pony zo ruw aanpakken, is dat wel goed?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Billy

Re: pony zo ruw aanpakken, is dat wel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:12

Ja, maar wat de een aanpakken vindt, kan voor de ander afrossen zijn Tong uitsteken

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:14

Billy schreef:
Ja, maar wat de een aanpakken vindt, kan voor de ander afrossen zijn Tong uitsteken

daarom zeg ik ook dat we dit door de ogen van een (puber) TS moeten zien..
deze meid zal waarschijnlijk nog niet de leeftijd en ervaring van andere bokkers hebben...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:17

KiWiKo schreef:
als de pownie dat nodig heeft wel Charos

Geen enkele pony heeft het nodig om afgeslagen te worden.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:18

Dan ben ik waarschijnlijk net zo'n puber als de TS. Knipoog

Ik zie het nut niet van een paard met herhaalde zweepslagen de bak door jagen tot-ie zich hijgend en zwetend overgeeft.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:19

Charos schreef:
KiWiKo schreef:
als de pownie dat nodig heeft wel Charos

Geen enkele pony heeft het nodig om afgeslagen te worden.

ligt eraan............. of het onwil of pijn is.....

over het algemeen kan een instructeur dat wel zien

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:21

Kim dan ben ik blij dat jij mijn instructrice niet bent, als pony hier vervelend is krijgt ze 1 tik en dan is het klaar.
Herhaaldelijk je pony slaan vind ik dierenmishandeling ongeacht of het onwil of pijn is.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:22

Gut, je mag wel eens op Bill als hij een dwarse bui heeft......
Da's echt niet over met 1 tik Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:26

Charos schreef:
Kim dan ben ik blij dat jij mijn instructrice niet bent, als pony hier vervelend is krijgt ze 1 tik en dan is het klaar.
Herhaaldelijk je pony slaan vind ik dierenmishandeling ongeacht of het onwil of pijn is.

jouw feessie Haha! Haha!

een paard dat pijn heeft en daaruit stout is, heb ik meer dan waardering voor......... maar een paard dat stout is omdat het stout wil zijn, heeft een majoor probleem met mij

en als jij het anders wil zien in de toekomst........ wens ik je veel succes met echte karakterpaarden

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:28

Nou als je dat serieus meent, wil ik het best eens komen proberen als ik mijn rijbewijs heb. Zoek dan maar eens een goeie dwarse bui uit.

Imo is herhaaldelijk slaan GEEN oplossing.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:29

lieve Charos............

ik werk langer met paarden dan jij oud bent....

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:30

van paardensnoepjesgelijmde pony's krijg je verwende nesten die compleet over je heen walsen... en dat zou hier een van de mogelijkheden kunnen zijn...
als je de baas over ze bent, kun je pas een team vormen..
bedenk dat een paard een kuddedier is die zich aan je zal proberen te meten..
pas als hij in jou zijn meerdere erkent zal hij gehoorzamen en vertrouwen.. (en dan heb ik het hier niet over afgeranselde paarden etc)
dan is verkeersmak maken bv ook geen probleem, omdat hij jou vertrouwd en volgt....
NH werkt ook op dit principe..

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:31

KiWiKo schreef:
lieve Charos............

Gut Kim, toch weet ze het beter hoor. Haha! Haha!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:38

Karin schreef:
Dan ben ik waarschijnlijk net zo'n puber als de TS. Knipoog

Ik doe lekker puberaal mee! Haha!

Er wordt geschreven dat de instructeur verantwoordelijk is voor de gezondheid van de ruiter, maar de instructeur is even goed verantwoordelijk voor de pony, die heus niet beter wordt van zo'n afranseling. Daarnaast vind ik dat een instructeur die aan groepen kinderen lesgeeft ook een opvoedende taak heeft. Ik vind het belangrijk dat kinderen plezier hebben in het paardrijden en dat ze dat veilig doen, maar ook dat ze leren dat een dier recht heeft op een goede behandeling en ook wel eens zijn dag niet heeft. Manegepaarden worden in mijn ogen te vaak gezien en behandelt als willoze machines. Ik ken eerlijk gezegd geen manege waar je niet regelmatig "Geef hem een schop!" hoort. Het is zoveel gemakkelijker en leuker als je paard het ook fijn vindt om aan het werk te zijn. En over de suggestie dat dit niet werkt bij 'karakterpaarden'. Ik denk dat mijn verzorgpony daar ook wel onder valt en als ik die zo zou behandelen als ik vroeger op maneges geleerd heb denk ik niet dat ik daar nu een fijne pony aan zou hebben. Sommige paarden accepteren een afranseling, anderen worden dan héél boos en zetten nooit meer een stap voor je.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:41

