Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
. Een corrigerend tikje tegen de schouder ofzo vind ik nog kunnen, maar geen klap tegen zijn hoofd! Deze smid hoefde ook niet meer langs te komen.. 
chocky84 schreef:Mijn paard was vroeger wat onrustig bij de hoefsmid. Niet gemeen ofzo, maar trok het been wel eens weg tijdens het beslaan. Op een gegeven moment kreeg ik een nieuwe hoefsmid. Toen mijn paard zijn been terugtrok kreeg hij een klap tegen zijn hoofd. Een corrigerend tikje tegen de schouder ofzo vind ik nog kunnen, maar geen klap tegen zijn hoofd! Deze smid hoefde ook niet meer langs te komen..
Netje schreef:Als je ziet wat een zwaar werk het is voor een hoefsmid om de hele tijd gebogen over een hoef te staan, dan mag zo'n smid van mij eigen rechter spelen.
Bij ons op stal is er een paard die altijd keihard in de rug van de hoefsmid bijt; hij waarschuwt dan eerst een paar keer, maar vervolgens krijgt hij toch echt een knal (en ja, tegen zijn kop). Daarna doet hij niets meer, dus hij begrijpt het echt wel dan !!
Als mijn paard hetzelfde zou doen, dan mag hij van mij z'n gang gaan hoor. Uiteindelijk neemt de smid ook het risico en dat hij voor z'n eigen veiligheid kiest vind ik heel begrijpelijk.
Netje schreef:Als je ziet wat een zwaar werk het is voor een hoefsmid om de hele tijd gebogen over een hoef te staan, dan mag zo'n smid van mij eigen rechter spelen.
Bij ons op stal is er een paard die altijd keihard in de rug van de hoefsmid bijt; hij waarschuwt dan eerst een paar keer, maar vervolgens krijgt hij toch echt een knal (en ja, tegen zijn kop). Daarna doet hij niets meer, dus hij begrijpt het echt wel dan !!
Als mijn paard hetzelfde zou doen, dan mag hij van mij z'n gang gaan hoor. Uiteindelijk neemt de smid ook het risico en dat hij voor z'n eigen veiligheid kiest vind ik heel begrijpelijk.
.

Maethoriel schreef:Sun staat inmiddels al een jaar blootvoets en wordt natuurlijk bekapt door een geweldige bekapper, die hem met veel geduld en respect behandeld. Hij is er zo mak als een lammetje, zelfs de eerste keer na een rotervaring bij de gewone smid.
...
Gelukkig is de bekapper het tegenovergestelde en dat merk je meteen aan Sun, hij staat dan volledig relaxed te wachten tot hij klaar is
Zelfs mijn twee jaarlingen staan keurig netjes stil als hij komt bekappen. Dat was de eerste keer niet zo, maar de bekapper heeft met veel geduld en handige truukjes ze toch weten te bekappen en daarna, in combi met het voetjes geven oefenen dat ik zelf met ze deed, is het geen centje pijn meer geweest.runningkawa schreef:Maar hij hoeft ook geen slachtoffer te worden van iemand anders zijn niet niet opgevoede en verwende knol
Er word dan gezegd, als hij een keer slaat kan hij vertrekken..ik denk dat die keuze wel wederzijds is.
Denk je dat de hoefsmid graag het ziekenhuis in getrapt word?
Die gat wel naar een eigenaar die zijn paarden wel wat fatsoen bijbrengt. En die vinden het ook niet erg als een paard een keer op zijn mieter krijgt bij echt vervelend gedrag.
vincenza schreef:Netje schreef:Als je ziet wat een zwaar werk het is voor een hoefsmid om de hele tijd gebogen over een hoef te staan, dan mag zo'n smid van mij eigen rechter spelen.
euhm mag ik even opmerken dat de hoefsmid zelf vboor dit beroep gekozen heeft en dus geen slachtoffer is van zijn eigen keuze?
en dat jullie hem ook geen slachtoffer mogen maken
Lia_ schreef:vincenza schreef:Bespaar je je paard de vervelende ervaring?
Ja, door hem bij voorbaat zelf al op te voeden.....![]()
Als een van mijn paarden zou staan te drammen en de smid zou hen daarom een keer op zijn plaats zetten zou ik daar geen enkle probleem mee hebben.
Maar waarschijnlijk hebben ze voor die tijd al een correctie van mijzelf te pakken.