De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat van?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat va

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:05

Ik ben de gene die mijn paard op zijn kop geeft. Niet de hoefsmit,tuurlijk als hij echt loopt te klieren mag hij best even een tik geven, maar liever niet.

Mijn hoefsmit weet ook best dat ik hem zelf wel een op lawaai geef als hij kliert. Hij is er voor zijn hoeven, niet voor zijn gedrag.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:18

Als het paard bij de smid staat te klieren, en dan kom jij een beetje 'foei' zeggen, dan heeft dat minder effect dan als de correctie komt van de plek waar het paard kliert. Dat denk ik dan.

Mijn paard is super opgevoed, zal nooit uithalen of gaan hangen, maar is gewoon niet zo van de hoefsmid. Ze wordt daar onrustig van en gaat staan trappelen. Kwestie van een beetje geduld, want als je dan tikken gaat verkopen, weet je zeker dat die ijzers er niet meer onder komen! Deze smid beslaat dat paard al haar hele leven, dus die weet gelukkig hoe hij met het beestje om moet gaan. Het hangt dus ook af van de situatie en het paard.

Toen mijn veulen voor het eerst naar de smid moest, ben ik er wel bij geweest, en ik vond dat hij het echt geweldig deed. veulen kon prima voetjes optillen, maar bij de smid was hij dat helemaal vergeten. Smid was heel lief, praatte tegen hem, stelde hem gerust, maar ging ondertussen wel gewoon door met zijn werk. Inmiddels staat mijn veulen (nu hij al een hele stoere jaarling is) heel braaf stil en laat de smid zijn werk doen.

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:25

Als mijn hoefsmid mijn paard een klap geeft, dan laat ik hem.
Dan heeft de mijne het ook echt verdient, nu weet ik toch zeker dat de mijne er nooit een zal krijgen. Hij staat altijd te dutten bij de smid.

Bij mijn jonge merrie is hij ook heel consequent en doet dus alleen dat soort dingen als het echt nodig is en mijn zegen heeft hij. Ik heb geen zin in een vervelend of zelf gevaarlijk paard bij de smid.
We weten precies van elkaar wanneer de grens is bereikt.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:27

ik denk ook niet dat een hoefsmit erop zit te wachten dat jij je paard een trap uitdeelt terwijl hij met je paard bezig is. als hij in jouw ogen wat fout doet betekent het misschien niet dat de hoefsmit daar last van heeft. en misschien wel als jij hem een trap verkoopt.je weet nooit wat een paard doet. als je hem een trap verkoopt terwijl de hoefsmit met de achterbenen bezig is en je paard maait ook even uit, kan het maar zo zijn dat de hoefsmit en trap van jou paard krijgt.
Laatst bijgewerkt door paardje2005 op 09-11-06 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

chocky84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:27

Mijn paard was vroeger wat onrustig bij de hoefsmid. Niet gemeen ofzo, maar trok het been wel eens weg tijdens het beslaan. Op een gegeven moment kreeg ik een nieuwe hoefsmid. Toen mijn paard zijn been terugtrok kreeg hij een klap tegen zijn hoofd Boos! . Een corrigerend tikje tegen de schouder ofzo vind ik nog kunnen, maar geen klap tegen zijn hoofd! Deze smid hoefde ook niet meer langs te komen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:28

Dan ben je gewoon oenig bezig Lachen
Als je een beetje nadenkt weet je wel wanneer je je paard een optater kunt geven en wanneer niet Lachen

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:28

chocky84 schreef:
Mijn paard was vroeger wat onrustig bij de hoefsmid. Niet gemeen ofzo, maar trok het been wel eens weg tijdens het beslaan. Op een gegeven moment kreeg ik een nieuwe hoefsmid. Toen mijn paard zijn been terugtrok kreeg hij een klap tegen zijn hoofd Boos! . Een corrigerend tikje tegen de schouder ofzo vind ik nog kunnen, maar geen klap tegen zijn hoofd! Deze smid hoefde ook niet meer langs te komen..

nee tegen het hoofd slaan komt er bij mij ook niet in.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:48

Als je ziet wat een zwaar werk het is voor een hoefsmid om de hele tijd gebogen over een hoef te staan, dan mag zo'n smid van mij eigen rechter spelen.

Bij ons op stal is er een paard die altijd keihard in de rug van de hoefsmid bijt; hij waarschuwt dan eerst een paar keer, maar vervolgens krijgt hij toch echt een knal (en ja, tegen zijn kop). Daarna doet hij niets meer, dus hij begrijpt het echt wel dan !!