ik had vroeger toen ik 12 jaar was een hengst,en die nam een loopje met mij....mijn instructeur zei dat ik hem een trap onder zn buik moest geven....ik vond dat echt zielig ,maar nadat ik dat gedaan had was het gedonder wel afgelopen....ik vind niet dat je een paard onterecht op zn donder mag geven maar je mag een paard best op zn plaats zetten...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:41

en wat als het kind het niet kan trekken, omdat het bijvoorbeeld net onder de zweetbladen uikomt.........

kan je zeggen (zoals iki zou zegge) dat het poownetje niet in de lessen thuishoort.

de ene is de andere niet

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:43

Liezel1 schreef:
van paardensnoepjesgelijmde pony's krijg je verwende nesten die compleet over je heen walsen... en dat zou hier een van de mogelijkheden kunnen zijn...
als je de baas over ze bent, kun je pas een team vormen..
bedenk dat een paard een kuddedier is die zich aan je zal proberen te meten..
pas als hij in jou zijn meerdere erkent zal hij gehoorzamen en vertrouwen.. (en dan heb ik het hier niet over afgeranselde paarden etc)
dan is verkeersmak maken bv ook geen probleem, omdat hij jou vertrouwd en volgt....
NH werkt ook op dit principe..

zit wel wat in, maar met paardensnoepjes kun je ze best wat leren hoor Tong uitsteken

in ieder geval, je mag een pony best tikken geven als het echt nodig is, maar las hier ergens dat ponys ook werden afgerost als ze niet willen springen, lijkt me toch niet helemaal de juiste manier
je moet inderdaad oppassen dat het terecht is en dat je het niet erger maakt door te slaan

ik denk dat pony van TS inderdaad niet zo braaf is, maar twintig keer slaan is misschien wel lichtelijk overdreven, ik bedoel en dan zeggen sommige mensen dat manegepony's afgestompt zijn tsja als ze worden platgemept... zou ik ook niet meer op lichte beenhulp reageren, maargoed wordt nu beetje offtopic dus ik ga maar stoppen, hoeven jullie niet nog meer van mij te lezen Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:43

lique schreef:
ik had vroeger toen ik 12 jaar was een hengst,en die nam een loopje met mij....mijn instructeur zei dat ik hem een trap onder zn buik moest geven....ik vond dat echt zielig ,maar nadat ik dat gedaan had was het gedonder wel afgelopen....ik vind niet dat je een paard onterecht op zn donder mag geven maar je mag een paard best op zn plaats zetten...

Een trap of een klap is IMO iets anders dan een serie flinke meppen verkopen, het paard de bak door slaan of trappen. Met één welgemikte trap of klap (mits op het juiste moment uitgevoerd - dus direct volgend op het incident) heb ik geen moeite, met blijven meppen en trappen en opjagen wel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:45

een serie klappen is nooit goed, net Zoals een serie woorden niet goed zijn..

een duidelijke aanwijzing doettutuj\m

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:52

Ponies moeten wel weten wie de baas is, maar dat bereik je echt niet door er als instructeur op te stappen en ze even alle hoeken van de bak te laten zien...

Herinner me nu ineens dat ik vroeger ook zo iets meegemaakt heb. Toen ik 9 was ofzo reed ik op de manege en mijn pony was ook stout (weet geeneens meer wat ze deed). Ik moest eraf van de instructrice (baas van de manege) en pony werd vanaf de grond flink bewerkt met de zweep...Ik denk dat dat beest iets van 6 keiharde zweepslagen heeft gehad op zijn kont.

En ik stond erbij en keek ernaar...want ja je bent 9 en want kan je doen? zachtjes huilen. Echt belachelijk dat dit zo gebeurd.

