken laat ik met mijn lichaamstaal blijken dat ze te ver gaat, wat tot nu toe erg goed werkt.

ik kom zo af en toe eens op wedstrijden omdat ik het leuk vind te observeren Vork en wat ik daar soms zie ....misselijk word ik ervan... Boos!
het is allemaal zo makkelijk gegrepen... dat k*tpaard wil niet over de hindernis, ik zal m erover meppen, springen zal dat kreng.
waarom zou je in godsnaam bedenken dat het paard weleens pijn of angst zou kunnen hebben?
paard loopt niet aan de teugel...gooien en er een heel arsenaal aan hulpspullen aan en in, hey nu doet ie het wel als ik maar hard genoeg aansnoer..nogmaals... waarom zou je verder kijken dan dat een paard handeld uit kliergedrag of eigenwijzigheid?

wanneer jij in goed contact staat met je paard zou je een bv hengstenketting ook niet nodig hoeven te hebben, je paard heeft dat genoeg vertrouwen in jou en jij in hem.
natuurlijk is het zo dat elk paard weleens hittepetitterig Knipoog is, maar bij een paard wat écht niet te houden is denk ik weer verder dan 'gewoon een druk paard' ...
kan het niet zo zijn dat een paard bv 22 uur per dag op stal staat en daardoor door de dolle is als ie mag wandelen.
zo is er bijna altijd wel iets te zeggen voor het gedrag van een paard

Anoniem

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:35

De eerste dominate die daarvan inpaniek raakt moet ik nog tegen komen.

Nee, kawa heeft ook geen hengstenketting nodig, maar is 1 paard dan wel vergelijkingsmateriaal?

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:37

Visconti schreef:
Of het word er alleen maar gevaarlijker op, een paard dat dmv van pijn in bedwang word gehouden kan maar een bepaalde dosis van die pijn verdragen. Gaat het over zijn grens, dan kan het wel eens helemaal fout gaan want vaak volgt daar op een paniek reactie. En de pijngrens is helaas geen vaste harde lijn, een paard reageerd altijd anders onder andere omstandigheden. imo kun je dan beter het wel vriendelijker aanpakken, je kunt een paard ook op een andere manier terrecht wijzen. Als ik met Visco ga lopen en hij loopt te ver naast mij zet ik hem een paar passen terug, en dan kent hij voor een paar kilometer zijn grens weer.



Jij praat over extremen waar hier geen woord over gezegt wordt. Ik vindt dat jij wel erg snel je conclusie trekt en daarbij is niet elk paard te vergelijken met de jouwe

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:39

roossie22 schreef:
ik kom zo af en toe eens op wedstrijden omdat ik het leuk vind te observeren Vork en wat ik daar soms zie ....misselijk word ik ervan... Boos!
het is allemaal zo makkelijk gegrepen... dat k*tpaard wil niet over de hindernis, ik zal m erover meppen, springen zal dat kreng....
..........
kan het niet zo zijn dat een paard bv 22 uur per dag op stal staat en daardoor door de dolle is als ie mag wandelen.


Hoezo denken in stereotypes. Niet iedereen die zijn paard af en toe een tik geeft rost zijn paard zomaar in elkaar als het de hindernis niet over wil, en niet iedereen die zijn paard corrigeert terwijl hij het naar buiten brengt heeft het paard 22 uur per dag op stal staan. Tussen deze groep, en de groep mensen die hun paard nooit slaan zit een hele grote groep die hun paard NIET mishandelt en toch af en toe een tik geeft.
Laatst bijgewerkt door odetteke op 13-11-06 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:39

roossie22 schreef:
kan het niet zo zijn dat een paard bv 22 uur per dag op stal staat en daardoor door de dolle is als ie mag wandelen.
zo is er bijna altijd wel iets te zeggen voor het gedrag van een paard


Dat is makkelijk praten. sommige paarden moet nu eenmaal 24 u op stal. ivm operatie of een blesure deze paarden wil je natuurlijk op een veilige manier toch wat frisse lucht geven!

Anoniem

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:40

odetteke schreef:
roossie22 schreef:
ik kom zo af en toe eens op wedstrijden omdat ik het leuk vind te observeren Vork en wat ik daar soms zie ....misselijk word ik ervan... Boos!
het is allemaal zo makkelijk gegrepen... dat k*tpaard wil niet over de hindernis, ik zal m erover meppen, springen zal dat kreng....
..........
kan het niet zo zijn dat een paard bv 22 uur per dag op stal staat en daardoor door de dolle is als ie mag wandelen.


Hoezo denken in stereotypes. Niet iedereen die zijn paard af en toe een tik geeft rost zijn paard zomaar in elkaar als het de hindernis niet over wil, en niet iedereen die zijn paard corrigeert terwijl hij het naar buiten brengt heeft het paard 22 uur per dag op stal staan. Tussen deze groep, en de groep mensen die hun paard nooit slaan zit een hele grote grope die hun paard NIET mishandelt.

Om eerlijk gezegt word ik ook wel simpel van de extremen eruit te vissen

Dat heeft niets te maken met wat er normaal met paarden gebeurd.

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:41

Ja alles in 1 hokje stoppen is het makkelijkst natuurlijk

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:46

ik wil eigenlijk niet alles in één hokje stoppen, mijn zus en moeder rijden ook beide fanatiek dresuur wedstrijden. Heel af en toe ga ik wel eens mee om te kijken, maar ik word er nooit echt vrolijk van. Ik hoop altijd dat iedereen daar gewoon zenuwachtig is en dat ze zich daarom zo gedragen, en dat ze thuis wel gewoon rustig en normaal met hun paard om kunnen gaan.