Als mijn paard hetzelfde zou doen, dan mag hij van mij z'n gang gaan hoor. Uiteindelijk neemt de smid ook het risico en dat hij voor z'n eigen veiligheid kiest vind ik heel begrijpelijk.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:33

Netje schreef:
Als je ziet wat een zwaar werk het is voor een hoefsmid om de hele tijd gebogen over een hoef te staan, dan mag zo'n smid van mij eigen rechter spelen.

Bij ons op stal is er een paard die altijd keihard in de rug van de hoefsmid bijt; hij waarschuwt dan eerst een paar keer, maar vervolgens krijgt hij toch echt een knal (en ja, tegen zijn kop). Daarna doet hij niets meer, dus hij begrijpt het echt wel dan !!

Als mijn paard hetzelfde zou doen, dan mag hij van mij z'n gang gaan hoor. Uiteindelijk neemt de smid ook het risico en dat hij voor z'n eigen veiligheid kiest vind ik heel begrijpelijk.

oke als ie bijt mag het wel. had ik even niet aangedacht. maar als hij met zijn voorbeen loopt te trekken, dan geeft hij hem maar een tik tegen zijn schouder, niet op zijn hoofd. bijten moet je afleren, niet goedschiks dan maar kwaad schiks.

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 11:56

Netje schreef:

euhm mag ik even opmerken dat de hoefsmid zelf vboor dit beroep gekozen heeft en dus geen slachtoffer is van zijn eigen keuze?
en dat jullie hem ook geen slachtoffer mogen maken

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:01

Dat mag hij best van mij doen, als het paard hem zit te fokken mag hij hem afstraffen. Ik heb het alleen eens meegemaakt dat mijn smid zo met zijn stalen zolen mijn A pony'tje een trap in haar buik gaf, sindsdien ben ik overgestapt op een andere smid. Een mep verkopen vind ik niet zo erg, maar trappen in de buik vind ik echt min.

Civic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:02

Ik heb ooit een hoefsmid gehad die voor mijn angstige E-pony kwam..
Hij moest haar achter bekappen, wat ze ook gewend was.
maar die dag was ze angstig en was ze zenuwachtig.
De smid kon daar moeilijk mee omgaan en had geen geduld. Mijn pony slaat nooit, daar ben ik van overtuigd... Maar op een gegeven moment trok ze haar achterbeen hard weg en bewoog ze razendsnel naar achter om van hem af te komen.
Ik stond naast haar en zag het gebeuren, ze sloeg niet.. maar maakte wel een rare beweging.
Ik had het niet erg gevonden als hij haar op haar kont een tik had gegeven.. maar nee, wat deed hij: hij pakte zijn vijl en sloeg haar vol op de knie van haar achterbeen. Het bloed spoot eruit!
Ik was woedend... want dat vond ik echt té ver gaan.
Die man heeft zijn werk afgemaakt, kon haar moeilijk met 1 been onbekapt laten.. maar hij hoefde NOOIT meer terug te komen.
En later bleek ook,dat hij dit meer deed. Hij is een maand later gestopt als smid.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:02

Ik ben het met de meeste mensen eens Haha! .

Mijn hoefsmid is zeer vakkundig en weet waar hij mee te maken heeft. Hij zal ook absoluut geen klap uit delen als dit NIET nodig is.

Een corrigerende moet kunnen, hij laat daarmee wel weer even zien hoe de gezagverhouding in elkaar zit als hij met die benen bezig is.

Slaan uit frustratie vind ik in alle gevallen niet kunnen, zowel van de hoefsmid als de eigen ruiter niet. iedereen heeft wel eens een mindere dag, maar het is niet reeël dat op het beestje af te reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:03

Maar hij hoeft ook geen slachtoffer te worden van iemand anders zijn niet niet opgevoede en verwende knol Lachen

Er word dan gezegd, als hij een keer slaat kan hij vertrekken..ik denk dat die keuze wel wederzijds is.
Denk je dat de hoefsmid graag het ziekenhuis in getrapt word?

Die gat wel naar een eigenaar die zijn paarden wel wat fatsoen bijbrengt. En die vinden het ook niet erg als een paard een keer op zijn mieter krijgt bij echt vervelend gedrag. Lachen

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:04

Sun staat inmiddels al een jaar blootvoets en wordt natuurlijk bekapt door een geweldige bekapper, die hem met veel geduld en respect behandeld. Hij is er zo mak als een lammetje, zelfs de eerste keer na een rotervaring bij de gewone smid.