Alsof die ponies uit eigen keuze op zo'n manege terecht zijn gekomen en elke dag weer die stomme rondjes moeten lopen...kan me voorstellen dat je het een keer zat bent en er tegen in gaat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:59

Een manegepony die precies weet hoe ze onder het werk uit kan komen mag van mij best eens goed aangepakt worden. (Hoe ik die 20 zweepslagen moet lezen ben ik nog niet helemaal uit. Krijg een beetje het idee dat dat wat overdreven is.)
Ik denk dat de instructeur heel goed weet hoe de pony is en dat 'even flink aanpakken' een betere oplossing is dan tien beginners die op het verkeerde moment (en verkeerd gedoseerd?) een klap met een zweep uitdelen.

Uit eigen ervaring met een manegepony: het beestje liep telkens een half jaar lang heel braaf met alle beginners op zijn rug maar kreeg dan weer door dat hij ze ook eraf kon bokken.
Het gevolg voor de pony? De instructrice werd het zat en zette er een gevorderde ruiter op die het beestje, op wat voor manier dan ook, minstens drie keer de bak rond liet galopperen. Daar kwam soms ook de zweep even bij te pas.
Daarna liep het beestje weer een half jaar braaf zijn rondjes.
En ja, ik heb hem ook een aantal keer 'rondgejaagd' en daarbij een zweep gebruikt. Ik heb daar nooit iets van mishandeling of overdreven slaan in gezien. Het ging om de veiligheid van de kinderen die nog niet konden rijden.
Pony wist overigens dondersgoed hoe laat het was als er een gevorderde ruiter op ging zitten maar probeerde tegen beter weten in soms nog wel wat 'geintjes'.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 22:01

KiWiKo schreef:
lieve Charos............

Wil dat zeggen dat het meteen goed is wat je doet? Ik ken je niet persoonlijk en zou niet weten hoe je verder rijdt of les geeft, maar een instructrice die mijn pony afrost komt er geen 2e keer op. En nee daar bedoel ik mee niet mee dat jij dat doet, maar wel dat je er niets verkeerds in ziet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 02:31

nee wil dat niet zeggen, maar betekend wel dat ik ondertussen wat meer ervaring heb en daarom iets makkelijker situaties kan beoordelen.

Ik ben er niet bijgeweest, weet niet het hoe en waarom..... dus ik kan geen oordeel geven.

het enige wat ik (als instructeur kan zeggen) is dat jij op een stoute ponie zat, en dat de instructeur zich verantwoordelijk voelt voor jouw veiligheid.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 09:57

KiWiKo schreef:
Charos schreef:

jouw feessie Haha! Haha!

een paard dat pijn heeft en daaruit stout is, heb ik meer dan waardering voor......... maar een paard dat stout is omdat het stout wil zijn, heeft een majoor probleem met mij

en als jij het anders wil zien in de toekomst........ wens ik je veel succes met echte karakterpaarden

Sorry maar uit deze opmerking kan ik opmaken dat je je nog nooit verdiept hebt in de problemen die paarden kunnen hebben!
En zoals je later in dit topic zegt.. je werkt langer met paarden dan charos oud is.. wat heeft de tijd ermee te maken.
Sommige leren in 2 jaar meer over paarden dan andere in 20 jaar!

In deze wereld moeten paarden zich altijd aan de ruiter aanpassen en niet andersom, heel vreemd want vele menen paarden met respect te behandelen..

Ik heb altijd meer bereikt met positieve dingen belonen op het juiste moment dan slechte dingen afstraffen.
Bij de eerste manier zal het paard zelf gaan zoeken naar dingen die hij goed kan doen en bij de tweede manier zal hij dingen laten omdat hij bang is gestraft te worden.

Nogmaals ieder zijn eigen manier, maar ga dan niet argumenteren met de tijd dat je in het paardenwereldje mee draaid!

Meygan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 11:11

Tja, ik weet het niet.

Ik vond het altijd zo zielig als op ponykamp mijn pony niet meewerkte met het hoofdstel. Dan pakte de begeleidster haar en sloeg haar hard op haar mond/neus. Één keer durfte ik zelfs niet te kijken. Maar ik deed het daarna altijd zelf Vork

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 11:16

Dat snap ik niet helemaal?! Eerst ben je het er niet mee eens, om vervolgens van die mening af te stappen en het na te doen?!