Volgens mij zie je op wedstrijden wel vaak de extremen, paard zenuwachtig, ruiter zenuwachtig en dan moet alles ook nog goed gaan. Een van de redenen waarom ik geen wedstrijden rij Clown

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:47

@RK: Ik vind het zelf nogal schrikbarend hoeveel mensen dat wel normaal vinden Bloos!

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:48

odetteke schreef:

Hoezo denken in stereotypes. Niet iedereen die zijn paard af en toe een tik geeft rost zijn paard zomaar in elkaar als het de hindernis niet over wil, en niet iedereen die zijn paard corrigeert terwijl hij het naar buiten brengt heeft het paard 22 uur per dag op stal staan. Tussen deze groep, en de groep mensen die hun paard nooit slaan zit een hele grote groep die hun paard NIET mishandelt en toch af en toe een tik geeft.

lezen...
er staat ook duidelijk: wat ik daar SOMS zie!
zie jij ergens in mijn tekst staan dat alle wedstrijdruiters dat doen? nee toch?


Marije1984 schreef:
Dat is makkelijk praten. sommige paarden moet nu eenmaal 24 u op stal. ivm operatie of een blesure deze paarden wil je natuurlijk op een veilige manier toch wat frisse lucht geven!

hier geef ik je gelijk in... maar alsnog ben ik van mening dat wanneer het contact en de band met je paard sterk is, je genoeg vertrouwen in elkaar hebt extra hulpmiddelen niet nodig hoeven te zijn.


runningkawa schreef:
Om eerlijk gezegt word ik ook wel simpel van de extremen eruit te vissen

Dat heeft niets te maken met wat er normaal met paarden gebeurd.

dit zijn inderdaad de extreemste gevallen, maar wees eens eerlijk..... hoeveel mensen geven hun paard geen flinke tik met de zweep omdat ze iets van de hoefslag wijken omdat ze iets eng vinden bv, of omdat ze protesteren bij een bepaald onderdeel en zo zijn er nog tig voorbeelden te noemen.
ik ben van mening dat een paard niet 'zomaar' protesteerd om ff lekker eigenwijs te doen en vind het dus onterecht dat te pas en te onpas de zweep, spoor of andere middelen erbij gehaald worden, ipv te kijken waarom je paard iets doet.... ik denk dat je daar uiteindelijk meer mee bereikt dan met een tik of schop


hoop trouwens dat ik juist gequote heb.... ben er niet zo handig in Knipoog

Anoniem

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:51

@ Cer, Kom ik toch bij andere mensen over de vloer, dat hoor ik toch wel Lachen

Op bijv de pensionstal waar ik voorheen stond, reed men wedstrijden, recreatief en beginnend western door elkaar.
Maar aan de manier van rijden (op die western na dan) kon je daar niet uithalen wie nou de recreant was of de wedstrijd ruiter.

Daar was het bijv not done om je eigen onkunde op je paard te botvieren.

En ook op de plekken waar ik daarvoor reed (kleine handelstalletjes) moest ik dat ook niet in mijn kop halen.
Gewoon rijden op een gewoon bitje, dan deed je gek genoeg.
Kijk eerst maar naar je eigen (on) kunde en dan pas naar het paard.

Maar dat wil niet zeggen dat er niet eens een tik gegeven werd.
Afgemept is weer een ander verhaal

Op 1 stal, heb ik dingen gezien die ik nooit meer zou willen zien. Maar die stal bestaat ook niet meer...

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:55

@roossie22: Je zegt inderdaad soms, maar je baseert je mening over een hele groep op hetgeen je soms op wedstrijden ziet. Er zijn genoeg mensen die hun paard wel op de goede momenten een corrigerende tik geven. De situatie is niet zo zwart-wit als jij hem schetst.

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:56

Hm, klopt dat we dan op verschillende plekken komen... Een stal is uiteraard gemailleerd qua publiek en mijn ervaring is dat er altijd wel uitschieters tussenzitten..

Het vern**keratieve ervan is dat ook DIE mensen zeggen dat ze eerlijk zijn tegen het paard, en dat hij het verdient. Ze zullen nooit zeggen dat ze te hard zijn of het paard in elkaar meppen.

Iemand op zn woord geloven is dus lastig... Knipoog

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 13:59

odetteke schreef:
Oke HNS, vraagje aan jou dan: wat is er zo ontzettend slecht aan een goed getimede corrigerende tik? (1 tik, dus geen reeks, en een paard dat absoluut niet bang voor me is, maar wel heel goed weet nu waar zijn grenzen liggen)


Omdat ik (in plaats van slaan) met mijn lichaamstaal straf.
TERUG op je plek!!
Tot nu toe was dit héél effectief bij veel verschillende paarden.
Ik weet niet of je Mario Luraschi kent, maar hij hoeft ook maar één spier te verekken en viola uit een poeslief paard wordt een agressief paard.
Laat hij zijn spieren weer los BOEM agressie is weer weg en er staat weer een poeslief paard.
Lichaamstaal vindt ik het meest effectief bij paarden.
Ook om eventuele problemen mee op te lossen.

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:59

Cer schreef:
Hm, klopt dat we dan op verschillende plekken komen... Een stal is uiteraard gemailleerd qua publiek en mijn ervaring is dat er altijd wel uitschieters tussenzitten..

Het vern**keratieve ervan is dat ook DIE mensen zeggen dat ze eerlijk zijn tegen het paard, en dat hij het verdient. Ze zullen nooit zeggen dat ze te hard zijn of het paard in elkaar meppen.

Iemand op zn woord geloven is dus lastig... Knipoog


Ja zo ken ik wel iemand. Als je dingen vaak genoeg in de training zit is er wat mis