Sun was toen net 3,5 , werd voor de 2e keer beslagen. Voorbenen waren goed gegaan, achterbenen vond hij nog wat vervelend om lang omhoog te houden. De smid werd maar ruwer en hardhandiger, omdat hij de achterijzers er niet opkreeg. Op een gegeven moment geeft hij Sun een rotschop/klap. Sun in de stress natuurlijk, die liet de smid echt niet meer dichterbij komen. De man heeft nog 1 poging gedaan om het ijzer eronder te slaan, maar dat ijzer belande 100 meter verderop omdat Sun 'm er gewoon vanaf trapte Clown

Eigen schuld, dikke bult denk ik dan. Op het moment dat Sun onrustig werd, had hij zelf rustig moeten blijven, en niet ten onrechte moeten gaan meppen. Bij een paard van 3,5 wéét je dat het niet altijd in 1x goed kan gaan, het dier had er gewoon moeite mee om lang op 3 benen te staan en deed verder geen vlieg kwaad

Gelukkig is de bekapper het tegenovergestelde en dat merk je meteen aan Sun, hij staat dan volledig relaxed te wachten tot hij klaar is Dromen

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:10

ben het met de meesten eens dat het natuurlijk van de situatie, de hoefsmid en het paard afhangt.

nou is mijn paard eigenlijk voor de duivel niet bang.. maar hij mag graag doen alsof. hij is als 2 jarige op de pensionstal gekomen en je kom hem geen halster om doen. ik heb hem als 3 jarige gekocht, toen was hij al aardig opgevoed,
als de hoefsmid of de dierenarts komt staat hij al achter in de box en ben je te laat. (dat was toen hij drie was) daarom moest je hem eerst vangen en dan kon de hoefsmid komen.

onze hoefsmid is erg geduldig en vrolijk maar geeft zeker een corrigerende tik als dat nodig is. nou is mijn paard zo dat hij dat 3x zo wild word. maar dan ophouden heeft geen zin. na een tijdje geeft hij zijn verlies zucht hij en kun je hem heel rustig bekappen. ben het helemaal met het handelen van de hoefsmid eens, maar het is niet altijd leuk om te zien wat je paard dan doet.

nu hoeft de hoefsmid nix meer te doen en staat mijn paard als een mak lammetje. als hij beslagen wordt vind hij 4 benen wel lang duren., maar echt vervelend wordt hij niet.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:14

mijn hoefsmid kent mij pont haar verleden en zal dus helemaal niets doen

maar als loena trapt en ze geeft mijn pony een tik vindt ik het niet erg

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:19

Toen mijn paard op 3,5-jarige leeftijd voor het eerst gekapt werd, kwam de smid na 2 minuten al met een praam aanzetten. Alleen omdat ze met haar achterbenen wat lastig deed! Heb hem dus vriendelijk bedankt, en ben eerst zelf verder gaan oefenen met achterbenen optillen.
Nu heb ik een smid die echt supergeduldig is. Zijn mening is dat als een 6 of 7 jarige echt loopt te klieren hij wel eens een tik geeft, vanaf die leeftijd horen ze het te "kennen". Maar een jonger paard dan 6 daar heeft hij echt engelengeduld mee...

orrieborrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:23

Het ligt eraan. Mijn paard is over het algemeen rustig bij de hoefsmid. Alleen zoms dan staan hij tegen de hoefsmid te 'hangen'of hij trekt elke keer zijn been weg. Vaak krijgt hij dan een kleine tik tegen zijn buik. En dan weet hij dat hij moet ophouden en dan is ie weer rustig.

Ik heb ook weleens een andere hoefsmid gezien die een paard met een knijptang iod in zijn buik sloeg.. Die had van mij dus echt niet meer terug hoeven komen!!!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:26

het is maar net wat het paard doet.

waar ik meer een hekel aan heb is als de hoefsmeden echt schreeuwen. dat vind ik echt een teken van onmacht.
en er is idd een heel groot verschil tussen een corrigerende tik en je afreageren, met het laatste wordt je paard alleen maar ergen. met het eerste alleen maar beter. soms moet je op je strepen staan anders loopt je paard over je heen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:31

Onze pony's werden eens bekapt, één van mijn pony's stond wat te draaien, maar verder niets ernstigs. De hoefsmid werd dat zat en gaf een harde trap in haar buik waarop mijn pony vreselijk schrok en helemaal stond te trillen. Dit stelde ik niet op prijs, hij mocht de voetjes afmaken maar mocht daarna zijn spullen pakken en vertrekken. Als mijn pony (gericht) had getrapt, dan vond ik het wel wat anders, al had het wel wat mnder hard gemogen met die salen neuzen in zijn schoenen. Maar ze was het niet gewend bij de hoefsmid te zijn en dat was hem verteld.
Laatst bijgewerkt door Marchador op 09-11-06 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

plurkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:32

Maethoriel schreef:
Sun staat inmiddels al een jaar blootvoets en wordt natuurlijk bekapt door een geweldige bekapper, die hem met veel geduld en respect behandeld. Hij is er zo mak als een lammetje, zelfs de eerste keer na een rotervaring bij de gewone smid.

...

Gelukkig is de bekapper het tegenovergestelde en dat merk je meteen aan Sun, hij staat dan volledig relaxed te wachten tot hij klaar is Dromen

Dikke kans dat jij dezelfde bekapper heb als ik Haha! Zelfs mijn twee jaarlingen staan keurig netjes stil als hij komt bekappen. Dat was de eerste keer niet zo, maar de bekapper heeft met veel geduld en handige truukjes ze toch weten te bekappen en daarna, in combi met het voetjes geven oefenen dat ik zelf met ze deed, is het geen centje pijn meer geweest.

Als een paard echt vervelend is mag er best een tik uitgedeeld worden, op de plek waar het vervelende gedrag ontstaat. Maar dat moment dient wel zo lang mogelijk uitgesteld te worden, meestal sorteert een consequente, rustige en duidelijke bekapper veel meer en prettiger effect. Eén van onze paarden heeft een rotervaring gehad met zijn eerste smid, en is daarna jaren angstig geweest bij de smid. Maar nu met deze bekapper staat hij lekker in zn nek te kroelen alsof het zn beste vriend is.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:35

runningkawa schreef:
Maar hij hoeft ook geen slachtoffer te worden van iemand anders zijn niet niet opgevoede en verwende knol Lachen

Er word dan gezegd, als hij een keer slaat kan hij vertrekken..ik denk dat die keuze wel wederzijds is.
Denk je dat de hoefsmid graag het ziekenhuis in getrapt word?

Die gat wel naar een eigenaar die zijn paarden wel wat fatsoen bijbrengt. En die vinden het ook niet erg als een paard een keer op zijn mieter krijgt bij echt vervelend gedrag. Lachen

Amen; als hoefsmid heb ik hier dus geregeld mee te maken,men verwacht vakwerk terwijl het paard je op zijn gemak staat te slopen.
Vaak heb je echter ook te maken met eigenaren die hun paard corrigeren terwijl jij voorover in een kwetsbare positie,met vlijmscherp gereedschap je ding probeert te doen.
Soms ben ik dankbaar dat de eigenaar er niet bij aanwezig is omdat dit voor mij een stuk veiliger werkt!
Dan heb je ook nog de groep die denkt dat opvoeden de taak en het probleem van de smid is.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:38

vincenza schreef:
Netje schreef:

euhm mag ik even opmerken dat de hoefsmid zelf vboor dit beroep gekozen heeft en dus geen slachtoffer is van zijn eigen keuze?
en dat jullie hem ook geen slachtoffer mogen maken

Ik maak er helemaal geen slachtoffer van, maar het moet ook niet worden omgedraaid. Sommige paarden zijn echt draken in hun gedrag naar de hoefsmid toe (al ontkennen de eigenaren dat natuurlijk in alle toonaarden) en als het paard zich dan niet gedraagt, dan mag hij van mij optreden.

Mijn hoefsmid vertelt nog wel eens verhalen van wat hij meemaakt en dan snap ik wel dat ze af en toe moeten optreden. Hij zegt ook eerlijk dat hij sommige paarden gewoon niet doet omdat hij geen zin heeft om de stal door getrapt te worden. Dan geeft hij de eigenaren mee dat ze zo'n beest eerst maar eens moeten opvoeden !
Laatst bijgewerkt door Netje op 09-11-06 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:39

Lia_ schreef:
vincenza schreef:
Bespaar je je paard de vervelende ervaring?

Ja, door hem bij voorbaat zelf al op te voeden..... Knipoog
Als een van mijn paarden zou staan te drammen en de smid zou hen daarom een keer op zijn plaats zetten zou ik daar geen enkle probleem mee hebben.
Maar waarschijnlijk hebben ze voor die tijd al een correctie van mijzelf te pakken.

Hier ben ik het ook mee eens.

Ik zou er zelf altijd bij zijn als de hoefsmid met mijn paard bezig zou zijn, dus ik kan hem dan zelf ook corrigeren.

ik vind een tik ter correctie nog wel gaan, maar echt hard slaan of schoppen dat zou ik niet pikken.